Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kavereiden jeesaaminen?

Vierailija
25.04.2017 |

Olenko jotenkin hölmö ihminen, kun toimin näin:
Kaverini kertoo vaikeasta tilanteestaan ja siitä kuinka tarvitsi ihan minkä tahansa työn. Itse etsin uutta työpaikkkaa ja silmiini osuu hänelle sopivia paikkoja. Lähetän linkin niistä hänelle. Ei kiitosta, tai edes peukkua facebookissa, jossa hän käy päivittäin.

Kaverini on etsinyt tietynlaista tuotetta jo pitkään. Satun huomaamaan sellaisen ja vinkkaan siitä kaverilleni. Sama lopputulema, ei mitään reaktiota.

Kaverini kertoi sukulaisensa vaikeasta terveydentilasta, sattumalta löydän aiheeseen liittyvän hyvän artikkelin ja vinkkaan siitä kaverilleni.. taaskaan henkilö ei reagoi mitenkään.

Kyseessä on eri henkilöt, mutta toiminta on suomalaisten kavereideni kohdalla hyvin usein sama. He valittavat jostakin asiasta ja se jää mieleeni, sitten omia asioitani tehdessä saattaa eteeni tulla heidän tilanteeseen liittyvä asia ja vinkkaan siitä heille, mutta eivätpä juurikaan kiittele tai reagoi. Peukku facebookissa olisi mielestäni helppo tapa kuitata, että asia on noteerattu. Tulee jotenkin hölmö fiilis tällaisesta. Nämä asiat mistä olen vuosien saatossa vinkannut heille ovat olleet kuitenkin sellaisia joista ovat oppineet ja joita ovat lopulta käyttäneet hyväkseen.

Tuntuu että mun kaveripiiriin on siunaantunut sellaisia ihmisiä, jotka on sellaisia joiden pitäisi aina saada jotain. Osaavat kyllä suoraankin pyytää palveluksia jopa siihen asti, että minun pitää asettaa rajat. Sitten kun omatoimisesti osoitan, että olen kuullut heidän huolen ja sattumalta tuli vastaan aiheeseen liittyvä juttu, niin ei saa mitään rektiota aikaiseksi. En kaipaa mitään isoa reaktiota, mutta itse olen jotenkin oppinut, että jos joku laittaa viestiä tämän tyyppisestä asiasta, niin noteeraa sen edes sillä peukulla.

Olenko jotenkin outo ihminen? Koska olen tajunnut ettei kukaan ole minulle koskaan ehdottanut mitään minun tilanteeseeni sopivia juttuja sen jälkeen kun lapsuudenkodistani lähdin.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?

En jaa mitään viestejä kenenkän seinille. Kyseessä yksityisviestit.

Enkä neuvo niissä sen kummemin kuin saatan sanoa, että hei Boutigue XXX oli sellanen mekko, josta olet monesti puhunut. Tai hei tuttu käytti tätät tuotetta samantyyppisessä tilanteessa, mitä sä mainitsit. Tai että hei tässä linkki aiheeseen mistä puhuit.

Onko trollit vallanneet tämän ketjun?

Linkki hienoon mekkoon on ihan ok.

Mutta henkilökohtaisemmissa tilanteissa "neuvomisesi ja auttamisesi" koetaan tunkeiluna ja päsmäröintinä. Se että asiasta keskustelee kanssasi, ei tarkoita että en osaa/ole tehnyt asialle yhtään mitään. Jos oikeasti tarvitsisin apua, pyytäisin sitä ja ilmaisisin selkeästi avun tarpeen.

Uskotko oikeasti, että esimerkiksi pitkään jonkun sairauden/oireiden kanssa painiva ihminen ei ole kääntänyt jo internetiä ympäri ja ole tietoinen kaikesta mahdollisesta asiaan liittyvästä.

Tai että työtön ei ole hakenut jokaiseen netissä ilmoitettuun paikkaan (ja kymmeniin muihin niiden lisäksi) ja on vilpittömän ilahtunut kun sinä oletkin löytänyt hänelle työpaikkailmoituksen mol.fi-sivustolta.

Ymmärrän. Me kaikki usein kirjoitetaan omasta perspektiivistämme näitä juttuja. Joidenkin jutut tuntuvat siksikin aivan tolloilta, koska jotkut asiat on meille todella yksinkertaisia... Voisin argumentoida tähän, että esim ulkomaalaiset ei tunne suomessa käytäntöjä, joten he saattavat tarvita monessakin meille natiiveille yksinkertaisessa asiassa apua... mutta kyse oli suomalaisista kavereista.

Kavereitaan kun tuntee jonkun verran niin ei tulisi mieleen tyrkyttää tietoa niille jotka kaikki asiat varmasti tietää... Mun mielestä, jos kaveria ärsyttää joku vinkkaus, niin se voisi siitä sanoa. Eipähän tulisi enää "ärsytettyä". Tilanteissa on monenlaisia taustoja joten oikeastaan aika yhtä tyhjänn kanssa oli aloittaa tämä viestiketju tänne. Olisi vaan pitänyt kysyä suoraan kavereilta, että oliko vinkistä hyötyä, tuntuiko se vittuilulta, haluaako sellaisia vastaisuudessa jne. Kerran kysyin kaverilta ja hän sanoi silloin, että kaikki vinkit on tervetulleita.

Ja kaikki vinkin ovat vaan sattumalta osuneet eteen. En ole niitä vartavasten heille etsinyt... lukuunottamatta sitä kun perheenjäsenellä oli syöpä.

Sä olet mahtava trolli. Syöpä-apu kruunaa tämän. Mutta kaikille muillekin vastaisuuden varalle, suomalaisessa kulttuurissa tuo koetaan tunkeiluna. Älä siis toimi niin, että teet ensin ja kysyt sitten. Vaan jätä tekemättä. 

Jos ulkomaisella kaverilla on oikeasti ongelma, hänkin ehkä kysyy. "Miten Suomessa saa avattua puhelinliittymän, mitä papereita tarvitsen?" Silloin on ystävällistä auttaa. 

Eipä ole trolli valitettavasti.

Enpä viitsi kommentoida sen enempää.

Vierailija
42/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä tietyllä tapaa tykkäisin, jos joku käyttäytyisi minua kohtaan noin. Tietysti rajansa kaikella. Jos yhden kerran mainitsen jostakin niin en välttämättä silloin heti kaipaa neuvoa.

Mutta itse olen kokenut lähinnä vastakkaista toimintaa ystäviltä. Ketään ei oikeasti kiinnosta asiat, saatikka että joku muistaisi mitä olisin aiemmin jutellut. Kokisin sen siis luultavasti ilahduttavana, jos ystävää oikeasti kiinnostaisi niinkin paljon asiani, että miettisi niitä yksinään.

Ei toi kuitenkaan ole pahantahtoista, eri asia jos se tehtäisiin julkisella seinällä tai muuten jotenkin holhoavasti.

Mielestäni paljon suurempi ongelma on oikeasti ihmiset, jotka eivät välitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tajusin ettei mun ystävän ongelmia tarvitse ottaa itselleni ratkaistavaksi."

Ei todellakaan tarvitse! Mut ei myöskään toista saa painaa alaspäinkään. Täytyy löytää joku välimuoto. Tuollanen ystävä on kaverillekin raskas kun ei viitsi mitään höpöttää ettei toinen syyllistä itse itseään sun jutuista jotka sulle on vaan smalltalkia jotain puhuakses.

Vierailija
44/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelman voisi ratkaista "törmäämällä netissä artikkeliin" ,  se ei olisi ongelma. Ja jos linkkailet tällaisia "ratkaisuja" kavereillesi, annat selkeästi ymmärtää ettet usko toisen löytävän sitä itse ja että nyt on kyse  niin yksinkertaisesta asiasta että tästähän tämä lähtee.

Tuo on siis sekä tunkeilevaa, että alentuvaa.

Alentuvaa vai alentavaa? Toinen on kissa ja toinen hevonen..

A.p:lle suosittelisin enemmän sosiaalista sensitiivisyyttä. En ehkä kysyis suoraan, kokiko kaveri linkin v*ttuiluna..

