Wilmasta tuli kutsu Unicef-kävelyyn
Kävelyä pitää sponsoroida haluamallaan summalla, ja lapsi saa summaa vastaavan määrän tarroja johonkin kävelypassiin. Öö?? Ei kiitos, emme osallistu!
En halua lahjoittaa järjestölle epämääräiseen kohteeseen, avun perillemenosta ei ole takeita.
Inhottaa, että valjastetaan kokonaisten koulujen lapset keräämään aikuisilta rahaa järjestölle, ja jos oma lapsi ei osallistu, niin silloin hän ei saa tarroja ja on automaattisesti outsider. >:(
Kommentit (39)
Musta tuossa kävelyssä on kyse ennen kaikkea kahdesta asiasta.
Lapselle saattaa kehittyä:
1) Ymmärrys siitä, että Suomessa lapsen oikeudet toteutuvat joitain muita valtioita paremmin. Ja että lapset ovat lapsia kaikkialla.
2) Kokemus siitä että omalla toiminnalla voi vaikuttaa maailmaan ja muiden ihmisten asemaan.
Kumpaakaan näistä en nyt pitäisi mitenkään erityisen pahana asiana koulussa opittavaksi. Kysymyksessä on kuitenkin YK:n lastenjärjestö, joka on sekä uskonnollisesti että poliittisesti sitoutumaton. Ja tämä kommentti ei nyt liity rahan lahjoittamisen vaan tuolla aiemmin esiintyneeseen "moraalipaheksuntaan" sitä kohtaan, että tällaisia tapahtumia järjestetään koulussa.
Meilä ainakin pyytävät laittamaan mieluummin sen summan suoraan tilille kuin lähettää koululle niissä kuorissa. Se laittaa kuka ei "unohda".
Mitenköhän nämä keräysvastaiset ihmiset järjestäisi keräyksen, jolla ei ole mitään kuluja missään vaiheessa ja kaikki tuotto menisi ihan kokonaisena jaettuna reilusti ja tasapuolisesti kohdemassa? Ei ole ilmaista lounasta ja kaikki maksaa. Oletteko sitä mieltä että noissa järjestöissä asioita hoitavat ja järjestävien pitäisi olla sekä ammatilaisia että vapaaehtoistyöntekijöitä? Että pankkipalvelut ja ulkomaansiirrot järjestyy ilmaiseksi? Tiedotus, luvat, nettisivut, paperimateriaali kaikki saadaan lisälahjoituksina avustuslahjoitusten päälle? Kohdemaan kartoitus ja avustuskohteiden valinta tapahtuu sekin ammattimaisella otteella mutta ilmaistyönä? Ja vielä sellaisena ilmaistyönä ettei edes kulja korvata; ammattilaiset lahjoittaisivat oman työpanoksensa + maksaisivat itse kaikki kulunsa ettei vaan Suomi-mamman avustuseurosta senttiäkään mene muualle kuin lopullisen kohteeseen
Miksi koulut eivät saisi järjestää tälläisiä tapahtumia? Jos ei muuta, niin ainakin sitten perheissä voidaan keskustella autetaanko muita vai onko oma napa se tärkein ja ainoa kohde omassa elämässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että Unicef on jokin "epämääräinen kohde". Jos vaivautuisit etsimään tietoa, voisit todeta, että kehitysapu on monessa maassa vaikuttanut merkittävästi lasten elämään. Esimerkiksi Unicefin rahoittamat rokotuskampanjat ovat pelastaneet lukemattomia ihmishenkiä. Tästä on seurauksena pitkällä tähtäimellä myös syntyvyyden lasku, kun äidit voivat luottaa siihen, että lapset jäävät henkiin.
Ja jos lukisit opetussuunnitelman perusteet, voisit havaita, että koulut ovat velvollisia opettamaan lapsille eettisiä periaatteita ja kasvattamaan heitä muutenkin kuin matikan opetuksella. Lapselle on hieno kokemus päästä omalta osaltaan auttamaan ja osallistumaan. Toisin kuin te kyyniset aikuiset, lapsi voi oikeasti iloita siitä, että voi auttaa kehitysmaan köyhää lasta. Lapselle pitää tarjota tällaisia kokemuksia ja se on myös koulun vastuulla. Ilmeisesti kasvatus on ap:lla ja eräillä teistä jäänyt näiltä osin puolitiehen.
Kyllä ne teidän lapsetkin ehtivät kyynistyä ajan saatossa. Nyt he kuitenkin voisivat saada kivan kokemuksen toisten auttamisesta.
Mutta kuten sanottu, mihinkään keräyksiin osallistuminen ei todellakaan ole pakollista eikä koulupäivän aikana mitenkään erotella niitä lapsia, jotka kävelevät muuten vaan, niistä jotka osallistuvat keräykseen. Ja kaikki saavat tarransa.
Näinpä. Kiinnostaisi kuulla kuinka UNICEFiä kritisoivat ihmiset osallistuvat kehitysapuun. Eikö esim. perheneuvontaklinikoiden perustaminen ja ylläpito ole aika järkevää kehitysapua, ehkäisyneuvonta vähentää väesönkasvua? Tai kehitysapu jolla autetaan maiden omavaraisuutta ruuantuotannon suhteen, eikö tuo vähennä pakolaisuutta? Täällä huudetaan kuinka pakolaisia ei pitäisi ottaa maahan, pitäisi auttaa siellä missä ovat. Mikä on se kanava jota myöten uskotte rahan menevän perille? Vai auttamisen suorittaa kuuluisa herra tai rouva Joku Muu? t SPR:n kuukausilahjoittaja 35e/kk, suomalaisia veroina 2000 t/kk tukeva.
Mä en osallistu periaatteesta mihinkään tällaisiin keräyksiin, koska se on pieni osa siitä kerätystä rahasta, joka sinne oikeaan kohteeseen perille päätyy. Ja sillä rahalla ei todellakaan monen ihmisen elämä parane.
Sun ei missään nimessä tarvitse osallistua "tällaisiin keräyksiin", mutta jos vaikka tutustuisit tässä keskustelussa olevaan järjestöön (tai jos ei nappaa, niin edes jättäisit omien ennakkoluulojen levittämisen muka-faktoina sikseen). Jos sulla on resurssia auttaa/tukea toisia ihmisiä, niin voit tietysti tehdä sen monella eri tavalla. Ja jos ei ole, niin sitten ei ole.
Maailmaa voi onneksi parantaa hyvin monella eri tavalla. Ihan vaan vaikka moikkaamalla naapuria tai hymyilemällä kanssakulkijoille. Kukin resurssiensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän nämä keräysvastaiset ihmiset järjestäisi keräyksen, jolla ei ole mitään kuluja missään vaiheessa ja kaikki tuotto menisi ihan kokonaisena jaettuna reilusti ja tasapuolisesti kohdemassa? Ei ole ilmaista lounasta ja kaikki maksaa. Oletteko sitä mieltä että noissa järjestöissä asioita hoitavat ja järjestävien pitäisi olla sekä ammatilaisia että vapaaehtoistyöntekijöitä? Että pankkipalvelut ja ulkomaansiirrot järjestyy ilmaiseksi? Tiedotus, luvat, nettisivut, paperimateriaali kaikki saadaan lisälahjoituksina avustuslahjoitusten päälle? Kohdemaan kartoitus ja avustuskohteiden valinta tapahtuu sekin ammattimaisella otteella mutta ilmaistyönä? Ja vielä sellaisena ilmaistyönä ettei edes kulja korvata; ammattilaiset lahjoittaisivat oman työpanoksensa + maksaisivat itse kaikki kulunsa ettei vaan Suomi-mamman avustuseurosta senttiäkään mene muualle kuin lopullisen kohteeseen
En minä niin luule, mutta eniten ärsyttää esim SPR:n toiminnassa se, että auttamishaluisilla ihmisillä rahastetaan. Satun tietämään tuttavan kautta, että SPR maksaa keskimääräistä parempaa palkkaa työntekijöilleen ja yksityisten ihmisten lahjoitukset eivät edes kata palkkakuluja.
Kyllä minäkin luovutan verta, mutta rahaa en halua SPR:lle antaa.
Tässä ap.
Mulla on periaate, että en osallistu omilla rahoillani mihinkään hyväntekeväisyyteen, joka menee rajojen ulkopuolelle. Se on mun periaate, ja mulla on oikeus siihen. Tämä heille, jotka arvostelevat osallistumattomuuttamme Unicefin keräyksiin.
ps. kehitysapu ei ole millään tavalla hillinnyt väestönkasvua. Päin vastoin väestönkasvu on kiihtynyt eksponentiaalisella tavalla aina siitä lähtien, kun kehitysavusta tehtiin säännöllinen tulonlähde Afrikan köyhimmille kehitysmaille. Puhumattakaan muista negatiivisista vaikutuksista. Olen periaatteesta kaikenlaista kehitysapua vastaan, enkä halua opettaa lapsilleni ajatusta, että hänellä on oikeus tuntea olevansa hyvä ja oikeamielinen, kun hän jatkaa kolmansien maiden ihmisten riiputtamista löysässä hirressä.
Kai ap muidtat että Suomi oli kehitysmaatasolla toisen maailmansodan jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä niin luule, mutta eniten ärsyttää esim SPR:n toiminnassa se, että auttamishaluisilla ihmisillä rahastetaan. Satun tietämään tuttavan kautta, että SPR maksaa keskimääräistä parempaa palkkaa työntekijöilleen ja yksityisten ihmisten lahjoitukset eivät edes kata palkkakuluja.
Kyllä minäkin luovutan verta, mutta rahaa en halua SPR:lle antaa.
Joo, SPR:n työntekijöillä on varmaan aivan poskettomat palkat. Parempi maksaa heille keskimääräistä huonompaa palkkaa, niin saadaan varmasti se ammattitaitoisin porukka sinne töihin. Sehän ei sitten mitään kuluja tuokaan...
Itse olen sen tiedon varassa, että jos jollekin haluaa lahjoittaa, niin että apu menee perille, niin nimenomaan SPR:lle eikä YK:n alaisille järjestöille. Tämä kuultu kriisialueilla työskentelevältä tuttavalta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap.
Mulla on periaate, että en osallistu omilla rahoillani mihinkään hyväntekeväisyyteen, joka menee rajojen ulkopuolelle. Se on mun periaate, ja mulla on oikeus siihen. Tämä heille, jotka arvostelevat osallistumattomuuttamme Unicefin keräyksiin.
ps. kehitysapu ei ole millään tavalla hillinnyt väestönkasvua. Päin vastoin väestönkasvu on kiihtynyt eksponentiaalisella tavalla aina siitä lähtien, kun kehitysavusta tehtiin säännöllinen tulonlähde Afrikan köyhimmille kehitysmaille. Puhumattakaan muista negatiivisista vaikutuksista. Olen periaatteesta kaikenlaista kehitysapua vastaan, enkä halua opettaa lapsilleni ajatusta, että hänellä on oikeus tuntea olevansa hyvä ja oikeamielinen, kun hän jatkaa kolmansien maiden ihmisten riiputtamista löysässä hirressä.
Mutta eihän täällä kukaan ole arvostellut osallistumattomuuttasi UNICEFin keräyksiin. Sinulle on vain kerrottu, että kyseinen keräys on vapaaehtoinen ja toteutettu tavalla, joka ei aseta lapsia eriarvoiseen asemaan keskenään.
Ja hienoa että autat muilla tavoin. Yleisesti ottaen ihmisten välinen solidaarisuus lisää ihmisten välistä solidaarisuutta ja jokainen on tietysti vapaa valitsemaan sen tavan ja kohteen jolle solidaarisuuden osoittaminen tuntuu luontevalta.
Ja sekin on ihan hyvä keskustelu, että millaisia keräyksiä kouluissa saa/voi järjestää. Meiltä kysyttiin vähän aikaa sitten että haluammeko osallistua kevätretken järjestämiseen. Se on tietysti myös vapaaehtoista. Halusimme. Lisäksi ilmoitimme halustamme osallistua retken kustannuksiin myös ylimääräisellä summalla, mikäli jonkun toisen lapsen vanhemmat ei pysty/halua tällä kertaa osallistua. Ihan vaan siksi, että se on meille mahdollista ja mielestämme oikein. On itselläkin kokemusta suhteellisesta lapsiperheköyhyydestä 90-luvun laman aikaan. Ei oo lasten vikaa ne elinolosuhteet joissa elävät. Ikinä.
P.S. Tutustupa väestönkasvua koskeviin tutkimuksiin.
Täällä tosin taitaa olla useampi ap. Sen verran vaihtuu asenne ja tyyli teksteissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap.
Mutta eihän täällä kukaan ole arvostellut osallistumattomuuttasi UNICEFin keräyksiin. Sinulle on vain kerrottu, että kyseinen keräys on vapaaehtoinen ja toteutettu tavalla, joka ei aseta lapsia eriarvoiseen asemaan keskenään.
Ja hienoa että autat muilla tavoin. Yleisesti ottaen ihmisten välinen solidaarisuus lisää ihmisten välistä solidaarisuutta ja jokainen on tietysti vapaa valitsemaan sen tavan ja kohteen jolle solidaarisuuden osoittaminen tuntuu luontevalta.
Ja sekin on ihan hyvä keskustelu, että millaisia keräyksiä kouluissa saa/voi järjestää. Meiltä kysyttiin vähän aikaa sitten että haluammeko osallistua kevätretken järjestämiseen. Se on tietysti myös vapaaehtoista. Halusimme. Lisäksi ilmoitimme halustamme osallistua retken kustannuksiin myös ylimääräisellä summalla, mikäli jonkun toisen lapsen vanhemmat ei pysty/halua tällä kertaa osallistua. Ihan vaan siksi, että se on meille mahdollista ja mielestämme oikein. On itselläkin kokemusta suhteellisesta lapsiperheköyhyydestä 90-luvun laman aikaan. Ei oo lasten vikaa ne elinolosuhteet joissa elävät. Ikinä.
Täällä tosin taitaa olla useampi ap. Sen verran vaihtuu asenne ja tyyli teksteissä.
http://www.populationpyramid.net/africa/2100/
Tuossa käyriä Afrikan osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap.
http://www.populationpyramid.net/africa/2100/
Tuossa käyriä Afrikan osalta.
Ei kai täällä kukaan ole myöskään väittänyt, että väestö ei ole maailmassa kasvanut. On se. Ja tulee kasvamaan vielä lisääkin. Onneksi meillä on myös tietoa siitä, mitkä asiat väestönkasvuun vaikuttavat.
Mutta avaisitkos vielä, että kummin päin se nyt mielestäsi olikaan: onko kehitysapu täysin hyödytöntä ahneiden ihmisten rahankeruuta, jolla ei ole mitään vaikutusta kenenkään hyvinvointiin vai niin vaikuttavaa että Afrikan (tai peräti koko maapallon) väestönkasvu johtuu suoraan siitä? Et kai voi yhtäaikaa olla molempaa mieltä.
Ja avaatko samalla vielä sitä, millainen toimintatapa olisi mielestäsi moraalisesti oikein, kun meillä on olemassa tieto siitä että hyvinvointi on edelleen paikoin hyvin epätasaisesti jakautunutta ja joissain paikoissa kuolee lapsia nälkään.
Taustaksi kannattaa muuten tsekata joku Rosling-pätkä, oli taitava kaveri visualisoimaan hankalia asioita.
Vaikka tän linkin takaa löytyvä on erittäin hyvä (miksaa yhteen syntyvyyden, tuloerot ja eri valtauskonnot):
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap.
Pidätkö itsestään selvänä, että Suomi ei tule koskaan tarvitsemaan apua rajojensa ulkopuolelta? Olisiko ehkä joskus ihan jees, että jokin taho tulisi auttamaan Suomen lapsia, jos elintasomme romahtaa sodan tai ympäristökatastrofin tms. seurauksena? Suomikin on joskus ollut saamapuolella, mutta nyt on tainnut elintaso ja rauhan aika nousta päähän pahemman kerran.
Kouluilla on muuten velvollisuus myös kansainvälisyyskasvatukseen ja siihen, että vastustetaan myös globaalia epätasa-arvoa.
Minä irrottaisin koulutyön kokonaan nälkäpäivistä, taksvärkkipäivistä ja kolehdinkeruusta. Onhan se selvä, että kaikki maksaa mutta valinnanvapaus pitää säilyttää. Vanhemmat elättävät jo ne lapset, laittakoot mummoikäiset rahojaan muihin keräyksiin, me ostellaan lapsille ruuat ja varusteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap.
Pidätkö itsestään selvänä, että Suomi ei tule koskaan tarvitsemaan apua rajojensa ulkopuolelta? Olisiko ehkä joskus ihan jees, että jokin taho tulisi auttamaan Suomen lapsia, jos elintasomme romahtaa sodan tai ympäristökatastrofin tms. seurauksena? Suomikin on joskus ollut saamapuolella, mutta nyt on tainnut elintaso ja rauhan aika nousta päähän pahemman kerran.
Kouluilla on muuten velvollisuus myös kansainvälisyyskasvatukseen ja siihen, että vastustetaan myös globaalia epätasa-arvoa.
Se voidaan hoitaa pelkillä kauniilla puheilla, kuten poliitikotkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ap.
Se voidaan hoitaa pelkillä kauniilla puheilla, kuten poliitikotkin tekevät.
Voi kyynisyys ja pessimismi. Se oli muuten nimenomaan UNICEF, joka toimitti hätäapua Suomeen toisen maailmansodan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kai ap muidtat että Suomi oli kehitysmaatasolla toisen maailmansodan jälkeen?
Suomi nousikin omin voimin. Edes Marshall-apua emme saaneet.
Kokoomuksen äänestäjä
Onpa jollakulla kyyninen asenne elämään. Surullista jos ei näe omaa ansiotta saatua hyväosaisuuttaan eikä halua auttaa ketään Suomen rajojen ulkopuolella periaattesta
Minä olisin ihan hyvin voinut kuvitella että jos rahaa ei lahjoita, ei myöskään saa osallistua. Kaikki niin ajattelevat eivät ole idiootteja. Minulla ei vielä ole lapsia enkä ole käynyt päivääkään Suomalaista peruskoulua. En siis tiedä Suomalaisesta koulujärjestelmästä juuri mitään. Maassa jossa kävin peruskoulun, oli erilaisiin rahankeräystempauksiin osallistuneiden vanhempien lapsille esim. pizzajuhlat muiden ollessa normaalilla oppitunnilla. Yhteen liikuntaan liittyneeseen tapahtumaan piti ostaa kalliita lippuja jos halusi osallistua, muut olivat normaalilla liikuntatunnilla.