Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonoimmat tarjoilut virallisissa juhlissa (rippijuhlat, yo...)

Vierailija
22.04.2017 |

Pöytään kokemuksia niin tiedän, mitä ei ainakaan kannata tehdä!

Kommentit (1617)

Vierailija
1101/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs originelli johtaja meillä päin tarjosi syntymäpäivävieraille ruisleipää ja meetwurstia ja ne piti itse leikata. Tarjoilupöydällä oli reikäleipää ja meetwurstipötkö. Tästä on aikaa muutama kymmenen vuotta. Tuskin tarjoilu huono oli, erikoinen vain,

Vierailija
1102/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hirvenkäristys eroaa riistakäristyksestä? Onko esin. peura niin paljon huonompaa lihaa?

Kysyn oppiakseni, en v****uillakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1103/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileipäkakku hyvin tehtynä on parasta mitä juhlissa voi olla! Ja sen huomaa menekistä.

Sen leikkaaminen on ja seisaaltaan syöminen isommissa kekkereissä on hieman hankalaa monellekin, joten olen siirtynyt tekemään pikkuisia näppäspaloja voileipäkakun henkeen.

Vähän cocktailpalan tyyppisiä, jotka maistuvat voileipäkakulle.

Sellaisen voi heittää kitaan vaikka kokonaisena.

Minulla on kirja suolaisista herkuista, siinäkin on reseptejä näppäspaloista, mutta jos vieraita on paljon, niiden tekeminen on varsin työlästä - jos haluaa tarjota vaikka viisi suupalaa ja vieraita on 100 niitä on tehtävä viisisataa ja kovin paljon etukäteen, niitä ei voi tehdä.

Yllätyin, kun kuulin viime viikonlopun juhlatarjoiluista, kaksi savuporovoileipäkakkua ja yksi lohikakku, kakkujen koko tarjotin : ) 35x 50, paksuus noin seitsemän senttiä. Porokakuista oli illalla mennyt puolitoista ja loppu puolikas oli kadonnut aamupalalla. Lohikakusta oli mennyt vajava puolikas. Menekin suhde yllätti, itse olen kalan ystävä. Yritin kysellä, oliko lohikakussa vikaa, mutta turha sitä kala- allergikolta, sitä oli turha kysellä.

Vierailija
1104/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hirvenkäristys eroaa riistakäristyksestä? Onko esin. peura niin paljon huonompaa lihaa?

Kysyn oppiakseni, en v****uillakseni.

Jos riistakäristys on tehty kaupassa myynnissä olevasta riistakäristyslihasta, vika on lihanleikkauksessa. Se on täynnä jänteitä ja kalvoja. Peurasta saa itse leikkaamalla hyvää käristystä.

Vierailija
1105/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua harmittaa kun juhlissa yritetään tehdä terveellisiä herkkuja. Leivonnaisia ruokaöljyllä ja makeutusaineilla. Itse yritän välttää pullaa ja kakkua arkena, ja juhlissa mielelläni söisin jotain hyvää. Siemenkeksit ja kurpitsasta tehty kakku ei ole ihan sitä. Hyvä tarkoitus tietysti takana.

Vierailija
1106/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä PS:n pileissä on aina sätöpriändiä ja kortonplöötä. Ei ole ikänä ollu huonoja tarjoiluja. Viimeksi Teukka toi vielä Suomelaista porssi keittoa.

Vierailija
1107/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi. Tilattiin juhliin 40€ maksanut kakku jostain firmasta ja se maistui pelkälle rasvalle. Itse leivottu on ollut aina edes kohtalaista, yleensä tosi hyvää. Kaikki maistamani pahat kakut on olleet valmiskakkuja tai tilattu jostain.

Tule tule hyvä kakku, älä tule paha kakku.

Vierailija
1108/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran mieheni kanssa erään miehen sukulaisnaisen viisikymppisillä. Porukkaa oli tullut matkojen päästä. Tarjolla oli sellaista voitakinaan tehtyä lohipiirakkaa, jota oli ihan liian vähän. Suolaisena ei muuta. Makeana sellaiselle kaupan valmistorttupohjalle tehty kakkuviritys. Jotain rahkamössöä oli päällä. Sitäkin liian vähän. Kahvi oli kannussa ja kylmää. Juomaksi vettä sellaisesta muovipänikästä ja vesi oli lämmintä.

Juhlat oli siis ihan kotona, ei missään mökillä jossa olisi puutteelliset olosuhteet.

Vierailija
1109/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan B kirjoitti:

Meillä PS:n pileissä on aina sätöpriändiä ja kortonplöötä. Ei ole ikänä ollu huonoja tarjoiluja. Viimeksi Teukka toi vielä Suomelaista porssi keittoa.

minnekäs perinteikäs gossu jäi? siitähän te tykkäätte

Vierailija
1110/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta tuo on aika jännä että jossakin on ok että ei tule kirkkoon mutta tulee juhlaan. Täällä tullaan kirkkoon jos haluaa tulla juhliin. Muuten ihmiset pitää todella törkeänä kun se konfirmaatio on kuitenkin sen juhlan syy ja päätapahtuma. Vähän sama kun menisi häissä vaan juhlaan.

Kaikki kirkot ei ole niin isoja, että niihin sopisi ison rippikouluryhmän jokaisen konfirmoitavan koko suvut ja muut juhlavieraat. Mieti jos konfirmoitavia on vaikkapa 30 ja jokaiselle tulisi 40 läheistä kirkkoon.

En ole koskaan ollut konfirmaatiossa jossa olisi kerralla noin monta konfirmoitavaa. Meillä ryhmät täällä on max 15 ja ryhmiä useita jotka jaettu muutamaan eri kirkkoon ja usealle eri päivälle. Ja nämä ryhmätkin lisäksi on niin että usea päiväripariryhmä ja usea leiri. Päiväripareilla on ensin kaikki konfirmaatiot ja leiri heidän jälkeensä.

Täällä on konfirmaatioita melkein joka viikonloppu kesällä ja konfirmoitavia joka kerta n. 30 kpl ja vain yksi kirkko. Millään ei mahdu kaikki sukulaiset kirkkoon.

Miksi ihmeessä kaikkien sukulaisten täytyisi mennä kirkkoon? Vanhemmat ja mummit ja kummit riittää. Tulee sitten juhliin loput.

Vierailija
1111/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että nykyään ruokavaliot otetaan jo perusopetuksena entistä paremmin huomioon ja moni ruoka valistetaan esim. automaattisesti laktoosittomaksi ilman, että siitä tehdään suurempaa numeroa. Kaupassakin on nykyään hyvin paljon laktoosittomia tuotteita. Jotenkin tuntuu, että eniten huomiota ja erityiskohtelua ruokavaliollaan haluavat ovat vegaaneja, jotka ovat tuputtamassa tätä muille, eivätkä tunnu hyväksyvän esim. lihan syöntiä keneltäkään samassa tilassa olevalta. Jos on paljon ruokarajoitteita niin joskus peruskana tai peruskala edustaa sitä syömistä helpoimmasta päästä, eivätkä jotkut hyvin prosessoidut vegaaniruoat edes sovi omaan ruokavalioon.Toki moni perusruokakin, kuten mm. kasvikset ja vihannekset sellaisenaan ovat vegaanisia.

En ole koskaan tosielämässä törmännyt tuollaiseen tuputtavaan vegaaniin, sen sijaan kaltaisiasi kasvisruokavaliosta nillittäviä tuntuu olevan 12 tusinassa. Koittakaa keksiä välillä jotain muuta ajateltavaa kuin ne ainaiset vegaanit. T. Tavallinen lihansyöjä

No ei ihme, tusina kun on 12.

Vierailija
1112/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsena kun meillä oli jotkin juhlat, en muista mitkä, pöydässä oli voileipäkakkua, sekä makeaa. Jotain kermakakkua, kuivakakkua, keksiä, mitä näitä nyt on. Sen lisäksi pitkänmatkalaisille oli lihakeittoa. Kun he saapuivat, heidät ohjattiin ensin keittiöön rauhassa syömään keittoa, ruisleipää, yms. Sitten kahvipöytään jossa sai jatkaa millä halusi. Oli mielestäni ihan toimiva ratkaisu, ensin oikea, mutta kevyt ruoka, sitten kahvipöytä jossa oli lisäksi suolaista tarjolla.

Itse inhoan voileipäkakkua, en siedä myöskään esim. kolmioleipiä. Minulle ne kuuluisat raikkaat voileivät olisivat mieluisampia. Olen kyllä keliaakikko, joten harvoin on tarjolla kumpaakaan. Kerran kävi niin, että minulle oli tehty ihan oma, pieni, gluteeniton voileipäkakku. Se oli parasta voileipäkakkua mitä olen ikinä syönyt, joten sain nieleskeltyä suhteellisen kivuttomasti sen palasen minkä kohteliaisuudesta olin ottanut. Tapaus jäi mieleeni erittäin lämpimästi, se oli ensimmäinen kerta kun minua varten oli niin kovasti nähty vaivaa. Harmitti itseäkin, etten voileipäkakuista pidä.

Varsinaisesti huonoja tarjoiluja en muista missään olleen. Viimeksi hautajaisissa oli sitä parjattua lohikeittoa, mutta se oli todella hyvää. Ja hautajaisiin se mielestäni sopi erittäin hyvin. Omalla kohdalla tarjoilut ovat onnistuneet silloin, kun ei tarvitse olla nälässä tai janossa. Yksillä erittäin pihin miehen syntymäpäivillä oli juomatarjoilut huonot; alkottomille oli ruuan kanssa vain vettä tai kotikaljaa. Edes mehua tai maitoa ei ollut, eikä kahvilla ollut teetä vaihtoehtona. Mutta niissäkin juhlissa sain vatsan täyteen ja vesi piti janon loitolla, eli kaikki oli kuitenkin varsin hyvin.

Vierailija
1113/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni rippijuhlissa oli 25 henkilön kakku ja vieraita oli 16. Kakku loppui todella kesken. Älyttömän pieni mitoitus Branderilla. Suututtaa. En ota enää sieltä mitään.

Ja tuo kakku ei tietenkään ollut ainoa tarjottava, vaan lisäksi oli paljon kaikkea muutakin (voileipäkakku eri paikasta, kuivakakkuja, toscapiirakoita, lusikkaleipiä) ja ennen kakkua ja lisukkeita oli kunnollinen ruokailu.

Kaikissa tilauskakuissa on aina pieni mitoitus. Se lasketaan että jokainen saa yhden ohuen siivun kakkua. Suomessa tässä vaan on se ongelma että ihmiset tahtoo reilun palan ja suurin osa vielä santsata. Tästä syystä itse aina leivon kakut juhliin. Tulisi liian kalliiksi tilata kakusta riippuen 1-2 lisäkakkua. Esim 3 munan kakku pitäisi riittää maksimissaan 11 ihmiselle. Silloin se pala on paperin ohut.

Meillä oli 50 hengelle varattu 3 kakkua pitopalvelusta. Vastasivat myös että riittää hyvin. Ja todella riitti, kakkua jäi melkein kokonainen yli, vaikka se oli ihan hyvää ja sitä otti väki lisääkin. Toki meillä oli juhlissa pääpaino ruokailulla. Ruokaakin jäi hirveästi yli vaikka sitäkin otettiin reiluja annoksi ja santsattiin. Oli hyvä pitopalvelu.

Vierailija
1114/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran mieheni kanssa erään miehen sukulaisnaisen viisikymppisillä. Porukkaa oli tullut matkojen päästä. Tarjolla oli sellaista voitakinaan tehtyä lohipiirakkaa, jota oli ihan liian vähän. Suolaisena ei muuta. Makeana sellaiselle kaupan valmistorttupohjalle tehty kakkuviritys. Jotain rahkamössöä oli päällä. Sitäkin liian vähän. Kahvi oli kannussa ja kylmää. Juomaksi vettä sellaisesta muovipänikästä ja vesi oli lämmintä.

Juhlat oli siis ihan kotona, ei missään mökillä jossa olisi puutteelliset olosuhteet.

Oliko kahvi sellaisessa kannussa?

Vierailija
1115/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä melko läheisen sukulaisen muistotilaisuudessa oli vain kasvispiirakkaa, pullapitkoa ja täytekakku. Me tulimme pitkän matkan takaa ja olimme todella nälissämme. Ikävää joutua lähtemään muistotilaisuudesta kesken siksi, että on pakko päästä syömään.

Vierailija
1116/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole koskaan innostunut pastasalaateista, miksi sotkea makarooni ja salaatti. Jotenkin tulee fiilis että se on halpa ja ehkä ruokaisa raaka-aine niin otetaan se mukaan tarjoiluun. Fiilis lässähtää kun pöydässä on kierremakaroonia ja kinkkusuikaleita, ehkä jotain herne-maissia vielä mukaan.

Joku oli vähän yrittänyt petrata niin yksi vaihtoehto oli lämpimät raviolit. Ne olivat maistuvia mutta eivät erityisemmän juhlava ruoka. Sinänsä pidän pastasta mutta pastasalaatti on kirous. Samoin juhlissa kinkkukiusaus..

Minä en pidä pastasalaateista, mutta koska meilläpäin moni pitää, juhliin tilattiin ruuan kylkeen vihreän salaatin lisäksi broiler-pastasalaatti. Se oli aivan törkeän hyvää. Tiedän mitä seuraavaksi tilaan ja mistä, jos tarvii jotain varten tilata.

Vierailija
1117/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaikkein ankein tarjoiltava on se iänikuinen mansikkahillo-täytekakku juhlapöydän kruununa. Korea päältä mutta maistuu pahvilta. Kukaan ei kehtaa olla ottamatta. Yleensä tämä on vielä tehty mahdollisimman halvoista raaka-aineista niin että läpi maistuu margariini ja tekokerman vaniljaesanssi. Maukas kuivakakkukin on parempi vaihtoehto.

Kukaan ei varmasti panisi pahakseen, jos ällömakean kermakakun tilalla olisi vaikka mustikka-rahkapiirakkaa tai mutakakkua.

Kermakakussa harvemmalla margariinia kuitenkaan.

Puhut kyllä asiaa siinä, että kaupan imelähilloa kakun välissä on jotain järkyttävää minusta enkä ikinä voisi tarjota sitä kenellekään. Makuasia tietysti, mutta kyllä juhliin kannattaa panostaa hyvistä aineista tehtyjä tarjoilua.

Itse pidän voileipäkakuista ja kamalia niissä on valmis salaatit välissä tyyliin italiansalaatti.

Kesällä mansikkakermakakku on parasta. Tuoreista marjoista tietenkin.

Vierailija
1118/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abc.llä munkki kahvit ettei kuulemma kulu perintö hukkaan 4henk.

Vierailija
1119/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää, jos on tarpeeksi kermakakkua ja mehukattia tarjolla. Kraanavesi käy myös juomaksi, koska mehukattipurkkien hinnat ovat nykyisin sen verran rajut, ettei sellaista viitsi vaatia enää tarjolle. Kahviin en koskaan juhlissa koske, sillä yleensä tarjoillaan jotakin saludoa tai muuta halpaa ja kitkerän makuista nestettä.

Vierailija
1120/1617 |
13.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonoimmat on ne, jotka kestää tuntikausia, lounas/päivällisaikana ja sitten ei tarjota kunnon ruokaa. Eli jos on tarjolla vain suolaista piirakkaa, salaatteja ja makeaa. En ole varma onko muut samanlaisia, mutta itselleni tulee vain tosi huono olo, jos on kamala nälkä ja sitten vetää pelkkää hiilaria ja sokeria. Ainakin yhden perheen seuraaviin juhliin varaudun ottamalla jotain kuivalihaa käsilaukkuun mukaan.

Mitkä juhlat muuten kestää tuntikausia? Minulla ei tule muuta mieleen kuin häät. Esim. ristiäisethän ovat suht lyhyet kakkukahvijuhlat ja rippijuhlissakaan sinne kirkkoon ei ole pakko mennä. Joka rippijuhlissa on porukkaa jotka tulevat vain juhliin, ei kirkkoon.

Meillä kesti synttärit tuntikausia. Ekat vieraat tuli klo 15 ja vikat lähti klo 4 aamuyöllä. Oli ruokaa, kahvia, bändi soittamassa, ilta-/yöpalaa. Noin klo 17-23 oli koko väki täällä yhtä aikaa kun oltiin pikkuhiljaa keräännytty ja sitten yöllä alkoivat hiljalleen hiipua kotiin päin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi