Ryhmälahjan osto - miksi pariskunnat eivät tajua olevansa kaksi ihmistä
Ärsyttää! Kaveri täyttää pyöreitä ja sille hankitaan nyt elämyslahjaa, joka on kalliihko. Rahat tähän kerätään lähes sadan ihmisen harrasteporukalta. Päivänsankari on siis tän harrastetoiminnan puuhanainen ja kanaemo, joka tekee paljon vapaaehtoistyötä ja pitää toimintaa pystyssä vapaa-ajallaan ilman korvausta.
Summa jaettiin kaikkien osallistujien kesken, mutta iso osa pareista on maksanut vaan puolet osuudestaan. (Ryhmä täynnä toisen puolisen iloisia "x maksoikin jo meidäm puolesta" -viestejä...) Mikä logiikka tässä on takana?
Ps. Ennen kuin joku tulee tänne purkamaan kimppalahjatraumojaan (joita varmaan meillä kaikilla on ;D) todettakoon, että tää ei ollut pakkokeräys. Kaikkia pyydettiin mukaan, mutta todettiin viestissä, että on ihan ok jos ei halua tai pysty ja kaikki eivät osallistuneetkaan. Sai myös lähettää yksäriä, jos halusi osallistua, mutta summa oli liian iso omalle kukkarolle (oli siis 15 euron luokkaa). Harrateyhteisössä ei myöskään kerätä kolehtia joka synttäreille, vaan viiteen vuoteen tämä henkilö on toinen yhteislahjottava.
Tässä on siis kyse lähinnä ihmisistä, jotka ovat oma-aloitteisesti kehuneet ideaa ja ilmoittaneet, että totta kai ollaan mukana ja sit maksaneet vain puolet summasta ilman mitään selitystä. Aargh.
Kommentit (351)
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta on normaalisti yksi talous, sinkku on myös yksi talous. Pariskunta ei maksa kaksiosta kaksinkertaisesti vuokraa koska heitä on kaksi. Moni muukin asia on päätä kohden halvempi pariskunnalle kuin sinkulle.
Esimerkiksi jos vuokrataan mökki jossa on yksi huone pariskunnalle ja toinen sinkulle niin vuokra maksetaan puoliksi pariskunnan ja sinkun kesken ei niin että sinkku maksaa 1/3. Kaksiota ostaessakin sinkku maksaa kaksiosta saman hinnan kuin pariskunta.
Jos pariskunta saa saman ajan käyttöön jotain yhdessä hankittua sinkun kanssa niin silloinkin menot menevät puoliksi.
Jos ostetaan jollekin jotain yhdessä porukassa niin pariskunta on yksi yksikkö samoin sinkku. Silloin voi esimerkiksi sopia jos rahaa tarvitaan paljon yhtä henkilöä kohden niin ensin katsotaan kuinka paljon rahaa tarvittaisiin yksikköä kohden ja jos se tuntuu sinkusta aivan ylitsepääsemättömältä niin hänen täytyy siitä sanoa ja sitten voidaan sopia miten asia hoidetaan. Jos asiaa ei pysty sopimaan niin sitten täytyy hankkia jotain halvempaa johon sinkulla on mahdollisuus ottaa osaa tai jokainen tekee oman hankintansa.
Oletko ihan hullu? Kysymys on lahjasta jollekulle, rinnastat sen kaksion neliöihin (jonne kukaan muu ei tule asumaan, paitsi teidän lapsi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin katson, että maksu on talouskohtainen. Siis pariskunta maksaa yhden maksun eikä kahta. Ei tulisi mieleenkään mikään muu.
Mietin jo että olenko tosiaan ainoa joka näin ajattelee. En ole aiemmin törmännyt tällaiseen mitä tässä aloituksessa sillä meidän kaveriporukassa pariskunta on aina yksikkö.
Hei ihan mahtavaa että törmäsit nyt, koska voin vannoa että ne sinkut jotka maksavat kaikesta tuplasti ovat siitä aivan rikki, mutta eivät kehtaa sanoa. Hienoa että voitte nyt miettiä asian uudestaan.
No meidän kaveripiirissä suurin osa on pariskuntia ja ne muutamat sinkut varmaan kaikkia rikkaampia töiden autojen ja asuntojen perusteella, että tuskin kovin rikki ovat. Ja onhan se sinkun oma vika jos ei saa suutaan auki. Mä en tarkota että esim mökki maksettaisii puokkiin ku joudutaan isompi ottamaan mutta esim n. 50e lahjasta maksaa sinkku 25e ja me 25e.
Siis oikeastiko joku kehtaa?! Ei voi olla todellista! Siis kehtaisitte maksaa tuollaisesta lahjasta 12,50 euroa per henkilö?!?! Huh huh!
Joo kun me ei käydä kaupassakaan niin että jaetaan kuitin loppusumma vaan meillä on yhteiset rahat :) ja sori vaan sinkut ei oo mun vika et elämä on teille kalliimpaa, älkää itse tulko kimppalahjoihin jos hiertää noin pahasti
En minä ole sinkku, en vaan ymmärrä miten joku kehtaa. Ylipäätään osallistua lahjoihin jollain 12 eurolla per henkilö?! Toinen esimerkki: häälahja. Me viedään aina yhteinen lahja tottakai, mutta onhan se sanomattakin selvää että se meidän lahja on myös arvokkaampi kuin jos yksin veisi lahjan, koska meitä on kaksi henkeä! Ilmeisesti joillekin ei sitten olekaan. Noloa!
En tiennytkään, että tällainen sääntö on olemassa... Häiden tarkoitus ei liene lahjojen hankinta, eikä kutsu ole mitenkään vastikkeellinen (vrt. lasku). Jos johonkin juhlaan kutsuttuna mennessään on velvoitettu ostamaan tietyn x euron hintaisen lahjan, kyseessä ei ole kutsu ja vapaaehtoinen lahja, vaan pääsylippu. Tällöin pääsylipun (=tietyn arvoisen lahjan hankkinut) on myös oikeutettu reklamaatioon mikäli ruoka on huonoa, sitä ei ole riittävästi, ohjelma mättää eikä seurakaan oikeasti kiinnosta. Herranjestas taas mitä käsityksiä ihmisillä korviensa välissä on... :D
Tietenkään ei ole mitään velvollisuutta olemassa, jokainen tietää tämän. Käytöstavat kuitenkin normaaleilla ihmisillä on, ja harva kehtaa mennä ilman lahjaa, ainakaan ellei ole erikseen niin pyydetty. Lahja kuuluu juhlaetikettiin samalla tavalla kuin siistit vaatteet ja käytös, se vain on kohteliasta ja hyvä tapa, ei se pakollista ole. Jos kehtaa mennä pariskuntana juhliin saman hintaisen lahjan kanssa kuin mitä yksin hankkisi, niin siitä vaan! Noloa se silti on, ja aika harva kehtaa ellei tosiaan ole taloudellinen tilanne siinä jamassa ettei tosiaan pysty enempää panostamaan.
Tässäpä se ongelma onkin. Mistä voi tarkistaa, minkä hintaisia lahjoja samoihin juhliin tulevat sinkkuvieraat ovat tuomassa? Että pariskunnat tietävät tuplata summan? On todella moukkamaista käytöstä verrata lahjoja HINNAN perusteella, eikö lahjassa olekaan tärkeintä ajatus? Sinun logiikallasi siis mikään käsintehty tai lapsen tekemä varsinkaan ei kelpaa, ei edes mummin 80-vuotislahjaksi... Sinä ja tavallasi ajattelevat ovat taatusti niitä, jotka laittavat kutsuunsa tilinumeron, ilmoittavat että tarjoilu maksaa x euroa per henkilö, ja lähettävät laskun perään, jos tilille ei ole kilahtanut tarpeeksi suurta summaa kattamaan pöhkeilijän ökyjuhlien kustannuksia. Jos se ei ole noloa, niin mikä olisi? :D Ei ole käytöstapoja näköjään opetettu sinun sukupolvellesi, ennen oli ainakin tämä paremmin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala kysymys. Jos ajattelee, että ei ostettaisikaan ryhmälahjaa, niin toisiko pariskunta kaksi lahjaa vai yhden? Todennköisesti yhden. Moni siis tulkitsee asian niin, että pariskunta tai perhe antaa yhden lahjan.
Mutta eiköhän silloin vastaavasti sen pariskunnan antama lahja ole arvokkaampi kuin jos jompi kumpi heistä yksin antaisi lahjan. Siis jos lahja annetaan nimenomaan pariskuntana.
Ei välttämättä. Pariskunnan käytettävissä olevat rahat voi olla paljon vähemmän kuin sinkulla. Pariskunta voi olla vaikka opiskelijoita ja sinkku taas hyväpalkkaisessa työssä. Tai pariskunnalla on enemmän velkoja, mahdollisesti enemmän elätettäviä jne.
Ei kukaan ole väittänytkään, etteikö pariskunta voisi olla taloudellisesti heikommassa asemassa. Silti en itse ainakaan kehtaisi (pariskunnan toisena osapuolena) viedä samanlaista lahjaa kuin sinkkuna veisin, vaan periaate on se että lahja on kahdelta henkilöltä. Tosin onhan se tässäkin ketjussa nähty että jotkut kyllä kehtaa. :D
Mutta entä, jos sinkkuna sulla olisi vain oma yksi 3 v lapsi ja parisuhteessa olisi hänen lisäkseen myös miehen kolme teini-ikäistä lasta? Ja puolisosi voisi olla huomattavasti pienempituloinen kuin sinä olet, kenties työtön ja sinä töissä? Jos on ristiäiset, lapselle on kolme kummia, joista yksi on sinkku ja kaksi pariskunta, oletetaanko automaattisesti, että pariskunta osallistuu suuremmalla summalla kummilapsen lahjaan? Tai vaikka hautajaiset, niin viekö pariskunta suuremman ja kalliimman kukkalaitteen kuin sinkku? Mutta niinkuin sanoin, niin tämä on vähän hankala asia.
En minä ajattele asioita sen kautta mitä minulta oletetaan, vaan ajattelen että pariskunnan toisena osapuolena osallistumme molemmat lahjaan ihan samankaltaisin panoksin kuin yksinään osallistuisimme. Ihan yhtä hyvin sillä sinkullakin voi olla talousvaikeuksia ja tuskinpa sinkkukaan kehtaisi mitään ihan rihkamaa viedä. Ja joo, olen joskus talousvaikeuksissa pihistellyt jopa omassa ruoassani sen takia että olen saanut kunnon lahjan ostettua - en todellakaan oleta samaa keltään muulta, itse en vaan olen sitä koulukuntaa etten ihan oikeasti kehtaisi mennä toisen juhliin muuten. Ehkä kasvatuksesta kiinni. Ajattelen asiaa siis enemmän sen kautta mitä voin antaa, kuin että mitä pitäisi antaa. Jotenkin kaikki tässäkin ketjussa esitetyt ajatukset siitä että voi SÄÄSTÄÄ lahjassa, tai että se muka olisi kimppalahjan idea, tuntuu lähinnä myötähäpeää herättäviltä. Mutta tapansa kullakin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin katson, että maksu on talouskohtainen. Siis pariskunta maksaa yhden maksun eikä kahta. Ei tulisi mieleenkään mikään muu.
Mietin jo että olenko tosiaan ainoa joka näin ajattelee. En ole aiemmin törmännyt tällaiseen mitä tässä aloituksessa sillä meidän kaveriporukassa pariskunta on aina yksikkö.
Hei ihan mahtavaa että törmäsit nyt, koska voin vannoa että ne sinkut jotka maksavat kaikesta tuplasti ovat siitä aivan rikki, mutta eivät kehtaa sanoa. Hienoa että voitte nyt miettiä asian uudestaan.
No meidän kaveripiirissä suurin osa on pariskuntia ja ne muutamat sinkut varmaan kaikkia rikkaampia töiden autojen ja asuntojen perusteella, että tuskin kovin rikki ovat. Ja onhan se sinkun oma vika jos ei saa suutaan auki. Mä en tarkota että esim mökki maksettaisii puokkiin ku joudutaan isompi ottamaan mutta esim n. 50e lahjasta maksaa sinkku 25e ja me 25e.
Siis oikeastiko joku kehtaa?! Ei voi olla todellista! Siis kehtaisitte maksaa tuollaisesta lahjasta 12,50 euroa per henkilö?!?! Huh huh!
Joo kun me ei käydä kaupassakaan niin että jaetaan kuitin loppusumma vaan meillä on yhteiset rahat :) ja sori vaan sinkut ei oo mun vika et elämä on teille kalliimpaa, älkää itse tulko kimppalahjoihin jos hiertää noin pahasti
En minä ole sinkku, en vaan ymmärrä miten joku kehtaa. Ylipäätään osallistua lahjoihin jollain 12 eurolla per henkilö?! Toinen esimerkki: häälahja. Me viedään aina yhteinen lahja tottakai, mutta onhan se sanomattakin selvää että se meidän lahja on myös arvokkaampi kuin jos yksin veisi lahjan, koska meitä on kaksi henkeä! Ilmeisesti joillekin ei sitten olekaan. Noloa!
En tiennytkään, että tällainen sääntö on olemassa... Häiden tarkoitus ei liene lahjojen hankinta, eikä kutsu ole mitenkään vastikkeellinen (vrt. lasku). Jos johonkin juhlaan kutsuttuna mennessään on velvoitettu ostamaan tietyn x euron hintaisen lahjan, kyseessä ei ole kutsu ja vapaaehtoinen lahja, vaan pääsylippu. Tällöin pääsylipun (=tietyn arvoisen lahjan hankkinut) on myös oikeutettu reklamaatioon mikäli ruoka on huonoa, sitä ei ole riittävästi, ohjelma mättää eikä seurakaan oikeasti kiinnosta. Herranjestas taas mitä käsityksiä ihmisillä korviensa välissä on... :D
Tietenkään ei ole mitään velvollisuutta olemassa, jokainen tietää tämän. Käytöstavat kuitenkin normaaleilla ihmisillä on, ja harva kehtaa mennä ilman lahjaa, ainakaan ellei ole erikseen niin pyydetty. Lahja kuuluu juhlaetikettiin samalla tavalla kuin siistit vaatteet ja käytös, se vain on kohteliasta ja hyvä tapa, ei se pakollista ole. Jos kehtaa mennä pariskuntana juhliin saman hintaisen lahjan kanssa kuin mitä yksin hankkisi, niin siitä vaan! Noloa se silti on, ja aika harva kehtaa ellei tosiaan ole taloudellinen tilanne siinä jamassa ettei tosiaan pysty enempää panostamaan.
Tässäpä se ongelma onkin. Mistä voi tarkistaa, minkä hintaisia lahjoja samoihin juhliin tulevat sinkkuvieraat ovat tuomassa? Että pariskunnat tietävät tuplata summan? On todella moukkamaista käytöstä verrata lahjoja HINNAN perusteella, eikö lahjassa olekaan tärkeintä ajatus? Sinun logiikallasi siis mikään käsintehty tai lapsen tekemä varsinkaan ei kelpaa, ei edes mummin 80-vuotislahjaksi... Sinä ja tavallasi ajattelevat ovat taatusti niitä, jotka laittavat kutsuunsa tilinumeron, ilmoittavat että tarjoilu maksaa x euroa per henkilö, ja lähettävät laskun perään, jos tilille ei ole kilahtanut tarpeeksi suurta summaa kattamaan pöhkeilijän ökyjuhlien kustannuksia. Jos se ei ole noloa, niin mikä olisi? :D Ei ole käytöstapoja näköjään opetettu sinun sukupolvellesi, ennen oli ainakin tämä paremmin...
Ei niitä hintoja olekaan tarkoitus tarkistaa, ihan on omasta omastatunnosta kiinni. Jos joidenkin omatunto ja häpy kestää viedä parin kympin maljakon häihin pariskuntana, niin kyllä se varmasti otetaan vastaan. Itse tehdyt lahjat ovat yleensä arvokkaampia kuin ostetut, mieti vaan niitä tunteja mitä niiden tekemiseen on käytetty! Ihan omasta päästäsi keksit ettei käsintehty lahja mielestäni kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se vielä piti sanoa, että aivan roskaa tuo tilinumero-höpötys. Minä en edes järjestä sellaisia juhlia joissa tilinumeroa tarvittaisiin. Häitä ei ole ollut eikä ole koskaan tulossa, elämme yhteisestä päätöksestä avoliitossa jo lähes 20. vuotta. Pyöreitä täyttäessä molemmat ovat hyvin hiljaa. :) Mutta toisten juhliin mennessä on itsestäänselvyys että lahjaan osallistuu molemmat, oli se sitten rahallisesti tai muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kauppojen tarjouksissa on usein maininta, että 1 / talous. Sinkku saa kokonaisena tuotteen ja pariskunnan osapuolet vain puolikkaat. Epistä.
Niin ja sinkku maksaa asumisestaan täyden hinnan, vaikka käyttää keittiötä, vessaa ja kylppäriä puolet pariskunnan ajasta. Epistä, byäääh! Onhan asumisen kustannukset rinnastettavissa esim. tarjouskahvipaketin hintaan, vai mitä? 😂
Hölmö, miten pariskunta muka käyttää keittiötä 2x kauemmin kokkaamiseen? Teetkö illallisen ensin itse ja sitten pyydät puolisoasi tekemään omansa seuraavaksi. Aamiaisen kanssa sama juttu.
Se on totta että vessaa käyttävät ainakin työttömät pariskunnat tuplasti enemmän. Minä olen yleensä jo toimistolla ennenkuin iso hätä ehtii tulla. :)
Höpsis! Etkö tosiaan ymmärrä, käyttääkö keittiötä yksi, kaksi tai 10heng.
Mitä useampi henkilö, jätemäärä lisääntyy, samoin veden ja sähkön kulutus, kun valmistetaan suurempia annoksia, tarvitaan kylmätilaa enemmän, joka vaikuttaa sähkön kulutukseen ja laitteen käyttöikään, kalusteet kuluvat, tarvitaan enemmän säilytystilaa ja astioita jne.
Ei vaan siinä sanottiin, että "sinkku käyttää keittiötä vain puolet pariskunnan ajasta", siksi ihmettelinkin sitä. Tottakai jätteitä ja tilaa menee enemmän mutta ei nyt sentään aikaa (ellei tosiaan kokkaile peräjälkeen).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä esim. jouluna ajattelen niin (köyhänä sinkkuna), että en vaan pysty ostamman yhtä kalliita lahjoja kuin ne pariskunnat.
Jos on vaikka viisi lasta kenelle pitää ostaa, niin kuvittelen kyllä niiden vanhempien ymmärtävän, että lahajani on vaatimattomampia kuin ne pariskuntien antamat.
Onhan sinkuissa eroja, on niitä, jotka ovat rikkaampia kuin perheelliset, mutta katsonkin asiaa pienituloisen sinkun näkökulmasta.
Jos rahasta ei ole kiinni, niin silloin on ihan sama ja se, mitä jokin maksaa.
Olen niinkin monesti miettinyt, kun olen ollut kutsuttuna joskus jouluna perheelliisen luo: minä just ostan esim. viisi lahjaa lapsille ja vielä myös vanhemmille ja tuliaisiakin vien.
Sitten tulen kotiin yhden lahjan kanssa. En sitä aliarvioi, mutta tuleekkohan kenellekään muille kuin sinkuille tälläinen "eroavaisuus" mieleen.
Onko sinulle tullut mieleen että ehkä jossain vaiheessa pariudut ja saat itsekin lapsia? Ehkä et. Elämä on valintoja. Meillä on sinkkuystäviä jotka ovat todella itsekkäitä eivätkä todellakaan osta lapsille lahjoja, yleensä tuovat viinipullon jos sitäkään kun pyydetään vaikka syömään (ei meitä haittaa vaikkei toisi mitään) Sitten on niitä sinkkuja jotka huomioivat myös lapset, kyllä me silloin huomioimme tätä sinkkua ihan varmasti yhtälailla. Itseasiassa jos lapsille ostaa jotakin niin meiltä on varmasti hulppea vastalahja tiedossa.
Tässä ketjussa nyt ihan virheellisesti annetaan sellainen kuva että sinkut olisivat jotenkin kukkaro auki joka puolelle, kyllä se ennemmin on niin että sinkulta ei välttämättä pyydetä edes sitä sinkun osuutta yhteisistä maksujutuista vaan useimmiten on ihan vapaamatkustaja kun porukalla mennään niin monessa asiassa. Monesti sinkut ovat myös niitä jotka eivät tuo tupaantuliaisiin muuta kuin itsensä ja pullon jonka itse juovat mutta kaikkien muiden tuomat tarjottavat kelpaa kyllä. Siksi ne sinkut yleensä pikkuhiljaa jäävät kutsuttujen listalta uupumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän kiva, kiitti. Just tällaiset ihmiset pännii suunnattomasti. Olen työtön sinkku ja esim. 50€ on järjettömän iso summa itselleni ja joskus on tuolla summalla osallistuminen on voinut tarkoittaa, että syön loppukuun kaurapuuroa tms. Toisaalta taas hyvätuloiset pariskunnat maksaa 25e/hlö, eikä se tunnu heillä missään. Näitä tilanteita siis oikeassa elämässä ollut monta kertaa ja pännii kyllä. Ehkä sitten oma vika, kun "ei saa suuta auki", mutta kun ei viitsisi kaveri-/perhesuhteita alkaa rikkomaan tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Pariskunta on normaalisti yksi talous, sinkku on myös yksi talous. Pariskunta ei maksa kaksiosta kaksinkertaisesti vuokraa koska heitä on kaksi. Moni muukin asia on päätä kohden halvempi pariskunnalle kuin sinkulle.
Esimerkiksi jos vuokrataan mökki jossa on yksi huone pariskunnalle ja toinen sinkulle niin vuokra maksetaan puoliksi pariskunnan ja sinkun kesken ei niin että sinkku maksaa 1/3. Kaksiota ostaessakin sinkku maksaa kaksiosta saman hinnan kuin pariskunta.
Jos pariskunta saa saman ajan käyttöön jotain yhdessä hankittua sinkun kanssa niin silloinkin menot menevät puoliksi.
Jos ostetaan jollekin jotain yhdessä porukassa niin pariskunta on yksi yksikkö samoin sinkku. Silloin voi esimerkiksi sopia jos rahaa tarvitaan paljon yhtä henkilöä kohden niin ensin katsotaan kuinka paljon rahaa tarvittaisiin yksikköä kohden ja jos se tuntuu sinkusta aivan ylitsepääsemättömältä niin hänen täytyy siitä sanoa ja sitten voidaan sopia miten asia hoidetaan. Jos asiaa ei pysty sopimaan niin sitten täytyy hankkia jotain halvempaa johon sinkulla on mahdollisuus ottaa osaa tai jokainen tekee oman hankintansa.
Yksikölle myös riittää yksi ruoka -/ juoma annos? Vai syöttekö kahden edestä?
Aika tavallista tuo on, että tavallaan se pääasiallisesti mukana oleva maksaa oman osuutensa ja sitten kumppani tulee mukaan siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä esim. jouluna ajattelen niin (köyhänä sinkkuna), että en vaan pysty ostamman yhtä kalliita lahjoja kuin ne pariskunnat.
Jos on vaikka viisi lasta kenelle pitää ostaa, niin kuvittelen kyllä niiden vanhempien ymmärtävän, että lahajani on vaatimattomampia kuin ne pariskuntien antamat.
Onhan sinkuissa eroja, on niitä, jotka ovat rikkaampia kuin perheelliset, mutta katsonkin asiaa pienituloisen sinkun näkökulmasta.
Olen niinkin monesti miettinyt, kun olen ollut kutsuttuna joskus jouluna perheelliisen luo: minä just ostan esim. viisi lahjaa lapsille ja vielä myös vanhemmille ja tuliaisiakin vien.
Sitten tulen kotiin yhden lahjan kanssa. En sitä aliarvioi, mutta tuleekkohan kenellekään muille kuin sinkuille tälläinen "eroavaisuus" mieleen.
Tää on niiiin tuttua! Itselläni menee sisarusten lasten lahjoihin (joulu-/synttäri-/nimipäivälahjat) hirveä summa vuodessa (lapsia on monta). Itse taas en saa oikeastaan mitään, koska aikuisten synttäreitä ei vietetä, jouluna toki jotain saan. Mutta itse kun olen todella pienituloinen ja sisarusten perheet taas hyvin toimeentulevia, niin kyllähän tätä epäsuhtaa välillä miettii. Jos olis paremmin toimeentuleva niin ei tietenkään haittaisi, mutta nyt kun joutuu laskemaan joka penniä, niin nuo on oikeasti isoja kuluja. Mut kaipa se on oma valinta, etten ole lapsia hankkinut enkä aio hankkia.
Laita mukaan kortti, jossa luetellaan kaikki osallistuneet. Laita kaikki yksin maksaneet erikseen ja yhdessä maksaneet pariskuntina. Esimerkiksi:
Mikko, Tanja, Sirpa, Petri ja Ulla, Siiri, Johannes, Henna ja Ilkka, Hanna...
Vierailija kirjoitti:
Monesti sinkut ovat myös niitä jotka eivät tuo tupaantuliaisiin muuta kuin itsensä ja pullon jonka itse juovat mutta kaikkien muiden tuomat tarjottavat kelpaa kyllä. Siksi ne sinkut yleensä pikkuhiljaa jäävät kutsuttujen listalta uupumaan.
Heh, okei.. just eilen olin juhlissa, jonne oli pyydetty jokaista tuomaan jotain nyyttärimeinigillä. No, kaksi perheellistä olivat paikalla, mutta eivät tuoneet mitään (??). Toinen ei tuonut edes omia juomia, toinen toi pullon, jonka joi itse. Kaikki sinkut ja lapsettomat (ml. kutsujen järjestäjä) taas olivat nähneet paljon vaivaa ja toivat itse tehtyjä leivonnaisia ym. Ymmärrän, että pienten lasten äideillä on kiireettä mutta voisi kai sitä hakea edes kaupasta jotain, kun on pyydetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti sinkut ovat myös niitä jotka eivät tuo tupaantuliaisiin muuta kuin itsensä ja pullon jonka itse juovat mutta kaikkien muiden tuomat tarjottavat kelpaa kyllä. Siksi ne sinkut yleensä pikkuhiljaa jäävät kutsuttujen listalta uupumaan.
Ihmisestähän tuo on kiinni. Pariskunnassa on kaksi ihmistä, joten asian huomioimisen todennäköisyys kasvaa.
Itse olin viimeksi illanistujaisissa, eikä käynyt edes mielessä, että olisin tuonut sinne jotain. Hävetti kyllä vähän, koska kaikki muut toivat jotain ja söin heidän tekemisiään, koska ilta venyi pitkäksi.
Riippuu paljon siitä millaiseen on tottunut. Itse olen tottunut siihen, että kutsuja laittaa jotain naposteltavaa tarjolle, joten en odottanut tuollaista toimintaa. En myöskään ajatellut, että olemme tuolla noin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, eikä ikinä ole ollut kenellekään ongelma.
Ohis
Oletko varma? Kaikki ei vaan kehtaa sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, eikä ikinä ole ollut kenellekään ongelma.
Ohis
Oletko varma? Kaikki ei vaan kehtaa sanoa mitään.
No se on kyllä sitten ihmisten oma häpeä jos ei kehtaa avata suutaa ja sanoa.
Jos joku yleensä luistaa maksuista niin se on se porukan sinkku ja pariskunnat maksavat aina enemmän vaikka muuta olisi sovittu. Meidän porukasta on sinkut ulkoistuneet juurikin lokkeilun takia. Ja sen sinkun vanavedessä usein saapuu myös ylimääräisiä vieraita yökylään esim. festareilla mutta kyllä muulloinkin jolloin ruokaa ja juomaakin tarvitaan yhtäkkiä enempi.
On eri asia jakaa mökin vuokraa kuin ruokakustannuksia. Vuokrassa lasketaan huoneiden mukaan ja jos kaikki nukkuvat samassa huoneessa niin päänupin mukaan. Ruokailu aina päänupin mukaan.
Siis sinkkujen ajatustavan mukaan asuntoa vuokratessa voi omistajalle ilmoittaa että koska muutan yksin niin maksan vain puolet vuokrasta:DDD
Kimppoihin ei hei kannata mennä mukaan jos ei ole varaa. Oli sinkku tai ei.
En ymmärrä näitä vertauksia vuokraan. Enkä ole kenenkään kuullut vedonneen tuollaiseen. Mielestäni jokinen maksaa osuutensa. Ei se parisuhde kimppajutuissa mitään merkitse. Jos Mari ,, Jari ja Kari on Jukan kavereita, ja ostavat lahjan, , niin pitääkö Marin maksaa puolet koska Jari ja Kari seurustelee?
Pariskunnan vetoaa siihen etää he on yksikkö. Miten se siihen vaikuttaa? Kai pariskunnatkin on eriölisiä, molemmilla on omat kenkät, vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä vertauksia vuokraan. Enkä ole kenenkään kuullut vedonneen tuollaiseen. Mielestäni jokinen maksaa osuutensa. Ei se parisuhde kimppajutuissa mitään merkitse. Jos Mari ,, Jari ja Kari on Jukan kavereita, ja ostavat lahjan, , niin pitääkö Marin maksaa puolet koska Jari ja Kari seurustelee?
Pariskunnan vetoaa siihen etää he on yksikkö. Miten se siihen vaikuttaa? Kai pariskunnatkin on eriölisiä, molemmilla on omat kenkät, vaatteet.
Pariskunta jakaa saman vuoteen ja huoneen. Sinkku tarvitsee yksinään yhtä paljon. Kaksi ihmistä ei tarvitse kaikkea kaksinverroin. Ruoka toki pitääkin laskea per nuppi. Oikeudenmukaisuus ennekaikkea.