Alentuvaa. Alentuva käytös on sellaista, että itse  toimii ja puhuu kuin pitäisi toista idioottina ja vähempiarvoisena.

Alentava käytös ei ole kovin yleisesti käytetty sanapari.

Mutta käytetty kuitenkin.. Mitä alentuvaa a.p:n käytöksessä on, ei mitään.

Vierailija
45/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan ap joko liian empaattinen tai sitten mielistelijä ja koet, että sun pitää ottaa ns. näiden kavereiden ongelmat projektiksi ratkaistavaksi?

Itse havahduin siihen, että olin vähän samanlainen ja se voi tietyllä tapaa olla tungettelevaa. Kukaan ei ikinä sanonut tästä tai oikeastaan se tapahtui yhdelle ja samalle ystävälle. Mutta tajusin siinä kohtaa, kun omat asiani sivuutettiin hetkessä ja kuinka se kontrasti oli suuri siihen mitä itse sain takaisin ja mitä taas annoin muille. Tajusin ettei mun ystävän ongelmia tarvitse ottaa itselleni ratkaistavaksi.

Mutta sitten taas tämä samainen ystävä, joka vuosien ajan melkeinpä päivittäin valitti omasta työstään. Kertoi myös miten haluaisi ottaa loparit ja vaihtaa työtä. Linkkasin sitten hänelle erään työpaikan, jonka ajattelin kiinnostavan häntä. (Etsin myös samalla itselleni töitä) niin ystäväni suuttui tästä. Siinä kohtaa viimeistään tajusin, että hän haluaa vain valittaa vuodesta toiseen tekemättä asialla oikeasti yhtään mitään.

Suuttui vai närkästyi? Ehkä se ei halunnu just sitä työpaikkaa ja koki et nyt hänen on pakko hakea sitä vaikka ei tunnu hyvälle ajatukselle.

Jos hän ei ollut kiinnostunut kyseisestä paikasta niin ehkäpä silloin voi tosiaan sivuutta koko ilmoituksen. "Kiitos vinkistä mutta paikka ei ole ihan mua. "

Ei kai se nyt sentään tarkoita, että toista pakottaa hakemaan, jos sattumalta näkee paikan, joka toista voisi kiinnostaa.

Vierailija
46/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin saattaisin kokea tunkeilevana tuollaisen käytöksen. Monesti puhe on pelkkää small talkia. Kun toinen sitten linkkailee asioita, tulee olo, että pitäis tehdä asialle jotain, vaikka oikeesti jutteli vain lämpimikseen.

99% ajasta en todellakaan laita mitään vinkkejä.

Jos sattumalta tulee vastaan kaverin tilanteeseen sopiva juttu ja kaveri on ollut jo epätoivoisen oloinen, niin laitan sen vinkin.

Joo, vaikeaahan se on tän keskustelun perusteella tietää. Parasta varmaan ottaa asia puheeksi.

Vierailija
47/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ongelman voisi ratkaista "törmäämällä netissä artikkeliin" ,  se ei olisi ongelma. Ja jos linkkailet tällaisia "ratkaisuja" kavereillesi, annat selkeästi ymmärtää ettet usko toisen löytävän sitä itse ja että nyt on kyse  niin yksinkertaisesta asiasta että tästähän tämä lähtee.

Tuo on siis sekä tunkeilevaa, että alentuvaa.

Alentuvaa vai alentavaa? Toinen on kissa ja toinen hevonen..

A.p:lle suosittelisin enemmän sosiaalista sensitiivisyyttä. En ehkä kysyis suoraan, kokiko kaveri linkin v*ttuiluna..

Alentuvaa. Alentuva käytös on sellaista, että itse  toimii ja puhuu kuin pitäisi toista idioottina ja vähempiarvoisena.

Alentava käytös ei ole kovin yleisesti käytetty sanapari.

Mutta käytetty kuitenkin.. Mitä alentuvaa a.p:n käytöksessä on, ei mitään.

Ei ole alentuvaa, eikä alentavaa tai ylentävää jne.

Vierailija
48/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuva=alistuva

Vierailija
49/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?

