Kavereiden jeesaaminen?
Olenko jotenkin hölmö ihminen, kun toimin näin:
Kaverini kertoo vaikeasta tilanteestaan ja siitä kuinka tarvitsi ihan minkä tahansa työn. Itse etsin uutta työpaikkkaa ja silmiini osuu hänelle sopivia paikkoja. Lähetän linkin niistä hänelle. Ei kiitosta, tai edes peukkua facebookissa, jossa hän käy päivittäin.
Kaverini on etsinyt tietynlaista tuotetta jo pitkään. Satun huomaamaan sellaisen ja vinkkaan siitä kaverilleni. Sama lopputulema, ei mitään reaktiota.
Kaverini kertoi sukulaisensa vaikeasta terveydentilasta, sattumalta löydän aiheeseen liittyvän hyvän artikkelin ja vinkkaan siitä kaverilleni.. taaskaan henkilö ei reagoi mitenkään.
Kyseessä on eri henkilöt, mutta toiminta on suomalaisten kavereideni kohdalla hyvin usein sama. He valittavat jostakin asiasta ja se jää mieleeni, sitten omia asioitani tehdessä saattaa eteeni tulla heidän tilanteeseen liittyvä asia ja vinkkaan siitä heille, mutta eivätpä juurikaan kiittele tai reagoi. Peukku facebookissa olisi mielestäni helppo tapa kuitata, että asia on noteerattu. Tulee jotenkin hölmö fiilis tällaisesta. Nämä asiat mistä olen vuosien saatossa vinkannut heille ovat olleet kuitenkin sellaisia joista ovat oppineet ja joita ovat lopulta käyttäneet hyväkseen.
Tuntuu että mun kaveripiiriin on siunaantunut sellaisia ihmisiä, jotka on sellaisia joiden pitäisi aina saada jotain. Osaavat kyllä suoraankin pyytää palveluksia jopa siihen asti, että minun pitää asettaa rajat. Sitten kun omatoimisesti osoitan, että olen kuullut heidän huolen ja sattumalta tuli vastaan aiheeseen liittyvä juttu, niin ei saa mitään rektiota aikaiseksi. En kaipaa mitään isoa reaktiota, mutta itse olen jotenkin oppinut, että jos joku laittaa viestiä tämän tyyppisestä asiasta, niin noteeraa sen edes sillä peukulla.
Olenko jotenkin outo ihminen? Koska olen tajunnut ettei kukaan ole minulle koskaan ehdottanut mitään minun tilanteeseeni sopivia juttuja sen jälkeen kun lapsuudenkodistani lähdin.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat sairaalta narsistiselta ihmiseltä, joka haluaa hallita.
Kun itse kuulin läheisen ihmisen läheisen sairaudesta, se järkytti ja etsin hänelle aktiivisesti tietoa.
Silti en tiennyt kehtaanko edes linkittää, ettei pidä päsmärinä, tai todellakaan odottanut kiitoksia, kun hänellä on rankkaa tai voi edes tietää hänen makuaan tai josko asia oli jo tuttu.
Siksi laitoin ihan muiden asioiden yhteydessä, yksityisviestin mukana, en tod facebookissa
Itsekään en koskaan odota varsinaista kiitosta.
Jos lähetät linkin netissä olevaan työpaikkailmoitukseen, sehän on suora oletus sinulta että työtä hakeva kaverisi ei osaa itse katsoa netin työpaikkasivustoja. Pätee tietysti kaikkiin muihin asioihin myös.
Pidän tuollaista itsestäänselvyyksillä pommittamista ainoastaan masentavana asioihin puuttumisina. Ja aika kuormittavana että joku alkaa googlailla minun ongelmiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei täällä ole ihmiset käyttäneet FBn viestisovellusta. Ap, sinuna lopettaisin ainakin noiden ihmisten auttamisen. On olemassa ihmistyyppi joka valittaa lämpimikseen, ei ne edes halua ongelmaansa apua - ja sitten tosiaan ne "kaikkeen oikeutetut". Kummankaan auttaminen ei kannata, saat siitä vain pahan mielen :(.
Tai sitten ne "ongelmat on vaan small talkia, joihin ei edes haeta ratkaisuja.
doh, niinhän juuri sanoin. Valittavat lämpimikseen. Eri asia sitten, kuka tuollaisten kaveri jaksaa olla, jos halutaan vaan jauhaa mutta ei korjata asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa että välität ystävistäsi ja yrität auttaa. Itse kyllä tykkäisin, jos joku näkisi vuokseni vaivaa ja toimisi kuten sinä.
Tuo linkittäminen, jota itsekin olen harrastanu on musta kyllä pientä jeesimistä, josta en edes odota kiitosta. Itse en kylläkään etsi asioita, mut jos törmään sellaseen. Mulla on kyllä ihan tarpeeks tekemistä omassaki elämässä ettei aika riitä etsiskelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei täällä ole ihmiset käyttäneet FBn viestisovellusta. Ap, sinuna lopettaisin ainakin noiden ihmisten auttamisen. On olemassa ihmistyyppi joka valittaa lämpimikseen, ei ne edes halua ongelmaansa apua - ja sitten tosiaan ne "kaikkeen oikeutetut". Kummankaan auttaminen ei kannata, saat siitä vain pahan mielen :(.
doh, niinhän juuri sanoin. Valittavat lämpimikseen. Eri asia sitten, kuka tuollaisten kaveri jaksaa olla, jos halutaan vaan jauhaa mutta ei korjata asioita.
Newsflash: Sä itse kuulut siihen vähemmistöön joka haluaa aina ratkasta kaiken, muut ottaa rennommin. Been there done that.
Itseä just ketuttanu viimeaikoina tuollanen muiden elämien "kuntoon laittaja".
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä!!?
En jaa mitään viestejä kenenkän seinille. Kyseessä yksityisviestit.
Enkä neuvo niissä sen kummemin kuin saatan sanoa, että hei Boutigue XXX oli sellanen mekko, josta olet monesti puhunut. Tai hei tuttu käytti tätät tuotetta samantyyppisessä tilanteessa, mitä sä mainitsit. Tai että hei tässä linkki aiheeseen mistä puhuit.
Onko trollit vallanneet tämän ketjun?
Linkki hienoon mekkoon on ihan ok.
Mutta henkilökohtaisemmissa tilanteissa "neuvomisesi ja auttamisesi" koetaan tunkeiluna ja päsmäröintinä. Se että asiasta keskustelee kanssasi, ei tarkoita että en osaa/ole tehnyt asialle yhtään mitään. Jos oikeasti tarvitsisin apua, pyytäisin sitä ja ilmaisisin selkeästi avun tarpeen.
Uskotko oikeasti, että esimerkiksi pitkään jonkun sairauden/oireiden kanssa painiva ihminen ei ole kääntänyt jo internetiä ympäri ja ole tietoinen kaikesta mahdollisesta asiaan liittyvästä.
Tai että työtön ei ole hakenut jokaiseen netissä ilmoitettuun paikkaan (ja kymmeniin muihin niiden lisäksi) ja on vilpittömän ilahtunut kun sinä oletkin löytänyt hänelle työpaikkailmoituksen mol.fi-sivustolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Doh... et ole ap... teinit näköjään trollaa tätä ketjua.
Harvat ongelmat ovat sellaisia että ne ratkeavat kaverin lähettämillä nettilinkeillä. Olen myös täysin varma, että jos kyseessä on minulle todellinen ongelma, olen jo löytänyt ne itse.
Jos taas "ongelmani" ovat tasoa "pitäisi etsiä hotelli kanarian lomalle" niin kun sanon sen ääneen, se ei ole avunpyyntö vaan keskustelua. Ja hoidan etsimisen mielelläni ihan itse.
Mäkin saattaisin kokea tunkeilevana tuollaisen käytöksen. Monesti puhe on pelkkää small talkia. Kun toinen sitten linkkailee asioita, tulee olo, että pitäis tehdä asialle jotain, vaikka oikeesti jutteli vain lämpimikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä!!?
Enkä neuvo niissä sen kummemin kuin saatan sanoa, että hei Boutigue XXX oli sellanen mekko, josta olet monesti puhunut. Tai hei tuttu käytti tätät tuotetta samantyyppisessä tilanteessa, mitä sä mainitsit. Tai että hei tässä linkki aiheeseen mistä puhuit.
Mutta henkilökohtaisemmissa tilanteissa "neuvomisesi ja auttamisesi" koetaan tunkeiluna ja päsmäröintinä. Se että asiasta keskustelee kanssasi, ei tarkoita että en osaa/ole tehnyt asialle yhtään mitään. Jos oikeasti tarvitsisin apua, pyytäisin sitä ja ilmaisisin selkeästi avun tarpeen.
Uskotko oikeasti, että esimerkiksi pitkään jonkun sairauden/oireiden kanssa painiva ihminen ei ole kääntänyt jo internetiä ympäri ja ole tietoinen kaikesta mahdollisesta asiaan liittyvästä.
Tai että työtön ei ole hakenut jokaiseen netissä ilmoitettuun paikkaan (ja kymmeniin muihin niiden lisäksi) ja on vilpittömän ilahtunut kun sinä oletkin löytänyt hänelle työpaikkailmoituksen mol.fi-sivustolta.
Ymmärrän. Me kaikki usein kirjoitetaan omasta perspektiivistämme näitä juttuja. Joidenkin jutut tuntuvat siksikin aivan tolloilta, koska jotkut asiat on meille todella yksinkertaisia... Voisin argumentoida tähän, että esim ulkomaalaiset ei tunne suomessa käytäntöjä, joten he saattavat tarvita monessakin meille natiiveille yksinkertaisessa asiassa apua... mutta kyse oli suomalaisista kavereista.
Kavereitaan kun tuntee jonkun verran niin ei tulisi mieleen tyrkyttää tietoa niille jotka kaikki asiat varmasti tietää... Mun mielestä, jos kaveria ärsyttää joku vinkkaus, niin se voisi siitä sanoa. Eipähän tulisi enää "ärsytettyä". Tilanteissa on monenlaisia taustoja joten oikeastaan aika yhtä tyhjänn kanssa oli aloittaa tämä viestiketju tänne. Olisi vaan pitänyt kysyä suoraan kavereilta, että oliko vinkistä hyötyä, tuntuiko se vittuilulta, haluaako sellaisia vastaisuudessa jne. Kerran kysyin kaverilta ja hän sanoi silloin, että kaikki vinkit on tervetulleita.
Ja kaikki vinkin ovat vaan sattumalta osuneet eteen. En ole niitä vartavasten heille etsinyt... lukuunottamatta sitä kun perheenjäsenellä oli syöpä.
Jos ongelman voisi ratkaista "törmäämällä netissä artikkeliin" , se ei olisi ongelma. Ja jos linkkailet tällaisia "ratkaisuja" kavereillesi, annat selkeästi ymmärtää ettet usko toisen löytävän sitä itse ja että nyt on kyse niin yksinkertaisesta asiasta että tästähän tämä lähtee.
Tuo on siis sekä tunkeilevaa, että alentuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin saattaisin kokea tunkeilevana tuollaisen käytöksen. Monesti puhe on pelkkää small talkia. Kun toinen sitten linkkailee asioita, tulee olo, että pitäis tehdä asialle jotain, vaikka oikeesti jutteli vain lämpimikseen.
99% ajasta en todellakaan laita mitään vinkkejä.
Jos sattumalta tulee vastaan kaverin tilanteeseen sopiva juttu ja kaveri on ollut jo epätoivoisen oloinen, niin laitan sen vinkin.
Oletkohan ap joko liian empaattinen tai sitten mielistelijä ja koet, että sun pitää ottaa ns. näiden kavereiden ongelmat projektiksi ratkaistavaksi?
Itse havahduin siihen, että olin vähän samanlainen ja se voi tietyllä tapaa olla tungettelevaa. Kukaan ei ikinä sanonut tästä tai oikeastaan se tapahtui yhdelle ja samalle ystävälle. Mutta tajusin siinä kohtaa, kun omat asiani sivuutettiin hetkessä ja kuinka se kontrasti oli suuri siihen mitä itse sain takaisin ja mitä taas annoin muille. Tajusin ettei mun ystävän ongelmia tarvitse ottaa itselleni ratkaistavaksi.
Mutta sitten taas tämä samainen ystävä, joka vuosien ajan melkeinpä päivittäin valitti omasta työstään. Kertoi myös miten haluaisi ottaa loparit ja vaihtaa työtä. Linkkasin sitten hänelle erään työpaikan, jonka ajattelin kiinnostavan häntä. (Etsin myös samalla itselleni töitä) niin ystäväni suuttui tästä. Siinä kohtaa viimeistään tajusin, että hän haluaa vain valittaa vuodesta toiseen tekemättä asialla oikeasti yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ongelman voisi ratkaista "törmäämällä netissä artikkeliin" , se ei olisi ongelma. Ja jos linkkailet tällaisia "ratkaisuja" kavereillesi, annat selkeästi ymmärtää ettet usko toisen löytävän sitä itse ja että nyt on kyse niin yksinkertaisesta asiasta että tästähän tämä lähtee.
Alentuvaa vai alentavaa? Toinen on kissa ja toinen hevonen..
A.p:lle suosittelisin enemmän sosiaalista sensitiivisyyttä. En ehkä kysyis suoraan, kokiko kaveri linkin v*ttuiluna..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä!!?
Ymmärrän. Me kaikki usein kirjoitetaan omasta perspektiivistämme näitä juttuja. Joidenkin jutut tuntuvat siksikin aivan tolloilta, koska jotkut asiat on meille todella yksinkertaisia... Voisin argumentoida tähän, että esim ulkomaalaiset ei tunne suomessa käytäntöjä, joten he saattavat tarvita monessakin meille natiiveille yksinkertaisessa asiassa apua... mutta kyse oli suomalaisista kavereista.
Kavereitaan kun tuntee jonkun verran niin ei tulisi mieleen tyrkyttää tietoa niille jotka kaikki asiat varmasti tietää... Mun mielestä, jos kaveria ärsyttää joku vinkkaus, niin se voisi siitä sanoa. Eipähän tulisi enää "ärsytettyä". Tilanteissa on monenlaisia taustoja joten oikeastaan aika yhtä tyhjänn kanssa oli aloittaa tämä viestiketju tänne. Olisi vaan pitänyt kysyä suoraan kavereilta, että oliko vinkistä hyötyä, tuntuiko se vittuilulta, haluaako sellaisia vastaisuudessa jne. Kerran kysyin kaverilta ja hän sanoi silloin, että kaikki vinkit on tervetulleita.
Ja kaikki vinkin ovat vaan sattumalta osuneet eteen. En ole niitä vartavasten heille etsinyt... lukuunottamatta sitä kun perheenjäsenellä oli syöpä.
Sä olet mahtava trolli. Syöpä-apu kruunaa tämän. Mutta kaikille muillekin vastaisuuden varalle, suomalaisessa kulttuurissa tuo koetaan tunkeiluna. Älä siis toimi niin, että teet ensin ja kysyt sitten. Vaan jätä tekemättä.
Jos ulkomaisella kaverilla on oikeasti ongelma, hänkin ehkä kysyy. "Miten Suomessa saa avattua puhelinliittymän, mitä papereita tarvitsen?" Silloin on ystävällistä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan ap joko liian empaattinen tai sitten mielistelijä ja koet, että sun pitää ottaa ns. näiden kavereiden ongelmat projektiksi ratkaistavaksi?
Itse havahduin siihen, että olin vähän samanlainen ja se voi tietyllä tapaa olla tungettelevaa. Kukaan ei ikinä sanonut tästä tai oikeastaan se tapahtui yhdelle ja samalle ystävälle. Mutta tajusin siinä kohtaa, kun omat asiani sivuutettiin hetkessä ja kuinka se kontrasti oli suuri siihen mitä itse sain takaisin ja mitä taas annoin muille. Tajusin ettei mun ystävän ongelmia tarvitse ottaa itselleni ratkaistavaksi.
Mutta sitten taas tämä samainen ystävä, joka vuosien ajan melkeinpä päivittäin valitti omasta työstään. Kertoi myös miten haluaisi ottaa loparit ja vaihtaa työtä. Linkkasin sitten hänelle erään työpaikan, jonka ajattelin kiinnostavan häntä. (Etsin myös samalla itselleni töitä) niin ystäväni suuttui tästä. Siinä kohtaa viimeistään tajusin, että hän haluaa vain valittaa vuodesta toiseen tekemättä asialla oikeasti yhtään mitään.
Suuttui vai närkästyi? Ehkä se ei halunnu just sitä työpaikkaa ja koki et nyt hänen on pakko hakea sitä vaikka ei tunnu hyvälle ajatukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alentuvaa vai alentavaa? Toinen on kissa ja toinen hevonen..
A.p:lle suosittelisin enemmän sosiaalista sensitiivisyyttä. En ehkä kysyis suoraan, kokiko kaveri linkin v*ttuiluna..
Alentuvaa. Alentuva käytös on sellaista, että itse toimii ja puhuu kuin pitäisi toista idioottina ja vähempiarvoisena.
Alentava käytös ei ole kovin yleisesti käytetty sanapari.