Kotiäiti ei tee töitä "24/7" tuskin edes 8h päivässä
Jotain järkeä nyt teidän juttuihin. Päivät selaillaan somea ja Netflixiä ja samaa tekee lapsetkin. Välillä joutuu laittamaan pyykkiä, siivota ja laittaa ruokaa mihin menee pari tuntia päivästä. Ja sitten joutuu vielä leikkimään lasten kanssa ja ulkoilemaan, onpas kamalaa!
Ehkä hieman asia tykittää 8-10h henkisesti, fyysisesti tai molempia vaativaa työtä kuin leikkipuistossa muiden äitien kanssa juoruaminen.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en koe kotiäitiyttä työnä, eikä sitä voi mielestäni verrata palkkatyöhön.
Kotiäitiys on elämäntilanne. Oma valinta.
Uset äidit käyvät töissä ja töiden jälkeen hoitavat vielä ne kotiäidin hommat.
Itse olen lasten kanssa ollut kotona yhteensä neljä vuotta, enkä kokenut sitä kyllä työnteoksi, itseasiassa välillä oli tosi tylsää ja välillä tosi kivaa ettei tarvinnut mennä töihin.Miten sä hoidat kotiäidin hommat oman työsi päälle? Suljetko lapsesi johonkin tyhjiöön työpäivän ajaksi ja töistä tullessa otat ne sieltä ja sitten teet kaikki samat niiden kanssa kuin kotiäiti?
Päivähoidossa ovat,oletko ees kuullu sellaisesta ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla herätys kello 6.30. Koululaisille aamupala. Heidän lähdettyään yleistä siivousta ja järjestämistä. Kerholainen kerhoon ysilsi, mukana myös pienempi. Pienemmän kanssa puistoon. Sitten kerholainen haetaan kello 12, kotiin valmistamaan lounasta. Lounas. Pienempi päiväunille. Järjestelyä ja raivausta. Sitten kerholaisen äitiaikaa eli lueskellaan ja jutellaan. Sitten tulee koululaiset. Heille välipala ja jutustelua. Kun pienempi herää, pienille välipala. Sitten ulos. Sitten ruoka ja siivousta. Sitten mies kotiin ja harrastuskuskaukset alkaa. Joka välissä sitten vaatteiden korjailua, viikkausta, siivoilua, pyykkäystä, viikkailua, vaatteiden lajittelua. Laskujen maksmaista, kirjpparivalmisteluja, leirikoulujuttuja. Sitten taas iltapala. Ja siivoilua.
Kummasti päivä täyttyy.
Herätys klo 6. Lapset kuntoon, aamupalat koko perheelle ja laitettava vielä itsensäkin työkuntoon Klo 7:15 ulos ovesta, ensin koukkaus viemään lapset tarhaan ja sitten omalle työpaikalle. Klo 8-16:30 töitä ja vielä sellaisia töitä, joissa ei kännykkää vilkuilla tai Facebookia selailla. Lapset tarhasta (jollei mies ole hakenut) ja kotiin klo 17:15. Illallisen valmistaminen, mahdollisesti käydään tässä ennen kaupassa vielä lasten kanssa, yhteinen ruokailu ja sitten alkaa harrastusrumba. Jossain välissä pitäisi hoitaa pyykit. Imuroida. Silittää vaatteet. Korjata ja paikkailla. Ja haluan totta kai viettää illalla lasteni kanssa aikaa, jutella ja lukea, höpötellä päivän asioista ja viettää yhdessä aikaa. Illalla pitäisi jossain vaiheessa vielä lukaista huomisen papereita läpi. Tehdä ilmatoimet ja nukuttaa.
Eli käytännössä työssäkäyvä äiti (+isä) pyörittää sen kodin työnsä pyörittämisen lisäksi.
Ei pyöritä. Yksi ateria ja jonkinlainen iltapala ja lapsen kannssa olemista. Kaksi ulkoilua ja kolme ateriaa ja niiden siistiminen jää pois.
Samat kotityöt eli siivoukset, pyykit ym. on tehtävänä kuin kotiäidilläkin. Aamupala (meillä on koululaisiakin eli eivät saa aamupalaa koulussa) päivällinen ja iltapala on mielestäni kolme ateriaa, ei yksi. Kotiäiti laittaa tuohon lisäksi lounaan ja välipalan eli kaksi ateriaa enemmän, ei kolmea. Ja sinähän et käy tuon lisäksi 8h palkkatyössä niin luulisi sinun selviytyvän siinä 8h parista ulkoilusta ja ruokailusta ja sitten illalla muista kotitöistä niin kuin työssäkäyvät vanhemmat.
Ei ole. Illalla on iltaruoka ja iltapala. Kolme ateriaa jää pois.
Siivoamista on murto-osa, koska leikkimistä ja syömistä on vähemmän. Parhaimmillaan lapsi on hereillä vain pari tuntia tultuaan vrt että leikkii ja syö siellä kotona koko päivän.
Eikä töiden jälkeen tarvitse kuin olla. Päiväkoti on hoitanut jo sen kaiken varhaiskasvatuksen, mikä kotiäidillä on myös kontollaan.
Ja minä olen ihan työäiti nykyään.
Taisi tuo äiti mainita myös pikkukoululaisille laitettavan aamupalan. Jännä miten palstamammat laskevat ihan omien sääntöjensä mukaan aterioiksi vaan ne mitkä itselle sattuvat sopimaan.
Niin. Meillä nuo koululaiset on opetettu ottamaan itse vastuuta elämästään. Eli he laittavat ihan itse aamiaisrnsa ja korjaavat myös jälkensä.
Tuskinpa työäidit yleisesti mitään koululaisten aamupaloja laittavat, kun kai he lähtevät töihin paljon aiemmin kuin koululaisensa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen lasten kanssa ollut kotona yhteensä neljä vuotta, enkä kokenut sitä kyllä työnteoksi, itseasiassa välillä oli tosi tylsää ja välillä tosi kivaa ettei tarvinnut mennä töihin.Miten sä hoidat kotiäidin hommat oman työsi päälle? Suljetko lapsesi johonkin tyhjiöön työpäivän ajaksi ja töistä tullessa otat ne sieltä ja sitten teet kaikki samat niiden kanssa kuin kotiäiti?
Jossa he syövät ne ateriat jotka kotiäiti tekee itse, jossa he ulkoilevat jonka kotiäiti hoitaa itse, leikkivät ja sotkevat jotka on kotiäidin kontolla. Ja tulevat kotiin siinä vaiheessa kun kotona ei ole ollut koko päivänä kukaan sotkemassa ja ovat siellä sitten pari tuntia hereillä. Ei siinä mitään "samoja asioita hoideta" kahdessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et hoida :)
Miten jaksatte tapella siitä kenellä on raskainta? :D minä ainakin menen siitä mistä aita on matalin kunhan lapsi saa kaiken tarpeellisen ja nautin rennosta oleskelusta. Ihme tyyppejä, keneltä se kruunu tulee sitten ku olette stressanneet itsenne hengiltä? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä niin, eli toisinsanoen päivähoito hoitaa sun hommas kun olet töissä, ei ne suinkaan kaikki sua kotona odota kun töistä palaat..
No, selvästi et ole penaalin terävin kynä.
Vierailija kirjoitti:
Teen kotitöitä 5-6 tuntia päivässä eli laitan ruokaa, pesen pyykkiä, järjestelen paikkoja, käyn kaupassa ja siivoan. Miehelle jää silti siivottavaa ja painavampien ostostenkin tekemistä. Lisäksi hyppään mukana lasten hararstuksissa, kyyditsen, kestitsen lapsivieraita nykyisin melkein joka arkipäivä ja juttelen lasten kanssa, omien ja vieraiden. Silloin kun oli vauvaikäinen talossa ei voitu laskea tunteja, sillä heräsin tai valvoin yölläkin, imetin, kuuntelin vauvan itkut ja yritäin taata miehelle yöunet, joilla jaksaa palkkatöissä. Nykyisin teen myös paljon yhdessä lasten kanssa kotitöitä, sillä en kasvata heitä siihen, että äiti vain passaa! Miehelle heitän haasteen, että tekee esim pääsiäislounaan kylmiltään!
t. Palkkatöihin palaava kotiäiti
Peset pyykkiä, järjestelet paikkoja, käyt kaupassa ja siivoat joka päivä? Sinuna hakeutuisin hoitoon.
Mun siskoni on aina ollut niitä, joille on tärkeetä, että koti on tip top kunnossa. Kahdesta lapsesta huolimatta koti on aina sen näkönen, että se olis esittelyssä. Ihan kun listatkin ois jynssätty hammasharjalla. Ainoa kerta, kun siskoni koti ei ole ollut siisti oli silloin, kun hän oli kotiäitinä 2 vuotiaalleen. Silloin olin itse todella järkyttynyt, koska se ei ollut yhtään siskoni tyyppistä. Siivosin siskoni keittiön ja olohuoneen.
Eron huomaa hyvin kun on koululaisten kanssa lomalla. Tuntuu että ei muuta teekään kuin kokkaa ja siivoa. Just kävin neljä päivää maalla "lepäämässä" ja olen väsyneempi kuin lähtiessä.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu kukaanhan ei koskaan tee työajalla kuin töitä, ei käy Facebookissa tai muualla somessa, ei juoruile työkavereiden kanssa, ei istu pitkillä lounailla, kahvitauoilla... Ei kun kaikki töissä vaan raatavat 7,5 tuntia joka ikinen päivä samalla kun kotiäidit lepäilevät ;-)
Täytyy sanoa, että ei kotiäidin työ ole vaikeaa, mutta kyllä se silti rankkaa on. Töissä ei kukaan kitise, vikise, vaadi, roiku lahkeessa, huuda ja rimpuile vastaan eikä mun tarvi töissä maanitella ketään puolta tuntia pukemaan päällensä eikä selvitellä työkavereiden jatkuvia riitoja jokaisesta pikkuasiasta tyyliin "minä juon tästä mukista se on minun lempimuki" "ei kun se on mun lempimuki" ja jos et viiletä paikalle heti selvittämään asiaa niin vanhempi ylivoimallaan vie mukin ja pienempi huutaa kurkku suorana ja sitten vielä vauva konttaa perässä lahkeessa roikkuen.. Ikinä ei ole kukaan töissä koetellut mun hermoja tähän malliin ja kun selvität yhden ongelman niin seuraava on jo alkamassa...
Paitsi mulla on just tuollaista töissä. Ja kodin kolmen sijaan niitä on siellä 14.
Hyvä hyvä! Olen lto ja on niin turhauttavaa kuunnella kotiäitien valitusta. Tervetuloa vaan päiväkotiin katsomaan, mikä on vaativaa.
No eipä teillä niin vaativaa ole mitä esitätte. 7h työpäivä, suunnittelut useimmilla niin ja näin vaikka kotona pitäisi tehdä. Meillä lto:t vielä tekee parhaimmat vuorot, eli 8.30-15.30, kätevää kun ei tartte nousta aikasin eikä tarvitse värjötellä pihalla pakkasessa viimisenä, vaan pääsee ennen iltaulkoilua kotiin. Päikkäriaikaan ja aamu-ulkoilussa lto:lla aina "suunnittelutyötä ja palavereja ja paperihommia", niin eipä tartte sillonkaan ulkona värjötellä tai nukkarissa istua.
Minimaalisen vähän ollaan siellä lapsiryhmässä, pahimmat tapauksen käy vaan kääntymässä pitäessään laadukkaan varhaiskasvatushetkensä aamupiirin tms muodossa.
Että juu u, onpas rankkaa. Ja anteeksi jos avauduin, ajattelin että se nyt olisi tässä puolin ja toisin ok kun sinä aloitit...
Että juu, on kotona kyllä helpompaa kuin tiettyjen lastentarhanopettajien "työparina".
T. Äiti ja lastenhoitaja
Miksi kotiäitiyttä ja työelämää pitää edes vertailla? Kysehän on eri elämäntilanteista. Itse olen ollut molemmissa elämäntilanteissa, mutta ehdottomasti rankinta minun mielestäni on käydä töissä ja olla samaan aikaan pikkulapsen/lasten äiti. Siinä pelkkä työelämä tai pelkkä kotiäitiys on lasten leikkiä. On mentävä töihin vaikka yö on valvottu ja illalla on tehtävä ruokaa, oli väsymys mikä tahansa. Jossain vaiheessa pitää pestä myös pyykkiä ja siivota kotia. Tämä on silti ihan oma valintani ja ohimenevä elämänvaihe, johon olen omalla tavallani tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää lopettaa vauvan imettäminen yöllä ja ja laskea ettei vauva vaan vie yli 8h tuntia päivässä aikaa.
Mistä lähtien vauvan imettäminen on laskettu kotitöiksi?
Miten täällä ihmiset eivät tajua mitkä ovat kotitöitä ja mitkä joitain muita, yleensä itse itselleen keksittyjä (turhia) tekemisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää lopettaa vauvan imettäminen yöllä ja ja laskea ettei vauva vaan vie yli 8h tuntia päivässä aikaa.
Miten täällä ihmiset eivät tajua mitkä ovat kotitöitä ja mitkä joitain muita, yleensä itse itselleen keksittyjä (turhia) tekemisiä?
Ei tämä ketju edes koske "kotitöitä". Opettelisit lukemaan.
Henkisesti raskaampaa oli kotiäitiys. Koin sen nimenomaan 24/7 työnä. Ikinä ei pystynyt 10min edes aivot levätä.
Kun palasin töihin, se oli ihanaa! Työpäivän aikana ei pyörinyt ne kodin asiat päässä vaan aivot sai "levätä" niiltä jutuilta.
MUTTA silti jäisin kotiin heti uudestaan jos pystyisi. Vaikka se kotiäitiys oli TODELLA uuvuttavaa niin on se silti oli myös paljon palkitsevampaa kuin työni.
Mutta jos pitäisi miettiä kumpi oli raskaampaa niin selkeästi kotiäitiys. Työpäivän ajan kun oli aivot levännyt kitinästä tai uhmasta niin jaksoi paljon helpommin ja iloisemmin hoitaa sen kodin ja lapsenkin töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juujuu vauvan ruokkiminen on turhaa itselle keksittyä työtä :)
Olen ollut sekä kotiäitinä että pienten lasten työssäkäyvänä äitinä, ja ihan yhtä lailla työtä oli molemmissa tilanteissa.
En ymmärrä miksi naisten pitää jatkuvasti olla nokittamassa toisiaan, mitä siitä kukaan hyötyy? Opetelkaa hyvät ihmiset purkamaan väsymystänne/turhautumistanne/mistäonkaankyse johonkin muuhun kuin toisiin ihmisiin, koska muuten se paskasanko kaatuu jossain vaiheessa vaan omaan niskaan.
Kauheeta kitinää.. musta on ihanaa olla kotona koko nuorimmaisen hoitovapaakin vielä! Mulla ei kyllä tylsää oo ollut koskaan, sitähän voi tehdä ihan mitä vaan, lähteä kaupungille, kahville, syömään, museoon tai mitä vaan ja silti ehtii kotihommiakin ihan tarpeeksi tehdä :) Ja on kyllä kivaa kohta mennä takas töihinkin. Kauheeta suorittamista ihmisillä tuntuu elämä ja lapset olevan, sääli!
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta kitinää.. musta on ihanaa olla kotona koko nuorimmaisen hoitovapaakin vielä! Mulla ei kyllä tylsää oo ollut koskaan, sitähän voi tehdä ihan mitä vaan, lähteä kaupungille, kahville, syömään, museoon tai mitä vaan ja silti ehtii kotihommiakin ihan tarpeeksi tehdä :) Ja on kyllä kivaa kohta mennä takas töihinkin. Kauheeta suorittamista ihmisillä tuntuu elämä ja lapset olevan, sääli!
Minusta taas sinun viestisi on kauheaa kitinää siitä, ettet ymmärrä että joillekkin se kotiäitiys on raskaampaa. Ja uskon, että se johtuu eniten ihmisen luonteesta. Minä itse halusin antaa lapselle tyhmästi ajateltuna kaiken. Koin että se on minun tehtäväni omistaa se aika lapselleni. Mutta se onkin luonteestani kiinni. Samanlainen olen työelämässäkin, en "laiskottele" minuuttiakaan työaikana vaan teen työni liiankin tunnollisesti.
Toki mies hoiti puolet ajasta kun oli kotona mutta silloinkin käytin sen ajan johonkin kesken eräiseen hommaan (esim. Synttäreiden suunnitteluun, talvihaalarin etsimiseen netistä).
Kotiäitiys oli kyllä minulle vauva-aikana aika suorittamista. Nautin siitä kuitenkin hurjasti enkä muuttaisi toimintaani näin jälkikäteenkään mutta henkisesti olin kyllä aika kuormitettu. Koko ajan oli useampi asia mielessä mikä pitäisi hoitaa heti kun aikaa jostain ilmestyy.
Vierailija kirjoitti:
Jotain järkeä nyt teidän juttuihin. Päivät selaillaan somea ja Netflixiä ja samaa tekee lapsetkin. Välillä joutuu laittamaan pyykkiä, siivota ja laittaa ruokaa mihin menee pari tuntia päivästä. Ja sitten joutuu vielä leikkimään lasten kanssa ja ulkoilemaan, onpas kamalaa!
Ehkä hieman asia tykittää 8-10h henkisesti, fyysisesti tai molempia vaativaa työtä kuin leikkipuistossa muiden äitien kanssa juoruaminen.
No joo, miten sen nyt kukin kokee. Mieheni tekee vaativaa asiantuntijatyötä ja kokee pääsevänsä töissä helpommalla kuin kotona kolmen alle kouluikäisen kanssa.
Suoraan sanottuna paskat! Päiväkoti työtä ei voi rinnastaa kotiäitiyteen. Olen tehnyt 8 vuotta sijaisuuksia päiväkodissa, pidempiä ja lyhyempiä. Silti se on ollut kaikista kevyin työ mitä olen tehnyt. Kotiäitiys taas on ollut rankinta. Päiväkodissakin saa taukoa ja vastuu on jaettu. Ryhmässä lapset toimii myös huomattavasti helpommin kuten pyydetään. Siivooja käy päiväkodissa siivoamassa, eikä siivousta ole yhtäpaljon kuin leikki-ikäisten kotiäidillä. Sä et varmaan ole ollu kotiäiti ainakaan useamman kun yhden lapsen kotiäiti.