Te joiden mielestä "tavallinen ruoka" ei ole terveellistä...
Kiinnostaisi saada perusteluita, että miksi. Ja mitä sitten teidän mielestänne pitäisi syödä (perustelut myös tälle!)
Olen viime aikoina törmännyt usein tähän. Töissä osa porukasta syö aina omia eväitään, koska lounaspaikan ruoka on kuulemma "epäterveellistä". Tällä palstalla on lukuisia kertoja teilattu ihmisten syömiset ja todettu, että eipä ihme kun on se ja se vaiva, kun syömiset ei ole kunnossa. Kuitenkin näissä tapauksissa (kuten myös lounasruokalassamme) ruuat ovat ihan tavallista suomalaista ruokaa. Miksi se nyt yht äkkiä on niin kamalan epäterveellistä?
Selvyyden vuoksi tarkennan vielä minkälaisista ruuista on kyse. Esim. peruna tai pasta ja kastike / kala / liha, keitot, puurot, uuniruuat... Ruokavalioon kuuluu myös kasvikset, (täysjyvä)tuotteet, maitotuotteet, pähkinät... Ja nämä tosiaan ESIMERKKEJÄ, EI KOKO RUOKAVALIO. Herkuttelua (karkkia, leivonnaisia, pizzaa) satunnaisesti, esim. kerran viikossa.
Allergiat ja muut yliherkkyydet asia erikseen. Toki ymmärrän, että joillekin esim. maito ei sovi. Ymmärrän myös eettiset valinnat. Mutta tätä tavallisen ruuan pitämistä epäterveellisenä en ymmärrä.
Kommentit (158)
Tulkitsen kroppani toimintoja tutkimalla, että "tavallinen kotiruoka" ei palvele oman tomumajani tarkoitusperiä siinä määrin, että en lihoisi, ahmisi, tekisi hiilarihimoissani huonoja valintoja yms yms.
Mulle kaikkein paras tapa syödä on runsaasti eläinrasvaa, sopivasti eläinproteiinia ja niukasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio. Huomaan olostani heti, jos olen päivän aikana syönyt liian vähän rasvaa ja liikaa hiilihydraatteja sekä proteiinia. Pitkä altistuminen tietyille ruoka-aineille aiheuttaa nivelkipuja.
Vaikka syön LCHF:sti niin silti syön tavallista kotiruokaa, mutta reseptit on karpinnettu.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Onpa tänne tullut paljon keskustelua. Kiitos kaikille!
Ymmärsin nyt pari asiaa. Ensinnäkin "tavallinen ruoka" tarkoittaa siis joidenkin mielestä makkaraa, eläinrasvaa, ei kasviksia perunaa lukuunottamatta ym. Tätä en itse tarkoittanut, minkä aloitusviestissäni mielestäni toinkin esiin.
Ja joillekin terveellinen ruoka ilmeisesti on jotain erikoista, en ihan tarkkaan ymmärrä mitä, koska en pyynnöstäni huolimatta saanut tarkennusta, vaan kehotuksen selvittää asia itse. Suosituksissa kuitenkin kehotetaan syömään juuri siten mitä itse olen ymmärtänyt terveelliseksi (lautasmalli). Mitään ihme ruokia ei tarvita.
Mitä vikaa on kehotuksesta etsiä itse tietoa? Onhan se tietysti helpompaa noudattaa jonkun säätämiä suosituksia, ei tarvitse omia aivoja lainkaan käyttää. Ymmärrätkö edes mihin ne suositukset perustuvat?
Meillä kotiruokana tällä viikolla ollut kaalipataa sikanautaan ja porkkanaraasteella ilman riisiä. Sitä syötiin ma ja tänään.
Ti tein tofuvokkia paprikalla, porkkanalla, sipulilla, herkkusienillä ja kiinankaalilla. Otin tätä myös evääksi töihin ke.
Ke syötiin apetitin pinaattikeittoa kananmunalla. Töihin otin mukaan vain ruisleivän päällisineen kun ei jäänyt yli.
Tänään kaalipata on parhaimmillaan.
Huomenna paistan lohifileen jonka kanssa salaattia ja uunipunajuuret.
La teen lohen jämistä jonkin sortin pastaa.
Su saa mies kokata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tavallinen kotiruoka" sisältää ihan järjettömästi sokeria, hiilihydraatteja ja vääränlaisia rasvoja.
Isovanhempani elivät reilusti yli 90-vuotiaiksi. Ruokavalio koostui juurikin siitä ihan perus kotiruoasta - perunasta, vehnäjauholla suurustetuista kastikkeista ja lihasta, voista ja kermasta, leivästä päällisineen ja kesäisin söivät kilokaupalla grillimakkaraa. Kovin paljon eivät kasviksia syöneet. Viimeisinä vuosinaan oli toki jos mitä vanhuudenvaivaa, mutta vielä yli 80-vuotiaina ulkoilivat päivittäin ja matkasivat kesät ympäri Suomea.
Kyllä nykyään on mennyt kaikki terveyshömpötys aivan järjettömäksi.
No sun isovanhemmat ei varmaan somettaneet päivät pitkät ja istuneet persiillään, vaan liikkuivat ja touhusivat. Eikä siis mitään 3x viikossa pumpissa ja stepissä 60min kerrallaan, vaan monta tuntia joka päivä.
Sulla taisi myös mennä kalorit ja terveellisyys sekaisin? En väittänyt heidän syöneen järjettömiä määriä vaan syöneen sellaista normiruokaa, jota täällä kauhistellaan - sitä leipää, pottua ja makkarakastiketta.
Mutta meinaatko siis, että ihminen saa elää vaikka pelkällä snagarisafkalla kunhan pysyy normaalipainoisena?
Siis mitä logiikkaa sä käytät, tai mistä vedit tämän johtopäätöksen? :D Mummis ja ukkis söi höttöruokaa, mutta elivät silti vanhoiksi. Heidän elämäntapansa oli aktiivinen ja liikunnallinen, joten tod.näk. sen vuoksi elivät pitkään, koska se tasapainotti huonoa ruokavaliota.
Mistä itse vedit johtopäätöksen, että he liikkuivat monta tuntia päivässä :D Ihan samasta paikasta varmaan tuli molempien johtopäätökset.
He harrastivat kävelylenkkejä. Eivät tuntikausia päivässä. Asuivat ihan kaupungissa kerrostalossa eivät missään maatilalla, jossa on koko ajan hommaa.
Voi, oletkin jonkun sortin änkyrä:(
Ihan täällä hymyssä suin vastasin sinulle. Teimme ilmeisesti molemmat virheellisen päätelmän toisen kommentista. Enkös minä saanut korjata sinun päätelmäsi kun sinäkin korjasit minun?
Anteeksi, minä en kommentoinut tuota änkyräjuttua, kommentoin sen "mistä revit tämän päätelmän blaa blaa.." :D Mua naurattaa kun täällä menee asiat ihan sekaisin. Mutta joo tosiaan, tein itsekin johtopäätöksen että mummisi ja ukkisi olisivat olleet jotain maatilalla eläneitä.
Arvasin sen :) Helposti ihmiset ajattelevat, että "ukit ja mummot" asuu jossain maalla, mutta kyllähän suurin osa nykyään asuu kaupungeissa. Maalta minunkin olivat kyllä kotoisin, mutta kymmeniä vuosia kerkisivät kaupunkikerrostalossa asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen suomalainen ruoka ei ole, eikä ole koskaan ollut, terveellistä. Ei siksi että ruoka sisältäisi liikaa huonoja aineksia, vaan koska siitä puuttuu monet hyvät ainekset mitä keho tarvitsee. Eiköhän se ole se välimeren dieetti mikä olisi se terveellisin "kotiruoka". Se pitää sisällään monipuolisesti tuotteita missä on vitamiineja, aminohappoja ja hivenaineita mitä keho tarvitsee eri toimintojen ylläpitämiseen. Suomalainen perusdieetti pitää hengissä, mutta ravinnevajauksin. Joku voi siis hyvinkin elää pitkään pelkällä perunamuusilla, mutta olisiko elänyt vielä pidempään paremmalla dieetillä?
Suomalaisten elinikäodote on jo kaikella höttöruoallakin ollut yli 80v. Hyvälläkin ruualla ihmisen keho aikanaan rapistuu. Ei edes pitäisi pyrkiä siihen, että ihmiset eläisi yhä pitenpään ja pitenpään.
Lähinnä osoitin tuon viimeisen sille henkilölle joka käytti 90v. isovanhempiaan esimerkkinä. Pointtina kuitenkin se, että monipuolisten ravinteiden määrä määrittää ihmisen optimaalista terveyttä, eikä välttämättä elinikää.
Ja optimaalisella terveydellä en tarkoita pelkästään diabeteksen tai sydäntautien puutetta, vaan viittaan myös parempaan yleiskuntoon, kynsien, hiusten ja ihon hyvään kuntoon, hyvänä säilyneeseen lihasmassaan ja luutiheyteen, ryhtiin ym. Hyvä dieettihän tukee näitä; huono dieetti pitää "vain" elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen suomalainen ruoka ei ole, eikä ole koskaan ollut, terveellistä. Ei siksi että ruoka sisältäisi liikaa huonoja aineksia, vaan koska siitä puuttuu monet hyvät ainekset mitä keho tarvitsee. Eiköhän se ole se välimeren dieetti mikä olisi se terveellisin "kotiruoka". Se pitää sisällään monipuolisesti tuotteita missä on vitamiineja, aminohappoja ja hivenaineita mitä keho tarvitsee eri toimintojen ylläpitämiseen. Suomalainen perusdieetti pitää hengissä, mutta ravinnevajauksin. Joku voi siis hyvinkin elää pitkään pelkällä perunamuusilla, mutta olisiko elänyt vielä pidempään paremmalla dieetillä?
Suomalaisten elinikäodote on jo kaikella höttöruoallakin ollut yli 80v. Hyvälläkin ruualla ihmisen keho aikanaan rapistuu. Ei edes pitäisi pyrkiä siihen, että ihmiset eläisi yhä pitenpään ja pitenpään.
Eiii, silmiin sattuu :/ Se on pitempään tai pidempään.
Eiköhän sen suomalaisten diabetestilastot todista, että ravitsemussuosituksissa on vikaa ja pahasti; jos ei olisi, niin Suomessa diabetes ei lisääntyisi. Rasvattomien ja vähärasvaisten tuotteidenkin olisi pitänyt kaiken järjen mukaan saada ihmiset hoikiksi, on tapahtunut päinvastoin. Miksi rasvattomat tuotteet eivät laihdutakaan? Koko ajan ihmiset ovat siirtyneet rasvattomampaan, pastaakin menee enemmän kuin koskaan, eikä hiilarien suositukset ole tippuneet kokonaisenergian määrästä. Liialla hiilihydraatilla saa kivasti verensokerin koholle.
Vierailija kirjoitti:
tein tofuvokkia paprikalla, porkkanalla, sipulilla, herkkusienillä ja kiinankaalilla.
Ke syötiin apetitin pinaattikeittoa kananmunalla. Töihin otin mukaan vain ruisleivän päällisineen kun ei jäänyt yli.
La teen lohen jämistä jonkin sortin pastaa.
Ihania kielikukkasia. Miten paprikalla voi kokata? Tai kiinankaalilla? Entä miten kananmunalla syödään keittoa? Lohen jämistä tehty pasta on myös sen sortin kokeilu, että haluaisinpa nähdä sen valmistuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin nyt pari asiaa. Ensinnäkin "tavallinen ruoka" tarkoittaa siis joidenkin mielestä makkaraa, eläinrasvaa, ei kasviksia perunaa lukuunottamatta ym. Tätä en itse tarkoittanut, minkä aloitusviestissäni mielestäni toinkin esiin.
Ja joillekin terveellinen ruoka ilmeisesti on jotain erikoista, en ihan tarkkaan ymmärrä mitä, koska en pyynnöstäni huolimatta saanut tarkennusta, vaan kehotuksen selvittää asia itse. Suosituksissa kuitenkin kehotetaan syömään juuri siten mitä itse olen ymmärtänyt terveelliseksi (lautasmalli). Mitään ihme ruokia ei tarvita.
Mitä vikaa on kehotuksesta etsiä itse tietoa? Onhan se tietysti helpompaa noudattaa jonkun säätämiä suosituksia, ei tarvitse omia aivoja lainkaan käyttää. Ymmärrätkö edes mihin ne suositukset perustuvat?
Nämä ovat juuri niitä tyyppejä, jotka kritisoivat normaalia, terveellistä ruokaa. Ja en nyt puhu mistään makkara-limsa-sokerimuro -ruokavaliosta.
Olen etsinyt tietoa lähteistä, joita pidän luotettavina ja perustan käsitykseni mm. siihen, mikä on asiantuntijoiden konsensus. Kovin paljon ei yksittäinen ihminen voi ihan itse selvittää. Aika, ymmärrys (ravitsemus)tieteestä ja osaaminen tutkimusten laadun arvioinnissa asettavat omat rajoituksensa.
Minä ymmärrän, että esim. VRN:n suositukset perustuvat laajaan tutkimusnäyttöön siitä, minkälainen ravinto edistää terveyttä. Turha höpöttää mistään elintarviketeollisuuden sanelemista suosituksista, keksikää joku uusi ja parempi perustelu - tuo on todella huono ja kulunut argumentti vailla totuuspohjaa.
Itse asiassa todella huvittava tuo yllä oleva kommentti. Tämä(kään) tyyppi tuskin todellisuudessa etsii aivan itse tietoa, vaan noudattaa jonkun muun (mutta tuskin VRN:n) suosituksia. Mutta kai se on sitten just sitä OIKEAA tiedon etsimistä ja aivojen käyttöä, että tekee just päinvastoin kuin asiantuntijat suosittelee :D
Vierailija kirjoitti:
"Tavallinen kotiruoka" sisältää ihan järjettömästi sokeria, hiilihydraatteja ja vääränlaisia rasvoja.
Mihin ihmeen olettamukseen tämä perustuu, sillä Suomessa syödään sokeria tai sokeripitoisia elintarvikkeita kaikista Eu-maista vähiten. Lähde löytyy Googlesta.
Ja oman mututuntuman mukaan myös hiilihydraatteja, sillä leipää, pastaa, leivonnaisia syödään todella vähän Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempani elivät reilusti yli 90-vuotiaiksi. Ruokavalio koostui juurikin siitä ihan perus kotiruoasta - perunasta, vehnäjauholla suurustetuista kastikkeista ja lihasta, voista ja kermasta, leivästä päällisineen ja kesäisin söivät kilokaupalla grillimakkaraa. Kovin paljon eivät kasviksia syöneet. Viimeisinä vuosinaan oli toki jos mitä vanhuudenvaivaa, mutta vielä yli 80-vuotiaina ulkoilivat päivittäin ja matkasivat kesät ympäri Suomea.
Kyllä nykyään on mennyt kaikki terveyshömpötys aivan järjettömäksi.
No sun isovanhemmat ei varmaan somettaneet päivät pitkät ja istuneet persiillään, vaan liikkuivat ja touhusivat. Eikä siis mitään 3x viikossa pumpissa ja stepissä 60min kerrallaan, vaan monta tuntia joka päivä.
Sulla taisi myös mennä kalorit ja terveellisyys sekaisin? En väittänyt heidän syöneen järjettömiä määriä vaan syöneen sellaista normiruokaa, jota täällä kauhistellaan - sitä leipää, pottua ja makkarakastiketta.
Mutta meinaatko siis, että ihminen saa elää vaikka pelkällä snagarisafkalla kunhan pysyy normaalipainoisena?
Siis mitä logiikkaa sä käytät, tai mistä vedit tämän johtopäätöksen? :D Mummis ja ukkis söi höttöruokaa, mutta elivät silti vanhoiksi. Heidän elämäntapansa oli aktiivinen ja liikunnallinen, joten tod.näk. sen vuoksi elivät pitkään, koska se tasapainotti huonoa ruokavaliota.
Mistä itse vedit johtopäätöksen, että he liikkuivat monta tuntia päivässä :D Ihan samasta paikasta varmaan tuli molempien johtopäätökset.
He harrastivat kävelylenkkejä. Eivät tuntikausia päivässä. Asuivat ihan kaupungissa kerrostalossa eivät missään maatilalla, jossa on koko ajan hommaa.
Voi, oletkin jonkun sortin änkyrä:(
Ihan täällä hymyssä suin vastasin sinulle. Teimme ilmeisesti molemmat virheellisen päätelmän toisen kommentista. Enkös minä saanut korjata sinun päätelmäsi kun sinäkin korjasit minun?
On keskimäärin niin että porukka on nykyään aina van huonokuntoisempaa. Tästä on olemassa ihan tilastoja.Esim. Armeijalla.
Kyllä kulutus on siten keskimäärin ollut aiempina vuosikymmeninä kovempaa kun ei se parempi kunto tyhjästä tule. Eli on ihan turhaa lähteä saivartelemaan ja esittämään kuinka mummi ja vaari eli epäterveellisesti ilman liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sen suomalaisten diabetestilastot todista, että ravitsemussuosituksissa on vikaa ja pahasti; jos ei olisi, niin Suomessa diabetes ei lisääntyisi. Rasvattomien ja vähärasvaisten tuotteidenkin olisi pitänyt kaiken järjen mukaan saada ihmiset hoikiksi, on tapahtunut päinvastoin. Miksi rasvattomat tuotteet eivät laihdutakaan? Koko ajan ihmiset ovat siirtyneet rasvattomampaan, pastaakin menee enemmän kuin koskaan, eikä hiilarien suositukset ole tippuneet kokonaisenergian määrästä. Liialla hiilihydraatilla saa kivasti verensokerin koholle.
Voi voi. Kun se on monta kertaa tutkittu ja todettu, ettei niitä suosituksia noudateta.
By the way, ravitsemussuosituksissa ei kehoteta noudattamaan rasvatonta ruokavaliota. Suositeltua hiilihydraattien määrää alennettiin viimeisimmässä ravitsemussuositusten päivityksessä, ja huonoja hiilihydraattien lähteitä kehotetaan välttämään.
Ottaisit selvää asioista joita kritisoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä ovat juuri niitä tyyppejä, jotka kritisoivat normaalia, terveellistä ruokaa. Ja en nyt puhu mistään makkara-limsa-sokerimuro -ruokavaliosta.
Olen etsinyt tietoa lähteistä, joita pidän luotettavina ja perustan käsitykseni mm. siihen, mikä on asiantuntijoiden konsensus. Kovin paljon ei yksittäinen ihminen voi ihan itse selvittää. Aika, ymmärrys (ravitsemus)tieteestä ja osaaminen tutkimusten laadun arvioinnissa asettavat omat rajoituksensa.
Minä ymmärrän, että esim. VRN:n suositukset perustuvat laajaan tutkimusnäyttöön siitä, minkälainen ravinto edistää terveyttä. Turha höpöttää mistään elintarviketeollisuuden sanelemista suosituksista, keksikää joku uusi ja parempi perustelu - tuo on todella huono ja kulunut argumentti vailla totuuspohjaa.
Itse asiassa todella huvittava tuo yllä oleva kommentti. Tämä(kään) tyyppi tuskin todellisuudessa etsii aivan itse tietoa, vaan noudattaa jonkun muun (mutta tuskin VRN:n) suosituksia. Mutta kai se on sitten just sitä OIKEAA tiedon etsimistä ja aivojen käyttöä, että tekee just päinvastoin kuin asiantuntijat suosittelee :D
Yksittäinen ihminen pystyy nykyisin etsimään tietoa tosi helposti. Jos muuta väittää, kyse on vain haluttomuudesta tiedon saantiin.
Vierailija kirjoitti:
Kun se tavallinen suomalainen ruoka tuppaa olemaan jotain makkarakastiketta ja perunoita, kasvikset loistavat poissaolollaan.
Noin syötiin Suomessa 30-40 vuotta sitten.
Tyypillisesti arkiruoka on sekä omani että mieheni perheissä käsittänyt esimerkiksi paljon vehnätuotteita, jotka tekevät vatsalleni todella huonoa. Lisäksi se niin "trendikäs" proteiini on monesti aika vähäistä suhteessa energiatyhjiin hiilihydraatteihin esimerkiksi – kokoisellani naisella ei ole loputtomasti kaloreita syötäväksi päivän aikana, joten suosin proteiinia ja rasvaa hiilihydraatin kustannuksella jotta nälkä pysyisi loitolla. Hiilarini saan kasviksista, mutta pasta, peruna ja riisi jäävät usein syrjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäinen ihminen pystyy nykyisin etsimään tietoa tosi helposti. Jos muuta väittää, kyse on vain haluttomuudesta tiedon saantiin.
Mutta suurimmalla osalla ei todellakaan ole osaamista arvioida tiedon luotettavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti arkiruoka on sekä omani että mieheni perheissä käsittänyt esimerkiksi paljon vehnätuotteita, jotka tekevät vatsalleni todella huonoa. Lisäksi se niin "trendikäs" proteiini on monesti aika vähäistä suhteessa energiatyhjiin hiilihydraatteihin esimerkiksi – kokoisellani naisella ei ole loputtomasti kaloreita syötäväksi päivän aikana, joten suosin proteiinia ja rasvaa hiilihydraatin kustannuksella jotta nälkä pysyisi loitolla. Hiilarini saan kasviksista, mutta pasta, peruna ja riisi jäävät usein syrjään.
Itse en pysty syömää leipää lainkaan. Siksi perinteinen leipäväli-iltapala saa minut voimaan pahoin.
Kyllä nykyään perheille " tavallinen" kotiruoka on tosi laadukasta ruokaa.
Meille se on täysjyvää ja laadukasta lihaa tai kalaa ja vihannesta ja salaattia.. Ei mitään makaronilaatikkoa. ( vaikka hyvää on sekin, välillä)
Diabeteksen aiheuttaja on suomen valio, samaan syssyyn allergiat ovat lisääntyneet kun maitoa on alettu liikaa käsitellä. Antakaa lapsillenne luomua!
Käsite kotiruoka tuntuu olevan niin laaja - toiselle se on ranut ja kalapuikot ja toiselle ihana kasvislisuke ja vaikka broilerin (kun kanaa ei valitettavasti saa!) lihaa tai kalaa eri tavoin valmistettuna. Miten sitten selität tuolle ranutyypille "oikean" ruokavalion?? On niin hankalaa, aikaa menee puoli tuntia jne jne. Selityksiä löytyy!
Ei se kerma ja voikaan aina ruokaa huononna kunhan sitä ei ole joka päivä ja jokaisessa ruuassa! Esim mitä olisi lohikeitto ilman kermaa, tai kanttarellikastike ilman voita ja kermaa. Mutta noita ei syödä joka päivä. Ja mielellään tietty oikeita aineita eikä mitään kerman korvikkeita!! Niissä ei ole mitään terveellistä!
Meillä tehdään paljon pataruokia, niissä on paljon kasviksia ja lihaa / kalaa eikä niitä suurusteta eikä lisäillä kermaa. Kastike haudutetaan kokoon tai suurustetaan vaikka soseuttamalla muutama kasvis sieltä padasta. Tai tomaattimurskalla. Ravintoarvot kohdallaan, kevyttä ja ravitsevaa. Jos lisukkeita tarvitaan niin täysjyväriisiä tai kasviksia, joskus toki perunaakin.
Jauhokastikkeita emme tee koskaan. Lihapullien kastike syntyy kermasta tai tomaattimurskasta ilman suurusteita.
Alkuvuonna päätimme lisätä kasvisruokian määrää ja nyt mennään puolet viikosta kasviksilla. Curryja, chili sin carnea, täytettyjä tomaatteja ja paprikoita, risottoja, keittoja, patoja yms yms. Päivällä salaatteja ja sosekeittoja lounaaksi, ei nukuta ruuan jälkeen!
Tämä siis ap