Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäiti ei tee töitä "24/7" tuskin edes 8h päivässä

Vierailija
17.04.2017 |

Jotain järkeä nyt teidän juttuihin. Päivät selaillaan somea ja Netflixiä ja samaa tekee lapsetkin. Välillä joutuu laittamaan pyykkiä, siivota ja laittaa ruokaa mihin menee pari tuntia päivästä. Ja sitten joutuu vielä leikkimään lasten kanssa ja ulkoilemaan, onpas kamalaa!

Ehkä hieman asia tykittää 8-10h henkisesti, fyysisesti tai molempia vaativaa työtä kuin leikkipuistossa muiden äitien kanssa juoruaminen.

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti ei tee töitä ollenkaan. Lapsen hoitokin ulkoistetaan päiväkoteihin, kun se on mahdollista.

Vierailija
102/113 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen elämänvaihe oli omanlaisensa. Välillä raskasta, välillä helppoa. Itse koin kuitenkin raskaimmaksi ajaksi olla murrosikäisten äiti. Kun työ oli suurinpiirtein jo tehty ja piti toivoa, että siivet kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta kitinää.. musta on ihanaa olla kotona koko nuorimmaisen hoitovapaakin vielä! Mulla ei kyllä tylsää oo ollut koskaan, sitähän voi tehdä ihan mitä vaan, lähteä kaupungille, kahville, syömään, museoon tai mitä vaan ja silti ehtii kotihommiakin ihan tarpeeksi tehdä :) Ja on kyllä kivaa kohta mennä takas töihinkin. Kauheeta suorittamista ihmisillä tuntuu elämä ja lapset olevan, sääli!

Minusta taas sinun viestisi on kauheaa kitinää siitä, ettet ymmärrä että joillekkin se kotiäitiys on raskaampaa. Ja uskon, että se johtuu eniten ihmisen luonteesta. Minä itse halusin antaa lapselle tyhmästi ajateltuna kaiken. Koin että se on minun tehtäväni omistaa se aika lapselleni. Mutta se onkin luonteestani kiinni. Samanlainen olen työelämässäkin, en "laiskottele" minuuttiakaan työaikana vaan teen työni liiankin tunnollisesti.

Toki mies hoiti puolet ajasta kun oli kotona mutta silloinkin käytin sen ajan johonkin kesken eräiseen hommaan (esim. Synttäreiden suunnitteluun, talvihaalarin etsimiseen netistä).

Kotiäitiys oli kyllä minulle vauva-aikana aika suorittamista. Nautin siitä kuitenkin hurjasti enkä muuttaisi toimintaani näin jälkikäteenkään mutta henkisesti olin kyllä aika kuormitettu. Koko ajan oli useampi asia mielessä mikä pitäisi hoitaa heti kun aikaa jostain ilmestyy.

Siis yhden lapsen kanssa??

Vierailija
104/113 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla herätys kello 6.30. Koululaisille aamupala. Heidän lähdettyään yleistä siivousta ja järjestämistä. Kerholainen kerhoon ysilsi, mukana myös pienempi. Pienemmän kanssa puistoon. Sitten kerholainen haetaan kello 12, kotiin valmistamaan lounasta. Lounas. Pienempi päiväunille. Järjestelyä ja raivausta. Sitten kerholaisen äitiaikaa eli lueskellaan ja jutellaan. Sitten tulee koululaiset. Heille välipala ja jutustelua. Kun pienempi herää, pienille välipala. Sitten ulos. Sitten ruoka ja siivousta. Sitten mies kotiin ja harrastuskuskaukset alkaa. Joka välissä sitten vaatteiden korjailua, viikkausta, siivoilua, pyykkäystä, viikkailua, vaatteiden lajittelua. Laskujen maksmaista, kirjpparivalmisteluja, leirikoulujuttuja. Sitten taas iltapala. Ja siivoilua.

Kummasti päivä täyttyy.

Herätys klo 6. Lapset kuntoon, aamupalat koko perheelle ja laitettava vielä itsensäkin työkuntoon Klo 7:15 ulos ovesta, ensin koukkaus viemään lapset tarhaan ja sitten omalle työpaikalle. Klo 8-16:30 töitä ja vielä sellaisia töitä, joissa ei kännykkää vilkuilla tai Facebookia selailla. Lapset tarhasta (jollei mies ole hakenut) ja kotiin klo 17:15. Illallisen valmistaminen, mahdollisesti käydään tässä ennen kaupassa vielä lasten kanssa, yhteinen ruokailu ja sitten alkaa harrastusrumba. Jossain välissä pitäisi hoitaa pyykit. Imuroida. Silittää vaatteet. Korjata ja paikkailla. Ja haluan totta kai viettää illalla lasteni kanssa aikaa, jutella ja lukea, höpötellä päivän asioista ja viettää yhdessä aikaa. Illalla pitäisi jossain vaiheessa vielä lukaista huomisen papereita läpi. Tehdä ilmatoimet ja nukuttaa.

Eli käytännössä työssäkäyvä äiti (+isä) pyörittää sen kodin työnsä pyörittämisen lisäksi.

Ei pyöritä. Yksi ateria ja jonkinlainen iltapala ja lapsen kannssa olemista. Kaksi ulkoilua ja kolme ateriaa ja niiden siistiminen jää pois.

Samat kotityöt eli siivoukset, pyykit ym. on tehtävänä kuin kotiäidilläkin. Aamupala (meillä on koululaisiakin eli eivät saa aamupalaa koulussa) päivällinen ja iltapala on mielestäni kolme ateriaa, ei yksi. Kotiäiti laittaa tuohon lisäksi lounaan ja välipalan eli kaksi ateriaa enemmän, ei kolmea. Ja sinähän et käy tuon lisäksi 8h palkkatyössä niin luulisi sinun selviytyvän siinä 8h parista ulkoilusta ja ruokailusta ja sitten illalla muista kotitöistä niin kuin työssäkäyvät vanhemmat.

Ei ole. Illalla on iltaruoka ja iltapala. Kolme ateriaa jää pois.

Siivoamista on murto-osa, koska leikkimistä ja syömistä on vähemmän. Parhaimmillaan lapsi on hereillä vain pari tuntia tultuaan vrt että leikkii ja syö siellä kotona koko päivän.

Eikä töiden jälkeen tarvitse kuin olla. Päiväkoti on hoitanut jo sen kaiken varhaiskasvatuksen, mikä kotiäidillä on myös kontollaan.

Ja minä olen ihan työäiti nykyään.

Taisi tuo äiti mainita myös pikkukoululaisille laitettavan aamupalan. Jännä miten palstamammat laskevat ihan omien sääntöjensä mukaan aterioiksi vaan ne mitkä itselle sattuvat sopimaan.

Niin. Meillä nuo koululaiset on opetettu ottamaan itse vastuuta elämästään. Eli he laittavat ihan itse aamiaisrnsa ja korjaavat myös jälkensä.

Tuskinpa työäidit yleisesti mitään koululaisten aamupaloja laittavat, kun kai he lähtevät töihin paljon aiemmin kuin koululaisensa?

Mistä sinä tiedät moneltako muut lähtevät töihin kun makaat vielä sängyssä eikä kiire minnekään? Toiset työssäkäyvät äidit esim. tekevät kunnon aamupuuron vaikka ekaluokkalaiselleen. Toiset haluaa että lapset syö terveellisen ja ravitsevan aamupalan ennen kouluun lähtöä.

Vierailija
105/113 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla herätys kello 6.30. Koululaisille aamupala. Heidän lähdettyään yleistä siivousta ja järjestämistä. Kerholainen kerhoon ysilsi, mukana myös pienempi. Pienemmän kanssa puistoon. Sitten kerholainen haetaan kello 12, kotiin valmistamaan lounasta. Lounas. Pienempi päiväunille. Järjestelyä ja raivausta. Sitten kerholaisen äitiaikaa eli lueskellaan ja jutellaan. Sitten tulee koululaiset. Heille välipala ja jutustelua. Kun pienempi herää, pienille välipala. Sitten ulos. Sitten ruoka ja siivousta. Sitten mies kotiin ja harrastuskuskaukset alkaa. Joka välissä sitten vaatteiden korjailua, viikkausta, siivoilua, pyykkäystä, viikkailua, vaatteiden lajittelua. Laskujen maksmaista, kirjpparivalmisteluja, leirikoulujuttuja. Sitten taas iltapala. Ja siivoilua.

Kummasti päivä täyttyy.

Herätys klo 6. Lapset kuntoon, aamupalat koko perheelle ja laitettava vielä itsensäkin työkuntoon Klo 7:15 ulos ovesta, ensin koukkaus viemään lapset tarhaan ja sitten omalle työpaikalle. Klo 8-16:30 töitä ja vielä sellaisia töitä, joissa ei kännykkää vilkuilla tai Facebookia selailla. Lapset tarhasta (jollei mies ole hakenut) ja kotiin klo 17:15. Illallisen valmistaminen, mahdollisesti käydään tässä ennen kaupassa vielä lasten kanssa, yhteinen ruokailu ja sitten alkaa harrastusrumba. Jossain välissä pitäisi hoitaa pyykit. Imuroida. Silittää vaatteet. Korjata ja paikkailla. Ja haluan totta kai viettää illalla lasteni kanssa aikaa, jutella ja lukea, höpötellä päivän asioista ja viettää yhdessä aikaa. Illalla pitäisi jossain vaiheessa vielä lukaista huomisen papereita läpi. Tehdä ilmatoimet ja nukuttaa.

Eli käytännössä työssäkäyvä äiti (+isä) pyörittää sen kodin työnsä pyörittämisen lisäksi.

Ei pyöritä. Yksi ateria ja jonkinlainen iltapala ja lapsen kannssa olemista. Kaksi ulkoilua ja kolme ateriaa ja niiden siistiminen jää pois.

Samat kotityöt eli siivoukset, pyykit ym. on tehtävänä kuin kotiäidilläkin. Aamupala (meillä on koululaisiakin eli eivät saa aamupalaa koulussa) päivällinen ja iltapala on mielestäni kolme ateriaa, ei yksi. Kotiäiti laittaa tuohon lisäksi lounaan ja välipalan eli kaksi ateriaa enemmän, ei kolmea. Ja sinähän et käy tuon lisäksi 8h palkkatyössä niin luulisi sinun selviytyvän siinä 8h parista ulkoilusta ja ruokailusta ja sitten illalla muista kotitöistä niin kuin työssäkäyvät vanhemmat.

Ei ole. Illalla on iltaruoka ja iltapala. Kolme ateriaa jää pois.

Siivoamista on murto-osa, koska leikkimistä ja syömistä on vähemmän. Parhaimmillaan lapsi on hereillä vain pari tuntia tultuaan vrt että leikkii ja syö siellä kotona koko päivän.

Eikä töiden jälkeen tarvitse kuin olla. Päiväkoti on hoitanut jo sen kaiken varhaiskasvatuksen, mikä kotiäidillä on myös kontollaan.

Ja minä olen ihan työäiti nykyään.

Taisi tuo äiti mainita myös pikkukoululaisille laitettavan aamupalan. Jännä miten palstamammat laskevat ihan omien sääntöjensä mukaan aterioiksi vaan ne mitkä itselle sattuvat sopimaan.

Niin. Meillä nuo koululaiset on opetettu ottamaan itse vastuuta elämästään. Eli he laittavat ihan itse aamiaisrnsa ja korjaavat myös jälkensä.

Tuskinpa työäidit yleisesti mitään koululaisten aamupaloja laittavat, kun kai he lähtevät töihin paljon aiemmin kuin koululaisensa?

Mistä sinä tiedät moneltako muut lähtevät töihin kun makaat vielä sängyssä eikä kiire minnekään? Toiset työssäkäyvät äidit esim. tekevät kunnon aamupuuron vaikka ekaluokkalaiselleen. Toiset haluaa että lapset syö terveellisen ja ravitsevan aamupalan ennen kouluun lähtöä.

No ihan siitä miten koulut alkaa (aikaisintaan kello 8) ja miten pitkiä työpäivät on. Koska ei kai nyt mistään osa-aikatyöstä puhuta.

Ja mikä riesa se on keittää muutama hiutale enemmän sitä puuroa? Samallahan sitä keittää neljälle kuin yhdellekin...

Itse nousen aina kello 4-5 koska silloin on hiljaista ja voi tehdä rauhassa töitä/kotitöitä. Ja käyttää koirat kunnolla, kun mies on vielä kotona. Lapset nousee seiskalta.

Vierailija
106/113 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen sh. Kaksosten kera kotona 2 vuotta. Koskaan en ole enempää jouten ollu. Oli se lepoaikaa kun töihin vertaa

Vierailija
107/113 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

sh ku kirjoitti:

Täällä toinen sh. Kaksosten kera kotona 2 vuotta. Koskaan en ole enempää jouten ollu. Oli se lepoaikaa kun töihin vertaa

Ai jaa. Tuleeko peräpukamia siitä kahvittelusta ja alkaa ärsyttää kun joutuu tylyttämään koko ajan?

Vierailija
108/113 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä seuraavat yhteiskunnan leikkaukset voisivat kohdistua päiväkoteihin, jos hoitovapaalla olevat äidit pystyvät hoitamaan kotona lapset ja päälle vielä kaikki kotityöt ja perhe voi viettää leppoisaa laatuaikaa illalla. Tilastojen valossa perheessä on kaksi ja usein vielä vauva, joka on rintaruokinnassa, jonka jo pelkkään imettämiseen menee monta tuntia. Jos tähän pystyy kotiäiti, miksi tähän ei pysty alan ammattilaiset.

Päiväkodissa alle 3-vuotiainen ryhmäkoko on 12-14 lasta, neljällä hoitajalla ja usein lasten iät ovat 2-3-vuotiaita ja tällä hetkellä heillä on vain lapset hoidettavana. Iän myötä lastenhoito helpottuu tuntuvasti.

Naisten kertomuksista päätellen, työtehoa päiväkodissa voisi tuntuvasti lisätä suurentamalla ryhmäkokoa tai hoitajien, ovathan he alanammattilaisia, toimenkuvaa muuttamalla, jolloin hoitajien vastuulla, lastenhoidon olisi lounaiden ja aamu- ja välipalan valmistus, päiväkotien siivous, tarvikkeiden hankinta kaupasta, kiinteistöhuolto, pyykkäys jne. Tämä olisi merkittävä säästö veronmaksajille, nythän vanhemmat maksavat vain murto-osan päivähoidon kuluista ja loput maksaa veronmaksajat.

Vierailija
109/113 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kukaanhan ei koskaan tee työajalla kuin töitä, ei käy Facebookissa tai muualla somessa, ei juoruile työkavereiden kanssa, ei istu pitkillä lounailla, kahvitauoilla... Ei kun kaikki töissä vaan raatavat 7,5 tuntia joka ikinen päivä samalla kun kotiäidit lepäilevät ;-)

Täytyy sanoa, että ei kotiäidin työ ole vaikeaa, mutta kyllä se silti rankkaa on. Töissä ei kukaan kitise, vikise, vaadi, roiku lahkeessa, huuda ja rimpuile vastaan eikä mun tarvi töissä maanitella ketään puolta tuntia pukemaan päällensä eikä selvitellä työkavereiden jatkuvia riitoja jokaisesta pikkuasiasta tyyliin "minä juon tästä mukista se on minun lempimuki" "ei kun se on mun lempimuki" ja jos et viiletä paikalle heti selvittämään asiaa niin vanhempi ylivoimallaan vie mukin ja pienempi huutaa kurkku suorana ja sitten vielä vauva konttaa perässä lahkeessa roikkuen.. Ikinä ei ole kukaan töissä koetellut mun hermoja tähän malliin ja kun selvität yhden ongelman niin seuraava on jo alkamassa...

Et ole ilmeisesti koskaan tehnyt töitä muistisairaiden kanssa. Erona lapsiin painavat usein yli 100kg ja käyttävät kiukuspäissään fyysistä ja verbaalista väkivaltaa. 👍🏼

110/113 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok, jos joku haluaa jäädä kotiin hoitamaan lapsia. Työtä se ei kuitenkaan ole, eikä siitä makseta palkkaa. On siis ihan turha vertailla, kumpi on raskaampaa; lasten kotona hoitaminen, vai työ. Ne eivät ole verrattavissa toisiinsa millään tavalla.

Itselläni ei ole lapsia, mutta jos olisi, en jäisi kotiin pidemmäksi aikaa kuin maksimissaan vuoden, koska siinä menettää valtavasti rahaa. Monelle naiselle oma ura ja taloudellinen hyvinvointi tuntuvat kuitenkin olevan aivan epätärkeitä asioita, mitä olen aina ihmetellyt. Itse tykkään tienaamisesta, ja olen aina tehnyt paljon töitä. Kotona oleminen lasten kanssa tuntuisi ilmaiselta työltä, eli helvetin epämielekkäältä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
111/113 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En rehellisesti sanoen osaa sanoa että kumpi on raskaampaa, molemmat on omalla tavallaan yhtä raskaita.

Töissä olo on tosin henkisesti helpompaa ja saat siitä arvostusta, sekä palkkaa. Töissä saat yleensä myös tehdä hommiasi rauhassa. Ehkä yhden tai kahden lapsen kanssa ehti istuakin kotona enemmän, tosin tällöinkin aina tuli mieleen että mikä homma on rästissä ja jouduit nousemaan heti ylös.

Ja ainakin itsellä homma on mennyt suurin piirtein niin, että lapsen naamiais- tai näytelmäasu on käyty töissä ollessa kaupasta, mutta kotiäitinä asut on ommeltu sillä välin kun lapset nukkuu (taloudellisista syistä). Ihmiset myös asettavat kotiäidille enemmän odotuksia ja juoksuttavatkin, sillä ajatuksella että hänellä on aikaa, koska hän on "vain kotona".

Suurin osa äideistä on Suomessa kotona vain pari vuotta, joten en ymmärrä ihmisten katkeruutta ja jatkuvaa marmatusta asiasta. Se reilu kolmesataa mitä tässä käteen jää, ei todellakaan ole kadehdittavaa..

Vierailija
112/113 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä herään herättelemään ja pukemaan ja syöttämään koululaisia 7.30 ja siitä jatkuu iltaan kello 22.00 asti. Tiskiä, pyykkiä, ulkoilu pyykkiä, välipalaa, imurointia, tavaroiden keräämistä, pyykin viikkausta, ruokaa, tiskiä, paikkojen järjestämistä, imurointia, petien tekemistä, petivaatteiden vaihtoa, tuuletusta, pölyjä laskuja, putsausta, puunausta, vaate ja kenkähuoltoa, pieniä korjaamisiä, kuivausrummun imurointia, pihatöitä, autojen siivousta, ikkunoiden pesua, lattoiden pesua, verhojen pesua, mattojen pesua, sohvan pesua, jääkaapinsiivous, kaapit, vaatteiden perkaamista.... Ja näitä joka päivä ja keräillen vähän harvemmin tehtyä.

Kun ulkoilen, on sielläkin hommaa ja ulkoilu aiheuttaa hommaa.

Jos tekisin 6-8 h, olisi koti kuin kaaos.

Ööh, ajattelitko että töissäkäyvillä äideillä nuo hommat hoituvat itsekseen? Herään klo 6, omat vaatteet päälle, lasten herätys ja pikavauhtia päiväkodille, siitä töihin ja työpäivän jälkeen pikavauhtia päiväkodille. Kotona ollaan noin klo 16.30 ja sitten ruokaa, kotihommia, leikkiä ja kaikkai noita aiemmassa viestissä lueteltuja ihan sinne klo 22 asti. Kotona oleminen lasten kanssa on lastenleikkiä palkkatyön ja pikkulapsiperheen yhdistämiseen verrattuna. Pikkulapset ehtivät sotkea muutamassa tunnissakin valtavasti ja pyykkiä tulee kasoittain, varsinkin kurakeleillä. Jos olisin koululaisten kanssa kotona niin elämä olisi kyllä todella helppoa ja kotityöt ehtisi hoitaa leikiten. Paitsi että silloinkaan tuskin imuroisin kuivausrumpua...

Jos ne ehtii teillä sotkea tuossa muutamassa tunnissa paljon, mitäs luulisit lisäksi siinä 10 tunnin aikana jonka sinun lapsesi ovat poissa kotoa?

Vierailija
113/113 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä seuraavat yhteiskunnan leikkaukset voisivat kohdistua päiväkoteihin, jos hoitovapaalla olevat äidit pystyvät hoitamaan kotona lapset ja päälle vielä kaikki kotityöt ja perhe voi viettää leppoisaa laatuaikaa illalla. Tilastojen valossa perheessä on kaksi ja usein vielä vauva, joka on rintaruokinnassa, jonka jo pelkkään imettämiseen menee monta tuntia. Jos tähän pystyy kotiäiti, miksi tähän ei pysty alan ammattilaiset.

Päiväkodissa alle 3-vuotiainen ryhmäkoko on 12-14 lasta, neljällä hoitajalla ja usein lasten iät ovat 2-3-vuotiaita ja tällä hetkellä heillä on vain lapset hoidettavana. Iän myötä lastenhoito helpottuu tuntuvasti.

Naisten kertomuksista päätellen, työtehoa päiväkodissa voisi tuntuvasti lisätä suurentamalla ryhmäkokoa tai hoitajien, ovathan he alanammattilaisia, toimenkuvaa muuttamalla, jolloin hoitajien vastuulla, lastenhoidon olisi lounaiden ja aamu- ja välipalan valmistus, päiväkotien siivous, tarvikkeiden hankinta kaupasta, kiinteistöhuolto, pyykkäys jne. Tämä olisi merkittävä säästö veronmaksajille, nythän vanhemmat maksavat vain murto-osan päivähoidon kuluista ja loput maksaa veronmaksajat.

Perehdy asioihin ennen kuin tulet lausumaan harhojasi julkisesti. Oletkohan yhtään seurannut julkista keskustelua ja ollenkaan tietoinen päivähoidon heikennyksistä? Nuo suhdeluvutkin ovat mitä sattuu. Miten tämä kommentti edes liittyy aiheeseen? Kotiäideillä on jokin kumma tarve vähätellä julkista varhaiskasvatusta ja vetää se joka keskusteluun. Anna arvo omalle työllesi lastesi eteen ja anna arvo muillekin, jotka tekevät työtä toisten lasten hyväksi. Tämä viesti oli todella sanonko mistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi