Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryhmälahjan osto - miksi pariskunnat eivät tajua olevansa kaksi ihmistä

Vierailija
29.04.2017 |

Ärsyttää! Kaveri täyttää pyöreitä ja sille hankitaan nyt elämyslahjaa, joka on kalliihko. Rahat tähän kerätään lähes sadan ihmisen harrasteporukalta. Päivänsankari on siis tän harrastetoiminnan puuhanainen ja kanaemo, joka tekee paljon vapaaehtoistyötä ja pitää toimintaa pystyssä vapaa-ajallaan ilman korvausta.

Summa jaettiin kaikkien osallistujien kesken, mutta iso osa pareista on maksanut vaan puolet osuudestaan. (Ryhmä täynnä toisen puolisen iloisia "x maksoikin jo meidäm puolesta" -viestejä...) Mikä logiikka tässä on takana?

Ps. Ennen kuin joku tulee tänne purkamaan kimppalahjatraumojaan (joita varmaan meillä kaikilla on ;D) todettakoon, että tää ei ollut pakkokeräys. Kaikkia pyydettiin mukaan, mutta todettiin viestissä, että on ihan ok jos ei halua tai pysty ja kaikki eivät osallistuneetkaan. Sai myös lähettää yksäriä, jos halusi osallistua, mutta summa oli liian iso omalle kukkarolle (oli siis 15 euron luokkaa). Harrateyhteisössä ei myöskään kerätä kolehtia joka synttäreille, vaan viiteen vuoteen tämä henkilö on toinen yhteislahjottava.

Tässä on siis kyse lähinnä ihmisistä, jotka ovat oma-aloitteisesti kehuneet ideaa ja ilmoittaneet, että totta kai ollaan mukana ja sit maksaneet vain puolet summasta ilman mitään selitystä. Aargh.

Kommentit (351)

Vierailija
221/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä syy miksi ei osallistuta kimppalahjoihin eikä jaeta mökkejä. Jos lahjaan pitää laittaa 40e/ nuppi, niin se yksinkertaisesti on liikaa vaikka sama tönö jaetaankin. Mieluummin ostetaan oma lahja, joka on meidän budjettiin sopiva. 

Mökkireissut ym helposti vaarantaa koko kaverisuhteen, jos ollaan vähääkään erilaisia. 

Vierailija
222/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä lukenut koko ketjua, mutta totean jo alkumetreillä etteipä ole ihme, että lapsettomat aikuisten kesken juhlittavat häät yleistyvät entisestään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena..oltiin joskus miehen kanssa samassa työpaikassa. Siellä oli tapana antaa kinkku jokaiselle työntekijälle joululahjaksi. Me saatiin vain yksi. Ei me perheenä olisi kahta tarvittukaan, mutta periaate ja sen toisen olisi voinut antaa vaikka anopille. Mutta kyllä meillä on ollut tapana osallistua molempien edestä, jos molemmat ovat mukana, mutta jos mies ostaa kimpassa vaikka kalastuskavereilleen lahjaa, en minä siihen ota osaa millään tavalla. Mutta kimppamökki, ehdoton ei. Muutenkin saa mennä ja olla omien aikataulujensa mukaan kun maksaa mieluummin yksin vähän enemmän. 

Vierailija
224/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siiris kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariskunta on normaalisti yksi talous, sinkku on myös yksi talous. Pariskunta ei maksa kaksiosta kaksinkertaisesti vuokraa koska heitä on kaksi. Moni muukin asia on päätä kohden halvempi pariskunnalle kuin sinkulle.

Esimerkiksi jos vuokrataan mökki jossa on yksi huone pariskunnalle ja toinen sinkulle niin vuokra maksetaan puoliksi pariskunnan ja sinkun kesken ei niin että sinkku maksaa 1/3. Kaksiota ostaessakin sinkku maksaa kaksiosta saman hinnan kuin pariskunta. 

Jos pariskunta saa saman ajan käyttöön jotain yhdessä hankittua sinkun kanssa niin silloinkin menot menevät puoliksi. 

Jos ostetaan jollekin jotain yhdessä porukassa niin pariskunta on yksi yksikkö samoin sinkku. Silloin voi esimerkiksi sopia jos rahaa tarvitaan paljon yhtä henkilöä kohden niin ensin katsotaan kuinka paljon rahaa tarvittaisiin yksikköä kohden ja jos se tuntuu sinkusta aivan ylitsepääsemättömältä niin hänen täytyy siitä sanoa ja sitten voidaan sopia miten asia hoidetaan. Jos asiaa ei pysty sopimaan niin sitten täytyy hankkia jotain halvempaa johon sinkulla on mahdollisuus ottaa osaa tai jokainen tekee oman hankintansa. 

Olen eri mieltä. Vuokrasimme lomalle talon AirB&B:stä, porukassa oli silloin kaksi perhettä ja yksi sinkku. Tottakai me perheelliset maksoimme vuokrasta enemmän kuin sinkku, koska meidän ruokakunnissa oli kahdet tulot ja sinkun taloudessa vain yksi palkka. Kaikki aikuiset maksoivat siis talon vuokrasta yhtä paljon. Yhteiset ruokakulut jaettiin tasan (ei siis ruvettu laskemaan, että kuinka monta munaa tai leipäsiivua kukin oli syönyt), mutta omat erikoisherkkunsa kukin maksoi itse.

Vakituisen asunnon vuokraa ei voi mekaanisesti verrata yhteislahjaan tai loma-asuntoon. Sen verran pitäisi olla tajua että ymmärtää, että lahjan hinta jaetaan osallistujien kesken ja osallistujat ovat yksilöitä, eivät mitään siiamilaisia kaksosia, eli "yksi yksikkö". 

Sinkun elämä tulee usein kalliimmaksi: valmismatkoilla he joutuvat maksamaan extraa jos haluavat oman hotellihuoneen, marketeista on vaikea ostaa ruoka-aineita pienelle taloudelle sopivan määrän jne. 

No se on sinkun osa kun on yksin niin maksaa kaikesta yksin, kun hankkii puolison niin joku on jakamassa sen huoneen ja samoin myös menot. Jos pariskunta ja sinkku vuokraa talon yhdessä ja siinä on pariskunnalle oma huone ja sinkulle oma niin kummallakin on yhtä paljon. Sinkku joutuisi yksinään todellakin maksamaan sen puolet jos vaikka vuokraisi yhteisesti kimppakämpästä tuntemattomien kanssa ja saisi itselleen oman huoneen. Joskus pariskunnat tulevat toimeen kahdestaan ihan samoilla tuloilla kuin sinkku yksinään. Pitäisikö sinkulle maksaa vähemmän koska hän on yksin eikä hänen tarvitse huolehtia tai jakaa kenenkään muun kanssa.

Mun miehen sisko on sinkku. Työskentelee lakimiehenä ja on hyvin jämpti tyyppi raha-asioissa. Kaikki jaetaan aina jetsulleen jos jakamisesta sovitaan. Ei hänelle tulisi mieleenkään meidän yhteisillä lomamatkoilla maksattaa osaa huoneestaan meillä vain siksi koska meitä on kaksi. Hän on helvetin onnellinen että saa jakaa meidän kanssa talon koska yksin hän joutuisi maksamaan paljon enemmän vuokratessaan vaikka pienemmän. Hän siis voittaa maksuissa jo jakaessaan meidän kanssa.  Ruokailuista hän maksaa 1/3 kun tehdään yhdessä ruokaa. Jos lapset on mukana niin me yleensä halutaan väkisin maksaa hänenkin ruokailut yhdessä meidän kanssa ihan kokonaan. Hän itseasiassa haluaisi maksaa enemmän koska me olemme lapsiperhe jolla on paljon enemmän menoja arjessa kuin hänellä vaikka tienaammekin enemmän kuin hän yksinään. Hän jaksaa sinkkuna muistuttaa että hänen yhden hengen menot on niin pienet meidän perheen menoihin verrattuna. Niin. 

Myös sinkut voivat asettua lomamökkiin 2 yhteen huoneeseen ja 1 toiseen. Ja lasku laitetaan kolmeen osaan eikä fiftififti huone ja huone. o_o

Vierailija
225/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeilystä vielä:

Me ollaan perheenä tietenkin YKSIKKÖ.

Mutta jos vuokrataan mökki sinkkututtavan kanssa jaetaan vuokra aikuisten kesken eli sinkku 1/3 ja me yht. 2/3.

Vastaavasti siskon perheen kanssa mökkivuokra puoliksi eli kukin aikuinen kustantaa 1/4.

Lapset tulee siinä sivussa sitten.Siskolla yksi ja meillä kuusi.

Ihan selkeää.

Vierailija
226/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökkeilystä vielä:

Mutta jos vuokrataan mökki sinkkututtavan kanssa jaetaan vuokra aikuisten kesken eli sinkku 1/3 ja me yht. 2/3.

Vastaavasti siskon perheen kanssa mökkivuokra puoliksi eli kukin aikuinen kustantaa 1/4.

Ihan selkeää.

Eli siskosi puolisoineen kustantaa myös osan sinun lastesi majoittumisesta? 

Vierailija
227/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mökkeilystä vielä:

Ihan selkeää.

Eli siskosi puolisoineen kustantaa myös osan sinun lastesi majoittumisesta? 

Tai se sinkkukaveri vuorollaan :/

Vierailija
228/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökissä ei ole pelkästään se huone vaan myös yleiset tilat, sauna, soutuveneet jne. Miksi vuokra menee sen mukaan missä nukkuu.

Itse sinkkuna sain kerran kutsun mökkibileisiin. Ei hirveesti kiinnostanut, koska tää kutsuja on pirun nuuka. Olinkin joskus lähtenyt kesken kaiken juhlista kun yhtäkkiä on hinnasto laitettu esille plus nuuka on mun luona sinkkuna ollut lukuisia kertoja enkä ole mitään hinnastoja viljellyt

No siis mökki oli nuuan appivanhempien. Vuokra 0 euroa.

Mä menin kotoa bussilla lähimpään kylään, nappasivat mut mukaan kirkolta, ajoivat n 500 m mun takia ja pysäkiltä on mökille 5 km.

Mä olin syönyt lähtiessäni ja laukussa oli makkaraa, kylmässä tietty, perunasalaattia, juotavaa ja kun oltiin mökille, grillattiin makkarat ja tarjosin tavallaan lounaan.

Sitten oltiin vaan, jossain vaiheessa lämmitettiin sauna ja juotiin mitä juotiin. Mulla oli pönikkä 3 l viiniä ja siitä sai kaikki ottaa, muuta en juonut.

Jotain syötiin, en muista mitä, ei erikoista mutta vatsa meni täyteen.

Aamulla syötiin lähinnä jämiä, lämmitettiin sauna ja lähdettiin.

Ajettiin 5 km ja tässä vaiheessa sitten alkoi se laskeminen.

Kun me ollaan laskettu. Mökin vuokra on tonni, täh ! Sanoin näytä mulle se kuitti jossa sä olet maksanut sun appivanhempien mökistä tonnin vuokraa yhdestä yöstä. Marimarimari viikkovuokra on tämän verran jne

Mun osuus on 500 e. Nukuin saunatuvassa, omassa makuupussissa. Sanoin jos haluan maksaa 500 e yöpymisestä, menen Kämppiin. Sama homma, perheessä lapset eivät tarvi maksaa, mutta aikuiset huoneiden mukaan. Mulla oli oma huone ja heillä oma.

Km korvaukset . Kotoa mökille on 120 km per suunta, auton omistaja ei maksa , koska omaisuus kuluu, ajaja ei maksa kun ajaa, lapset eivät maksa kun eivät tienaa. Vaikka tulin vaan 10 km, on kohtuus että osallistun koko auton matkaan.

Ruuat, kokin ei tarvi maksaa mutta muuten ruokalasku laitetaan puoliksi, minun ja isännän kanssa, joka söi 3 x enemmän ja kotiin jäi vielä paljon vietävää. Mies vielä muistutti Alkon laskusta. Kerroin en ole yhtään heidän alkoholia tilannut enkä ole juonut mutta minun 3 l viinikanisteri oli tyhjä.

Sovittiin että he miettivät uudestaan mitä kaikkea minun pitää maksaa ja laittaa laskun .

Summa tippui muistaakseen 800 e. Laitoin paluupostissa sähköpostin, jossa ekan kerran puhui reissusta ja selkeesti kerroin en tule maksajaksi. Mitä viikonloppu maksaa ! Sain epäselvän viestin ja siihen olin vastannut kerro summa, muuten homma ei etene ja tässä oli vastannut mökki on ilmainen ja muut tasataan.

Vastaus oli lapset ovat tosi surullisia kun en maksa osuuttani.

Sen verran paskapää olin että kerroin tämän kaikille tutuillemme.

Älä lähde pihin kanssa edes kirjastoon. Joudut silti maksumieheksi.

Vierailija
229/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä vertauksia vuokraan. Enkä ole kenenkään kuullut vedonneen tuollaiseen. Mielestäni jokinen maksaa osuutensa. Ei se parisuhde kimppajutuissa mitään merkitse. Jos Mari ,, Jari ja Kari on Jukan kavereita, ja ostavat lahjan, , niin pitääkö Marin maksaa puolet koska Jari ja Kari seurustelee?

Pariskunnan vetoaa siihen etää he on yksikkö. Miten se siihen vaikuttaa? Kai pariskunnatkin on eriölisiä, molemmilla on omat kenkät, vaatteet.

Jaa. No jos se lahja on pariskunnalta Kari ja Jari sekä sinkulta Mari niin asiahan voidaan sopia kun on vaan kaksi taloutta sopimassa. Kyllä se pariskunta nimittäin talouden suhteen on yksikkö vaikka siinä kaksi ihmistä on. Mutta jos lahja annetaan pariskunnalle niin miksi annetaan vain yksi lahja, sinkun mukaan pariskunnat ovat eri yksiköitä niin lahjoja pitäisi olla sitten kaksi

tehdään laskutehtävä

Neljä pariskuntaa ja yksi sinkku päättävät ostaa yhdelle pariskunnalle häälahjan. Sovitaan että kaikki laittavat 20,- per nuppi jolloin lahjan arvoksi tulee180,- tämän jälkeen sinkku pitää tupaantuliaiset ja päätetään että kaikki  viisi pariskuntaa laittavat sen 20,- nuppi. summaksi tulee 200,- Siinä missä ekassa vaihtoehdossa pariskunta jakaa 180 euron lahjan puoliksi niin sinkku nauttii yksikseen 200 euron lahjasta sillä laskuopilla joka sinkun mielestä on oikeudenmukainen. 

Kimppasummat eivät todellakaan määräydy oikeudenmukaisesti nuppimäärän mukaan samoilla summilla. Sorge.

Tästä on jo keskusteltu, esimerkiksi viesti 168. Tuossa on kyse juhlien eroista, ei sinkkujen ja parien välisistä eroista. Jos 11 ihmisen porukassa joka lahjaan laitetaan 20 e per nuppi, sehän menee näin:

- Sinkun synttärilahja: 200 e. Parisuhteessa olevan synttärilahja: 200 e.

- Sinkun valmistujaislahja: 200 e. Parisuhteessa olevan valmistujaislahja: 200 e.

- Pariskunnan häälahja: 180 e. Sinkun häälahja: 200 e. (Koska sinkulla on kymnenen kaveria ja häävierasta, mutta pariskunnalla vain yhdeksän. Isommat häät -> enemmän lahjoja ei kuulosta erityisen epäreilulta.)

- Sinkun tuparilahja, jos muuttaa yksin: 200 e. Parisuhteessa olevan tuparilahja, jos muuttaa yksin: 200 e. Parisuhteen toisen osapuolen tuparilahja, jos sekin muuttaa yksin: 200 e. Tupareihin viedään yksi lahja riippumatta siitä, monenko ihmisen tuparit ne ovat, koska siinä juhlistetaan tapahtumaa eikä henkilöä. Jos sinkku muuttaa esimerkiksi kaverin kanssa kämppikseksi, hänkin jakaa lahjansa. Jos pari muuttaa kommuuniin kahden muun parin kanssa, tuparilahjoja saa kuudenneksen yksin muuttavan määrästä. Ei sen reilumpas tai epäreilumpaa kuin se, että yksinasuva maksaa asumiskulunsa yksin ja kimppa-asujat jakavat ne.

Plus että toi eurojen laskeminen on musta muutenkin outoa. Jos sinkku tai yksi pareista muuttaa vain kerran ja muut parit kolmasti, onko epäreilua, että jotkut saavat vain yhden tuparilahjan ja toiset kolme? Tästähän tulee jo kaksi ylimääräistä 180 euron lahjaa per pari, omg! Entäpä jos porukan muut parit menevät naimisiin, mutta sinkku ei? Parit pääsevät nauttimaan 180 lahjoista, mutta sinkku ei kertaakaan ja on maksupuolelka viidesti, mikä vääryys!

Ap

Vierailija
230/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sadan porukka ja 15e per naama, eli lahjan arvo luokkaa 1500€. Ehkä kaikki eivät olleet ihan tyytyväisiä siihen mitä ja miten olitte hankkimassa, eikä siksi ollut niin kovin suurta intoa osallistua?

Lasten koulussa vanhempain yhdistys keräsi rahaa rehtorin lahjaan ja hieman vaativaan sävyyn pyydettiin 10€/lapsi. Itse en pitänyt edes tuosta keräystyylistä, joten emme osallistuneet. Myöhemmin selvisi että lajaksi oli ostettu käsityö eräältä vanhempainyhdistyksen jäseneltä. Sitten siitä suutahti jo aika moni, koska tuo haiskahti kyllä jo niin selvästi oman edun tavoittelulta että ei oikein näyttänyt hyvältä.

Ei ollut 1500 euron lahja, kuten täällä on jo mainittu. (Viesti 170.) Nyt tää ketju on näemmä kasvanut niin pitkäksi, että ihmiset eivät enää lue edellisiä viestejä, vaan jankkaavat jo käsitellyistä asioista, joten poistun täältä nyt.

Hyvää kevättä kaikille, kiitos näkemyksistä!

Ap

Vierailija
231/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella, että nämä vain yhden osuuden maksavat pariskunnat ovat niitä, jotka muutenkin muuttuvat "yksiköksi" parisuhteeseen päästyään. Eli siis niitä tyyppejä, jotka tuovat miehensä tyttöjen iltaan, kun "me ollaan yksikkö eikä osata olla ikinä hetkeäkäänn erossa toisistaan".

Vierailija
232/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä esim. jouluna ajattelen niin (köyhänä sinkkuna), että en vaan pysty ostamman yhtä kalliita lahjoja kuin ne pariskunnat.

Jos on vaikka viisi lasta kenelle pitää ostaa, niin kuvittelen kyllä niiden vanhempien ymmärtävän, että lahajani on vaatimattomampia kuin ne pariskuntien antamat.

Onhan sinkuissa eroja, on niitä, jotka ovat rikkaampia kuin perheelliset, mutta katsonkin asiaa pienituloisen sinkun näkökulmasta.

Jos rahasta ei ole kiinni, niin silloin on ihan sama ja se, mitä jokin maksaa.

Olen niinkin monesti miettinyt, kun olen ollut kutsuttuna joskus jouluna perheelliisen luo: minä just ostan esim. viisi lahjaa lapsille ja vielä myös vanhemmille ja tuliaisiakin vien.

Sitten tulen kotiin yhden lahjan kanssa. En sitä aliarvioi, mutta tuleekkohan kenellekään muille kuin sinkuille tälläinen "eroavaisuus" mieleen.

Tää on niiiin tuttua! Itselläni menee sisarusten lasten lahjoihin (joulu-/synttäri-/nimipäivälahjat) hirveä summa vuodessa (lapsia on monta). Itse taas en saa oikeastaan mitään, koska aikuisten synttäreitä ei vietetä, jouluna toki jotain saan. Mutta itse kun olen todella pienituloinen ja sisarusten perheet taas hyvin toimeentulevia, niin kyllähän tätä epäsuhtaa välillä miettii. Jos olis paremmin toimeentuleva niin ei tietenkään haittaisi, mutta nyt kun joutuu laskemaan joka penniä, niin nuo on oikeasti isoja kuluja. Mut kaipa se on oma valinta, etten ole lapsia hankkinut enkä aio hankkia.

Tästähän oli aikanaan jo Sinkkuelämää-sarjassa juttua. Siinä Carrie laskeskeli kuinka paljon sillä oli mennyt rahaa kavereiden häälahjoihin ja baby shower-juttuihin/lasten lahjoihin jne. Ja sehän järjesti silloin häät itsensä kanssa ja laati sinne lahjalistan.

Vierailija
233/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, että nämä vain yhden osuuden maksavat pariskunnat ovat niitä, jotka muutenkin muuttuvat "yksiköksi" parisuhteeseen päästyään. Eli siis niitä tyyppejä, jotka tuovat miehensä tyttöjen iltaan, kun "me ollaan yksikkö eikä osata olla ikinä hetkeäkäänn erossa toisistaan".

Ystäväni jakoi s-postinsa ja kaikki miehensä kanssa ja yhtäkkiä minusta olisi pitänyt tulla tämän "yksikön" bestis.

Vierailija
234/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä esim. jouluna ajattelen niin (köyhänä sinkkuna), että en vaan pysty ostamman yhtä kalliita lahjoja kuin ne pariskunnat.

Jos on vaikka viisi lasta kenelle pitää ostaa, niin kuvittelen kyllä niiden vanhempien ymmärtävän, että lahajani on vaatimattomampia kuin ne pariskuntien antamat.

Onhan sinkuissa eroja, on niitä, jotka ovat rikkaampia kuin perheelliset, mutta katsonkin asiaa pienituloisen sinkun näkökulmasta.

Olen niinkin monesti miettinyt, kun olen ollut kutsuttuna joskus jouluna perheelliisen luo: minä just ostan esim. viisi lahjaa lapsille ja vielä myös vanhemmille ja tuliaisiakin vien.

Sitten tulen kotiin yhden lahjan kanssa. En sitä aliarvioi, mutta tuleekkohan kenellekään muille kuin sinkuille tälläinen "eroavaisuus" mieleen.

Tää on niiiin tuttua! Itselläni menee sisarusten lasten lahjoihin (joulu-/synttäri-/nimipäivälahjat) hirveä summa vuodessa (lapsia on monta). Itse taas en saa oikeastaan mitään, koska aikuisten synttäreitä ei vietetä, jouluna toki jotain saan. Mutta itse kun olen todella pienituloinen ja sisarusten perheet taas hyvin toimeentulevia, niin kyllähän tätä epäsuhtaa välillä miettii. Jos olis paremmin toimeentuleva niin ei tietenkään haittaisi, mutta nyt kun joutuu laskemaan joka penniä, niin nuo on oikeasti isoja kuluja. Mut kaipa se on oma valinta, etten ole lapsia hankkinut enkä aio hankkia.

Eihän ole pakko. Tein itse ratkaisun, että ostan vain kummilapsille. Kerron tämän myös.

Etenkin kun nykyään on tapa, että lahjan pitää olla mimimissään 50 euroa ja lisäksi jotain pientä sisaruksille. Järjettömiä showta nämä lasten nykysynttärit.

Vierailija
235/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mökissä ei ole pelkästään se huone vaan myös yleiset tilat, sauna, soutuveneet jne. Miksi vuokra menee sen mukaan missä nukkuu.

Itse sinkkuna sain kerran kutsun mökkibileisiin. Ei hirveesti kiinnostanut, koska tää kutsuja on pirun nuuka. Olinkin joskus lähtenyt kesken kaiken juhlista kun yhtäkkiä on hinnasto laitettu esille plus nuuka on mun luona sinkkuna ollut lukuisia kertoja enkä ole mitään hinnastoja viljellyt

No siis mökki oli nuuan appivanhempien. Vuokra 0 euroa.

Mä menin kotoa bussilla lähimpään kylään, nappasivat mut mukaan kirkolta, ajoivat n 500 m mun takia ja pysäkiltä on mökille 5 km.

Mä olin syönyt lähtiessäni ja laukussa oli makkaraa, kylmässä tietty, perunasalaattia, juotavaa ja kun oltiin mökille, grillattiin makkarat ja tarjosin tavallaan lounaan.

Sitten oltiin vaan, jossain vaiheessa lämmitettiin sauna ja juotiin mitä juotiin. Mulla oli pönikkä 3 l viiniä ja siitä sai kaikki ottaa, muuta en juonut.

Jotain syötiin, en muista mitä, ei erikoista mutta vatsa meni täyteen.

Aamulla syötiin lähinnä jämiä, lämmitettiin sauna ja lähdettiin.

Ajettiin 5 km ja tässä vaiheessa sitten alkoi se laskeminen.

Kun me ollaan laskettu. Mökin vuokra on tonni, täh ! Sanoin näytä mulle se kuitti jossa sä olet maksanut sun appivanhempien mökistä tonnin vuokraa yhdestä yöstä. Marimarimari viikkovuokra on tämän verran jne

Mun osuus on 500 e. Nukuin saunatuvassa, omassa makuupussissa. Sanoin jos haluan maksaa 500 e yöpymisestä, menen Kämppiin. Sama homma, perheessä lapset eivät tarvi maksaa, mutta aikuiset huoneiden mukaan. Mulla oli oma huone ja heillä oma.

Km korvaukset . Kotoa mökille on 120 km per suunta, auton omistaja ei maksa , koska omaisuus kuluu, ajaja ei maksa kun ajaa, lapset eivät maksa kun eivät tienaa. Vaikka tulin vaan 10 km, on kohtuus että osallistun koko auton matkaan.

Ruuat, kokin ei tarvi maksaa mutta muuten ruokalasku laitetaan puoliksi, minun ja isännän kanssa, joka söi 3 x enemmän ja kotiin jäi vielä paljon vietävää. Mies vielä muistutti Alkon laskusta. Kerroin en ole yhtään heidän alkoholia tilannut enkä ole juonut mutta minun 3 l viinikanisteri oli tyhjä.

Sovittiin että he miettivät uudestaan mitä kaikkea minun pitää maksaa ja laittaa laskun .

Summa tippui muistaakseen 800 e. Laitoin paluupostissa sähköpostin, jossa ekan kerran puhui reissusta ja selkeesti kerroin en tule maksajaksi. Mitä viikonloppu maksaa ! Sain epäselvän viestin ja siihen olin vastannut kerro summa, muuten homma ei etene ja tässä oli vastannut mökki on ilmainen ja muut tasataan.

Vastaus oli lapset ovat tosi surullisia kun en maksa osuuttani.

Sen verran paskapää olin että kerroin tämän kaikille tutuillemme.

Älä lähde pihin kanssa edes kirjastoon. Joudut silti maksumieheksi.

No huh huh, sairasta. Miten joku kehtaa vaatia 800€ maksua mökillä vietetystä yöstä. Ja "lapset ovat tosi surullisia" arggh, tottakai vielä lapsikortti pitää vetää mukaan :D

Vierailija
236/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo rahapyyntö oli muotoiltu?

Totta hemmetissä jokainen maksaa sen 15€! Me vuokrataan usein kesäisin kaveriporukalla mökki. Porukka koostuu kahdesta pariskunnasta ja kolmesta sinkusta. Mökin vuokra jaetaan tietysti seitsemällä. Eihän ne pariskuntien avecit loisimaan tule. Ja kyllä, olen yksi pariskuntien osapuolista. Luulisi tämän olevan ihan normaali käytäntö kaikilla.

Vierailija
237/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ryhdyin suhteeseen kahden lapsen äidin kanssa ja muutimme yhteen. Avovaimo sanoi mulle, että vuokra laitetaan puoliksi, samoin netti, sähkö ja vesi. En osaa sanoa onko tämä loppupeleissä oikeudenmukainen jako, kun avovaimolla on exänsä kanssa lasten yhteishuoltajuus. Sen mitä tiedän elatustukien suuruusluokista, niin eikö jokseenkin oikeudenmukainen jako olisi seuraava (käytän esimerkkisummia):

asunnon vuokra + sähkö ja vesi yht 1000 euroa/kk

minä 350-400

avovaimoni 350-400

lasten toinen huoltaja eli isä 100-200

Miten tämän kuuluisi mennä?

Vierailija
238/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole pakko. Tein itse ratkaisun, että ostan vain kummilapsille. Kerron tämän myös.

Etenkin kun nykyään on tapa, että lahjan pitää olla mimimissään 50 euroa ja lisäksi jotain pientä sisaruksille. Järjettömiä showta nämä lasten nykysynttärit.

En missään kohtaa sanonutkaan, että olisi varsinaisesti pakko. Mutta kyllä lahjat ostan, jos kerran synttäreille menen ja jouluna myös. Ja ihan tykkään näistä lapsista ja mun mielestä lahjat toki kuuluu asiaan (ja näistä tosiaan osa vielä kummilapsia). Eli aion ostaa jatkossakin lahjat, joskus vaan miettii, että onhan tuossa vähän epäsuhtaa.

Vierailija
239/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni jakoi s-postinsa ja kaikki miehensä kanssa ja yhtäkkiä minusta olisi pitänyt tulla tämän "yksikön" bestis.

Ei hitto :'D

Vierailija
240/351 |
01.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ryhdyin suhteeseen kahden lapsen äidin kanssa ja muutimme yhteen. Avovaimo sanoi mulle, että vuokra laitetaan puoliksi, samoin netti, sähkö ja vesi. En osaa sanoa onko tämä loppupeleissä oikeudenmukainen jako, kun avovaimolla on exänsä kanssa lasten yhteishuoltajuus. Sen mitä tiedän elatustukien suuruusluokista, niin eikö jokseenkin oikeudenmukainen jako olisi seuraava (käytän esimerkkisummia):

asunnon vuokra + sähkö ja vesi yht 1000 euroa/kk

minä 350-400

avovaimoni 350-400

lasten toinen huoltaja eli isä 100-200

Miten tämän kuuluisi mennä?

Elatusapulaskurin mukaan kahden lapsen laskennallinen osuus 1000e/kk vuokrasta olisi 320e/kk jos eivät vietä merkittävästi aikaa etävanhemman luona. Tuo osuus on siis äidin ja isän puoliksi maksettavaa.

Jäljelle jää 680e / kk, eli sinun osuutesi olisi 340e/kk, avovaimosi 500e/kk ja lasten isän 160e/kk. Samassa suhteessa menisi myös sähkö+vesi, eli 34% sinulle, 50% avovaimollesi ja 16% lasten isälle. Avovaimon ja lasten isän osuuksia toki rukataan tulojen suhteessa, mutta sinun osuuteesi se ei vaikuta.

Mutta tämä nyt on vain elatusapulaskuriin perustuvaa teoretisointia, mitään sääntöjähän ei ole vaan sovitte miten tuntuu molemmista kohtuulliselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan