Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)
Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"meilläpäin" rippijuhlissa on yleensä ruoka ja jos ei ole, niin kutsussa on mainittu kahvitilaisuudesta jossain muodossa, jolloin vieraiden on pitänyt tajuta vähintäänkin varautua siihen että on pelkkä kahvi tarjolla.
"meillä päin" (josta molempien suku) ei ole koskaan ollut rippijuhlissa (eikä ylioppilasjuhlissa) lämmintä ruokaa. Jos olisi, se olisi poikkeus. Tyypillisesti voileipäkakkua, salaatteja, piirakoita, kakkua... Suolaista paljon enemmän kuin makeaa, muttei varsinaista ruokaa.
Häissä sen sijaan aina ruoka.
Rippijuhlakutsuun ei tulis mieleenkään mainita mitään tarjoilusta. Jos taa häät olisi pelkät kakkukahvit, niin siitä maininta. "Meilläpäin" ei kyllä ole tapana myöskään koko porukan tulla kirkkoon konfirmatioon. Suurin osa tulee vain juhliin.
Ohis mutta tuo on aika jännä että jossakin on ok että ei tule kirkkoon mutta tulee juhlaan. Täällä tullaan kirkkoon jos haluaa tulla juhliin. Muuten ihmiset pitää todella törkeänä kun se konfirmaatio on kuitenkin sen juhlan syy ja päätapahtuma. Vähän sama kun menisi häissä vaan juhlaan.
Täällä ainakin esitetään toive, että varsinaiseen konfirmaatioon tulisi vain lähisuku ja kummit. Kun paikkoja kirkossa on 350 ihan ääriään myöten laskettuna (vanha kaupunginkirkko) ja konfirmoitavia on vaikka 35, niin kaikki eivät vaan voi pyytää sinne koko rippijuhlan vieraita istumaan.
Mutta huomaa, että täällä on just rippijuhliin todella erilaisia perinteitä. Niin ruoissa kuin näissä perinteissäkin.
Häissä on vain sen hääparin kutsutut, rippijuhlissa myös monen monta muuta osallista. Kirkko on tiloiltaan rajattu.
Meilläpäin rippijuhlat ovat lisäksi samantyyppiset kuin ylppäritkin, sinne ei sinänsä tulla asumaan, juhlissa ei ole ohjelmaa. Syödään seisovasta pöydästä ja juodaan kahvit ja mennään. Rippijuhlissa harva vieras on kaumpaa kuin 2 h ihan max. Häissä taas ollaan monen monta tuntia.
Ihan parhaasta päästä ei ollut voileipäkakku, jossa täytteenä oli maksamakkaraa ja kurkkusalaattia purkista.
Vierailija kirjoitti:
Ohis mutta tuo on aika jännä että jossakin on ok että ei tule kirkkoon mutta tulee juhlaan. Täällä tullaan kirkkoon jos haluaa tulla juhliin. Muuten ihmiset pitää todella törkeänä kun se konfirmaatio on kuitenkin sen juhlan syy ja päätapahtuma. Vähän sama kun menisi häissä vaan juhlaan.
Kaikki kirkot ei ole niin isoja, että niihin sopisi ison rippikouluryhmän jokaisen konfirmoitavan koko suvut ja muut juhlavieraat. Mieti jos konfirmoitavia on vaikkapa 30 ja jokaiselle tulisi 40 läheistä kirkkoon.
En ole koskaan ollut konfirmaatiossa jossa olisi kerralla noin monta konfirmoitavaa. Meillä ryhmät täällä on max 15 ja ryhmiä useita jotka jaettu muutamaan eri kirkkoon ja usealle eri päivälle. Ja nämä ryhmätkin lisäksi on niin että usea päiväripariryhmä ja usea leiri. Päiväripareilla on ensin kaikki konfirmaatiot ja leiri heidän jälkeensä.
Ei kaupan keksejä! Pikkuleivät tehdään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret uudistavat juhlia. Olin häissä, joissa ruokailun ja jälkiruuan jälkeen, kahvin kera oli tarjolla mm. irtokarkkeja. Oli kiva ja hauska yllätys. Häät, joissa oli paljon lapsiakin, mutta karkkipuffet oli kaikille.
Karkkibuffet on ollut pinnalla jo sielä 2000 luvun alusta. Joillakin on myös varattu esim popcorn kone/jäätelökiska tai buffet jne. Tuolta ne lätäkön takia pikku hiljaa tänne viruu. Ihan kivoja juttuja mutta vanhempi sukupolvi kaipaa kaffen kanssa kakkua. Itse karkkibuffetissa pelkäsin eniten sitä jos on paljon lapsia ja vanhemmat eivät katso perään että lapset vetää hurjan määrän makeaa ja sitten oksennellaan pitkin poikin usean tenavan voimin.
Aikuiset oksentaa viinasta ja lapset karkkeja. Häät on iloinen juhla Pohjanmaalla. Oli kakkujakin, toi karkkipuffet oli lisänä. Ei tarjottu mummolle väyrysenpäitä kahvin kera. ;-)
Voin kuvitella häät jossa vain karkkibuffet ja sielä mummo louskauttanut tekarit salaattilautaselle kun ei halua hajoittaa niitä kovalla karkilla ja imee posket lommolla ja silmät sirissä vetistäen kirpeää ufo karkkia....
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä jotka valittaa huonoista tarjoiluista.
Minä ymmärrän, koska otsikossa käskettiin valittaa.
Kai nyt melkein kuka tahansa emäntä on kiinnostunut siitä, millainen ruoka vieraille maittaisi, ja saahan sen silloin rehellisesti sanoa, mikä omasta mielestä on hyvää ja mikä ei niin hyvää, vaikka syötävää kuitenkin.
Tietysti fiksu vieras jos tietää itsensä nirsoksi tai vaikeasti moniallergiseksi, hoitaa syömisensä jo ennen juhlaa, niin ettei tarvitse siellä kuin vähän jotain näön vuoksi närppiä.
Vierailija kirjoitti:
Rippijuhlat ovat aina koko päivän keikka. Vieraana toivoisin, että saan jotain kunnollista syötävää (=ruokaa). Olen ollut juhlissa, jossa päivä on menty kakku- ja keksilinjalla, ja kotiin on lähdetty kiljuvan nälkäisinä.
Nyt kiinnostaa. Mitä teillä siis tapahtuu rippijuhlissa?
Ovatko ne kuten häät? Eli kaikki tulevat kirkkoon ja sieltä juhlapaikkaan ja sitten istutaan ja pönötetään ja syödään? On jotain ohjelmaa? Mitä siellä itse rippijuhlissa tapahtuu muuta kuin kevyttä seurustelua?
Minua todella kiinnostaa, koska kaikki rippijuhlat joissa olen ollut, ovat olleet luokkaa, että tullaan piipahtamaan ja seurustelemaan ja lähdetään pois. Kummina olen ollut kahdesti myös kirkossa, mutta yleensä se on varattu ihan läheisille ja kummeille.
En ole ikinä ollut kokopäiväisissä rippijuhlissa. Pahin kokemus häistä ovat olleet klo 12.30 alkaneet häät joita oli tarkoitus jatkaa siihen "yhdessä bilettämiseen" saakka.
Toki matkoineen menee aikaa jos tulee esim. 300 km päästä, mutta noissa tilanteissa me ollaan aina oltu hotellissa yö.
Mun mielestä on suurta mielikuvituksen puutetta kaikki tähän luetellut juhlatarjoilut. Tiedän, että ajattelen eri tavalla kuin 99% suomalaisista, mutta itse laittaisin meksikolaistyyppisen tarjoilun juhliin. Nachoja, tortilloja, erilaisia täytteitä (mm.kana, liha, kasvis). Tulisempaa ja miedompaa. Runsaasti raikasta salaattia.
Jälkiruokana kävisi perinteisemmätkin, itse olen niin makean ystävä, joten kakkupöydästä löydän aina vaikka mitä syötävää.
Mutta muuten juhlien tarjoilut eivät koskaan yllätä, aina sitä samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kirkot ei ole niin isoja, että niihin sopisi ison rippikouluryhmän jokaisen konfirmoitavan koko suvut ja muut juhlavieraat. Mieti jos konfirmoitavia on vaikkapa 30 ja jokaiselle tulisi 40 läheistä kirkkoon.
En ole koskaan ollut konfirmaatiossa jossa olisi kerralla noin monta konfirmoitavaa. Meillä ryhmät täällä on max 15 ja ryhmiä useita jotka jaettu muutamaan eri kirkkoon ja usealle eri päivälle. Ja nämä ryhmätkin lisäksi on niin että usea päiväripariryhmä ja usea leiri. Päiväripareilla on ensin kaikki konfirmaatiot ja leiri heidän jälkeensä.
Niin. Käytäntöjä on erilaisia, voitko kuvitella. Meillä oli viime kesänä 36 konfirmoitavaa ja kirkossa paikkoja n. 300. Pelkkä ehtoollinen kesti varmaan 45 minuuttia. Ja todellakin vain lähisuvun toivottiin osallistuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rippijuhlat ovat aina koko päivän keikka. Vieraana toivoisin, että saan jotain kunnollista syötävää (=ruokaa). Olen ollut juhlissa, jossa päivä on menty kakku- ja keksilinjalla, ja kotiin on lähdetty kiljuvan nälkäisinä.
Ovatko ne kuten häät? Eli kaikki tulevat kirkkoon ja sieltä juhlapaikkaan ja sitten istutaan ja pönötetään ja syödään? On jotain ohjelmaa? Mitä siellä itse rippijuhlissa tapahtuu muuta kuin kevyttä seurustelua?
Minua todella kiinnostaa, koska kaikki rippijuhlat joissa olen ollut, ovat olleet luokkaa, että tullaan piipahtamaan ja seurustelemaan ja lähdetään pois. Kummina olen ollut kahdesti myös kirkossa, mutta yleensä se on varattu ihan läheisille ja kummeille.
En ole ikinä ollut kokopäiväisissä rippijuhlissa. Pahin kokemus häistä ovat olleet klo 12.30 alkaneet häät joita oli tarkoitus jatkaa siihen "yhdessä bilettämiseen" saakka.
Toki matkoineen menee aikaa jos tulee esim. 300 km päästä, mutta noissa tilanteissa me ollaan aina oltu hotellissa yö.
En ole tuo kirjoittaja, mutta meidän lasten rippijuhlat ovat kestäneet kauan. Vanhempainillassa pappi sanoi, että kirkkoon mahtuu kaikki vieraat, joten kutsuimme kaikki vieraat myös kirkkoon. Lähes kaikki vieraat olivat pitkämatkalaisia ja rippijuhlaa vietimme mökillämme. Vieraat viipyivät monta tuntia. Oli ruokatarjoilu ja lisäksi myöhemmin voileipäkakkua ja kakkua yms kevyempää.
Meidän lapsen rippiryhmässä oli 35 lasta, mutta samaan aikaan kirkkoon ei tullut kuin tuo ryhmä. Ihmettelen, jos joissain seurakunnissa on kirkossa samaan aikaan monta rippikouluryhmää. Ei kumma, jollei mahdu.
Vakavaraisen perheen juhlissa paljon väkeä ja ohjelmaa ja pitopalvelu laittamassa tarjoiluja. Joo, oli ihan kuin kouluruokalan linjastolla ruisleipäviipaleita, makkaraa, juustoa ja suolakurkkua. Ohjelman takia oli vaikea päästä karkaamaan jonnekin, missä saisi syödäkseen. Vielä kehoteltiin syömään lisää. Jotenkin vain on rajansa kuivan leivän puputtamisssa ja kun useimmilla on lämmin ruoka tai vähintäänkin joku ruokaisa salaattitarjoilu, karjalanpiirakoita. Mietin pitopalveluihmisten tilanneta, siis olemattomia tarjoiluja ja suurin työ oli varmaan kahvinkeitossa... itsekin olen joskus ollut keikoilla häissä tai hautajaisissa ja kyllä ihmiset vaan mielellään syövät kunnolla ja paljon. HUOM. juhlissa on teenjuojille tarjolla HAUDUTETTUA TEETÄ, ei kuumaa vettä ja teepusseja. Teen voi toki hauduttaa niistä teepusseistakin, juoman menekki kasvaa kun tekee oman spesiaalisekoituksen, joka jo tuoksullaan hurmaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin on se rippijuhla ja siitä sitten mennään kahvittelemaan. Rauhassa syödään yleensä ensin suolainen kattaus ja sitten makea. Sen lomassa jutellaan ja tavataan sukulaisia joita osa ei ole nähnyt pitkään aikaan. Joskus on saattanut olla esim kummeilta puhe, lahjojen avaamista tai sitten esim ripiltä päässyt on saattanut vaikka laulaa tai soittaa jotain jos siinä on hyvä. Meillä täälläpäin ei siis ole kunnon ruokaa mutta kyllä tuohon menee useampi tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Käytäntöjä on erilaisia, voitko kuvitella. Meillä oli viime kesänä 36 konfirmoitavaa ja kirkossa paikkoja n. 300. Pelkkä ehtoollinen kesti varmaan 45 minuuttia. Ja todellakin vain lähisuvun toivottiin osallistuvan.
Ihmiset perustaa yleensä asiat oman kokemuksen varaan ja tosiaan en ollut koskaan edes kuullut että jossakin on noin isoja ryhmiä. Nyt ymmärrän miksi jossakin toivotaan ettei kirkkoon tule kaikkia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Lihakeitto ja Lohikeitto kyllä menee kaupaksi - vaikka ne ovat 'talkooväen ruokaa' kuten serkkuni sanoi. Tottahan sekin on.
Hyvin valmistetut liha- ja lohikeitto ovat aivan herkullisia! Ei mikään muu ruoka välttämättä sen parempaa ole. Vai mikä sitten olisi se "juhlallinen" ruoka, jota mieluummin (ainakin pitkämatkalaisille) ruokana tarjottaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kymmeneltä kirkkoon. Monesti on lähdetty kotoa jo kahdeksan jälkeen, koska juhliin on matkaa ja kirkkoon ei voi tulla ihan viime tipassa. Kirkonmenot pari tuntia, ja sen jälkeen valokuvausta ja kirkon pihassa pyörimistä. Siirrytään juhlapaikkaan, jossa seurustellaan ja keitellään kahvia yms. Tässä vaiheessa kello on noin kaksi. Kakkukahvit ja seurustelua jälleen. Neljän aikaan ehkä kotimatkalle nälkäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsen rippiryhmässä oli 35 lasta, mutta samaan aikaan kirkkoon ei tullut kuin tuo ryhmä. Ihmettelen, jos joissain seurakunnissa on kirkossa samaan aikaan monta rippikouluryhmää. Ei kumma, jollei mahdu.
Minä olen se joka niistä ryhmistä puhui. Ne ryhmät on siis kaikki eri päivinä eli jos on vaikka 5 päiväryhmää jossa jokaisessa se 15 ja sama määrä leirejä eli 5 ryhmää jossa kaikissa 15 lasta niin silloin on kymmenenä päivänä konfirmaatiot. Jokaiselle oma päivänsä. Tosin meillä täällä oli enemmän ryhmiä kun tuo ja taisi olla kolmessa kirkossa konfirmaatiot aina yhtenä päivänä eli kolme ryhmää pääsi konfirmaatioon samana päivänä.
Minä olen niin perinteisestä suvusta, että kun olin joskus takavuosina tuttuni YO-juhlissa, olin ihan järkyttynyt kun siellä kahvit tarjottiin muumi-mukeista ja lautasina olivat kertakäyttölautaset. Jotenkin näin jälkeenpäin ajateltuna vielä hauskempi, kun olin tuolloin itsekin melko nuori, mutta pidin itsestäänselvyytenä että vähän hienommissa juhlissa tarjoillaan kahvit hienoimmista kupeista ja lautasilta. Ja näinhän siis toki toimin itsekin, astiasto sen olla pitää, mutta jotenkin hauskaa muistella kuinka suorastaan närkästynyt olin tuolloin. :) En ollut yhtään tottunut vähän erilaisempaan ja rennompaan menoon.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on suurta mielikuvituksen puutetta kaikki tähän luetellut juhlatarjoilut. Tiedän, että ajattelen eri tavalla kuin 99% suomalaisista, mutta itse laittaisin meksikolaistyyppisen tarjoilun juhliin. Nachoja, tortilloja, erilaisia täytteitä (mm.kana, liha, kasvis). Tulisempaa ja miedompaa. Runsaasti raikasta salaattia.
Jälkiruokana kävisi perinteisemmätkin, itse olen niin makean ystävä, joten kakkupöydästä löydän aina vaikka mitä syötävää.
Mutta muuten juhlien tarjoilut eivät koskaan yllätä, aina sitä samaa.
Minusta sinun tarjoilut on taas arkista ja ajattelematonta. Meillä tortillat jne on arkiruokaa ja ajattelematonta siksi että se sotkee. Niistä aina valuu enemmän tai vähemmän rasvaista ja mausteista lientä ja tippuu palasia sisältä. Kukaan ei halua juhlavaatteilleen pysyviä tahroja vain siksi että yrität esittää erilaista. Ja jos on pieniä lapsia tuo on yleensä heille liian mausteista ja hankala syöttää.
Kyllä meillä on lämpimät ruuat rippijuhlissa. Kaukaa tulevilla vierailla on lähtö aamukuudelta, joten kyllä iltapäivällä jo ruoka maistuu, vaikka matkalla olisi eväitäkin syöty.
Ja kurjimmat juhlat olivat häät ulkomailla. Ruokatarjoilu olikin sitten vasta kymmeneltä illalla. Meillä oli pienet lapset, ja jotenkin ei oltu ajateltukaan, että häissä pidetään vieraita nälässä. Eihän siellä illalla mikään kauppakaan ollut auki. Ja meillä ei ollut lapsille evästä, kun ei oltu lainkaan tajuttu. Vieläkin säälittää lapsirukat, kun itkivät nälkäänsä. Mutta kyllähän ne hengissä säilyivät...