Enkä neuvo niissä sen kummemin kuin saatan sanoa, että hei Boutigue XXX oli sellanen mekko, josta olet monesti puhunut. Tai hei tuttu käytti tätät tuotetta samantyyppisessä tilanteessa, mitä sä mainitsit. Tai että hei tässä linkki aiheeseen mistä puhuit.

Mutta henkilökohtaisemmissa tilanteissa "neuvomisesi ja auttamisesi" koetaan tunkeiluna ja päsmäröintinä. Se että asiasta keskustelee kanssasi, ei tarkoita että en osaa/ole tehnyt asialle yhtään mitään. Jos oikeasti tarvitsisin apua, pyytäisin sitä ja ilmaisisin selkeästi avun tarpeen.

Uskotko oikeasti, että esimerkiksi pitkään jonkun sairauden/oireiden kanssa painiva ihminen ei ole kääntänyt jo internetiä ympäri ja ole tietoinen kaikesta mahdollisesta asiaan liittyvästä.

Tai että työtön ei ole hakenut jokaiseen netissä ilmoitettuun paikkaan (ja kymmeniin muihin niiden lisäksi) ja on vilpittömän ilahtunut kun sinä oletkin löytänyt hänelle työpaikkailmoituksen mol.fi-sivustolta.

Ymmärrän. Me kaikki usein kirjoitetaan omasta perspektiivistämme näitä juttuja. Joidenkin jutut tuntuvat siksikin aivan tolloilta, koska jotkut asiat on meille todella yksinkertaisia... Voisin argumentoida tähän, että esim ulkomaalaiset ei tunne suomessa käytäntöjä, joten he saattavat tarvita monessakin meille natiiveille yksinkertaisessa asiassa apua... mutta kyse oli suomalaisista kavereista.

Kavereitaan kun tuntee jonkun verran niin ei tulisi mieleen tyrkyttää tietoa niille jotka kaikki asiat varmasti tietää... Mun mielestä, jos kaveria ärsyttää joku vinkkaus, niin se voisi siitä sanoa. Eipähän tulisi enää "ärsytettyä". Tilanteissa on monenlaisia taustoja joten oikeastaan aika yhtä tyhjänn kanssa oli aloittaa tämä viestiketju tänne. Olisi vaan pitänyt kysyä suoraan kavereilta, että oliko vinkistä hyötyä, tuntuiko se vittuilulta, haluaako sellaisia vastaisuudessa jne. Kerran kysyin kaverilta ja hän sanoi silloin, että kaikki vinkit on tervetulleita.

Ja kaikki vinkin ovat vaan sattumalta osuneet eteen. En ole niitä vartavasten heille etsinyt... lukuunottamatta sitä kun perheenjäsenellä oli syöpä.

Sä olet mahtava trolli. Syöpä-apu kruunaa tämän. Mutta kaikille muillekin vastaisuuden varalle, suomalaisessa kulttuurissa tuo koetaan tunkeiluna. Älä siis toimi niin, että teet ensin ja kysyt sitten. Vaan jätä tekemättä. 

Jos ulkomaisella kaverilla on oikeasti ongelma, hänkin ehkä kysyy. "Miten Suomessa saa avattua puhelinliittymän, mitä papereita tarvitsen?" Silloin on ystävällistä auttaa. 

Jos et ole, niin älä nyt helvetissä jaa syöpäsairaalle mitään auttavia nettilinkkejä. Ikinä.

Selitänkö, miksi luulen että lapsettomuudesta kärsiviä ei kannata "auttaa" lähettelemällä linkkejä erilaisiin hoitomuotoihin tai kertomuksilla adoption mahdollisuuksista.

Vierailija
50/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alentuva=alistuva

Väärin. Sanat eivät ole synonyymejä keskenään. Alentuva käytös kohdistuu toiseen tietynlaisena ylimielisyytenä, alistuva käytös on toisen tahtoon mukautumista. 

Vierailija
51/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin saattaisin kokea tunkeilevana tuollaisen käytöksen. Monesti puhe on pelkkää small talkia. Kun toinen sitten linkkailee asioita, tulee olo, että pitäis tehdä asialle jotain, vaikka oikeesti jutteli vain lämpimikseen.

99% ajasta en todellakaan laita mitään vinkkejä.

Jos sattumalta tulee vastaan kaverin tilanteeseen sopiva juttu ja kaveri on ollut jo epätoivoisen oloinen, niin laitan sen vinkin.

Joo, vaikeaahan se on tän keskustelun perusteella tietää. Parasta varmaan ottaa asia puheeksi.

Netissä keskusteleminen ei selvitä koskaan mitään, jos ei aina irl:kään. Asia on aina vähän erilainen riippuen näkökulmasta ja siitä käykö kaikki asiat tarinasta ilmi.

Vierailija
52/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva=alistuva

Väärin. Sanat eivät ole synonyymejä keskenään. Alentuva käytös kohdistuu toiseen tietynlaisena ylimielisyytenä, alistuva käytös on toisen tahtoon mukautumista. 

Ompas harhaanjohtava termi.

Vierailija
53/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?

Jos et ole, niin älä nyt helvetissä jaa syöpäsairaalle mitään auttavia nettilinkkejä. Ikinä.

Selitänkö, miksi luulen että lapsettomuudesta kärsiviä ei kannata "auttaa" lähettelemällä linkkejä erilaisiin hoitomuotoihin tai kertomuksilla adoption mahdollisuuksista.

Miksi en jakaisi?

Jos tiedän henkilön, jolta on lopetettu kunnallisessa syöpähoito toivottomana tapauksena ja hän lopulta parani yksityisellä. Tottakai menen sen tutun luo ja kysyn mikä se hoitopaikka olikaan ja annan tiedon tai linkkaan toiselle sairaalle. Toki jos tietäisin sairaan olevan sinä, niin hammasta purren kunnioittaisin toivettasi.

Vierailija
54/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva=alistuva

Niin omkin. Suomen kieli olla vaikea.

Vierailija
55/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva=alistuva

Slangi ja puhekieli vissiin sit vielä vaikkeemppaa.

Vierailija
56/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan ap joko liian empaattinen tai sitten mielistelijä ja koet, että sun pitää ottaa ns. näiden kavereiden ongelmat projektiksi ratkaistavaksi?

Itse havahduin siihen, että olin vähän samanlainen ja se voi tietyllä tapaa olla tungettelevaa. Kukaan ei ikinä sanonut tästä tai oikeastaan se tapahtui yhdelle ja samalle ystävälle. Mutta tajusin siinä kohtaa, kun omat asiani sivuutettiin hetkessä ja kuinka se kontrasti oli suuri siihen mitä itse sain takaisin ja mitä taas annoin muille. Tajusin ettei mun ystävän ongelmia tarvitse ottaa itselleni ratkaistavaksi.

Mutta sitten taas tämä samainen ystävä, joka vuosien ajan melkeinpä päivittäin valitti omasta työstään. Kertoi myös miten haluaisi ottaa loparit ja vaihtaa työtä. Linkkasin sitten hänelle erään työpaikan, jonka ajattelin kiinnostavan häntä. (Etsin myös samalla itselleni töitä) niin ystäväni suuttui tästä. Siinä kohtaa viimeistään tajusin, että hän haluaa vain valittaa vuodesta toiseen tekemättä asialla oikeasti yhtään mitään.

Suuttui vai närkästyi? Ehkä se ei halunnu just sitä työpaikkaa ja koki et nyt hänen on pakko hakea sitä vaikka ei tunnu hyvälle ajatukselle.

Jos hän ei ollut kiinnostunut kyseisestä paikasta niin ehkäpä silloin voi tosiaan sivuutta koko ilmoituksen. "Kiitos vinkistä mutta paikka ei ole ihan mua. "

Ei kai se nyt sentään tarkoita, että toista pakottaa hakemaan, jos sattumalta näkee paikan, joka toista voisi kiinnostaa.

Eli hän suuttui? Miten se ilmeni?

Vierailija
57/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?

Miksi en jakaisi?

Jos tiedän henkilön, jolta on lopetettu kunnallisessa syöpähoito toivottomana tapauksena ja hän lopulta parani yksityisellä. Tottakai menen sen tutun luo ja kysyn mikä se hoitopaikka olikaan ja annan tiedon tai linkkaan toiselle sairaalle. Toki jos tietäisin sairaan olevan sinä, niin hammasta purren kunnioittaisin toivettasi.

Tämä on onneksi täysin teoreettinen vaihtoehto. En ikimaailmassa kertoisi sinulle sairaudestani, jos tietäisin tapasi reagoida asiaan.

OT, mieheni sisko on oikeasti juuri tuollainen. Jakelee jokaiselle neuvoja ja tutun tutun kokemuksiin perustuvaa apua täysin pyytämättä. Jos hän saa tietää että joku minun kaverini tai sukulaiseni on "ongelmissa", hän soittelee minulle ja käskee kertoa ratkaisuista tälle sukulaiselleni ja sitten soittelee perään olenko varmasti auttanut nyt tätä sukulaistani.

Vierailija
58/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuva=alistuva

Tuo oli täysin tarpeetonta..

Vierailija
59/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?

Miksi en jakaisi?

Nyt valoja päälle. Kaikilla ei ole rahaa yksityisiin syöpähoitoihin. Ne joilla on, ovat varmasti tietoisia yksityisistä lääkäripalveluista Suomessa. Sairas ihminen on varmasti selvittänyt omien mahdollisuuksiensa rajoissa olevat keinot. Syy, miksi hoitoon ei ole hakeuduttu ei varmasti ole se, ettei kukaan laittanut linkkiä, vaan jotain muuta.

(Minä kovasti haluan pitää sinua trollina, mutta ihan sataprosenttisesti en voi niin tehdä koska lähipiirissäni on todellakin yksi "auttaja". Muuten näitä juttuja ei uskoisi.)

Vierailija
60/73 |
25.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että mun kaveripiiriin on siunaantunut sellaisia ihmisiä, jotka on sellaisia joiden pitäisi aina saada jotain. Osaavat kyllä suoraankin pyytää palveluksia jopa siihen asti, että minun pitää asettaa rajat. Sitten kun omatoimisesti osoitan, että olen kuullut heidän huolen ja sattumalta tuli vastaan aiheeseen liittyvä juttu, niin ei saa mitään rektiota aikaiseksi. En kaipaa mitään isoa reaktiota, mutta itse olen jotenkin oppinut, että jos joku laittaa viestiä tämän tyyppisestä asiasta, niin noteeraa sen edes sillä peukulla.

Olenko jotenkin outo ihminen? Koska olen tajunnut ettei kukaan ole minulle koskaan ehdottanut mitään minun tilanteeseeni sopivia juttuja sen jälkeen kun lapsuudenkodistani lähdin.

Toiset ihmiset ovat ongelmanratkojia, toiset tuppaavat valittamaan ongelmistaan ilman että niihin edes ratkaisua haluavat. Tai sitten haluavat, mutta eivät ole valmiita tekemään asioille mitään. Ainakaan vielä. Tekevät sitten kun ovat valmiita ja aivan varmasti noudattavat kaikkia niitä neuvoja mitä ikinä ovat saaneet. Syy siihen miksi eivät kiittele on siinä että ihmiset haluavat kokea olevansa oman elämänsä herroja eivätkä sellaisia jotka tekevät kuten heille sanotaan. Luovat itselleen illuusion siitä että ovat itse tehneet päätöksiä.

Kuulostat itse juuri ongelmanratkojalta. Muut eivät ehdottele sinulle ratkaisuja varmaan sen takia että et juurikaan asioistasi valita. Jos sinua häiritsee nämä ihmiset jotka eivät noteeraa apuasi, ota asia puheeksi. Kysy heiltä arvostavatko he apuasi. Mikäli he suuttuvat siitä, on ehkä aika miettiä ovatko he aikasi arvoisia. Jos "kaverisi" voivat pyytää sinulta jotain täytyy sinun myös voida pyytää heiltä jotain vastapalvelukseksi. Mielestäni kiitos on vähintä mitä voi antaa jos on itse tullut pyytämään apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi