Ihan järkyttävän surullinen toi Klaus Härön Uusi ihminen
Kommentit (47)
Ei pelkästään Ruotsin kaapeissa. Samaa tehtiin tuohon aikaan kaikkialla. Ah paitsi Saksassa olivat jo lopettaneet.
Mitä siinä olikaan, pakkoabortit? Kenelle, oliko vammaisille, mielisairaille vai mille? Oon kyllä nähnyt ja muistan että oli surullinen ja järkyttävä, mutta en tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä olikaan, pakkoabortit? Kenelle, oliko vammaisille, mielisairaille vai mille? Oon kyllä nähnyt ja muistan että oli surullinen ja järkyttävä, mutta en tarkemmin.
No päähenkilö jota myös yritetään sterilisoida on ainakin fiksu ja monet muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Sen aikaisen "sosiaaliturvan" tai köyhäinavun tarpeessa olijoille. Koska vain huono ja kelvoton ihminen tarvitsee yhteiskunnan apua...
Samaa on tehty Suomessa ja vielä pitkään... Ei olla yhtään parempia kuin ruotsalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Päähenkilön äiti kuoli ja isästä tuli seitsemän lapsen huoltaja. Sosiaaliviranomaiset sijoittivat perheen lapset, mutta vanhin tyttö 17 v laitettiin tyttöjen työlaitokseen, josta pääsi ulos vain suostumalla sterilisaatioon.
Tyttö tuli myöhemmin raskaaksi ja järjesti itsensä mielisairaalaan jotta lapsi saisi syntyä. Kun äiti pääsi ulos 20 vuoden päästä oli poika häntä vastassa.
Joskus miettii että elokuvan näyttäminen juuri nyt on erittäin ajankohtaista. Tälläkin palstalla on mielipiteitä, joissa toivotaan lisääntymislupaa tai tiettyä varallisuutta lapsia hankkiville.
Uudessa ihmisessä juristiperheen isä raiskaa tyttökodista päässyttä kaunista Lisaa, koska köyhä piika Lisa on sterilisoitu ja lopulta Lisa tekee itsemurhan.
Yksi tyttökodin kasvateista suostuu sterilisaatioon, koska hänelle luvataan silloin oikeus lapsensa kasvatukseen. Tyttö suostuu, mutta näkeekin poikaansa vain kaksi kertaa vuodessa tyttökodin pihassa.
Päähenkilö Gerdrud tekee brutaalin ryijytyön, joka julkaistaan rotuoppia mainostavan johtajan tilaisuudessa. Siinä on naiset, joiden jalkojen välistä valuu veri!
En tiedä tekikö leffa muihin yhtä suuren vaikutuksen. Tai sitten mä olen ainoa herkkis.
Syynä pakkosterilisaatioon saattoi olla geeneiltään sikiävä suku ja köyhyys.
Mä en pystynyt katsomaan itkemättä. Ihmisoikeudet ei ole mikään kirosana.
Miettikää, ketkä toi rotuopin Suomeen, ei ollut suo kuokka ja Jussi -tyyppi.
Itselle tuli myös mieleen, kuinka olisi saattanut joutua muiden polkemaksi ihan vain huonolla tuurillakin tuohon aikaan. Esim. jos vanhemmat olisivat kuolleet tai jääneet työttömiksi tai sairastuneet. Jotenkin se itsetyytyväinen onnekkaiden porukka oli samanlaista kuin tänäkin päivänä, ei välttämättä yhtään sen älykkäämpiä, lahjakkaampia tai muuta, ainoastaan kulissinsa pitäneet onnekkaasti pystyssä.
Tykkään Klaus Härön leffoista. Niissä on jotenkin sitä samanlaista oikeudentuntoa kuin itsessänikin. Heikointa ei saa polkea, vaikka se onkin kovin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Joskus miettii että elokuvan näyttäminen juuri nyt on erittäin ajankohtaista. Tälläkin palstalla on mielipiteitä, joissa toivotaan lisääntymislupaa tai tiettyä varallisuutta lapsia hankkiville.
Uudessa ihmisessä juristiperheen isä raiskaa tyttökodista päässyttä kaunista Lisaa, koska köyhä piika Lisa on sterilisoitu ja lopulta Lisa tekee itsemurhan.
Yksi tyttökodin kasvateista suostuu sterilisaatioon, koska hänelle luvataan silloin oikeus lapsensa kasvatukseen. Tyttö suostuu, mutta näkeekin poikaansa vain kaksi kertaa vuodessa tyttökodin pihassa.
Päähenkilö Gerdrud tekee brutaalin ryijytyön, joka julkaistaan rotuoppia mainostavan johtajan tilaisuudessa. Siinä on naiset, joiden jalkojen välistä valuu veri!
En tiedä tekikö leffa muihin yhtä suuren vaikutuksen. Tai sitten mä olen ainoa herkkis.
Lisan kohtalo oli kaikista kauhein.
Kanat nokkii kirjoitti:
Itselle tuli myös mieleen, kuinka olisi saattanut joutua muiden polkemaksi ihan vain huonolla tuurillakin tuohon aikaan. Esim. jos vanhemmat olisivat kuolleet tai jääneet työttömiksi tai sairastuneet. Jotenkin se itsetyytyväinen onnekkaiden porukka oli samanlaista kuin tänäkin päivänä, ei välttämättä yhtään sen älykkäämpiä, lahjakkaampia tai muuta, ainoastaan kulissinsa pitäneet onnekkaasti pystyssä.
Tykkään Klaus Härön leffoista. Niissä on jotenkin sitä samanlaista oikeudentuntoa kuin itsessänikin. Heikointa ei saa polkea, vaikka se onkin kovin helppoa.
Niin. Tehtiin muka ymmärtäväistä sosiaalipolitiikkaa, mutta moni hoitaja (näissä laitoksissa) ei enää pystynyt elämään itsensä kanssa. Eivätkä uhrit pystyneet puhumaan. Häpesivät itseään. Eivät luottaneet itseensä.
Hyi kamala, ei kovinkaan kauas tarvitse historiassa kurkistaa että löytää aivan järkyttäviä säädöksiä ja etenkin naisten kaltoinkohtelua.
Hakekaa kätilö kolmoskirjassa kerrottiin mm. Iso-Britannian tartuntatautilaista ja "kadonneista" lapsista.. Tositapahtumia nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No päähenkilö jota myös yritetään sterilisoida on ainakin fiksu ja monet muutkin.
Köyhien tai sosiaalisesti epäonnistuneiden fiksuus ärsyttää parempiosaisia aivan mahdottomasti...
Eihän sen niin pitänyt mennä, että luuseri näpäyttää paremmin onnistuneita. Tai vaatii oikeuksiaan. Tai uskaltaa edes nousta vastustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin luurangot kaapissa. Surullinen on.
Tuli vaan nykytapahtumien takia mieleen, että olisiko kannattanut sittenkin pitää sisukkaiden taistelijoiden geenejä ruotsalaistenkin? Koko kansa kuohittu alistuviksi aisankannattajiksi. Ja lopputuloksena antavat vieraiden raiskata ja tappaa lähimmäisiään.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkästään Ruotsin kaapeissa. Samaa tehtiin tuohon aikaan kaikkialla. Ah paitsi Saksassa olivat jo lopettaneet.
Ruotsi näyttäytyi kansankotina. Aina oli kanelbullaa, mutta Astrid Lindgrenkin antoi lapsensa rikkaaseen perheeseen ja ammentoi satunsa siitä tuskasta.
Vierailija kirjoitti:
Oli vaikuttava elokuva. Sterilisaatiohan tehtiin köyhien perheiden tytöille, etteivät jatkaisi samaa mitä äitinsä ts, suurperheen perustamista. Kaksi lastahan oli kai se ihanne. Gerdrudista arveltiin, että hän tykkää pojista ja sterilisaatio oli siksi ennakoiva toimenpide. Koko sisarusparvi ja koti hajotettiin, synkkää historiaa ja samanlaista tietysti täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhien perheiden tyttäret ettei ns. heikompi aines lisääntyisi. Samoin jos teki aviottoman lapsen niin Irlannissa joutui laitokseen ja vauva annettiin adoptoitavaksi. Tällaiset tapauket varmaan myös joutuivat steriloitaviksi Ruotsissa. Riitti jos oli köyhän perheen lapsi tai vanhemmilla jotain ongelmia, alkoholismia tai mielenterveysongelmia, ei haluttu tällaisten ihmisten jatkavan geenejään. Vammaisia myös steriloitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli vaikuttava elokuva. Sterilisaatiohan tehtiin köyhien perheiden tytöille, etteivät jatkaisi samaa mitä äitinsä ts, suurperheen perustamista. Kaksi lastahan oli kai se ihanne. Gerdrudista arveltiin, että hän tykkää pojista ja sterilisaatio oli siksi ennakoiva toimenpide. Koko sisarusparvi ja koti hajotettiin, synkkää historiaa ja samanlaista tietysti täällä Suomessa.
Rosemary Kennedy vietiin laitokseen ja hänelle tehtiin lobotomia koska pelättiin että hän tekee aviottoman lapsen ja pilaa suvun maineen ja mahdollisuudet menestyä politiikassa. Sattui sitä paremmissakin perheissä.
Ruotsin luurangot kaapissa. Surullinen on.