Te joiden mielestä "tavallinen ruoka" ei ole terveellistä...
Kiinnostaisi saada perusteluita, että miksi. Ja mitä sitten teidän mielestänne pitäisi syödä (perustelut myös tälle!)
Olen viime aikoina törmännyt usein tähän. Töissä osa porukasta syö aina omia eväitään, koska lounaspaikan ruoka on kuulemma "epäterveellistä". Tällä palstalla on lukuisia kertoja teilattu ihmisten syömiset ja todettu, että eipä ihme kun on se ja se vaiva, kun syömiset ei ole kunnossa. Kuitenkin näissä tapauksissa (kuten myös lounasruokalassamme) ruuat ovat ihan tavallista suomalaista ruokaa. Miksi se nyt yht äkkiä on niin kamalan epäterveellistä?
Selvyyden vuoksi tarkennan vielä minkälaisista ruuista on kyse. Esim. peruna tai pasta ja kastike / kala / liha, keitot, puurot, uuniruuat... Ruokavalioon kuuluu myös kasvikset, (täysjyvä)tuotteet, maitotuotteet, pähkinät... Ja nämä tosiaan ESIMERKKEJÄ, EI KOKO RUOKAVALIO. Herkuttelua (karkkia, leivonnaisia, pizzaa) satunnaisesti, esim. kerran viikossa.
Allergiat ja muut yliherkkyydet asia erikseen. Toki ymmärrän, että joillekin esim. maito ei sovi. Ymmärrän myös eettiset valinnat. Mutta tätä tavallisen ruuan pitämistä epäterveellisenä en ymmärrä.
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tavallinen kotiruoka" sisältää ihan järjettömästi sokeria, hiilihydraatteja ja vääränlaisia rasvoja.
Isovanhempani elivät reilusti yli 90-vuotiaiksi. Ruokavalio koostui juurikin siitä ihan perus kotiruoasta - perunasta, vehnäjauholla suurustetuista kastikkeista ja lihasta, voista ja kermasta, leivästä päällisineen ja kesäisin söivät kilokaupalla grillimakkaraa. Kovin paljon eivät kasviksia syöneet. Viimeisinä vuosinaan oli toki jos mitä vanhuudenvaivaa, mutta vielä yli 80-vuotiaina ulkoilivat päivittäin ja matkasivat kesät ympäri Suomea.
Kyllä nykyään on mennyt kaikki terveyshömpötys aivan järjettömäksi.
No sun isovanhemmat ei varmaan somettaneet päivät pitkät ja istuneet persiillään, vaan liikkuivat ja touhusivat. Eikä siis mitään 3x viikossa pumpissa ja stepissä 60min kerrallaan, vaan monta tuntia joka päivä.
Sulla taisi myös mennä kalorit ja terveellisyys sekaisin? En väittänyt heidän syöneen järjettömiä määriä vaan syöneen sellaista normiruokaa, jota täällä kauhistellaan - sitä leipää, pottua ja makkarakastiketta.
Mutta meinaatko siis, että ihminen saa elää vaikka pelkällä snagarisafkalla kunhan pysyy normaalipainoisena?
Siis mitä logiikkaa sä käytät, tai mistä vedit tämän johtopäätöksen? :D Mummis ja ukkis söi höttöruokaa, mutta elivät silti vanhoiksi. Heidän elämäntapansa oli aktiivinen ja liikunnallinen, joten tod.näk. sen vuoksi elivät pitkään, koska se tasapainotti huonoa ruokavaliota.
Mistä itse vedit johtopäätöksen, että he liikkuivat monta tuntia päivässä :D Ihan samasta paikasta varmaan tuli molempien johtopäätökset.
He harrastivat kävelylenkkejä. Eivät tuntikausia päivässä. Asuivat ihan kaupungissa kerrostalossa eivät missään maatilalla, jossa on koko ajan hommaa.
Voi, oletkin jonkun sortin änkyrä:(
Ihan täällä hymyssä suin vastasin sinulle. Teimme ilmeisesti molemmat virheellisen päätelmän toisen kommentista. Enkös minä saanut korjata sinun päätelmäsi kun sinäkin korjasit minun?
On keskimäärin niin että porukka on nykyään aina van huonokuntoisempaa. Tästä on olemassa ihan tilastoja.Esim. Armeijalla.
Kyllä kulutus on siten keskimäärin ollut aiempina vuosikymmeninä kovempaa kun ei se parempi kunto tyhjästä tule. Eli on ihan turhaa lähteä saivartelemaan ja esittämään kuinka mummi ja vaari eli epäterveellisesti ilman liikuntaa.
Siis mitäh??? En minä ole mitään saivarrellut. Kommentista johon vastasin sain kuvan, että kirjoittaja oletti isovanhempieni harrastaneen liikuntaa useita tunteja päivässä tai tehneen vaikkapa rankkoja maatilan tai pihatöitä. Korjasin vain, että heidän harrastamansa liikunta oli kävelyä, jota ei harrastettu tunteja päivässä ja kaupunkilaisina ei ollut esim pihatöitä. Mummoni ompeli ihmisille ja harrasti käsitöitä. Oma arkiaktiivisuuteni on samaa luokkaa. Ulkoilutan koiraa ja teen käsitöitä.
Kyllä nyt joku ihan muu kuin minä olen änkyränä.
En asu suomessa mutta järkyttyisitte varmaankin mun ruokavaliosta. Syön joka aamu kaksi täysjyväleipää nutellalla. Ja kahvin soijamaidolla.
Terveellisyyteen liittyy myös vuodenaikojen mukaan syöminen. Kuunnellaan omaa kehoa, mitä se haluaa. Mun kroppa haluaa talvella lihaa ja juureksia, hernekeittoa, mutta vähän tuoretta kasvista. Kevään huomaan tulleen, kun alkaa tehdä mieli raakoja kasviksia ja vähemmän lihaa, kalakin maistuu hyvin. Kesä menee melkein pelkästään kasviksilla ja kalalla, grillimakkara silloin tällöin.
Prosessoitu ruoka se on mikä lihottaa ja sairastuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusterveellinen ruokavalio: Hiilareita täysjyväriisistä ja -viljoista, helppo korvata valkoinen makaroni täysjyväpastalla ja riisi täysjyväksi. Leipää kohtalaisesti, täysjyvä-siemen-sokeroimaton. Ei lisättyjä sokereita kuin pari kertaa viikossa jälkkäreinä.
Öljyt rasvanlähteenä, saa käyttää runsaastikin kunhan kokonaissaldo on ok. Voita vain vähän, ei margariineja tai uppopaistettuja/pakastealtaan transrasvapiiraita ja kalapuikkoja.
Lihaa kerran-pari viikossa, kalaa 3-5*/vk, kanaa 2-4krt/vk. Papuja, linssejä. kananmunia.
Jugurttia, juustoa jonkun verran.
Ei valmismarinadeja, sokerijugurtteja, ym. Mausta itse runsailla yrteillä ja sipuleilla.
Paljon kasviksia, hedelmiä tuoreena ja kypsänä, 1/2-1/3 joka ateriasta. Vihreät ja värikkäät on hyvästä. Ei rakettitiedettä.
Tässäkin väärin, sokereita ei tarvi ollenkaan ja hedelmät voi jättää pois.
Itse syön normaalisti salaattia+ 300 g lihaa tai kalaa. Juomaksi vettä. Ja tämä riittää.
Kotona sama. Iltapalaksi vihanneksia. Aamulla vihanneksia. Olen superterve.300g lihaa??? Tiesitkö että viikottainen suositus on 300g? Jos kaikki maailman ihmiset söisivät kuin sinä, niin meitä olisi täällä vain kourallinen.
Aika paljon riippuu siitä, mitä tarkoitat lihalla. Jos se on vain file, niin sitten ymmärrän. Ruhossa on kuitenkin melkein kaikki osat syötävää tavaraa.
Meillä on kolme teini-ikäistä, urheilevaa lasta, eli ruokaa kuluu paljon. Vähän katsotaan myös hintaa, sekä sitä, että ruoka olis jollain lailla tasapainossa viikon varrella. Eli jos yhtenä päivänä on vaikke se kamala makaronilaatikko, olisi sitten seuraavana päivänä joku kevyempi. Mutta ruoka koostuu minusta ihan siitä peruskotiruoasta, se maistuu kaikille ja kaverina on aina kasviksia.
Tää viikko on huono esimerkki, kun oli pääsiäisen pyhät, eli ruoatkin poikkesi ihan perusruoasta, syötiin paljon epäsäännöllisemmin ja oltiin mielettömästi ulkona pihahommissa, nuoret liikkumassa muuten vaan trampalla jne. mutta mietitääs nyt:
To: mausteinen linssikeitto (vegaaninen, jos se jotain kiinnostaa. Kookosmaitoa oli)
Pe: lapsille lounaaksi liha-makaronilaatikko (porkkanaraastetta kaverina), päivälliseksi kahta erilaista salaattia (kana ja katkarapu) ja sämpylöitä
La: lapset söivät lounaaksi sitä samaa makaronilaatikkoa, päivälliseksi oli kartistan sisäfilettä, varhaisperunoita, salaattia ja kasvisvartaita
Su: syötiin vaan päivällinen, oli kasviswokkia ja nuudeleita, alkuun oli sienisalaattia ja varhaisperunoita. Iltapalaksi tehtiin pizzaa.
Ma: Jauhelihakeitto (tuoreista juureksista)
Ti: kastike broilerin ohutleikkeistä ja vihanneksista ja tumma riisi
Ke: jauhelihapihvit, keitetty parsa ja salaatti
To: tänään on kastike pakastekalasta ja vihanneksista, keitetyt perunat ja keitetyt porkkanat, parsakaali ja kukkakaali ja porkkanaraaste (jäi pääsiäiseltä paljon porkkanoita, nuorin ei syö keitettynä, muta syö raastetta vaikka kuinka)
Pe: ? Varmaan texmexiä
La: uunilohi + uunijuurekset
Riittääkö? Tämä on palstan tuomion mukaan varmaan aivan kamala ruokavalio, mutta todellakin ruokaa meillä menee ja urheilevat nuoret kaipaa kyllä myös niitä hiilareita ja heille myös maistuu se ihan tavallinen kotiruoka. Lisäksi ruoanlaittoon ei ole käytettävissä tolkuttomasti aikaa, välillä on saatava tosi nopsaan pöytään se ateria. Lapsilla lisäksi arkena tietty kouluruoka (se palstan mörkö numero yksi)
kasviksina on aika usein jotain wokattuja vihanneksia, keitettyä parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, nyt parsaa, joskus ihan pakastevihanneksia kun nopsaan pitää tehdä. Lisäksi on aina tuoretta vihannesta, porkkanaa tikkuina, paprikaa, tomaattia, kurkkua.
Aamupalaksi lapset syövät aika usein maustamatonta jugurttia ja hedelmiä/marjoja/mysliä, mutta myös kaakota ja leipää. Kaurapuuroa joskus. Joskus smoothieta marjoista/hedelmäsoseesta, maustamattomasta jugurtista jne. Iltapalaksi samaa, kuten myös välipalaksi. Välipalaksi välillä esim. salaatti (pastan tai riisin kanssa). Kun ohjelmassa on koulun jälkeen yli 4 h treenit, ei välipalaksi riitä puolikas omena.
Esim. tänään yhdellä teinillä on ensin ollut aamuharkka klo 7-8, koulussa liikuntaa ja nyt vartin päästä alkaa 4 h treeniputki.
Mies sai just kansallisen terveystutkimuksen labratulokset, kaikki arvot hyvät, samoin verenpaine jne. Itse olen ollut vuosi sitten terveystarkastuksessa työn puolesta ja sama juttu. Me ollaan 45-vuotiaita ja normaalipainoisia. Mies liikkuu aivan liian vähän, minä liikun sen 4-5 x viikossa tunnin verran.
En tiedä mitä on "terveellinen ruoka". Tiedän vain, että ihmiselle on luontaista ja normaalia monipuolinen, ravintorikas ruokavalio. Länsimainen mentaliteetti on jo niin iskostunut, että sanaa terveellinen joudutaan jo kaupittelemaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme teini-ikäistä, urheilevaa lasta, eli ruokaa kuluu paljon. Vähän katsotaan myös hintaa, sekä sitä, että ruoka olis jollain lailla tasapainossa viikon varrella. Eli jos yhtenä päivänä on vaikke se kamala makaronilaatikko, olisi sitten seuraavana päivänä joku kevyempi. Mutta ruoka koostuu minusta ihan siitä peruskotiruoasta, se maistuu kaikille ja kaverina on aina kasviksia.
Tää viikko on huono esimerkki, kun oli pääsiäisen pyhät, eli ruoatkin poikkesi ihan perusruoasta, syötiin paljon epäsäännöllisemmin ja oltiin mielettömästi ulkona pihahommissa, nuoret liikkumassa muuten vaan trampalla jne. mutta mietitääs nyt:
To: mausteinen linssikeitto (vegaaninen, jos se jotain kiinnostaa. Kookosmaitoa oli)
Pe: lapsille lounaaksi liha-makaronilaatikko (porkkanaraastetta kaverina), päivälliseksi kahta erilaista salaattia (kana ja katkarapu) ja sämpylöitä
La: lapset söivät lounaaksi sitä samaa makaronilaatikkoa, päivälliseksi oli kartistan sisäfilettä, varhaisperunoita, salaattia ja kasvisvartaita
Su: syötiin vaan päivällinen, oli kasviswokkia ja nuudeleita, alkuun oli sienisalaattia ja varhaisperunoita. Iltapalaksi tehtiin pizzaa.
To: tänään on kastike pakastekalasta ja vihanneksista, keitetyt perunat ja keitetyt porkkanat, parsakaali ja kukkakaali ja porkkanaraaste (jäi pääsiäiseltä paljon porkkanoita, nuorin ei syö keitettynä, muta syö raastetta vaikka kuinka)
Riittääkö? Tämä on palstan tuomion mukaan varmaan aivan kamala ruokavalio, mutta todellakin ruokaa meillä menee ja urheilevat nuoret kaipaa kyllä myös niitä hiilareita ja heille myös maistuu se ihan tavallinen kotiruoka. Lisäksi ruoanlaittoon ei ole käytettävissä tolkuttomasti aikaa, välillä on saatava tosi nopsaan pöytään se ateria. Lapsilla lisäksi arkena tietty kouluruoka (se palstan mörkö numero yksi)
kasviksina on aika usein jotain wokattuja vihanneksia, keitettyä parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa, nyt parsaa, joskus ihan pakastevihanneksia kun nopsaan pitää tehdä. Lisäksi on aina tuoretta vihannesta, porkkanaa tikkuina, paprikaa, tomaattia, kurkkua.
Aamupalaksi lapset syövät aika usein maustamatonta jugurttia ja hedelmiä/marjoja/mysliä, mutta myös kaakota ja leipää. Kaurapuuroa joskus. Joskus smoothieta marjoista/hedelmäsoseesta, maustamattomasta jugurtista jne. Iltapalaksi samaa, kuten myös välipalaksi. Välipalaksi välillä esim. salaatti (pastan tai riisin kanssa). Kun ohjelmassa on koulun jälkeen yli 4 h treenit, ei välipalaksi riitä puolikas omena.
Esim. tänään yhdellä teinillä on ensin ollut aamuharkka klo 7-8, koulussa liikuntaa ja nyt vartin päästä alkaa 4 h treeniputki.
Mies sai just kansallisen terveystutkimuksen labratulokset, kaikki arvot hyvät, samoin verenpaine jne. Itse olen ollut vuosi sitten terveystarkastuksessa työn puolesta ja sama juttu. Me ollaan 45-vuotiaita ja normaalipainoisia. Mies liikkuu aivan liian vähän, minä liikun sen 4-5 x viikossa tunnin verran.
Pilkunnussimista, tiedän, mutta mistä sait jauhelihakeittoon tuoreita juureksia tähän aikaan vuodesta?
"Tavallinen ruoka" ei ole terveellistä, koska sisältää lisäaineita, viljoja, gluteenia,maitoa, geenimanipuloitua ravintoa, on kypsennetty ja ei ole tuoretta vaan tuotu usein toiselta puolelta maailmaa siinä nyt muutaamaa mainitakseni.
Vierailija kirjoitti:
Prosessoitu ruoka se on mikä lihottaa ja sairastuttaa.
KAIKKI ruoka mitä omassakin keittiössäsi teet on PROSESSOITUA.
Joka kerta kun pilkot, raastat, keität, paistat niin PROSESSOIT silloin ruokaa :-D
Teollisesti prosessoitu on taas eri asia. Ekä sekään mikä mörkö ole kunhan katdoo MITÄ siinä on.
Ps. Talvella ne pakastevihannekset ON terveellisempiä kuin nahistuneet juurekset joita on säilytetty kuukausia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkunnussimista, tiedän, mutta mistä sait jauhelihakeittoon tuoreita juureksia tähän aikaan vuodesta?
Jos tarkoitat tuoreella juureksella juuri maasta nostettua porkkanaa tms, niin toki, ei niitä saakkaan.
Se vain että sillä tuoreella tarkoitetaan myös HeVi osastolta ostettua juuresta, ei siis pakaste kamaa..
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tietää, mitä ns tavallinen ruoka itse kenellekin on.
Tiedän perheitä, jotka ihmettelevät kun lapset ovat lihavia, vaikka syödään vaan ihan tavallista kotiruokaa. Ja sitten se tavallinen kotiruoka tarkoittaa annoskokoja, joita iso fyysistä työtä tekevä aikuinen ihminen tarvitsee kerran päivässä. Tyyliin lapset syö 12 perunaa... Päälle vedetään jälkkärit, jota santsataan. Aamupalalla makeita vanukkaita, sokerimuroja. Välipaloja 5 kertaa päivässä, tyyliin iltapalallakin jälkiruoka. Sokerimehua perusjuomana jne. Ja sitten puhutaan peruskotiruuasta ja ihmettellään miksi lihotaan.
Toisille perusruoka on tyyliin kanaa ja salaattia, välipalat kasvista ja hedelmää.
Itse löydän kyllä lounasruokaloista kunnollista perusruokaa. Tosin jätän pahimmat pasta- ja perunamätöt väliin sekä leivän pois kokonaan, koska minun vatsasi yksinkertaisesti turpoaa ihan hirveäksi niistä. Enkä ota jälkkäriä. Otan lihaa, kanaa, salaattia, kasviksia sekä vettä juomaksi (hinta on kyllä suhteessa liian kova välillä).
Näitä annoskokoja ihmetellyt myös. Miten voi syödä tuollaisia määriä, edes aikuinen?
Jos tavallinen ruoka tarkoittaa eineksiä ja puolivalmisteita joka aterialla, pidetään talous pyörimässä ja Saarioisten äidit töissä! Tavallinen ruoka on minulle peruselintarvikkeista itse alusta asti valmistettua ruokaa, ei kermakkeita eikä keinotekoisia makuaineita. Hiilihydraateista valitsen ne muutakin kuin tärkkelystä sisältävät eli kaikki vihreä on ok, perunaa/riisiä/valkoista jauhoa harvoin jos ollenkaan, niiden tilalle wokkia tai salaattia. Vatsa kiittää ja voin hyvin, ei väsytä eikä pieretä/ummeta. Makeanhimo on kadonnut tai jos tekee mieli herkkuja niin tummaa suklaata tai pähkinöitä, marjoja. Ja yllätys, liikaa tarkkelystä/sokeria välttämällä maha ei turpoa eikä tule insuliinipiikkiä ruokailun jälkeen sekä tulen ruokaillessa kylläiseksi. Aiemmin syödessä "tavallista" ruokaa annosten piti olla suuria ja silti oli tunnin päästä ruokailun jälkeen ensin väsy ja sitten hirveä nälkä ja napostelukierteeseen johti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tavallinen kotiruoka" sisältää ihan järjettömästi sokeria, hiilihydraatteja ja vääränlaisia rasvoja.
Isovanhempani elivät reilusti yli 90-vuotiaiksi. Ruokavalio koostui juurikin siitä ihan perus kotiruoasta - perunasta, vehnäjauholla suurustetuista kastikkeista ja lihasta, voista ja kermasta, leivästä päällisineen ja kesäisin söivät kilokaupalla grillimakkaraa. Kovin paljon eivät kasviksia syöneet. Viimeisinä vuosinaan oli toki jos mitä vanhuudenvaivaa, mutta vielä yli 80-vuotiaina ulkoilivat päivittäin ja matkasivat kesät ympäri Suomea.
Kyllä nykyään on mennyt kaikki terveyshömpötys aivan järjettömäksi.
No sun isovanhemmat ei varmaan somettaneet päivät pitkät ja istuneet persiillään, vaan liikkuivat ja touhusivat. Eikä siis mitään 3x viikossa pumpissa ja stepissä 60min kerrallaan, vaan monta tuntia joka päivä.
Sulla taisi myös mennä kalorit ja terveellisyys sekaisin? En väittänyt heidän syöneen järjettömiä määriä vaan syöneen sellaista normiruokaa, jota täällä kauhistellaan - sitä leipää, pottua ja makkarakastiketta.
Mutta meinaatko siis, että ihminen saa elää vaikka pelkällä snagarisafkalla kunhan pysyy normaalipainoisena?
Siis mitä logiikkaa sä käytät, tai mistä vedit tämän johtopäätöksen? :D Mummis ja ukkis söi höttöruokaa, mutta elivät silti vanhoiksi. Heidän elämäntapansa oli aktiivinen ja liikunnallinen, joten tod.näk. sen vuoksi elivät pitkään, koska se tasapainotti huonoa ruokavaliota.
Miten ompelijan elämäntapa on aktiivinen? Istui persiillään kuten nykyisin moni toimistotyöntekijä, sama tehtaan duunareilla, tarkkailee vaan koneita. Ruokatunnille irrottaa perseensä jakkarasta.
Meillä syödään kasvispainotteisesti ja mielestäni aika monipuolisesti ja terveellisesti. Valmisruokia ei syödä juuri ikinä.
Välttelen yleensä työpaikan ruokalaa, koska siellä tulee syötyä epäterveellisesti. Tämä on kuitenkin omaa syytäni ja lepsuilua - ruokalastakin saisi terveellisen lounaan, mutta jostain syystä siellä tulee tehtyä huonoja valintoja. Alkuvuonna oli niin kiire töissä, että kävin aina syömässä lounaan ruokalassa (ei tarvinnut illalla miettiä eväitä) ja lihoin 5 kg/3 kk. Nyt kun olen palannut normaalirytmiin ja syön eväitä, niin paino on tippunut itsestään jo pari kiloa 3 viikossa.
Pidän ruokapäiväkirjaa, johon merkitsen ylös kotona valmistetut ruoat (päivällinen ja viikonloppuisin lounas+päivällinen, aamiaisia tai välipaloja en kirjaa). Tässä ruokia noin viimeisen parin viikon ajalta:
- Kotitekoisessa ja kermalla höystetyssä kalaliemessä haudutettu turska, lisäkkeenä perunamuusi ja höyrytetty parsakaali
- Tomaattisilakat, täysjyväriisi
- Pinaatti-sienisalaatti
- Kana-vihanneskastike keitettyjen perunoiden kanssa
- Kesäkurpitsat jauheliha-vihannestäytteellä ja juustokuorrutteella
- Haudutettu kuha, palsternakkasose, tilliperunat
- Katkarapusalaatti
- Kasvispasta
- Waldorfin salaatti (sis. saksanpähkinä, selleri, omena, majoneesi)
- Lihapata (sis. kasviksia) ja keitetyt perunat
- Kalakeitto (turskasta)
- Pinaattirisotto, vihreä salaatti
- Grillattu vihreä tankoparsa, sitrus-öljyvinagrette
- Lohikeitto
- Myskikurpitsa kasvistäytteellä, riisi
- Broileripihvit, pinaattipasta
- Uunilohi, keitetyt perunat, pikkelöity punakaali
- Shakshukha (vai miten kirjoitetaan) eli tomaatti-kasviskastike ja kastikkeessa kypsennetyt kananmunat
- Avokado-raejuustosalaatti
- Jauhelihakeitto runsailla juureksilla
En sanoisi että jos kasvatetaan ihmiseen joku ruoka-aineallergia että se terveellistä olisi. Mielenvikaista lähinnä.
Suomalaisen ruokavalion epäterveellisyys yleisesti ottaen vain ja ainoastaan kasvisten puute. Tavalliseen suomalaiseen ruokavalioon ei juuri kuulu kasviksia. Ei siinä muuta vikaa ole.
Kaikkia suomalaista perusruokaa kritisoivia kirjoituksia on alapeukutettu roimasti. Nimenomaan näitä, joissa perusruoan nähdään sisältävän lähinnä perunaa, pastaa, riisiä, lihaa ja välillä näön vuoksi pari kurkkuviipaletta. Alapeukuttajat varmaan noudattavat tätä vanhempiensa ja isovanhempiensa ruokavaliota sitä miettimättäkään.
Huonolla ravinnolla voi toki elää 80-vuotiaaksi. Luulen silti, että elämänlaatu paranisi kaiken ikäisillä ihmisillä ruoalla, josta saa tarvittavat aineet kehoa ja mieltä varten.
Kasviksia saa nykyään tavattoman monipuolisesti, kunhan suomalaiset oppisivat niitä hyödyntämään.
Riippuu ihan työpaikasta. Meillä koulun ruokalassa on usein makkaraa, nakkeja, valmis jauhelihapihvejä jne.nnenei todellakaan ole mitään terveysruokaa
Meillä kuuluu aina esim jälkkäri lounaaseen. Lisäksi lounasruoka on tyyliin uunimakkaraa, jauhelihapihviä, maksaa, paneroitua kalaa yms. Kaikki kana on kermakastikkeessa. Usein on vielä kalan kanssa esim majoneesia. Joskus on ihan roskaruoka päiviä eli hamppaa/hodaria/pitsaa. Mikä näistä on terveellistä?
Mä syön vielä illalla kotona ns. oikeeta ruokaa, joten omilla eväillä yleensä olen päivän. Eväänä on salaattia/ruisleipää ja hedelmiä.
300g lihaa??? Tiesitkö että viikottainen suositus on 300g? Jos kaikki maailman ihmiset söisivät kuin sinä, niin meitä olisi täällä vain kourallinen.