Aloittelevalle opelle ehdotuksia miten saan oppilaan toimimaan?
Huomenna taas koulu jatkuu ja ongelmaoppilas nenän edessä: 8-luokkalainen poika ei suostu tekemään mitään koulun eteen. Hän ei pahemmin häiriköi, vaan on periaatteessa ihan ok, kunhan häntä ei "häiritse". Mutta: hän ei tee koskaan läksyjä, ei tuntitehtäviä, ei kuuntele tunnilla vaan tuijottaa puhelintansa. Hän ei suostu antamaan sitä pois. Määräsin hänet tulemaan koulun jälkeen tekemään rästihommia ja opiskelemaan kanssani tulevaan kokeeseen. Mutta hän ei tule, vaan "sairastuu" aina sinä päivänä, kun rästiopiskelun pitäisi olla. Huonoista numeroista hän on sitten kuitenkin pahoillaan. Voisin toki kuitata tekemättömyydet jälki-istunnolla ja antaa nelosen, mutta en haluaisi. Hän on kuitenkin minulle positiivinen ja tiedän, että hän voisi olla myös aivan pitelemätön häirikkö. En haluaisi rikkoa sitä osaa, joka on hyvin yrittäessäni pakottaa korjaamaan huonosti olevia osia. Jutellut olen, moneen kertaan. Kehulla ja moitteella, ymmärryksellä ja nalkutuksella. Onko ideoita, voisinko vielä tehdä jotain?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas ei tee mitään eikä anna mitään osaamisnäyttöjä niin arvosana on hylätty eli 4.
Oletko koskaan kuullut rehtorista? Jos oppilas ei anna puhelinta niin haet rehtorin hakemaan sen pois loppupäiväksi.Hei, osaan kyllä rangaista ärsyttäviä porsaita. Nyt on kyse siitä, että tuo linja ei toimi kyseisen hemmon kanssa. Itse yritin viime vuonna ja näen tänä vuonna muiden yrittävän. Sillä tavalla saan tunneille oppilaan, joka ei edelleenkään tee mitään, mutta sen lisäksi on paskamainen ja häiritsee jatkuvasti. Nyt on huomattavaa edistystä viime vuoteen. Hän ei ole ärsyttävä porsas "puutteistaan" huolimatta. Hän on hiljaa, joskus jopa keskustelee aiheesta (siinä on osaamisnäyttöä), kuuntelee muita kehotuksia paitsi niitä jotka koskevat työntekoa ja pelaamisen lopettamista. Hänen asenteensa on 200% positiivisempi kuin ennen. Mitä lisähyötyä saan rehtorista ja nelosen antamisesta? En halua joutua antamaan nelosta. Haluan saada hänet ylipuhuttua opiskelemaan jotakin.
Eeh... Kuuntelee muita kehotuksia kuin että tehtäsiin koulutehtäviä tai että ei saisi pelata. Ok. Jäljelle jää kehotukset kuten lähdetään syömään, välitunti jne.? Koulussa ei pidä sallia perseilyä. Ja tuollainen asenne EI ole positiivinen. Järkyttävä typerä kakara.
Voi kuule onhan niitä :D Kuten että pitää istua paikallaan, ei saa huudella suureen ääneen kavereille, ei saa lauleskella, ei saa hakata luokkakavereita, ei saa kiroilla ja huutaa että opettaja on perseestä, ei saa heitellä tavaroita, ei saa rummuttaa pulpettia tai hajottaa koulun omaisuutta. MIKÄÄN näistä ei ole itsestään selvyys, tämä kaveri ei ole oikeasti mikään hiljainen ja näkymätön. Ja se, että hän ei tee yllä mainittuja tai jos tekee, niin tottelee kauniisti sanottua kehotusta lopettaa, on todellakin sydäntä lämmittävää positiivisuutta. Koska hän tekee niin omasta halustaan, eikä siksi että joutuisin uhkailemaan ja rankaisemaan. Harmittaa vaan ettei se oma halu ulotu opiskeluun asti.
Olet aika erikoinen opettaja jos sinulla tulee tuollaista käytöstä kovinkin usein vastaan. Jos koulun omaisuutta vahingoitetaan tahallaan, korvauslappu vanhemmille. Se että joku ei hakkaa muita ei ole mitään ihanaa positiivisuutta vaan itsestäänselvyys miten koulussa käyttäydytään. Ne jotka eivät osaa, mietiskelevät muualla kunnes tuntuu että on sisäistänyt koulun toimintatavat. Säännöt on oltava samat kaikille. Koenumerosta vaikka 8 ja tuntiaktiivisuudella voi sitä nostaa. Jos ei tee tehtäviä niin kyseinen kurssi uusiksi. Eikai siinä mitään sen vaikeampaa pitäisi olla. Et voi suosia ja lelliä jotakin häirikköä ja vaatia muilta toisenlaista käytöstä.
Mitä ap olet tehnyt opintojen ja harjoittelujen aikana jos tässä vaiheessa pitää vauvapalstalta kysymään neuvoja näinkin alkeelliseen, tavalliseen ongelmaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatriksihan minun on mahdotonta ryhtyä. Olen jutellut hänen kanssaan niin paljon kuin olen pystynyt. Jotain tiedän taustoista (tunnen vanhempansa), mutta mitään kovin "epänormaalia" siellä ei ole. Koko kouluajan jatkuneet käytösongelmat kyllä. Hän haluaa olla vaan niin omapäinen. Oman hyvinvointinsa kustannuksellakin. Kun hän saa jotain päähänsä, niin sitä ei sitten tunnu kukaan pystyvän estämään. Hän ei halua oppia. Ilmeisesti toki suojelee itseään pettymyksiä vastaan. Ja se suojaus on vahva.
Varmasti haluaa oppia, mutta ne asiat, joita haluaa oppia, eivät ole niitä joita koulussa opetetaan. Ja uskon että myös pystyy oppimaan ne ilman kouluakin.
Vanhemmat voivat näyttää mitä normaaleimmilta, mutta asiat on silti vinksallaan. Tuskinpa moni olisi arvannut, että vanhempieni virkamiesperheessä on väkivaltaa ja alkoholismia.
Oppilas tuskin haluaa olla omapäinen. Luultavammin haluaa olla vain rauhassa. Onko hänellä millaiset välit luokkakavereihin? Näyttääkö, että koettaa välinpitämättömyydellään ostaa näiden huomiota ja hyväksyntää?
No, ei siis halua oppia sitä mitä käsketään eikä siten kun käsketään. Koko luokka on taipuvainen melkoiseen häiriköintiin ja tää herra on halutessaan vihonviimeinen kaaosmoottori. Mutta koska hän on hiljaa, saan muunkin luokan pysymään järjestyksessä ja opiskelemaankin. Niinpä olenkin tavattoman kiitollinen hänen hyvästä esimerkistään :D
Olet siis antanut luokan järjestyksen tämän nuoren miehen haltuun. Way to go. Tyyppi pyörittää koko luokkaa opettajaa myöden. Olen tosi pahoillani puolestasi mutta nyt on käynyt ISO virhe. Sen korjaaminen tulee olemaan vaikeaa mutta johdonmukaisesti toimimalla voit ehkä saavuttaa vielä jotakin. Kova kovaa vastaan. Kun häirikkö on poissa vaiennat loput helpommin. Kutsu vanhemmat keskustelemaan pelailusta rehtorin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään saa ainakin sinun jakamattoman huomiosi käytöksellään. Pistäppä nyt jotain rajaa siihen, mikä on opettajan tehtävä. Jos on niin, että pojan kotiasiat on kunnossa, ei ole tarvetta huostaanotolle, niin tuon ikäiselle pitäisi vaan se vastuu jättää omista valinnoistaan. Suomessa on aina mahdollista opiskella myöhemminkin, sitten kun päähän ilmaantuu se puuttuva järki ja motivaatio. Olet lepsu, jos tunneillasi saa räplätä puhelinta. Olet jo tehnyt sen, mihin pystyt eli ymmärtävästi keskustellut lapsosen kanssa. Aina ei voi onnistua, vaikka parhaansa tekee.
Noh, ei kyllä riitä multa jakamatonta huomiota ainakaan luokkatilanteessa hänelle, koska luokassa on kymmenkunta häirikköä, jotka tarvitsevat kaiken huomioni pysyäkseen kuosissa ja opiskellakseen. Ei siellä kukaan muu saa räplätä puhelinta, ne lähtee mulle. Mutta tunnistan mission inpossiblen. Luokka tarvii opetusta eikä sitä että tappelen yhden kanssa. Oppilaatkin tietää sen eikä kukaan koskaan huomauta että toi pelaa, vaikka oma puhelin olis viety open pöydälle. Tämä yksi oppilas kiinnostaa mua. Haluaisin päästä jotenkin hänen lukkojensa taakse, enkä "pistää rajaa" tehtävilleni.
Vie asia oppilashuoltotyöryhmän kokoukseen. On vähän asiallisempi media tämän asian käsittelyyn. Muista keskustella asiasta etukäteen nuoren ja huoltajan kanssa, ja tehkää kokouksessa lainmukaiset kirjaukset. Sopikaa, millä tavalla asiaa lähdetään selvittämään, ketkä selvittelyyn osallistuvat, ja miten ja koska edistymistä seurataan (=ihan konkreetinen päivämäärä, koska asiaan palataan). Yhteistyötahot koulun ulkopuolelta tarpeen mukaan, näissä neuvoo oppilashuoltotyöryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vie asia oppilashuoltotyöryhmän kokoukseen. On vähän asiallisempi media tämän asian käsittelyyn.
Sikäli tämä media on hyvä, että täällä on entisiä oppilaita ehkä monipuolisemmin kuin missään oppilashuoltotyöryhmässä.
Saattaa olla että olin hieman tuon oppilaan tyylinen. Olin tunneilla lähinnä äärimmäisen pitkästynyt. Jos olisi silloin aikoinaan ollut kännykkä, jota räplätä, olisin tehnyt juuri sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vie asia oppilashuoltotyöryhmän kokoukseen. On vähän asiallisempi media tämän asian käsittelyyn. Muista keskustella asiasta etukäteen nuoren ja huoltajan kanssa, ja tehkää kokouksessa lainmukaiset kirjaukset. Sopikaa, millä tavalla asiaa lähdetään selvittämään, ketkä selvittelyyn osallistuvat, ja miten ja koska edistymistä seurataan (=ihan konkreetinen päivämäärä, koska asiaan palataan). Yhteistyötahot koulun ulkopuolelta tarpeen mukaan, näissä neuvoo oppilashuoltotyöryhmä.
En ole kyllä yhtään tapausta nähnyt, joissa kyseisistä työryhmistä ja palavereista olisi ollut jotain apua. Olen ollut itse niissä useasti mukana eivätkä ne ole mitään muuta kuin turhaa lässytystä ja paperisaasteen tuottamista. Sitä paitsi miksi veisin? Kyseinen oppilas on nyt minulle HARVINAISEN KILTTI, kun vertaan viime vuoteen ja kuulemiini kuvauksiin joidenkin toisten opettajien tunneilta. Kaikki muu sujuu häneltä harvinaisen hyvin, paitsi opiskelu :D Hän ei kapinoi minua vastaan sanan varsinaisessa mielessä. Hän EI ole minun tunneillani häirikkö, vaikka voisi hyvin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas ei tee mitään eikä anna mitään osaamisnäyttöjä niin arvosana on hylätty eli 4.
Oletko koskaan kuullut rehtorista? Jos oppilas ei anna puhelinta niin haet rehtorin hakemaan sen pois loppupäiväksi.Hei, osaan kyllä rangaista ärsyttäviä porsaita. Nyt on kyse siitä, että tuo linja ei toimi kyseisen hemmon kanssa. Itse yritin viime vuonna ja näen tänä vuonna muiden yrittävän. Sillä tavalla saan tunneille oppilaan, joka ei edelleenkään tee mitään, mutta sen lisäksi on paskamainen ja häiritsee jatkuvasti. Nyt on huomattavaa edistystä viime vuoteen. Hän ei ole ärsyttävä porsas "puutteistaan" huolimatta. Hän on hiljaa, joskus jopa keskustelee aiheesta (siinä on osaamisnäyttöä), kuuntelee muita kehotuksia paitsi niitä jotka koskevat työntekoa ja pelaamisen lopettamista. Hänen asenteensa on 200% positiivisempi kuin ennen. Mitä lisähyötyä saan rehtorista ja nelosen antamisesta? En halua joutua antamaan nelosta. Haluan saada hänet ylipuhuttua opiskelemaan jotakin.
Eeh... Kuuntelee muita kehotuksia kuin että tehtäsiin koulutehtäviä tai että ei saisi pelata. Ok. Jäljelle jää kehotukset kuten lähdetään syömään, välitunti jne.? Koulussa ei pidä sallia perseilyä. Ja tuollainen asenne EI ole positiivinen. Järkyttävä typerä kakara.
Niinpä ja lisäksi lepsu ope joka leikkii jotain terapeuttia. Ja yhä edelleen tuo oppilas ei anna mitään osaamisnäyttöjä eli oppiaineen arviointi on hylätty eli 4. Ei hyväksyttyä arvosanaa saa sillä että istuu koulussa tekemättä mitään ja vielä 8-luokkalainen. Muiden kuin opiskeluun liittyvien käskyjen noudattaminen kuuluu käytösarvosanaan.
En kai ole väittänyt antavani hänelle jotenkin helpommin numeroa kuin muillekaan? Mutta mietin kyllä kuumeisesti, miten saisin hänet opiskelemaan edes sen verran, ettei sitä nelosta tarvitsisi antaa. Toisaalta tämä on yläkoulu. Ei täällä oikeasti jätetä ketään luokalle, elleivät vanhemmat sitä nimen omaan pyydä. Viimeistään kesällä revitään kuitenkin se säälivitonen esiin ja ei ku seuraavalle luokalle. Eikä tämä ole minun linjani, vaan koulun johdon.
Vierailija kirjoitti:
Totesin myös että on aivan oma valinta jättäytyykö työttömäksi ja köyhäksi vai yrittääkö vaikuttaa asiaan.
Voi kun se olisikin oma valinta! Loistin koulussa, suoritin yliopistotutkinnon, ja tästä ja työnhakemisesta huolimatta olen työtön köyhä. Koulutus ei nyky-Suomessa takaa yhtään mitään.
Minusta ap kuulostaa aivan loistavalta opettajalta! Ja kyseisen oppilaan luokkakaverit vanhempineen ovat varmasti samaa mieltä, opiskelurauha on ihan ykkösasia ja opettaja on sen toiminnallaan nyt saanut aikaiseksi. Ei tuollaista lasta/nuorta saa kovistelemalla toimimaan ja johan ap on nähnyt mitä siitä seuraa.
Itselleni tuli mieleen, että onhan oppilaalta rajattu pois oppimisvaikeudet, lukihäiriöt yms? Tässä ei välttämättä erityisopen näkemys riitä, vaan esim. koulupsykologi voisi testailla tarkemmin (tosin voi olla ettei tekeminen suju sielläkään jos psykologi ei osaa käsitellä tuontyyppisiä oppilaita).
Entä voisiko vaihtoehtojen tarjoaminen auttaa, jos tarjoaisi pari kolme erilaista tehtävää ja saisi valita niistä mieluisimman? Ja sitten tietysti se, mitä erityisoppilaiden kohdalla paljon käytetään, eli asioiden ja tekemisen pilkkominen, lähtien ihan vaikka siitä, että tee tästä 10 min tehtävää, niin voit luvan kanssa olla kännykällä vaikka vartin. Ja negatiivinen toiminta jätetään mahdollisuuksien mukaan täysin huomiotta ja pienikin positiivinen toiminta palkitaan kehuin.
Oppilaalla on jostain syystä hyvin negatiivinen asenne kouluun ja opiskeluun, on mahdollista että sen kehittyminen on alkanut jo vuosia sitten, eikä sitä saa kukaan ulkopuolinen millään rangaistustoimenpiteillä muutettua yhtään paremmaksi, päinvastoin oppilas on silloin entistä suuressa vaarassa pudota kelkasta kokonaan. Siksi on hyvä, että ap:n kaltaisia opettajia löytyy, työ voi vaan olla haastavaa, jos muut opettajat samanaikaisesti vahvistavat negatiivistä kierrettä.
Quuhyty2 kirjoitti:
Uskonnontunti kyseessä?
Ai onko uskonnontunneillakin tällaista :D ? No ei ole sekään, lukuaine kyllä. Ei siis mikään kieli tai matikka.
Miten olisi oppilaita palkitseva järjestelmä: esimerkiksi saat vapaapäiviä kun hoidat hommasi.
Vierailija kirjoitti:
Quuhyty2 kirjoitti:
Uskonnontunti kyseessä?
Ai onko uskonnontunneillakin tällaista :D ? No ei ole sekään, lukuaine kyllä. Ei siis mikään kieli tai matikka.
Tuo on tyypillinen uskonnontunnin ongelma.
Esiintyy jopa joillakin erittäin lahjakkailla oppilailla.
Oletteko huomanneet uutta OPS:a? Nyt niitä ryhmätöitä ja luovaa ilmaisua ja innostusta. Numerot 7-10, ei suljeta niitä ovia jatko-opintoihin lapsellisella jankkaamisella. Joku hakee hyvällä todistuksella haluamaansa paikkaan joku pyyhkii sillä pepan mutta mahdollisuudet on olleet kaikilla.
Nykyinen yläaste on niin tunkkainen, väkisin väännettävä, tylsä, puuduttava kolmivuotinen helvetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään saa ainakin sinun jakamattoman huomiosi käytöksellään. Pistäppä nyt jotain rajaa siihen, mikä on opettajan tehtävä. Jos on niin, että pojan kotiasiat on kunnossa, ei ole tarvetta huostaanotolle, niin tuon ikäiselle pitäisi vaan se vastuu jättää omista valinnoistaan. Suomessa on aina mahdollista opiskella myöhemminkin, sitten kun päähän ilmaantuu se puuttuva järki ja motivaatio. Olet lepsu, jos tunneillasi saa räplätä puhelinta. Olet jo tehnyt sen, mihin pystyt eli ymmärtävästi keskustellut lapsosen kanssa. Aina ei voi onnistua, vaikka parhaansa tekee.
Noh, ei kyllä riitä multa jakamatonta huomiota ainakaan luokkatilanteessa hänelle, koska luokassa on kymmenkunta häirikköä, jotka tarvitsevat kaiken huomioni pysyäkseen kuosissa ja opiskellakseen. Ei siellä kukaan muu saa räplätä puhelinta, ne lähtee mulle. Mutta tunnistan mission inpossiblen. Luokka tarvii opetusta eikä sitä että tappelen yhden kanssa. Oppilaatkin tietää sen eikä kukaan koskaan huomauta että toi pelaa, vaikka oma puhelin olis viety open pöydälle. Tämä yksi oppilas kiinnostaa mua. Haluaisin päästä jotenkin hänen lukkojensa taakse, enkä "pistää rajaa" tehtävilleni.
Kaveri saa erioikeuksia siitä hyvästä, kun olet niin kiitollinen siitä, ettei hän häiriköi?
Olet osoittanut heikkoutta ja nyt elät kauhun tasapainossa. Oppilas käy kauppaa kanssasi. Pystyy pitämään työrauhatilanteen siedettävänä, kun saa pitää puhelimensa. Ja jemmaa panostaan ja avautumistaan, joita odotat kuin rakkausriippuvainen nainen miehen viestiä. No, saat odottaa. Toiveesi ovat vain takuu sille, että hän saa jatkaa kuten haluaa.
Eikö sinusta itsestäsi tunnu lainkaan väärältä se, että muilla oppilailla ei ole samoja oikeuksia? Ettet kohtele kaikki tasapuolisesti?
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi oppilaita palkitseva järjestelmä: esimerkiksi saat vapaapäiviä kun hoidat hommasi.
Ja jos hommia ei ole hoidettu määräaikaan mennessä, niin armopalana tehtävä joka kattaa koko oppimisalueen ja sen tehtyä olisi vielä mahdollisuus lunastaa vapaapäivät.
Ota yhteyttä oppilashuoltoon, niin järjestävät palaverin perheen kanssa.
Quuhyty2 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Quuhyty2 kirjoitti:
Uskonnontunti kyseessä?
Tuo on tyypillinen uskonnontunnin ongelma.
Esiintyy jopa joillakin erittäin lahjakkailla oppilailla.
Ok. Enpä kyllä haluaisikaan olla uskonnon tai ruotsin opettaja :D
Niinpä ja lisäksi lepsu ope joka leikkii jotain terapeuttia. Ja yhä edelleen tuo oppilas ei anna mitään osaamisnäyttöjä eli oppiaineen arviointi on hylätty eli 4. Ei hyväksyttyä arvosanaa saa sillä että istuu koulussa tekemättä mitään ja vielä 8-luokkalainen. Muiden kuin opiskeluun liittyvien käskyjen noudattaminen kuuluu käytösarvosanaan.