Missä päin Suomea pitäisi asua, että välttäisi helteet kaikista parhaiten?
Eli missä ollut kaikista vähiten hellettä tänä kesänä? Kilpisjärvellä vai aivan käsivarren Lapissa?
Kommentit (21)
Varmaan Lapissa helteet kestää vähiten aikaa, eli sinne siis. Itse olen haaveillut Islantiin muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko tämä kesä helteinen?
oli tänä kesänä ainakin 3 hellepäivää joskus kesäkuun alussa
Ei ainakaan kaakkoon. Täällä usein lämmin. Minä tosin tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan Lapissa helteet kestää vähiten aikaa, eli sinne siis. Itse olen haaveillut Islantiin muutosta.
Islannissa kyllä paljon raikkaampi ilma. Olin kerran siellä koko kesän töissä eikä yhtään harmittanut, että vältin Suomen helteet kokonaan. Harmitti ainoastaan, kun tulin syyskuun 10. päivä takaisin ja vieläkin oli 20 astetta.
Helteet yltävät nykyään jopa Lappiin että paras harkita kesien viettoa jossain muualla yhtä pohjoisessa.
Ilmastonmuutosta jos haluaa pakoon niin kai se pitää jonnekkin lappiin mennä. Helteitä on sielläkin mutta vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko tämä kesä helteinen?
Jos olet yhtään uutisia seurannut, taidetaan tehdä uusi ennätys hellepäivien lukumäärässä tänä vuonna (tilastoidulta ajalta).
Miten olisi Haltitunturin huippu tai joku Ahvenanmaan ulkosaari?
Helsingissä. Ei ole tarvinnut tuuletinta juuri käyttää. Muut ovat saaneet lämmöt ja rankkasateet.
Usein pahimpia paikkoja on itäisessä Suomessa. Siellä ei meri viilennä yhtään. Satuin olemaan P-karjalassa kesätöissä silloin, kun oli ne ennnätyshelteet 2020 muistaakeni. Yli 37 astetta mitattiin. Kyllä se oli sateettomien viikkojen jälkeen yhtä helkkaria, kun yölläkin oli 28 astetta lämmintä. Ja sitä autuutta kesti 7 viikkoa, yhtään ei satanut vaan kaikki kasvit kuivuvat ja monet kaivot kuivuivat maalla.
Hellettä pakoon:
Saaristomeri
Hankoniemi
Pohjanlahden saaristo, kuten Valassaaret
Pohjois-Lappi, erityisesti Enontekiön ympäristö.
Treella ilma seisoo ja haisee ellei tuule. Missä voisia asua että ilma vaihtuu, muttei tule kylmä viima.
Vierailija kirjoitti:
Oisko utsjoki
Tänä kesänä siellä oli kuuminta monena päivänä. Saattaa kyllä olla poikkeuksellista tilastollisesti.
Vierailija kirjoitti:
Usein pahimpia paikkoja on itäisessä Suomessa. Siellä ei meri viilennä yhtään. Satuin olemaan P-karjalassa kesätöissä silloin, kun oli ne ennnätyshelteet 2020 muistaakeni. Yli 37 astetta mitattiin. Kyllä se oli sateettomien viikkojen jälkeen yhtä helkkaria, kun yölläkin oli 28 astetta lämmintä. Ja sitä autuutta kesti 7 viikkoa, yhtään ei satanut vaan kaikki kasvit kuivuvat ja monet kaivot kuivuivat maalla.
Hyi että, miten voi edes olla yöllä 28 astetta? En pystyisi olemaan siellä. Muistan kesän 2010, jolloin oli 35 astetta yhtenä päivänä, mutta se on maksimi, jonka olen koskaan kokenut enkä halua koskaan kokeakaan.
Suomen alla. Etsit jonkun kivan kolon graniittionkalosta ja muutat sinne.