Ryhmälahjan osto - miksi pariskunnat eivät tajua olevansa kaksi ihmistä
Ärsyttää! Kaveri täyttää pyöreitä ja sille hankitaan nyt elämyslahjaa, joka on kalliihko. Rahat tähän kerätään lähes sadan ihmisen harrasteporukalta. Päivänsankari on siis tän harrastetoiminnan puuhanainen ja kanaemo, joka tekee paljon vapaaehtoistyötä ja pitää toimintaa pystyssä vapaa-ajallaan ilman korvausta.
Summa jaettiin kaikkien osallistujien kesken, mutta iso osa pareista on maksanut vaan puolet osuudestaan. (Ryhmä täynnä toisen puolisen iloisia "x maksoikin jo meidäm puolesta" -viestejä...) Mikä logiikka tässä on takana?
Ps. Ennen kuin joku tulee tänne purkamaan kimppalahjatraumojaan (joita varmaan meillä kaikilla on ;D) todettakoon, että tää ei ollut pakkokeräys. Kaikkia pyydettiin mukaan, mutta todettiin viestissä, että on ihan ok jos ei halua tai pysty ja kaikki eivät osallistuneetkaan. Sai myös lähettää yksäriä, jos halusi osallistua, mutta summa oli liian iso omalle kukkarolle (oli siis 15 euron luokkaa). Harrateyhteisössä ei myöskään kerätä kolehtia joka synttäreille, vaan viiteen vuoteen tämä henkilö on toinen yhteislahjottava.
Tässä on siis kyse lähinnä ihmisistä, jotka ovat oma-aloitteisesti kehuneet ideaa ja ilmoittaneet, että totta kai ollaan mukana ja sit maksaneet vain puolet summasta ilman mitään selitystä. Aargh.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tulee vaan mieleen, että oisinpa sinkku! Paljon tässä on käyty läpi asiaa niin, että se sinkku olisi köyhä ja pariskunta automaattisesti varakkaampi, mutta ei se ainakaan omassa elämässäni ihan noin ole. Tienaan bruttona noin 3500€ ja sinkkuna viettäisin tuolla rahalla ihan hulppeaa elämää. Nyt, etenkin kun puolisolla on lomautukset päällä, samalla rahalla elätetään viittä henkeä (kunnes taas toisen tulot elpyy). Me siis ostamme lahjat rahatilanteen mukaan, emme sen mukaan montako meitä juhliin osallistuu. Jos kaikki on kutsuttu, voimme osallistua kaikki, mutta yhtään sen kalliimpaa lahjaa emme voi ostaa siitä huolimatta, vaan ostamme sellaisen lahjan, johon rahat riittää. Ja tietenkin tämä on valintakysymys, en nyt ihan oikeasti haaveile perheeni jättämisestä vain siksi, että sitten oletus jostain lahjasta olisi toinen kuin nyt.
Jep, täälä toinen samanlainen pariskunta. Poikkeuksena, että eletään mun tuloilla jotka on hätinä yli 1000€. Sitten sinkkukaverit ihmettelee miksi ei haluta osallistua kimppareissuihin/lahjoihin.
Kun sinkku pitkäaikaissairastuu tai jää työttömäksi, häntä elättää vain yhteiskunta.
Osallistuminen lahjoihin on vapaaehtoista ja joku pariskunta on päättänyt osallistua yhdella osuudella. Ei siinä sen ihmeellisempää.
Me ostetaan mieluummin itse lahja kun mennään kimppalahjoihin mukaan nykyään. Tuntuu siltä että jollakin on aina "oma lehmä ojassa" ja kyllä ne sinkut on tuossa suhteessa lahjakkaita. Liian monta kertaa käynyt mm. niin että lahjan hankkija on kerännyt koko summan muilta fuskaten hinnassa eikä maksa itse mitään.
Jos morsiuspari haluaa rahaa niin meiltä saa satasen. Se on meillä se summa joka voidaan maksaa häälahjasta.
Omista häistä muistuu että osa vieraista ei tuonut mitään. Huomasin vasta jälkeenpäin mutta en soitellut perään enkä haukkunut. Heidän häihin oltiin kuitenkin menty ja satsattu se satanen lahjaan tai annettu rahana. Joissain häissä on ollut vaan kakkutarjoilut, toisissa pitopöytää. Meillä oli todelliset luksushäät ja pelkkä ruoka juomineen maksoi 250 euroa per nuppi. En olettanut että vieraat lahjoilla sen hyvittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariskunnat voi olla yksikkönä itselleen mutta muille ovat kaksi erillistä ihmistä.
Niinpä. Menettekö YKSIKÖT leffateatterissa kassalle sanomaan että maksatte vain yhden lipun koska olette yksikkö? Saatteko matkustaa bussissa yhdellä lipulla koska tehän olette se kuuluisa yksikkö? Miksi lahjojen kanssa olisi eri asia? Ilmeisesti siksi että muissa tapauksissa on pakko maksaa mutta kimppalahjan voi yrittää maksattaa muilla tuollaisen maailman hatarimman tekosyyn turvin. Voi myötähäpeä! Olette noloja!
Ei tietenkään. Pariskunta voi ostaa yhteisen leffalipun ja päättää sitten keskenään miten sen käyttävät. Vetävät vaikka pitkää tikkua siitä että kumpi menee leffaan tai sitten heillä voi olla vaikka vuorottelusysteemi.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko täällä kaikki pariskunnat ylimpiä ystävyksiä myös puolisoidensa kavereiden kanssa? Itse en ainakaan osallistu miehen tuttavien lahjoihin, eikä mieheni minun kavereideni tai sukulaisteni juttuihin koska hänellä on omansa mihin osallistua.
Aloituksessa oli kyse yhdistyksen jäsenistä, joista osa sattui myös olemaan pariskuntia.
Mutta kysymykseesi - ainakin meillä on sekä yhteisiä kavereita, joiden juttuihin osallistutaan yhdesdä, sekä kummankin omia, joihin vain toinen osallistuu. Kuitenkin sillä logiikalla, että jos kumpikin tulee juhlaan, osallistumne kuluihin kahden hengen osuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vapaa ehtoista osallistua ja nillitetään sitten kun osallistuu ni osallistuu vain toinen... öh... no heidän taloushan osallistui jo. En minäkään osta joululahjoja muille niin, että minulta, mieheltä ja jokaiselta lapselta oma. Yksi lahja ja kaikkien nimet samaan pakettiin. Koska, yhteinen talous.
Olisi ollut ihan ok osallistua pienemmällä summalla, jos sen olisi kertonut ennen kuin lahjan hinta määritettiin. Nyt kysyttiin ketkä osallistuvat, kun hinta per henki tulee olemaan 10-20 euroa riippuen osallistujamäärästä, usea pariskunta ilmoitti että heitä osallistuu kaksi. Mutta kun lopullinen hinta oli laskettu ja ilmoitettu, vain yhdestä maksettiin, jolloin rahaa jäikin puuttumaan, ja tämä oli se ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Osallistuminen lahjoihin on vapaaehtoista ja joku pariskunta on päättänyt osallistua yhdella osuudella. Ei siinä sen ihmeellisempää.
Kyllä, ja korttiin laitetaan sen osallistuneen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökissä ei ole pelkästään se huone vaan myös yleiset tilat, sauna, soutuveneet jne. Miksi vuokra menee sen mukaan missä nukkuu.
Itse sinkkuna sain kerran kutsun mökkibileisiin. Ei hirveesti kiinnostanut, koska tää kutsuja on pirun nuuka. Olinkin joskus lähtenyt kesken kaiken juhlista kun yhtäkkiä on hinnasto laitettu esille plus nuuka on mun luona sinkkuna ollut lukuisia kertoja enkä ole mitään hinnastoja viljellyt
No siis mökki oli nuuan appivanhempien. Vuokra 0 euroa.Mä menin kotoa bussilla lähimpään kylään, nappasivat mut mukaan kirkolta, ajoivat n 500 m mun takia ja pysäkiltä on mökille 5 km.
Mä olin syönyt lähtiessäni ja laukussa oli makkaraa, kylmässä tietty, perunasalaattia, juotavaa ja kun oltiin mökille, grillattiin makkarat ja tarjosin tavallaan lounaan.
Sitten oltiin vaan, jossain vaiheessa lämmitettiin sauna ja juotiin mitä juotiin. Mulla oli pönikkä 3 l viiniä ja siitä sai kaikki ottaa, muuta en juonut.
Jotain syötiin, en muista mitä, ei erikoista mutta vatsa meni täyteen.
Aamulla syötiin lähinnä jämiä, lämmitettiin sauna ja lähdettiin.Ajettiin 5 km ja tässä vaiheessa sitten alkoi se laskeminen.
Kun me ollaan laskettu. Mökin vuokra on tonni, täh ! Sanoin näytä mulle se kuitti jossa sä olet maksanut sun appivanhempien mökistä tonnin vuokraa yhdestä yöstä. Marimarimari viikkovuokra on tämän verran jne
Mun osuus on 500 e. Nukuin saunatuvassa, omassa makuupussissa. Sanoin jos haluan maksaa 500 e yöpymisestä, menen Kämppiin. Sama homma, perheessä lapset eivät tarvi maksaa, mutta aikuiset huoneiden mukaan. Mulla oli oma huone ja heillä oma.
Km korvaukset . Kotoa mökille on 120 km per suunta, auton omistaja ei maksa , koska omaisuus kuluu, ajaja ei maksa kun ajaa, lapset eivät maksa kun eivät tienaa. Vaikka tulin vaan 10 km, on kohtuus että osallistun koko auton matkaan.Ruuat, kokin ei tarvi maksaa mutta muuten ruokalasku laitetaan puoliksi, minun ja isännän kanssa, joka söi 3 x enemmän ja kotiin jäi vielä paljon vietävää. Mies vielä muistutti Alkon laskusta. Kerroin en ole yhtään heidän alkoholia tilannut enkä ole juonut mutta minun 3 l viinikanisteri oli tyhjä.
Sovittiin että he miettivät uudestaan mitä kaikkea minun pitää maksaa ja laittaa laskun .
Summa tippui muistaakseen 800 e. Laitoin paluupostissa sähköpostin, jossa ekan kerran puhui reissusta ja selkeesti kerroin en tule maksajaksi. Mitä viikonloppu maksaa ! Sain epäselvän viestin ja siihen olin vastannut kerro summa, muuten homma ei etene ja tässä oli vastannut mökki on ilmainen ja muut tasataan.
Vastaus oli lapset ovat tosi surullisia kun en maksa osuuttani.
Sen verran paskapää olin että kerroin tämän kaikille tutuillemme.
Älä lähde pihin kanssa edes kirjastoon. Joudut silti maksumieheksi.
No huh huh, sairasta. Miten joku kehtaa vaatia 800€ maksua mökillä vietetystä yöstä. Ja "lapset ovat tosi surullisia" arggh, tottakai vielä lapsikortti pitää vetää mukaan :D
Se 800 e oli se alennettu summa.
Km korvaukset oli katsottu ihan lain mukaan ja mun piti maksaa ne kokonaan koska toinen ajoi ja toinen omisti auton. Silloin km kustannukset tuli mulle.
Kerroin taksi kirkolta mökille maksaa max 15 e suunta. Mutta kun heille tuli mun takia kiertoa. Joo, 500 m per suunta.
Se Alkon laskukin oli huvittava. Siinä oli olutta, siideriä, viskiä ja jotain näistä ei edes näkynyt. Ja mun osuus puolet, ei edes 1/3 vaan puolet vaikka en koskenut yhteenkään päinvastoin viinikanisteri oli tyhjä kun lähdettiin ja minä en juonut 3 l viiniä.
Itse tarjosin lounaan mutta sitä ei laskettu mihinkään.Mä en lopulta maksanut mitään.
Perustelin me syötiin 3 kertaa ja itse toin yhden ruuan. Vuokra oli ilmainen ja koska mulla oli omat petivaatteet ja pyyhkeet, suoranaista laskua musta ei ollut. Mitä nyt olin painona autossa sen 10 km yhteensä.
Sen 1 km mitä he joutuivat ajamaan vuokseni tuli kuitattua viinillä.
Mä kirjoitin viestiini olen merkannut sinulta tulevat viestit suoraan roskapostiksi , joten älä ota minuun ikinä yhteyttä.
Oli varmaan rentouttava mökkireissu ja jäi hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa näpäyttää, niin tekee noin, eli korttiin nimi maksajan mukaa. Vois vielä soittaa ja varmistaa että kummalta se osallistuminen oli ettei tule väärän nimi.
Vierailija kirjoitti:
Me ostetaan mieluummin itse lahja kun mennään kimppalahjoihin mukaan nykyään. Tuntuu siltä että jollakin on aina "oma lehmä ojassa" ja kyllä ne sinkut on tuossa suhteessa lahjakkaita. Liian monta kertaa käynyt mm. niin että lahjan hankkija on kerännyt koko summan muilta fuskaten hinnassa eikä maksa itse mitään.
Jos morsiuspari haluaa rahaa niin meiltä saa satasen. Se on meillä se summa joka voidaan maksaa häälahjasta.
Omista häistä muistuu että osa vieraista ei tuonut mitään. Huomasin vasta jälkeenpäin mutta en soitellut perään enkä haukkunut. Heidän häihin oltiin kuitenkin menty ja satsattu se satanen lahjaan tai annettu rahana. Joissain häissä on ollut vaan kakkutarjoilut, toisissa pitopöytää. Meillä oli todelliset luksushäät ja pelkkä ruoka juomineen maksoi 250 euroa per nuppi. En olettanut että vieraat lahjoilla sen hyvittävät.
Juuri näin. Yleensä sitä kimppalahjaa alkaa touhuamaan joku perseaukinen jolla ei ole itsellä rahaa. Pyytää rahat lahjaan muilta, ostaa sen ja itse ei laita lahjaan mitään, koska on touhunnut ja järjestellyt kaiken, niin se on hänen osuutensa. Lahjan kohteen saajalle sitten luovuttaa itse tämän kimppalahjan siihen tyyliin että vaikuttaisi olevan hänen lahjansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaa ehtoista osallistua ja nillitetään sitten kun osallistuu ni osallistuu vain toinen... öh... no heidän taloushan osallistui jo. En minäkään osta joululahjoja muille niin, että minulta, mieheltä ja jokaiselta lapselta oma. Yksi lahja ja kaikkien nimet samaan pakettiin. Koska, yhteinen talous.
Olisi ollut ihan ok osallistua pienemmällä summalla, jos sen olisi kertonut ennen kuin lahjan hinta määritettiin. Nyt kysyttiin ketkä osallistuvat, kun hinta per henki tulee olemaan 10-20 euroa riippuen osallistujamäärästä, usea pariskunta ilmoitti että heitä osallistuu kaksi. Mutta kun lopullinen hinta oli laskettu ja ilmoitettu, vain yhdestä maksettiin, jolloin rahaa jäikin puuttumaan, ja tämä oli se ongelma.
No sitten vaan uusi keräyskierros, koska kaikki alunperin osallistumaan ilmottautuneet eivät ole osallistuneet lasketulla summalla niin tarvittaisiin esimerkisi x euroa lisää niiltä jotka osallistuivat tai sitten ne voisivat osallistua jotka ilmottautuivat mutta eivät osllistuneet ja tämän sitten niin monta kertaa että rahat on kasassa.
Saattaa olla viimeinen kimppalahja teidän porukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
øsallistuja: pariskunta Möttönen, eikä sulla ole siihen mitään sanottavaa. Jos möttöset ovat päättäneet laittaa kimppalahjaan saman yhdessä kuin sinkku yksin niin se on heidän asiansa, se on sitten muiden asia päättää voiko sillä rahasummalla ottaa osaa kimppalahjaan. Jos ei voi niin se raha tietenkin otetaan niiltä muilta extrana jotka kimppaan osallistuvat. Kaikkein järkevin kimppa on mun muistoissa ollut se jossa jokainen antoi etukäteen rahamäärän jonka halusi antaa ja kerätyillä rahoilla hankittiin sellainen lahja jonka sillä rahalla sai. Ei siihen korttiin laitettu summia. Ihan naurettavaa ja kyllä, me miehen kanssa maksetaan yleensä enemmän kuin muut.
Ei kimppakeräyksiä, ei kimppaostoksia ja elämä paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä teitä "me ollaan yksikkö" ihmisiä ollenkaan. Kai ymmärrätte että silloinhan istuutte juhlissa koko perhe samalla tuolilla, syötte yhden annoksen ruokaa yhdeltä lautaselta ja juotte yhdestä lasista yhden juoman. Te kun olette siis YKSIKKÖ. Miten yhdellä palstalla voi olla näin paljon perheitä jotka maksattavat omat kustannuksensa muilla? Omassa kaveripiirissäni ei onneksi tulisi ikinä vastaan tällainen tilanne.
Eli sinun juhlissasi on tavallaan pääsymaksu? Työttömän pariskunnan viiden lapsensa kanssa pitää ostaa huomattavasti kalliimpi lahja kuin suurituloisen sinkun, koska heitä on seitsemän ja sinkku vain yksin? Tarvitseeko mielestäsi tuoda lahjaa ollenkaan, jos seisoo juhlissa eikä syö siellä mitään? Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä juhlienjärjestämistapaa, että lahjalla pitäisi maksaa istumapaikkansa ja syömisensä sekä juomisensa.
Samaa mieltä, että outoa ajatella lahjaa korvauksena juhlista. Mutta tässä ehkä ei nyt ollut siitä kyse, vaan haluttiin havainnollistaa, että ei tämä "me olemme yksi yksikkö"-logiikka kuitenkaan sitten päde johdonmukaisesti kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
øsallistuja: pariskunta Möttönen, eikä sulla ole siihen mitään sanottavaa. Jos möttöset ovat päättäneet laittaa kimppalahjaan saman yhdessä kuin sinkku yksin niin se on heidän asiansa, se on sitten muiden asia päättää voiko sillä rahasummalla ottaa osaa kimppalahjaan. Jos ei voi niin se raha tietenkin otetaan niiltä muilta extrana jotka kimppaan osallistuvat. Kaikkein järkevin kimppa on mun muistoissa ollut se jossa jokainen antoi etukäteen rahamäärän jonka halusi antaa ja kerätyillä rahoilla hankittiin sellainen lahja jonka sillä rahalla sai. Ei siihen korttiin laitettu summia. Ihan naurettavaa ja kyllä, me miehen kanssa maksetaan yleensä enemmän kuin muut.
Jos harrastusporukassa kerätään lahjaa, johon osallistuminen maksaa x euroa eikä pariskunta (2 harrastajaa) maksa tuplana, tulee korttiin vain maksajan nimi. Se toinen voi antaa oman lahjansa tai olla antamatta. Tai pariskunta voi olla osallistumatta kimppalahjaan ja muistaa haluamallaan tavalla.
Minä en lähtisi näihin kimppalahjoihin. En muutenkaan välitä näistä kimppajutuista, niissä on aina näitä siivelläeläjiä. Ostaisin oman lahjan tai jos mahdollista niin keräisin sinkkuporukan joka ostaa sen.
Kyllä harrastusporukassa jokainen harrastaja on yksilö, vaikka sattuisi olemaan toisen harrastajan puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se olisikaan, jos olisivat alun alkaen ilmoittaneet niin. Nyt osuuden hinta oli laskettu sen ilmoituksen mukaan, että heitä osallistuu kaksi.
Niinpä. Menettekö YKSIKÖT leffateatterissa kassalle sanomaan että maksatte vain yhden lipun koska olette yksikkö? Saatteko matkustaa bussissa yhdellä lipulla koska tehän olette se kuuluisa yksikkö? Miksi lahjojen kanssa olisi eri asia? Ilmeisesti siksi että muissa tapauksissa on pakko maksaa mutta kimppalahjan voi yrittää maksattaa muilla tuollaisen maailman hatarimman tekosyyn turvin. Voi myötähäpeä! Olette noloja!