Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihottaako Ketipinor 25mg annoksella?

Vierailija
14.04.2017 |

25 mg on siis superpieni annos ja psykiatrin mukaan ei lihota. Mitä mieltä ootte, onko millaisia kokemuksia? Jotkuthan saattaa sitä syödä useita satoja mikrogrammoja päivässä.

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihottaa. Itse olen syönyt unettomuuteen 25 mg ja painoa tullut lisää viisi kiloa kahdessa kuukaudessa. Mitään elämäntapojani en ole muuttanut. Muutama vuosi sitten söin samaa tilapäiseen unettomuuteen ja sama juttu. Yksilöllistä.

Vierailija
62/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokahalu kasvoi huomattavasti. Aloin syömään kevyemmin ja useammin, en ole lihonut enkä laihtunut.

Nyt nukun hyvin ja syön hyvin. Eli voin hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuosissa ollaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25 mg on siis superpieni annos ja psykiatrin mukaan ei lihota. Mitä mieltä ootte, onko millaisia kokemuksia? Jotkuthan saattaa sitä syödä useita satoja mikrogrammoja päivässä.

Lihottamiset taitaa olla ihan tapauskohtaisia ja uskon, että kun niistä luetaan tältä palstalta ja muualta netistä, plasebo vaikutuksella on osansa.

Minulla on vaikea asteinen masennus, monenlaista lääkettä on kokeiltu ja ketipinoriakin. Yksikään lääke ei ole aiheuttanut lihomista vaikka sitä on väitetty tapahtuvan Mirtazapinilla, ketipinorilla tai milloin milläkin. Eiköhän osalla vaikuta lähinnä se, että kun on lihottava lääke käytössä ja voivat vierittää syyn sille, ei halu kontrolloida omaa syömistään ole enää niin hyvä. Tilanteessa, jossa kontrolli on muutenkin hakusalla on ruokailun kontrolli helppo menettää, jos lihominen on siitä kiinni.

Älä usko väitteitä, että lihottaa ja syö ja liiku niinkuin ennenkin.

Ei se lääke lihota, vaan se ihmeellinen jatkuva loputon nälkä ja halu syödä hiilihydraatteja enemmän ja enemmän vaikka lääkeannosta ei muuta, itse lihoin melkein 10 kiloa viime vuonna ja yhteensä jopa 20 kiloa parin vuoden aikan ja välissä on ollut dieettiä joka ei toiminut lääkkeen käytön aikana kovinkaan hyvin, paino ei meinannut laskea millään ihan sama mitä söi koska koko ajan oli pakko syödä jotain.

Jätin Mirtazapiinin pois ja ruokahalu katosi samantein, paino on pudonnut ihan itsekseen kun syksyllä lopetin käytön ja nyt ollaan melkeen kuosissa. Mutta nytpä ei nukuta lainkaan ja sekös vituttaa. Uudeksi lääkkeeksi sain Ketipinorin, juttuja siitä luettuani ei ole vielä houkuttanut ottamaan yhtään pilleriä. Meinaan kyllä kokeilla heti seuraavan loman aikana ja katsoa miten vaikuttaa, jos paino nousee muutamassa päivässä ja makeanhimo palaa niin jää kyllä siihen.

Ongelma Mirtazapiinin kanssa oli nimenomaan se pikku hiljaa hiipivä painonnousu koko ajan kasvavien annosten myötä. Tottakai kontrolloimalla syömistä voi pitää painon kurissa lääkkeen aiheuttamaa muutaman kilon turvotusta lukuunottamatta, mutta itsellä tuli pää kipeäksi jos ei syönyt tarpeeksi usein hiilareita ja niistä sitten ajan kanssa kiloja kertyi. Et siis liho hetkessä mitenkään järkyttävästi, mutta et myöskään tunne normaalia nälkää koska syöt jatkuvalla syötöllä. Sopivien ruoka-aineiden valinta ei yksin riitä koska kaloreita tulee aina liikaa suhteessa kulutukseen.

Mutta nukkumiseen Mirtazapiini on todella hyvä, suorastaan loistava eikä seuraavana päivänä ole mitään pahaa tokkuraa kuten unilääkkeillä. Jos siis siedät muutamia lisäkiloja esim +20 kg läskiä, niin ei muuta kun Mirtaa ääntä kohden ja elämä hymyilee. Itselle vain tuo painon nousu oli ongelma kun haluan olla hoikempi ja haluan syödä vain silloin kun on oikeasti nälkä.

Nyt tarkoitus olla ainakin kesään asti ilman tuota uutta Ketipinor lääkitystä, pelkään että paino nousisi takaisin kesään mennessä joten en uskalla aloittaa sen käyttöä juuri nyt kun paino on lähtenyt kivasti laskuun. Niin paljoa ei kesän aikana ehdi lihoa että siitä olisi silloin haittaa, joten kesäloman aikana varmaan testaan tuon.

Mutta tuo on hyvä tietää, että jos ihmettelee loputonta ruokahalua ja painon nousua vaikka syö vain "selleriä" niin tuosta lääkkeestä tulee sellaiset sivuvaikutukset ja niille voi tehdä jotain mutta ei ole helppoa käytön aikana kontrolloida, tästä on ihan omaa kokemusta. Aivan turha kenenkään vähätellä tätä asiaa.

Väitän, että vain ne ihmiset jotka ei muutenkaan liho, niin heitä nämä eivät pahemmin lihota, heidän elimistönsä on jo valmiiksi erilainen kuin  meillä jotka lihoo jo suklaan ja jäätelön näkemisestä. Meillä helposti lihovilla tuo lääke vain pahentaa tilannetta ja vain kovalla itsekurilla pysyy edes jotenkin kuosissa.

Suosittelen Mirtazapiinia jos mahdollinen lievä ylipaino ei pahemmin haittaa tai et ole lihovaa ihmistyyppiä ja haluat nukkua hyvin.

Tässä näkee miten erilailla lääkkeet voi eri ihmisiin vaikuttaa. Mulla Mirta teki nimenomaan aivan tajuttoman pöhnän joka jatkui iltaan asti, makeanhimo oli älytön ja en sen huumatun olon takia pystynyt tekemään mitään. Loppui muutamaan viikkoon sen käyttö.

Ketipinor on ollut mulla nyt käytössä 3 vuotta nukkumiseen, oon ottanut max 25 Mg mut yleensä vain puolikkaan tai kolmasosan. En ole huomannut mitään ruokahalun lisääntymistä enkä makeanhimoa, MUTTA painoni on hiipinyt ylös 6 kg tänä aikana. Ilman että mikään muu on muuttunut. Mun paino on aina ollut normaali ja pysynyt samana koko aikuisikäni. Olen tottakai miettinyt voiko painonnousu johtua jostain muusta, kuten iästä (tänä aikana 33-36) tai e-pillereistä (virallisen tiedon mukaan nekään eivät lihota...)

Mielestäni siis tuo pienikin annos Ketiä on hidastanut aineenvaihduntaa ja lihottanut, vaikka elän mahdollisimman terveellisesti.

Vierailija
64/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evenstar kirjoitti:

Nyt on käynnistetty laaja tutkimus Noista Antipsykooteista, Neurolepteistä. Suomessa. Tutkitaan asiaa jotain 3 vuotta. Kun lääkärit määrää noita raskaan sarjan lääkkeitä sellaisillekkin jotka eivät niitä oikeasti tarvi. Googlettamalla tietoa asiasta. Mut uutisissa oki et nyt on käynnistetty tutkimus. Vuosia menee et tulokset tulee.. Mut juuri tuo painonnousu asia on tutkimuksessa mukana. Ylipainohan ei ole mikään esteettinen kysymys pelkästään. Siinä on kysymys ihmisen elämästä. Ylipaino terveysuhka

Itse ylipaino ei ole terveysuhka, vaan se ruoka, jolla se ylipaino on hankittu. Eikä mikään lääke lihota yhtään ketään. Lihomiseen tarvitaan vääränlainen ruoka.

No nyt ollaan höpön äärellä. Ylipaino on tietenkin itsessään terveysuhka. Ja kyllähän terveelliselläkin ruoalla lihoo, jos sitä syö liikaa. Ja tämän keskustelun aihe on lääkkeiden lihottavuus.

Vierailija
65/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo annos on niin pieni, että en todellakaan murehtia painon noususta.. Jopa lapset käyttävät tätä lääkkettä noilla pienillä annoksilla...

Vierailija
66/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syönyt Ketipinoria unettomuuteen jo todella monta vuotta (6-7 vuotta ainakin), alkuun pitkään 25 mg ja viimeisen vuoden 50 mg. Painoni on tänä aikana vaihdellut muutamia kiloja riippuen siitä, miten tarkka olen syömisieni kanssa ollut ja miten paljon harrastanut liikuntaa. En ole kuitenkaan lihonut hallitsemattomasti, eikä lääke aiheuta muutoksia ruokahaluun. Liikunnan määrä toki aiheuttaa. Olen siis normaalipainoinen. 

Ketipinor mahdollistaa mulle 3-6 tunnin yöunet joka yö. Ilman lääkkeitä valvon aina kaksi yötä suunnilleen kokonaan ja sitten kolmannen kyllä nukun. Jätän Ketipinorin aina kesäloman alussa pois kokonaan ja yleensä noin 4-6 viikkoa jaksan vielä loman jälkeen sinnitellä ilman lääkettä, sitten on taas pakko ottaa ne käyttöön, koska olen jo lähes työkyvytön. Joka vuosi toki haaveilen siitä, että voisin jättää lääkkeet kokonaan pois - ei ole vielä onnistunut. 

Kaikkia meitä ei vaan ole tehty nukkumaan joka yö ja tekemään töitä joka päivä, joten tarvitaan lääkkeet, jos siihen pitää pystyä. Muuten elän tosi terveellisesti ja säännöllisesti, syön lähinnä kasvisruokaa ja liikun paljon. Baareissa en käy enkä käytä juurikaan alkoholia, koska se sekoittaa vaan systeemin kokonaan. 

Olen näiden Ketipinor-vuosieni aikana edennyt ammatissani todella vaativiin asiantuntijatehtäviin, enkä koe, että lääke olisi jotenkin "tyhmentänyt" minua tai vaikuttanut jotenkin muuten negatiivisesti. Päinvastoin: olen henkisesti täysin saamaton, jos en pysty nukkumaan. 

Vierailija
67/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihottaa. Jos ottaa 25mg/päivä, niin viikossa lihoaa 2 kg. Vähintään.

Vierailija
68/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on määrätty tuota lääkettä 25mg. En ole uskaltanut ottaa sitä. Pelkään että en enää herää jos otan sellaisen. Mun pitäis syödä ihan diagnoosinkin takia. En nyt kerro mikä. Ahdistaa jo se lääkkeen mahdolliset sivuvaikutukset, etten pysty sitä ottamaan. Tiedän että kaikilla lääkkeillä on ja "kokeile ihmeessä" "et voi muuten tietää."

Vierailija
69/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla 75mg unettomuuteen. Alkuun väitettiin, ettei pitäisi näin pienen annoksen lihottaa.

No, olen puolessa vuodessa lihonut 56kg 63kg, huom. VAIKKA urheilen päivittäin. Olen maratontason juoksija, ja lenkkeilen päivittäin n. 5km ja viikonloppuna pidempi lenkki n. 10-15kg.

Jos en olisi näin aktiivinen, painaisin varmasti yli 75kg jo tässä vaiheessa.

Nyt lääke menossa vaihtoon, lääkäriaika jo varattu.

Vierailija
70/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lihota,söin eilen kilon Ketipinoria ja tänään vaaka näyttää kilon vähemmän?

Vierailija
71/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan yöksi 12,5 mg. Olen lihonut 30 kiloa. Ruokahalun lisääntyminen on ollut jotain sellaista, jota ei pysty hallitsemaan. On aivan sudennälkä ja ahmimiskohtaukset hallitsemattomia. Mutta kun en nuku ilman ketiä kuin 3-4 tuntia yössä ja herään pieniinkin ääniin enkä saa enää unta. Mikään muu lääke ei auta.

Vierailija
72/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evenstar kirjoitti:

Nyt on käynnistetty laaja tutkimus Noista Antipsykooteista, Neurolepteistä. Suomessa. Tutkitaan asiaa jotain 3 vuotta. Kun lääkärit määrää noita raskaan sarjan lääkkeitä sellaisillekkin jotka eivät niitä oikeasti tarvi. Googlettamalla tietoa asiasta. Mut uutisissa oki et nyt on käynnistetty tutkimus. Vuosia menee et tulokset tulee.. Mut juuri tuo painonnousu asia on tutkimuksessa mukana. Ylipainohan ei ole mikään esteettinen kysymys pelkästään. Siinä on kysymys ihmisen elämästä. Ylipaino terveysuhka

Itse ylipaino ei ole terveysuhka, vaan se ruoka, jolla se ylipaino on hankittu. Eikä mikään lääke lihota yhtään ketään. Lihomiseen tarvitaan vääränlainen ruoka.

No nyt ollaan höpön äärellä. Ylipaino on tietenkin itsessään terveysuhka. Ja kyllähän terveelliselläkin ruoalla lihoo, jos sitä syö liikaa. Ja tämän keskustelun aihe on lääkkeiden lihottavuus.

Aloittaja on oikeassa: ylipaino on riski eikä tiedetä vielä yhtään sairautta, jonka se varmasti aiheuttaisi. Tällöin esimerkiksi korreloitaessa painoa sairauksiin taustalla voi hyvinkin olla ruoan sisältämät aineet tai jotkin muut syyt.

Ketipinor lihottaa ja aiheuttaa paljon muitakin ongelmia. Kannattaa surffata aiheesta sivistyksen kielellä.

Vierailija
73/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo annos on niin pieni, että en todellakaan murehtia painon noususta.. Jopa lapset käyttävät tätä lääkkettä noilla pienillä annoksilla...

Psykoosilääkettä, jota ei ole ikinä edes tutkittu unettomuuteen eikä sen pitkäaikaishaitoista vielä tiedetä. Mutta kukapa sitä ei omaa lastaan lääkkeillä pilaisi?

Vierailija
74/119 |
12.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Kannattaisi kokeilla esim. mirtatsapiinia pienellä annostuksella ensin. Tosin sekin kyllä lihottaa joitain.

Jos Ketipinor sopii sinulle Ap, etkä ole huomannut lihomista, niin siitä vaan. Ihmettelen kyllä vähän, miksi "pelkkään" unettomuuteen on määrätty noin vahvaa lääkettä. Ei sitä ainakaan jatkuvaan käyttöön ole tarkoitettu.

Nyt kyllä puhut omiasi. Olisiko parempi olla jakelematta täällä noita ”asiantuntevia” neuvoja ja jättää lääkehoito lääkärin vastuulle. Pahimmillaan sabotoit jonkun hoitoa ja heikent hoitomyöntyvyyttä kun jaat kommentteja ilman hoitovastuuta, taustatietoja ja potilaan tutkimista.

Vierailija
75/119 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksisuuntainen ja ketipinoria syön 300mg. Kahdessa kuukaudessa paino nousi 8kg. Ihan älytön nesteturvotus koko kehossa. Kasvoihin, nilkkoihin, reisiin käsivarsiin, sormiin, rintakehään, siis ihan kaikkialle tulee painaumajälkiä. Nilkat on niin turvoksissa välillä että aiheutuu jo kipua.

Nälkä on koko ajan valtava. Karsin hiilarit jo minimiin 5kg painon nousun jälkeen ja kärvistelen nälässä ettei paino nousisi. Turvotus ei kuitenkaan lakkaa, vaikka kiukkuisina, joisin vettä suuret määrät ja söisin ruokaa, jonka ei pitäisi turvottaa . Kasvot on pöhöttyyneet niin kuin alkkiksilla.

Vierailija
76/119 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lääke lihota, vaan se pulla mitä mätät naamaas. Lääkkeen syyksi vaan helpompi laittaa

Vierailija
77/119 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuosta tabletista paljonkin energiaa? Jos esimerkiksi 1000 kcal niin se pitäisi huomioida muussa syömisessä

Vierailija
78/119 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lääke lihota, vaan se pulla mitä mätät naamaas. Lääkkeen syyksi vaan helpompi laittaa

Ketiapiini itsessään hidastaa aineenvaihduntaa ja kerää nestettä kehoon ja tämän lisäksi aiheuttaa oikeasti valtavan näläntunteen. Pienistä annoksista en tiedä, kuinka kova näläntunne tulee, mutta 300mg on nälkä koko ajan. En suostu kuitenkaan antamaan sille tunteelle periksi, kun olen ajatellut, että josko se menisi ohi, kun tarpeeksi kauan syön lääkettä. En kyllä kuitenkaan ihmettele, jos muut antavat periksi ja mättävät ruokaa koko ajan suuhunsa. Suosittelen, että pitäkää kotona vain kevyttä syötävää. Appelsiineja mättämällä tuskin lihoo kymmeniä kiloja, vaikka tuota lihomista ei nähtävästi voi estää muuten kuin syömällä vähemmän kuin ennen lääkitystä. Minulla ketipinor tulee olemaan käytössä jopa loppuelämän, joten on pakko pitää itsehillintä kunnossa. Tietääkö kukaan, että saako tuota nestepöhöä pois? Mulla on niin kova turvotus, että se tosissaan aiheuttaa jo kipuakin ja tuntuu että nestettä kertyy koko ajan vain lisä ja lisää.

Vierailija
79/119 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatakseni kysymykseen:

Aloitin Ketipinorin 25 milligrammalla 15-vuotiaana unettomuuteen. Kyllä, siihen aikaan ainakin jo noin nuorille kirjoitettiin neuroleptejä. Silloin ketiapniinia markkinoitiin nimellä Seroquel, mutta siis sama lääke.

Lihoin painosta 46 kg painoon 55 kg. On tietysti vaikea sanoa johtuiko painonnousu puhtaasti ”naiseksi kasvamisesta”, koska ainakin pyllyni pyöristyi ja reidet kasvoivat. Eli voi olla lääkkeen syytä tai sitten ei. Olin siinä iässä kun kuukautiseni alkoivat, ja se tukee sitä teoriaa, että naiseksi kasvaminen oli painonnousun syynä.

Sittemmin sairastuin psykoosisairauksiin (psykoottinen masennus), ja Seroquel/Ketipinor nostettiin pikkuhiljaa 400 mg:aan. Lihoin HILJALLEEN 60-kiloiseksi. Tässä vaiheessa voisi jo sanoa, että Ketipinor todennäköisesti lisäsi ruokahaluani ja hidasti aineenvaihduntaani.

Vastatakseni muihin askarruttaviin kysymyksiin:

Tuolloin 15-vuotiaana ei ollut muuta vaihtoehtoa. En nukkunut lainkaan, ja se lopulta laukaisikin psykoottisia oireita. Psykoottisen masennuksen diagnoosin sain vasta myöhemmin. Kolmiolääkkeet olisivat olleet puhdasta hulluutta niin nuorelle, joten Seroquel oli ainoa mahdollinen pelastus. Ja pelastus se olikin: aloin nukkua ja sain taas käytyä koulussa. En ollut päivisin enää siinä pöhnässä, mitä unettomuus aiheutti. Siis lääke pelasti minut ainakin tuolloin, vaikka myöhemmin psykoottinen masennus puhkesikin.

Olen nyt päässyt irti Ketipinorista ja se on hyvä juttu. Käytän unettomuuteen, joka usein edelleen yllättää minut, melatoniinia. Oletko kokeillut sitä? Kokeile AP ensin kaikkea muuta mahdollista ennen kuin tartut neurolepteihin. Lääkkeestä vieroittuminen oli nimittäin vaikeinta elämässäni.

Vierailija
80/119 |
01.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma K. kirjoitti:

Lihottaa. Jos ottaa 25mg/päivä, niin viikossa lihoaa 2 kg. Vähintään.

Siis mitä 🙄

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän