Oletko ollut ulkomailla töissä? Kerro kokemuksesi! Kannattaako lähteä?
Norjasta tarjottiin töitä ja todella avokätistä palkkaa kera työsuhdeasunnon jos katsotaan meidän suomalaisten palkkausta täällä.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä Alankomaissa. Tienaan täällä 3200€ kuussa 9-17 toimistoduunissa. Koulutukseltani olen ylioppilas. Suomessa vastaavaan työhön vaaditaan vähintään AMK-tutkinto ja palkka olisi varmaan samaa luokkaa. Mulla pyyhkii tosi hyvin, varallisuutta on kertynyt mukavia summia asuntokaupoilla ja muilla sijoituksilla. Työ- ja yksityiselämä on helppo pitää balanssissa. En usko, että palaan koskaan Suomeen.
Millä alalla olet töissä?
Lähde, jos yhtään kiinnostaa!! Takasin Suomeen pääsee aina, ja mikäpä helpompi paikka kokeilla ulkomailla elämistä, kuin Pohjoismaat. Ja kun kämppäkin vielä hankitaan, niin mikä sua vielä estää??
Itse 3+ vuotta poissa Suomesta. Arki on arkea missä vain, ja kieltä olisi hyvä osata, jotta pääsee juttuihin ja kulttuuriin sisälle. Mutta sinänsähän tämä nyt on ihan peruselämää: töitä, kauppaan, ruoanlaittoa, sähkölaskujen maksua, nukkumaan, kellon soittaessa ylös jne.
Itse tienaan suht helposti ihan kivasti. Asun Ruotsissa. Veroja pitää tietty maksaa selkä vääränä, mutta silti tuntuu jäävän enemmän käteen, kuin Suomessa. Teen duunia, johon Suomessa pitäisi olla erikoiskoulutus, mutta täällä saa kielitaidon ansiosta helpommin jalan oven väliin tällaisiin vähän randomimpiinkin duuneihin, varsinkin, jos asuu P-Ruotsin tai Tukholman ulkopuolella eli alueella, jossa on vähänlaisesti suomalaisia.
Eli kaikenkaikkiaan, aina kannattaa lähteä!
Oon ollut Ranskassa siivoojana ja lastenhoitajana, nyt Irlannissa hotellissa töissä, tätä ennen kaupassa ja pubissa. Kannattaa ehdottomasti, kokemuksena jotakin mitä et ikinä tule Suomessa saamaan, saat kansainvälisiä ystäviä, kielitaito kehittyy, on vaan niin kivaa tehdä töitä ja asua muualla kun Suomessa - jos ikävä iskee, aina voi palata!
Olen ollut töissä Arabiemiraateissa, Kiinassa, Ruotsissa ja Saksassa. Joka maassa expat-sopimuksella. Työmatkoja taas teen lähes joka mantereelle.
Kyllä mä sanoisin että kannattaa lähteä, jos siihen suinkin tarjoutuu mahdollisuus. Helppoa ei varmastikaan tule aina olemaan ja kulttuurishokki iskee päin kasvoja jopa Ruotsissa, vaikka naapurimaa onkin. Kaikista mahdollisista vaikeuksista huolimatta koen, että työ ja asuminen vieraassa kulttuurissa antaa enemmän kuin ottaa. Nyt olisi taas painetta duunipaikassa lähteä Arabiemiraatteihin expatiksi mutta elämäntilanne on tämän kannalta tällä hetkellä huono.
Olen töissä Ruotsissa. Miehen perässä lähdin ja kahden lapsen jälkeen sille tielle jäin ;). Sairaanhoitajan työtä teen. Palkkaa saan enemmän kuin Suomessa, käteen jää n. 2600 e. Työ on raskaampaa sillä täällä on todella kova pula sairaanhoitajista, koko terveydenhuolto on kriisissä. En tulis kuitenkaan takaisin vaikken olis naimisiin mennytkään, palkan takia jo jäisin. Kulttuurisokki iski mullekin alussa vaikka naapurimaasta onkin kyse. Mutta vastaus: kyllä, kannattaa lähteä!
Olen töissä Alankomaissa. Tienaan täällä 3200€ kuussa 9-17 toimistoduunissa. Koulutukseltani olen ylioppilas. Suomessa vastaavaan työhön vaaditaan vähintään AMK-tutkinto ja palkka olisi varmaan samaa luokkaa. Mulla pyyhkii tosi hyvin, varallisuutta on kertynyt mukavia summia asuntokaupoilla ja muilla sijoituksilla. Työ- ja yksityiselämä on helppo pitää balanssissa. En usko, että palaan koskaan Suomeen.