Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joiden mielestä "tavallinen ruoka" ei ole terveellistä...

Vierailija
20.04.2017 |

Kiinnostaisi saada perusteluita, että miksi. Ja mitä sitten teidän mielestänne pitäisi syödä (perustelut myös tälle!)

Olen viime aikoina törmännyt usein tähän. Töissä osa porukasta syö aina omia eväitään, koska lounaspaikan ruoka on kuulemma "epäterveellistä". Tällä palstalla on lukuisia kertoja teilattu ihmisten syömiset ja todettu, että eipä ihme kun on se ja se vaiva, kun syömiset ei ole kunnossa. Kuitenkin näissä tapauksissa (kuten myös lounasruokalassamme) ruuat ovat ihan tavallista suomalaista ruokaa. Miksi se nyt yht äkkiä on niin kamalan epäterveellistä?

Selvyyden vuoksi tarkennan vielä minkälaisista ruuista on kyse. Esim. peruna tai pasta ja kastike / kala / liha, keitot, puurot, uuniruuat... Ruokavalioon kuuluu myös kasvikset, (täysjyvä)tuotteet, maitotuotteet, pähkinät... Ja nämä tosiaan ESIMERKKEJÄ, EI KOKO RUOKAVALIO. Herkuttelua (karkkia, leivonnaisia, pizzaa) satunnaisesti, esim. kerran viikossa.

Allergiat ja muut yliherkkyydet asia erikseen. Toki ymmärrän, että joillekin esim. maito ei sovi. Ymmärrän myös eettiset valinnat. Mutta tätä tavallisen ruuan pitämistä epäterveellisenä en ymmärrä.

Kommentit (158)

Vierailija
1/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se tavallinen suomalainen ruoka tuppaa olemaan jotain makkarakastiketta ja perunoita, kasvikset loistavat poissaolollaan.

Vierailija
2/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voikaan ymmärtää, jos et ymmärrä minkälainen ravinto on ihmiselle terveellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan terveellistä se on, kunhan syö edes suurinpiirtein lautasmallin mukaan.

Vierailija
4/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattikeittoa!

Vierailija
5/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "tavallinen ruoka" on monessa perheessä suurimmaksi osaksi makaronia, jauhelihaa, makkaraa, perunaa yms. Salaattina on kaksi viipaletta tomaattia ja kurkkua. Eineksiä syödään paljon. Hengissähän sillä toki selviää, mutta ei se ole terveellistä ruokaa. Ja lounasruokaloissa käytetään todellakin niitä prosessoituja valmisruokia.

Vierailija
6/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun se tavallinen suomalainen ruoka tuppaa olemaan jotain makkarakastiketta ja perunoita, kasvikset loistavat poissaolollaan.

Tämä + lihan määrä ja laatu. Mutta periaatteessa, kyllä ns. tavallinenkin ruoka voi olla terveellistä, kunhan se ei ole pelkkää nakkikastiketta, perunaa ja 2 kurkkuviipaletta koristeeksi.

7/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on se PROTEIINI,kun se on niin muodikasta 😊 Ja sitä on kotiruoassa liian vähän ja sitten taas pahapahapaha hiilari, sitä saat aivan liikaa.

Itse laihdutin 60 kiloa ihan tällä ns. normaalilla ruoalla. Ainoat muutokset ovat olleet se, että esim. leipää en juurikaan syö, koska syön vain pääateriat enkä välipaloja muuten kuin jos on aivan pakko ja leivän näen oikeastaan vain välipalana, itse ateriaan se ei mitään hyötyä tuo. Niin ja iltapala koostuu melko usein kasviksista ja jostain lihatuotteesta. Mutta muuten ihan niitä normaaleja pasta-, peruna-, riisi jne. -ruokia.

Vierailija
8/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voikaan ymmärtää, jos et ymmärrä minkälainen ravinto on ihmiselle terveellistä.

No voitko kertoa. Pyysin nimenomaan perusteluita jo aloitusviestissäni.

Ap

Vierailija
9/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kotona syödään paljon salaatteja, proteiinipitoisia keittoja, täysjyväriisiä, kalaa...meidän työpaikan ruokalassa ruoat lilluvat aivan liian usein rasvassa ja ovat hintaansa nähden melko nahkeita. Salaattia on todella vähän tarjolla ja sekin on usein nahistunutta ja epämääräisen näköstä. Vien siis töihin melkein aina oman salaatin.

Vierailija
10/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerpele11 kirjoitti:

Koska se on se PROTEIINI,kun se on niin muodikasta 😊 Ja sitä on kotiruoassa liian vähän ja sitten taas pahapahapaha hiilari, sitä saat aivan liikaa.

Itse laihdutin 60 kiloa ihan tällä ns. normaalilla ruoalla. Ainoat muutokset ovat olleet se, että esim. leipää en juurikaan syö, koska syön vain pääateriat enkä välipaloja muuten kuin jos on aivan pakko ja leivän näen oikeastaan vain välipalana, itse ateriaan se ei mitään hyötyä tuo. Niin ja iltapala koostuu melko usein kasviksista ja jostain lihatuotteesta. Mutta muuten ihan niitä normaaleja pasta-, peruna-, riisi jne. -ruokia.

Ei tämä ole laihdutusketju.

Vierailija
11/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen kotiruoka: perunamuusi ja kalapuikot, riisi ja kanakasite (ruokakerma + ällöttävä kanamössö oranssissa marinadissa), spaghetti + jauhelihakastike (jauheliha + joku purkkimömmö)

Tavallinen aamupala/välipala/iltapala: leipä, leipä, leipä, leipä, puuro, jugurtti

Vierailija
12/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tavallinen kotiruoka" sisältää ihan järjettömästi sokeria, hiilihydraatteja ja vääränlaisia rasvoja.

Vierailija
13/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu siitä mikä on sitä tavallista kotiruokaa. Joillekkin se on keitetyt perunat ja makkarasoosi. Tuskin on terveellistä.

Minulle tavallisin kotiruoka on vokattuja kasviksia ja liha- tai kanasuikaleita. Helppo ja nopea ruoka. Ja on terveellistä.

Vierailija
14/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi käsitteeseen tavallinen kotiruoka kuuluu, että päivän kasvisannokseen kuuluu suunnilleen 1 tomaatti, 3 viipaletta kurkkua, 2 banaani, 1 appelsiini, 1 omena...

Vierailija
15/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aiaänakin pidän eväitä sen takia, että en halua maksaa 10 euroa ruuasta, joka sisältää liikaa rasvaa, hiilihydraattia ja suolaa sekä vastaavasti liian vähän proteiinia. Haluan syödä kevyesti työpäivän aikana. Näin ainakin meidän työpaikkaruokalassa. Ja olen siis henkilöstöravintolan kokki, sen takia tiedän energiasisällön aika tarkkaan. Ja jos joku ajatteli kysyä, miksen sitten tee terveellisempää ruokaa; minulla on pilkuntarkka ohjeistus ruokien valmistuksesta 😀

Vierailija
16/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi käsitteeseen tavallinen kotiruoka kuuluu, että päivän kasvisannokseen kuuluu suunnilleen 1 tomaatti, 3 viipaletta kurkkua, 2 banaani, 1 appelsiini, 1 omena...

Ja tuossa on jo hedelmiä vähän liikaakin. Välipala on leipä, karjalanpiirakka tai jugurtti. 

Vierailija
17/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kolme lasta ovat kaikki lihonneet kotiruoalla. Äiti ihmettelee, miten on mahdollista. Ruoka tosin on aina makaronilaatikkoa, riisiä kanakermakastikkeella, perunaa jauhelihalla tai kanankoipia.

Nämä ruoat voisivat menetellä, jos lautasmallia noudatettaisiin. Kasvispuolella pitäisi myös olla muutakin, kuin porkkanaraastetta tai kurkku-tomaatti-lehtisalaattia. Tuolla perheellä vedetään koko lautasellinen pelkkää hiilaria ja rasvalihaa.

Keskuskeittiöruoissa on aina salaatteja ja vihanneksia tarjolla, joten lautasmallin kokoamisen pitäisi olla helppoa.

Vierailija
18/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aiaänakin pidän eväitä sen takia, että en halua maksaa 10 euroa ruuasta, joka sisältää liikaa rasvaa, hiilihydraattia ja suolaa sekä vastaavasti liian vähän proteiinia. Haluan syödä kevyesti työpäivän aikana. Näin ainakin meidän työpaikkaruokalassa. Ja olen siis henkilöstöravintolan kokki, sen takia tiedän energiasisällön aika tarkkaan. Ja jos joku ajatteli kysyä, miksen sitten tee terveellisempää ruokaa; minulla on pilkuntarkka ohjeistus ruokien valmistuksesta 😀

Mutta kun se energiasisältö ei kerro terveellisyydestä mitään.

Vierailija
19/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tavallinen kotiruoka" sisältää ihan järjettömästi sokeria, hiilihydraatteja ja vääränlaisia rasvoja.

Isovanhempani elivät reilusti yli 90-vuotiaiksi. Ruokavalio koostui juurikin siitä ihan perus kotiruoasta - perunasta, vehnäjauholla suurustetuista kastikkeista ja lihasta, voista ja kermasta, leivästä päällisineen ja kesäisin söivät kilokaupalla grillimakkaraa. Kovin paljon eivät kasviksia syöneet. Viimeisinä vuosinaan oli toki jos mitä vanhuudenvaivaa, mutta vielä yli 80-vuotiaina ulkoilivat päivittäin ja matkasivat kesät ympäri Suomea.  

Kyllä nykyään on mennyt kaikki terveyshömpötys aivan järjettömäksi.

Vierailija
20/158 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapa mulle tarkasti esimerkkejä terveellisistä ruoista (salaatteineen) :) Mulla ruoat on justiinsa kanakastiketta ja riisiä jne.. Mutta vinkit olisi tervetulleita :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme