Aloittelevalle opelle ehdotuksia miten saan oppilaan toimimaan?
Huomenna taas koulu jatkuu ja ongelmaoppilas nenän edessä: 8-luokkalainen poika ei suostu tekemään mitään koulun eteen. Hän ei pahemmin häiriköi, vaan on periaatteessa ihan ok, kunhan häntä ei "häiritse". Mutta: hän ei tee koskaan läksyjä, ei tuntitehtäviä, ei kuuntele tunnilla vaan tuijottaa puhelintansa. Hän ei suostu antamaan sitä pois. Määräsin hänet tulemaan koulun jälkeen tekemään rästihommia ja opiskelemaan kanssani tulevaan kokeeseen. Mutta hän ei tule, vaan "sairastuu" aina sinä päivänä, kun rästiopiskelun pitäisi olla. Huonoista numeroista hän on sitten kuitenkin pahoillaan. Voisin toki kuitata tekemättömyydet jälki-istunnolla ja antaa nelosen, mutta en haluaisi. Hän on kuitenkin minulle positiivinen ja tiedän, että hän voisi olla myös aivan pitelemätön häirikkö. En haluaisi rikkoa sitä osaa, joka on hyvin yrittäessäni pakottaa korjaamaan huonosti olevia osia. Jutellut olen, moneen kertaan. Kehulla ja moitteella, ymmärryksellä ja nalkutuksella. Onko ideoita, voisinko vielä tehdä jotain?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas ei tee mitään eikä anna mitään osaamisnäyttöjä niin arvosana on hylätty eli 4.
Oletko koskaan kuullut rehtorista? Jos oppilas ei anna puhelinta niin haet rehtorin hakemaan sen pois loppupäiväksi.
Hei, osaan kyllä rangaista ärsyttäviä porsaita. Nyt on kyse siitä, että tuo linja ei toimi kyseisen hemmon kanssa. Itse yritin viime vuonna ja näen tänä vuonna muiden yrittävän. Sillä tavalla saan tunneille oppilaan, joka ei edelleenkään tee mitään, mutta sen lisäksi on paskamainen ja häiritsee jatkuvasti. Nyt on huomattavaa edistystä viime vuoteen. Hän ei ole ärsyttävä porsas "puutteistaan" huolimatta. Hän on hiljaa, joskus jopa keskustelee aiheesta (siinä on osaamisnäyttöä), kuuntelee muita kehotuksia paitsi niitä jotka koskevat työntekoa ja pelaamisen lopettamista. Hänen asenteensa on 200% positiivisempi kuin ennen. Mitä lisähyötyä saan rehtorista ja nelosen antamisesta? En halua joutua antamaan nelosta. Haluan saada hänet ylipuhuttua opiskelemaan jotakin.
Nonni. Oppilas taas ystävällisesti ja asiallisesti ilmoitti että hän ei aio tehdä mitään. Hämmästyttävä tapaus. Voiko tommosen mieltä saada mitenkään muutettua?
Vierailija kirjoitti:
Ootsä musiikin ope?
En. Kuis niin, kuulostaako tutulta :D
Onko kellään muulla vastaavaa oppilasta?
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla vastaavaa oppilasta?
Joku lamaannuttaa. Jos hänelle on tapahtunut liikaa kaikkea ja on vähän väsynyt, esim perhesyistä. Voi olla isompia ongelmia kuin matikan läksyt.
Kysy nyt ensin, mitä oppilas itse ajattelee asiasta, ja miksi koulunkäynti ei kiinnosta. Onko tulevaisuudensuunnitelmia minkäänlaisia? Takana voi olla myös fiilis, että elämä yleensä on niin paskaa ettei kannata yrittää, ei mitään realistisia unelmia joita voisi koulunkäynnillä tavoitella. Tai mieltä vaivaavat isommat asiat kuin ne jutut joita koulussa annetaan tehtäväksi pohdiskella, esim. ongelmat perheessä. Välttämättä oppilas ei näistä tietenkään avaudu.
Toiseksi tunnilla istuminen ei ole kaikille se paras tapa oppia. Minäkään en jaksanut kuunnella, tuntui etten opi kuuntelemalla mitään. Mutta tein kyllä läksyni ja selvisin siksi hyvin. Kuuntelemattomuuteni vaurioitti enemmän opettajan egoa kuin minua itseäni.
Kysy mikä on hänelle luonteenomaisin tapa oppia. Jos se on kännykkä niin tee oppimateriaalia nettiin jossa voi näyttää osaamisensa. Suostuuko hakemaan tietoa kännykällä vai onko vain koko ajan kiinni pelissä?
ehkä kaveri sitten vaan haluaa tuhlata kouluaikansa ja joskus myöhemmin nähdä vaivaa saadakseen järkeviä arvosanoja tai jotain. ei se ole sinun ongelmasi. ihmistä ei voi muuttaa pakolla, et voi esimerkiksi lopettaa tupakointia toisen puolesta vaikka kuinka haluaisit, tai juopottelua. kyllä kaverin on itse jostain löydettävä ensin motiivi muutokselle.
Ymmärräthän, että hänestä kasvaa 100% varmasti syrjäytyjä, jos annat tilanteen jatkua näin. Jos hänet päästetään peruskoulusta läpi tuolla tavalla, ei ammattikoulusta tule mitään.
Nelosen antaminen, ehdot tai luokalle jäänti voivat toimia herättäjänä. Samalla aivot saavat kasvuaikaa. Omassa koulussamme tälläinen totaalikieltäytyjä jäi luokalleen ja pärjäsi sen jälkeen mainiosti.
Peliriippuvuus on oppilashuoltoryhmän tehtävä.
Psykiatriksihan minun on mahdotonta ryhtyä. Olen jutellut hänen kanssaan niin paljon kuin olen pystynyt. Jotain tiedän taustoista (tunnen vanhempansa), mutta mitään kovin "epänormaalia" siellä ei ole. Koko kouluajan jatkuneet käytösongelmat kyllä. Hän haluaa olla vaan niin omapäinen. Oman hyvinvointinsa kustannuksellakin. Kun hän saa jotain päähänsä, niin sitä ei sitten tunnu kukaan pystyvän estämään. Hän ei halua oppia. Ilmeisesti toki suojelee itseään pettymyksiä vastaan. Ja se suojaus on vahva.
Minusta kuulostat liian lepsulta. Ensimmäisenä kokeilisin kuitenkin keskustella miksei koulu kiinnosta ja ymmärtääkö ko oppilas, mitä se pidemmän päälle tarkoittaa. Ei työtä, ei kivaa asuntoa, ei mahdollisuutta ostaa mitään. Kun itse olin sijaisena ja keskittyminen oli huonoa niin sanoin ihan suoraan että ei Suomessa oli koulupakkoa että jossei koulu kiinnosta niin pyytäkää vanhemmilta että jäävät teitä kotiin opettamaan. Totesin myös että on aivan oma valinta jättäytyykö työttömäksi ja köyhäksi vai yrittääkö vaikuttaa asiaan. Sen jälkeen kaikki tekivät tehtäviä. Se on todettava että tuollaiset hiljaiset huonot keskittyjät voivat olla vaikeita. Itselläki tuli vastaan muutama joka pelasi hiljaa pasianssia takarivissä. Voihan hänellä olla keskittymisvaikeuksia. En itsekään jaksanut kuunnella koulussa mutta se meni hyvin joka tapauksessa koska oli minulle helppoa. Kysäisepä että kun ei koulu vaikuta kiinnostavan niin haluaisiko jäädä kotiin ihan lopullisesti. Ei ne yleensä halua.
Ei tuollaisia kyllä kannata enempää provosoida. Kun kapinoi, niin saa siitä vain lisää virtaa, jopa siitä huomiosta. Jospa ei uskalla kotona kapinoida niin tekee sitä sitten koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oppilas ei tee mitään eikä anna mitään osaamisnäyttöjä niin arvosana on hylätty eli 4.
Oletko koskaan kuullut rehtorista? Jos oppilas ei anna puhelinta niin haet rehtorin hakemaan sen pois loppupäiväksi.Hei, osaan kyllä rangaista ärsyttäviä porsaita. Nyt on kyse siitä, että tuo linja ei toimi kyseisen hemmon kanssa. Itse yritin viime vuonna ja näen tänä vuonna muiden yrittävän. Sillä tavalla saan tunneille oppilaan, joka ei edelleenkään tee mitään, mutta sen lisäksi on paskamainen ja häiritsee jatkuvasti. Nyt on huomattavaa edistystä viime vuoteen. Hän ei ole ärsyttävä porsas "puutteistaan" huolimatta. Hän on hiljaa, joskus jopa keskustelee aiheesta (siinä on osaamisnäyttöä), kuuntelee muita kehotuksia paitsi niitä jotka koskevat työntekoa ja pelaamisen lopettamista. Hänen asenteensa on 200% positiivisempi kuin ennen. Mitä lisähyötyä saan rehtorista ja nelosen antamisesta? En halua joutua antamaan nelosta. Haluan saada hänet ylipuhuttua opiskelemaan jotakin.
Eeh... Kuuntelee muita kehotuksia kuin että tehtäsiin koulutehtäviä tai että ei saisi pelata. Ok. Jäljelle jää kehotukset kuten lähdetään syömään, välitunti jne.? Koulussa ei pidä sallia perseilyä. Ja tuollainen asenne EI ole positiivinen. Järkyttävä typerä kakara.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatriksihan minun on mahdotonta ryhtyä. Olen jutellut hänen kanssaan niin paljon kuin olen pystynyt. Jotain tiedän taustoista (tunnen vanhempansa), mutta mitään kovin "epänormaalia" siellä ei ole. Koko kouluajan jatkuneet käytösongelmat kyllä. Hän haluaa olla vaan niin omapäinen. Oman hyvinvointinsa kustannuksellakin. Kun hän saa jotain päähänsä, niin sitä ei sitten tunnu kukaan pystyvän estämään. Hän ei halua oppia. Ilmeisesti toki suojelee itseään pettymyksiä vastaan. Ja se suojaus on vahva.
Varmasti haluaa oppia, mutta ne asiat, joita haluaa oppia, eivät ole niitä joita koulussa opetetaan. Ja uskon että myös pystyy oppimaan ne ilman kouluakin.
Vanhemmat voivat näyttää mitä normaaleimmilta, mutta asiat on silti vinksallaan. Tuskinpa moni olisi arvannut, että vanhempieni virkamiesperheessä on väkivaltaa ja alkoholismia.
Oppilas tuskin haluaa olla omapäinen. Luultavammin haluaa olla vain rauhassa. Onko hänellä millaiset välit luokkakavereihin? Näyttääkö, että koettaa välinpitämättömyydellään ostaa näiden huomiota ja hyväksyntää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut rehtorista? Jos oppilas ei anna puhelinta niin haet rehtorin hakemaan sen pois loppupäiväksi.Hei, osaan kyllä rangaista ärsyttäviä porsaita. Nyt on kyse siitä, että tuo linja ei toimi kyseisen hemmon kanssa. Itse yritin viime vuonna ja näen tänä vuonna muiden yrittävän. Sillä tavalla saan tunneille oppilaan, joka ei edelleenkään tee mitään, mutta sen lisäksi on paskamainen ja häiritsee jatkuvasti. Nyt on huomattavaa edistystä viime vuoteen. Hän ei ole ärsyttävä porsas "puutteistaan" huolimatta. Hän on hiljaa, joskus jopa keskustelee aiheesta (siinä on osaamisnäyttöä), kuuntelee muita kehotuksia paitsi niitä jotka koskevat työntekoa ja pelaamisen lopettamista. Hänen asenteensa on 200% positiivisempi kuin ennen. Mitä lisähyötyä saan rehtorista ja nelosen antamisesta? En halua joutua antamaan nelosta. Haluan saada hänet ylipuhuttua opiskelemaan jotakin.
Eeh... Kuuntelee muita kehotuksia kuin että tehtäsiin koulutehtäviä tai että ei saisi pelata. Ok. Jäljelle jää kehotukset kuten lähdetään syömään, välitunti jne.? Koulussa ei pidä sallia perseilyä. Ja tuollainen asenne EI ole positiivinen. Järkyttävä typerä kakara.
Voi kuule onhan niitä :D Kuten että pitää istua paikallaan, ei saa huudella suureen ääneen kavereille, ei saa lauleskella, ei saa hakata luokkakavereita, ei saa kiroilla ja huutaa että opettaja on perseestä, ei saa heitellä tavaroita, ei saa rummuttaa pulpettia tai hajottaa koulun omaisuutta. MIKÄÄN näistä ei ole itsestään selvyys, tämä kaveri ei ole oikeasti mikään hiljainen ja näkymätön. Ja se, että hän ei tee yllä mainittuja tai jos tekee, niin tottelee kauniisti sanottua kehotusta lopettaa, on todellakin sydäntä lämmittävää positiivisuutta. Koska hän tekee niin omasta halustaan, eikä siksi että joutuisin uhkailemaan ja rankaisemaan. Harmittaa vaan ettei se oma halu ulotu opiskeluun asti.
Näköjään saa ainakin sinun jakamattoman huomiosi käytöksellään. Pistäppä nyt jotain rajaa siihen, mikä on opettajan tehtävä. Jos on niin, että pojan kotiasiat on kunnossa, ei ole tarvetta huostaanotolle, niin tuon ikäiselle pitäisi vaan se vastuu jättää omista valinnoistaan. Suomessa on aina mahdollista opiskella myöhemminkin, sitten kun päähän ilmaantuu se puuttuva järki ja motivaatio. Olet lepsu, jos tunneillasi saa räplätä puhelinta. Olet jo tehnyt sen, mihin pystyt eli ymmärtävästi keskustellut lapsosen kanssa. Aina ei voi onnistua, vaikka parhaansa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti haluaa oppia, mutta ne asiat, joita haluaa oppia, eivät ole niitä joita koulussa opetetaan. Ja uskon että myös pystyy oppimaan ne ilman kouluakin.
Vanhemmat voivat näyttää mitä normaaleimmilta, mutta asiat on silti vinksallaan. Tuskinpa moni olisi arvannut, että vanhempieni virkamiesperheessä on väkivaltaa ja alkoholismia.
Oppilas tuskin haluaa olla omapäinen. Luultavammin haluaa olla vain rauhassa. Onko hänellä millaiset välit luokkakavereihin? Näyttääkö, että koettaa välinpitämättömyydellään ostaa näiden huomiota ja hyväksyntää?
No, ei siis halua oppia sitä mitä käsketään eikä siten kun käsketään. Koko luokka on taipuvainen melkoiseen häiriköintiin ja tää herra on halutessaan vihonviimeinen kaaosmoottori. Mutta koska hän on hiljaa, saan muunkin luokan pysymään järjestyksessä ja opiskelemaankin. Niinpä olenkin tavattoman kiitollinen hänen hyvästä esimerkistään :D
Millaisia läksyjä pitää tehdä? Onko paljon ryhmätöitä tms? Sanoit että huonoista numeroista oppilas on pahoillaan, ovatko numerot nelosia?
Näin aikuisena ja äitinä, tuo nuori kuullostaa todella ärsyttävältä vapaan kasvatuksen tuotteelta, ei tee kun ei ole kivaa.
Mutta itse olin yläkouluikäisenä osalla tunneista vähän tuollainen, tulin pääosin paikalle mutta korkeintaan lueskelin oppikirjaa, en osallistunut oikeastaan ollenkaan. Kokeista sain sitten milloin mitäkin, osa aineista oli oikeasti nelosta, vitosta ja kutosta, kiinnostavat aineet sitten ysejä. Päädyin lukioon ja yliopistoon ja koin siellä opiskelun paljon mielekkäämpänä.
Mutta jos oppilas saa kokeista muutakin kuin nelosta, eli on vitosen tai kutosen tasoa, onko sillä väliä ettei osallistu? Voi vaikka jännittää ääneen vastaamista, inhota luokkakavereitaan tms. Silloin kokeiden keskiarvo todistusnumeroksi, mahdollisesti miinus yhdellä, jos painotat luokkatyöskentelyä kovasti. Jos saa kokeista nelosia ja osaamista ei ole ollenkaan, on nelonen ilman muuta oikea ratkaisu, vaikka miten säälittäisi. Ilmaiseksi ei niitä numeroita pidä saada, koska ei se niin toimi jatkossakaan. Jos vaan tärvää jatkomahdollisuutensa löysäilemällä, on se sääli, mutta sitä varten on kymppiluokat ym, ei opettaja voi sellaisen oppilaan tsemppaamiseen käyttää loputtomiin aikaa eikä energiaa.
Oletko koskaan kuullut rehtorista? Jos oppilas ei anna puhelinta niin haet rehtorin hakemaan sen pois loppupäiväksi.