Anoppi koettaa salasyöttää lapselle uskontoa
Me olemme kirkkoonkuulumaton, uskonnoton perhe, eikä meillä ole aikomustakaan kasvattaa lasta kristinuskoon, tai mihinkään muuhunkaan. Toki lapsen kanssa käydään läpi yleissivistyksen kannalta tarpeelliset asiat kaikista uskonnoista mitään etusijalle asettamatta. Anopin pirtaan tämä ei käy. Hän koettaa salaa ja väkisin antaa lapselle "uskonnollista ja henkistä pääomaa", kuten hän itse asian ilmaisee. Rukoiluttaa, tuo uskonnollisia lastenkirjoja, jotka ovat täysin sopimattomia tuon ikäiselle lapselle niin sisältönsä kuin kuvituksensakin puolesta, vei kerran pyhäkouluunkin meille kertomatta. Nyt asia on mennyt siihen pisteeseen, ettemme uskalla lasta jättää anopin kanssa kahden kesken enää ollenkaan, vaikka muuten ihan hyvä mummo onkin, ja mielellään haluaisi lasta hoitaa. Minusta kyseessä on kunnioituksen puute meitä vanhempia kohtaan, enkä haluaisi koko anoppia enää tavatakaan. Pakko on kuitenkin olla tapaamisissa mukana, sillä mies ei välttämättä osaa vahtia anoppia kyllin hyvin, vaikka onkin samaa mieltä kanssani. Ihan erimerkkinä, minä olin vessassa ja anoppi oli sillä aikaa opettanut lapselle ruokarukouksen! Kokemuksia, näkemyksiä, vinkkeja?!
Kommentit (183)
Sama meilläkin! Ärsyttää suunnattomasti juurikin tuoitsepäisyys, jolla uskontoa tuputtaa. Varsinkin silloin, kun me emme näe. Ja ne uskonnolliset satukirjat, pakkorukoilu ja virsien veisanta. V:n sekopää.
Varsinkin kun lapsi on vielä niin pieni, että on ymmällään noista jutuista. Ollaan sanottu, että ne on mummin höpöjuttuja, satua. Ja sitten hieman isompana selitetään tarkemmin eri uskomuksista.
Tuo meidän kasvatusnäkemystemme ohittaminen on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Anopille selvä ukaasi että lasta enää näe, jos tuo törky ei lopu.
Tämä palsta on kyllä täynnä äkkivääriä möllisköitä, joista sinä olet hyvä esimerkki. Mutta todellisuudessa oletkin tuollainen paperitiikeri verkossa. Tosielämässä et uskalla noin päteä, minä lie hissukka nainen sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Anoppisi toiminta ei ole hyväksyttävää. Hänen pitäisi kunnioittaa teidän vakaumustanne. Toisaalta minusta tuntuu, että liioittelet anoppisi toiminnasta aiheutuvaa "vaaraa". Minun kouluaikanani oli koulussa joka aamu uskonnollinen aamuhartaus ja lisäksi aina ennen ruokailua luettiin yhdessä ruokarukous. Silti suurimmasta osasta koulukavereistani ei tullut uskovaisia. Sinuna minä kertoisin lapselle reilusti, että jotkut uskovat näihin juttuihin, mutta sinä ja lapsen isä ette usko, vaan teidän mielestänne ne ovat satua. Lapsi saa itse päättää vanhempana, haluaako hän uskoa.
Mihin teiltä rasisteilta on unohtunut tunnettu afrikkalainen näkemys, että lapsen kasvattaa koko kylä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on kyllä täynnä äkkivääriä möllisköitä, joista sinä olet hyvä esimerkki. Mutta todellisuudessa oletkin tuollainen paperitiikeri verkossa. Tosielämässä et uskalla noin päteä, minä lie hissukka nainen sinäkin.
Min oon pohojalaasta sukua ja välit mennöö kyllä poekki jos niin päätän.
Ylitteni ei yks anoppi kävele.
Vierailija kirjoitti:
Keräät kasan hoitokoti-esitteitä ja alat ehdotella anopille. Että mihin haluaa hakeutua nyt kun tuo polla jo selkeästi himmenee. Joka jeesukseen vedät vastineeksi keskustelun seniorikodista.
Alat myös jättää vihjeitä, että haette anoppia holhoukseen henkisen epätasapainon takia.
Ja lapsen kuullen pilkkaatte joka kerta höperöä mummoa jos jeesustelee.
Toinen kaikille lähellä oleville varmasti sietämätön henkilö tuossa yllä. Joku wt-mölliskä tuokin, joka ei osaa ihmisten keskuudessa olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän minä sanoin: äkkiväärä mölliskä.
Eli anoppi koittaa opettaa lapselle TOIVOA.
sinä tarjoat toivottomuutta.
Kylmää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän minä sanoin: äkkiväärä mölliskä.
Ei. Periaatteen ihminen jonka lapsille ei idiootit satuja syötä.
Vierailija kirjoitti:
Sama meilläkin! Ärsyttää suunnattomasti juurikin tuoitsepäisyys, jolla uskontoa tuputtaa. Varsinkin silloin, kun me emme näe. Ja ne uskonnolliset satukirjat, pakkorukoilu ja virsien veisanta. V:n sekopää.
Lapsen varmaan kiva oppia, että oma mummu on "V:n sekopää"... Miksei sitten myös kaikki muutkin, jotka eivät jaa materialistista elämänkatsomusta ole "sekopäitä". Voi olla aikamoinen kulttuurishokki, jos lapsi joskus päätyy pois suomalaisesta liberaaliateistien kuplasta, kun valtaosa maailman ihmisistä uskoo Jumalaan (ja vieläpä ovat joko miehiä tai naisia ja kannattavat epätasa-arvoista avioliittolakia, aatelkaa!).
Miettikää jos perhe olisi uskonnollinen ja ateistianoppi kertoisi joka käänteessä lapsille että jumala on satuolento ja taivasta ei ole olemassa.. Jännää kuinka uskonnon tuputus on niin normaalina pidetty asia. Ei varmaan olisi jos ihmiset osaisivat ajatella kriittisesti.
Me ei kuuluta enää kirkkoon, mutta emme myöskään olla kommareita tai vihreitä.
Emmekä halua mummin tuputtavan sanomaansa taaperollemme.
Me ei kuuluta enää kirkkoon eikä miehen kanssa uskota Jumalaan. Lapset käy silti koulussa uskonnontunneilla ja joulukirkoissa yms.
Ollaan eri uskonnoista kotona puhuttu ja siitä, että pidetään niitä juttuja satuna, mutta toiset niihin uskoo ja se on jokaisen oma asia.
Lapset (10 ja 13v.) Eivät näytä uskovan mihinkään jumaliin. Ei vaikka uskonnontunnilla niistä totena puhutaankin. Ei se mummon kanssa luettu ruokarukous lasta uskovaiseksi tee.
Kannattaa puhua kotona lapsen kanssa niistä.uskonnoista. Ei se mummo lasta käännytä jos ei siellä jatkuvasti ole.
Kyllä teidän pitää saada anoppi ymmärtämään, että pikkulapsia ei ruveta mihinkään käännyttämään ilman vanhempien suostumusta. Sanokaa, että lapsi saa itse päättää vähän vanhempana haluaako uskonnollista kasvatusta.
Tuossa voi helposti käydä niin, että lapsi rupeaa vanhempiaan epäilemään joksikin syntisiksi ja väärässä oleviksi.
Vierailija kirjoitti:
Me ei kuuluta enää kirkkoon eikä miehen kanssa uskota Jumalaan. Lapset käy silti koulussa uskonnontunneilla ja joulukirkoissa yms.
Ollaan eri uskonnoista kotona puhuttu ja siitä, että pidetään niitä juttuja satuna, mutta toiset niihin uskoo ja se on jokaisen oma asia.
Lapset (10 ja 13v.) Eivät näytä uskovan mihinkään jumaliin. Ei vaikka uskonnontunnilla niistä totena puhutaankin. Ei se mummon kanssa luettu ruokarukous lasta uskovaiseksi tee.Kannattaa puhua kotona lapsen kanssa niistä.uskonnoista. Ei se mummo lasta käännytä jos ei siellä jatkuvasti ole.
Niin ja kävihän esikoinen seurakunnankerhossakin parivuotta pienempänä. Siitäkään ei pilalle mennyt eikä uskoon tullut.
Piilottaako se sen lihapiirakan sisälle?
Usein teot puhuvat enemmän kuin sanat. Olipa kyse sitten uskosta, oman näkemyksen tuputtamisesta ja muiden reaktiosta siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teidän pitää saada anoppi ymmärtämään, että pikkulapsia ei ruveta mihinkään käännyttämään ilman vanhempien suostumusta. Sanokaa, että lapsi saa itse päättää vähän vanhempana haluaako uskonnollista kasvatusta.
Tuossa voi helposti käydä niin, että lapsi rupeaa vanhempiaan epäilemään joksikin syntisiksi ja väärässä oleviksi.
No kyllä siinä käy niin päin, että lapsi alkaa pitää mummoa vähän sekopäänä. Kyllä se lapsi luottaa vanhempiinsa ja normaaliälyinen lapsiki kyllä älyää, että mummon Jeesus jutut on yhtätotta kun joulupukki ja hammaskeiju tai superman.
En nyt ymmärrä mitä niin kauheaa tuossa on. Ei kukaan tule uskoon sillä, että joku sitä uskoa tuputtaa. Jokainen tekee sen uskonratkaisunsa itse.
Ja sitten toisaalta, monet vanhemmat opettavat lapsilleen joulupukkiuskontoa ja varjelevat tiukasti, ettei lapsi saa kuulla totuutta silloin kun on vielä pieni. Miksi tämä on hyväksyttävää, mutta mummon Jeesus-jutut ovat paha asia?
Vierailija kirjoitti:
Aika pitkä vessareissu sulla.
S*atana pilannut suoliston toiminnankin!
Älä ap ota niin pulttia. Ei lapsi mene jostain rukouksesta sekaisin. Ottaa todennäköisesti ne satuina. Ja voithan selittää, että mummo uskoo tällaiseen asiaan. Opeta lapsellesi suvaitsevaisuutta.
Anoppisi toiminta ei ole hyväksyttävää. Hänen pitäisi kunnioittaa teidän vakaumustanne. Toisaalta minusta tuntuu, että liioittelet anoppisi toiminnasta aiheutuvaa "vaaraa". Minun kouluaikanani oli koulussa joka aamu uskonnollinen aamuhartaus ja lisäksi aina ennen ruokailua luettiin yhdessä ruokarukous. Silti suurimmasta osasta koulukavereistani ei tullut uskovaisia. Sinuna minä kertoisin lapselle reilusti, että jotkut uskovat näihin juttuihin, mutta sinä ja lapsen isä ette usko, vaan teidän mielestänne ne ovat satua. Lapsi saa itse päättää vanhempana, haluaako hän uskoa.