Anoppi koettaa salasyöttää lapselle uskontoa
Me olemme kirkkoonkuulumaton, uskonnoton perhe, eikä meillä ole aikomustakaan kasvattaa lasta kristinuskoon, tai mihinkään muuhunkaan. Toki lapsen kanssa käydään läpi yleissivistyksen kannalta tarpeelliset asiat kaikista uskonnoista mitään etusijalle asettamatta. Anopin pirtaan tämä ei käy. Hän koettaa salaa ja väkisin antaa lapselle "uskonnollista ja henkistä pääomaa", kuten hän itse asian ilmaisee. Rukoiluttaa, tuo uskonnollisia lastenkirjoja, jotka ovat täysin sopimattomia tuon ikäiselle lapselle niin sisältönsä kuin kuvituksensakin puolesta, vei kerran pyhäkouluunkin meille kertomatta. Nyt asia on mennyt siihen pisteeseen, ettemme uskalla lasta jättää anopin kanssa kahden kesken enää ollenkaan, vaikka muuten ihan hyvä mummo onkin, ja mielellään haluaisi lasta hoitaa. Minusta kyseessä on kunnioituksen puute meitä vanhempia kohtaan, enkä haluaisi koko anoppia enää tavatakaan. Pakko on kuitenkin olla tapaamisissa mukana, sillä mies ei välttämättä osaa vahtia anoppia kyllin hyvin, vaikka onkin samaa mieltä kanssani. Ihan erimerkkinä, minä olin vessassa ja anoppi oli sillä aikaa opettanut lapselle ruokarukouksen! Kokemuksia, näkemyksiä, vinkkeja?!
Kommentit (183)
Kuinka moni on saanut kristillisen kasvatuksen ja silti on nykyisin ateisti? Niinpä. Lapsi kuitenkin tekee omat ratkaisunsa ajallaan. Toivottavasti ap hyväksyy senkin mahdollisuuden, että lapsesta tulee tietyn sortin uskovainen.
Vierailija kirjoitti:
Me ei kuuluta enää kirkkoon, mutta emme myöskään olla kommareita tai vihreitä.
Emmekä halua mummin tuputtavan sanomaansa taaperollemme.
Kommunistit on varmaan usein ateisteja. Näitä vaan on kovin vähän enää
Miten vihreät liittyy uskontoon?
Itse ateistiperheessä kasvaneena koin lapsena aikuisten uskonnon tuputtamiset ahdistaviksi. Ahdisti ajatus, että ympärillä on "satuolentoon" hurahtanut aikuinen ja tämä loi epäluottamusta ja epävarmuutta hänen seurassaan. Aikuisenakin minulle uskonnonvapaus ja sen myötä myös uskonnottomuuden vapaus ovat äärimmäisen tärkeitä arvoja. Mulla varmaan palaisi pinna tuollaisen anopin toimista ja kävisin pitkän vuoropuhelun hänen toimintansa motiiveista ja tarkoituksesta.
Lapselle tarttuu aina kodin arvot. Kerrottiin niitä tai ei. Siksi on parasta antaa lapsen ola mummon kanssa ja vaikka rukoilla.
Ei se merkitse yhtään mitään lapsen tulevien näkemysten kannalta
Ehkä opettaa että erilaisia asioita voi suvaita
Uskonnon tuputtaminen on tässä lopulta toissijainen kysymys (tarvitseeko sitä niin vakavasti ottaa tai ei). Se, että anoppi ei kunnioita lapsen vanhempien näkemyksiä ja toiveita ja suorastaan kävelee tarkoituksellisesti näiden yli, ei ole hyväksyttävää. Ymmärrän hyvin, ettei ap halua jättää lastaan mummolle yksin hoitoon. Luottamus ja kunnioitus ansaitaan.
Onko anoppi sen tyyppinen ihminen, että hänen kanssaan voisi käydä järjellisen keslustelun siitä, että jos hän tarkoituksellisesti valitsee olla kunnioittamatta teidän toiveitanne, niin sillä on tietyt seuraukset? Esim. se, ettei lasta luoteta hänelle hoitoon.
Nythän on niin että jokaisen oma asia mitä uskoo kunhan ei lapsia siihen sotke. Eletään 2017 lukua ja hyvä muistaa että tiede on todistanut ne asiat mitä varten ihminen uskonnon teki, sanotaan ihminen loi jumalat omaksi kuvaksi. Lapsen kanssa hyvä kesustella asioista, kertoa että on eri mielipiteitä mutta mielipide ei yhtäkuin totuus. Mummusa ei saa tehdä mitään pyhää lehmää jota pitää kunnioittaa kaikessa, vaikka on väärässä. Voithan opettaa että mummu on tässä jossakin asiassa hyvä, esim. leipoo hyvää pullaa, mutta ei ole koulutettu ihminen joka ymmärtäisi satu ja tietokirjallisuuden eron. Tyhmä ihminen voi olla monelle rakas ja tärkeä omainen. Meillä on naapurissa lääkäri perhe jotka ovat uskovaisia ja heidän kanssa samaa ongelmaa. WEivät tuputa uskontoa mutta lapset jos leikkii keskenään niin puhuvat sitten taivaan isästä ja sellaista. Tämä oli meillä vaikea selittää että kun olen opettanut että älyykkään ihmiset kuten tiedemiehen ja LÄÄKÄRIT uskovat totuuteen eivät satuihin niin miten sitten selittää lapselle kun yksi tämmöinen onkin hieman, no "hassahtanut". No olen sanonut sitten juuri tuota että ihminen voi olla kiva ja hyvässä työpaikassa mutta jostain muusta asiasta ajatella hassusti. Jos joku uskoo että pääsiäispupu munii munia niin sehän on vähän hassu vaikka olisi mikä tohtori. Ylipäätään kuitenkin on mahdollista säilyttää kunnioitus eli tullaan toimeen vaikka ei hyväksytä kaikkea. Meillä tärkeitä arvoja on ÄLYKKYYS, tietoon luottaminen, uskon siihen miten mun aivot/järki sanoo sekä tiede. Lääkäri voi osata biologiaa jne. mutta se voi olla pelkkää ihmisen biologiaa eikä sitten evoliutiota ollenkaan. Sitten voi miettiä sitä miksi meillä on vaikka joku umpisuoli jos ihminen on 6 päivässä luotu... Ehkä on järkevämpää että ihminen on syntynyt esi-isä apinasta (joka kehittynyt kalasta) kuin että luotu hetkessä ja joku umpisuoli unohtunut vaikka piti olla täydellinen. Tämä esimerkkinä. Vaikka itse olisi vähemmän koulutettu niin voi silti olla lukenut, wikipedia, tietokirjat yms on muidenkin kuin tohtorien käytettävänä. Sitä koulutettuakin voidaan siis pitää sekopäänä jos uskoo johonkin 2000 vuotta vanhaan saturkirjaan.
jauhaa sivuja katekismuksesta hampurilaisen väliin? niin meidänkin anoppi
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelkäätte että lapsenne kasvaisi kristityksi?
Eikö hän saakkaan päättää siitä itse?
Ä l y k ä s kommentti. 👍
Ette ajatelleet, että usko ja epäusko on tieteellisesti katsoen samalla lähtöviivalla. Te tuputatte hänelle sellaista, johon oikeastaan ette itsekään usko. Ihmisessä, pienessä lapsessa on sisäänrakennettu kaipuu suurenpaan - isompaan kuin omat vanhemmat. Vanhemmat eivät näet ole kaikkivoipia. Lapselle tuo turvaa armollinen, lempeä, rakastava Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anopille selvä ukaasi että lasta enää näe, jos tuo törky ei lopu.
Tämä palsta on kyllä täynnä äkkivääriä möllisköitä, joista sinä olet hyvä esimerkki. Mutta todellisuudessa oletkin tuollainen paperitiikeri verkossa. Tosielämässä et uskalla noin päteä, minä lie hissukka nainen sinäkin.
Min oon pohojalaasta sukua ja välit mennöö kyllä poekki jos niin päätän.
Ylitteni ei yks anoppi kävele.
Sitähän minä sanoin: äkkiväärä mölliskä.
Ei. Periaatteen ihminen jonka lapsille ei idiootit satuja syötä.
Tuo on juuri mitä mölliskä vastaisi.
No onpa hirveää. Voit kertoa lapselle että uskonto on jokaisen päätettävissä uskooko vai ei, mummo uskoo ja haluaa käydä kirkossa jne lukea riuokarukouksia, lapsen ei tarvitse rukoilla jos ei halua, mutta tietysti voi jos haluaa. Kunhan anoppi ei pelottele millään helvetillä jos lapsi ei usko jne.
Opeta lapsesi suvaitsevaiseksi ja kunnioittamaan mummonsa uskoa.
Mikä teitä ateistit ja uskonnottomat oikeasti ahdistaa niin paljon muiden uskomisessa? Ahdistutte jostain mihin ette itse edes usko. C'moon...
Vierailija kirjoitti:
Opeta lapsesi suvaitsevaiseksi ja kunnioittamaan mummonsa uskoa.
Mikä teitä ateistit ja uskonnottomat oikeasti ahdistaa niin paljon muiden uskomisessa? Ahdistutte jostain mihin ette itse edes usko. C'moon...
Ei. Anoppi kunnioittakoon vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelkäätte että lapsenne kasvaisi kristityksi?
Eikö hän saakkaan päättää siitä itse?Ä l y k ä s kommentti. 👍
Ette ajatelleet, että usko ja epäusko on tieteellisesti katsoen samalla lähtöviivalla. Te tuputatte hänelle sellaista, johon oikeastaan ette itsekään usko. Ihmisessä, pienessä lapsessa on sisäänrakennettu kaipuu suurenpaan - isompaan kuin omat vanhemmat. Vanhemmat eivät näet ole kaikkivoipia. Lapselle tuo turvaa armollinen, lempeä, rakastava Jumala.
Sulla tuskin olisi mitään sitäkään vastaan jos mummu veisikin lasta moskeijaan, hunnuttaisi muksun aina kun silmä välttää ja lukisi iltasaduksi koraania? Kun eikös sekin olisi vaan lapsen omaa valintaa?
Huh huh, jos tätä palstaa on uskomista, niin anopit pitäisi kieltää lailla. Sen verran hullu ryhmä kyseessä.:D
No eikö sille lapselle voi vaan sanoa että mummo uskoo noihin asioihin ja äiti ei, ja jokainen saa itse päättää mihin uskoo? Näin minä olen tehnyt, oma äiti lukee uskonnollisia lastenkirjoja lapselle yms. ja kun lapsi on kysellyt minulta noista asioista olen sanonut että en tiedä onko jumalaa olemassa vaiko ei, jotkut uskoo ja toiset ei.
Ei sinulla ole suurinta tietoa, onko Jumala vai ei. On hyvä että mummo puhuu Jeesuksesta. Rauhoittaa lasta, niin meillä ainakin. Lapset kasvaa turvallisessa ilmapiirissä täällä, Jeesusta rakastaen ja ymmärtäen, että heritä rakastetaan ja että meistä pidetäön huolta. Se ei varmasti tuota muutakuin hyvää lapsille.
Ymmärrän. Minun äitini tuputti lapselleni uskontoa, olin asiasta ahdistunut pitkään ja juuri "kyttäsin" äitini ja lapseni yhdessäolemista, kun ei ikinä tiennyt millaista oppia sieltä tulee. Mutta kerran sanoin hänelle suoraan mielipiteeni, sen jälkeen ne jutut loppuivat kuin seinään. Ihana mummi on noin muuten ja ihanaa kun ei tarvitse enää huolehtia. Toivottavasti te voitte myös keskustella asiasta vakavasti. Vanhempien mielipide määrää sen, millaisiin arvoihin lapsi kasvatetaan.
Elämme uuden testamentin/liiton aikaa. Onko raamatussa Jumala ja Jeesus tehnyt jotain muuta kuin hyvää ihmisille? Kuka ei Häntä totellut systemaattisesti, vaan niskurou, sai kyllä perikadon. Israelin kansa vapautui Egyptin orjuudesta kun Jumala johdatti Mooseksen avulla heitä omaan maahan. Pääsiäinen on sen muisto.
Lukekaa uutta testamenttia, Jeesus kuoli ristillä meidän puolesta, jotta me saisimme anteeksi ja pelastuisimme. Nyt on anteeksi anto, ei mitään ehtoja. Jeesfus parasnsi sokjeat, rammat jopa herätti kuolleet ym. Pelkkää hyvää hän teki!
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla ole suurinta tietoa, onko Jumala vai ei. On hyvä että mummo puhuu Jeesuksesta. Rauhoittaa lasta, niin meillä ainakin. Lapset kasvaa turvallisessa ilmapiirissä täällä, Jeesusta rakastaen ja ymmärtäen, että heritä rakastetaan ja että meistä pidetäön huolta. Se ei varmasti tuota muutakuin hyvää lapsille.
🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢🤢 YÖK. Kaikki ei halua lapsistaan aivopestyjä kana-aivoja.
Näinhän asia on. Ja juuri siksi en usko aloitusta.
Huono provo