Voisiko 6-vuotias olla YHDEN yön yksin kotona?
Minä haluan ystävien kanssa Tallinnaan ja olisin yhden yön pois kotoa. Jos 6 vuotiaallelaittaa ruuat valmiiksi ja avaa sängyn niin eikö se pärjäisi yhden yön yksinään. Yh äitinä minulle kuuluu oikeus joskus rentoutua ja irroitella!
Kommentit (147)
EI!!! 6-vuotiasta EI voi jättää vuorokaudeksi yksin kotiin. Tilaa lastenhoitaja kotiin tai kysy lapsen kaveriperheistä voisko lapsi mennä heille yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi. Minä kysyin omalta 5-vuotiaalta, että haluisiko olla yksin illan kotona, jos äiti käy vähän kaupungilla. Toinen oli ihan innoissaan :)
Iltapala valmiiksi, telkkari auki ja peti valmiiksi. Ton ikäinen nukahtaa yleensä melkein silmänräpäyksessä kun uni tulee, niin ei kai siinä sen kummempaa. Ite tuun kuitenkin jo yöllä kotiin ennen heräämistä, niin sitten saa taas turvallisesti herätä kotona, kun äitikin on siellä.
Jos laittaisi eri päivien ruoat eri värisiin kippoihin, niin eiköhän tuo pärjäisi pidempäänkin. Laittaisi mikroon valmiiksi jonkun ohjelman, että yhtä nappia painamalla ruoka lämpenisi sopivasti. Voisikin joskus kokeilla. Tuo minun tyttöni osaa kuitenkin jo pukea itse ja tietää, ettei pihalta saa lähteä pois. En ymmärrä, miksei muutamaa päivää pärjäisi omineen.
Et voi olla tosissasi! !!!!
Älkää viittikö laittaa näin tyhmiä juttuja tänne. Ajatelkaa, tästäkin maasta varmasti löytyy muutama tyhjäpää, joka jättää lapsen hoidotta koska vauvapalstallakin joku antoi siihen suositukset!
Vierailija kirjoitti:
Te ette tunne minua tai elämäntilannettani! Kyllä tuo pärjäisi ihan hyvin yhden yön. Saisi tuliaisiakin.
Tuliaisina lapsuudentraumat ja heitteillejättökokemus. Vaikuttaa samaan tapaan kuin vaikka "lievä" seksuaalinen kajoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajatelkaa nyt, kaikki tajuavat, että noin ei voi tehdä, mutta samaa vaatii silti valtio.
Yksinhuoltajan tulisi jättää lapsi yksin mennäkseen töihin. Jos ainoa työ minkä yksinhuoltaja saa on ilta- tai yö työtä niin valtiomme mielestä se pitäisi ottaa vastaan vaikka lapselle ei olisi hoitopaikkaa.Yhtälailla se lapsi kärsii siellä kotona yksin oli vanhempi töissä taikka muuaalla.
Jos lapsi on alle kouluikäinen, hänelle järjestetään hoitopaikka, siksi aikaa kun vanhempi on työssä! Esim perhepäivähoito on joustava tapa vuorotyötä tekevälle yh-vanhemmalle. Ei vanhemmuus ole mikään syy jäädä kotiin makoilemaan. Meillä on hyvät päivähoitosysteemit olemassa.
Pienet koululaiset EIVÄT voi olla yksin öitä ja pitkiä aikoja. Heille ei olemassa mitään muuta kuin iltapäiväkerhot. Kesällä ei mitään.
Jos työ on ilta taikka yö työtä jota joutuu tekemään kesälläkitn niin miten sitten?
Tai kesäisin kun ei ole koulua minne laittaa lapsi?
Miksi ekaluokkalainen pitäisi valtion vaatimuksesta olla yksin koko päivän taikka yön, kun samalla ihmiset vahtaavat muuten yksin jätettyjä samanikäisiä lapsia?Tähän voi tietenkin heittää mummo hoitamaan lasta yms. Kaikilla ei ole sukulaisia turvaverkkona.
On röyhkeää ihmisiltä joilla näin on, pöyhistellä paremmuudellaan.
Osalla ihmisistä palkka ei riitä myöskään yksityisen lastenhoitajan palkkaamiseen.Miten niin pöyhistellä paremmuudellaan? Lapsia ei nyt vain jätetä yöksi yksin. Koululaisellekin voi sopia pientä maksua vastaan jonkun iltapäiväpaikan, joku naapurin eläkeläinen voi hyvin olla turvapaikkana. Ei kai se yksinhuoltajuus tee ihmisestä avutonta, jos on sen lapsen maailmaan saattanutkin?
Minustakaan pieniä lapsia ei voi jättää yksin yöksi. Pöyhistely tarkoittaa sitä, että ihmiset joiden lapsia hoitaa tarvittaessa mummo taikka ystävällinen naapuri eivät voi pöyhkeillä elämänhallinnalla ihmisille joilla ei näitä ole.
Aloitus on trolli sehän nyt aika selkeää.
Kuitenkin yksihuoltajia kohtaan on sellainen kaksinaismoralistinen vahtaus käynnissä.
Toisaalta pahekdutaan jos yksinhuoltaja jättää lapsensa liikaa yksin, mutta samalla paheksutaan kun yksinhuoltaja ei suostu jättämään lasta yksin liikaa töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Ette ilmeisesti ymmärrä miten rankkaa minun elämäni on. Minun siis kuuluu olla kotona vankina ja köydä töissä. Omasta elämästä ei saa nauttia. Just
Ap
Keksi parempi nyyhkytarina. Tota marttyyri tarinaa on kuultu ennenkin, joten vie lapsosesi hoitoon että pääset lomalle. Et yksin jätä! Mistä saa ruokaa ja kuka ruuan lämmittää? Olet vastuuton äiti.
Vierailija kirjoitti:
Te ette tunne minua tai elämäntilannettani! Kyllä tuo pärjäisi ihan hyvin yhden yön. Saisi tuliaisiakin.
Ja ajattelit näin "viisaana" todeta että lapsesi osaa huolehtii itsestään ja saa palkkioksi tuliaisia? Kuin psykopaatti olet, että uskot tohon satuun itsekin?
Ei lasta voi jättää yksin. Lapsi pelkää yksin ja ei taatusti osaa hoitaa kaikkia tilanteita. Eikä aikakäsityskään ole vielä täysin kehittynyt 6-vuotiaalla. Yksinhuoltaja voi etsiä muuta iloa elämäänsä. Olen yh äiti ja lapseni eivät ole olleet öitä yksin. Harrastukseni vuoksi ovat olleet illalla 2h yksin ja koulun jälkeen työssä oloni takia. Ei tulisi mieleen jättää heitä yöksi yksin. Lapseni ovat peruskouluikäisiä.
Lastensuojeluilmoitus!!! Hulluko olet?
"Pöyhistely tarkoittaa sitä, että ihmiset joiden lapsia hoitaa tarvittaessa mummo taikka ystävällinen naapuri eivät voi pöyhkeillä elämänhallinnalla ihmisille joilla ei näitä ole".
Elämänhallinta vanhemmalla, joka jättää 6-vuotiaan lapsen kotiin yksin Tallinnan matkan takia, on aika lailla hukassa. Samainen vanhempi lähtee myös lähibaariin ryyppäämään ja jättää lapsen kotiin nukkumaan. Molemmat yhtä tuomittavia juttuja. Hyvä elämänhallinta olisi ap:n tilanteessa ollut sitä, että hän järjestäisi lapselle hoidon Tallinnan matkan ajaksi, näin tekevät myös ne vanhemmat, joilla ei ole niitä sukulaisia lähettyvillä. Lastenhoitopalveluita on olemassa, mutta niiden selvittely ja järjestely vaatii sitä elämänhallintaa.
Tuohon yh:n vahtaamiseen ja työasiaan en ota kantaa, varmaan riippuu niin työpaikasta. Hyvä turvaverkosto tietysti auttaa yh:lla.
Taitaa Suomen lakikin sanoa, että ei saa. Mutta toisaalta, asuessani Japanissa ei voinut kuin ihailla miten omatoimisia ja itsenäisiä sikäläiset lapset ovat. Käyvät kaupassa ja kulkevat tarhaan yksin. En yhtään ihmettelisi vaikka kuus vuotias siellä pärjäis yhden yön yksin enkä pidä sitä mitenkään tuomittavana jos lapsi on itsenäinen. Voihan sitä kumminkin soittaa ja tarkistaa, että kaikki on hyvin ja lapsi voi soittaa jos tulee joku hätä.
Eikö sulla ole ketään naapuria jota voisit pyytää vahtimaan lasta?
Täytyy olla kiroitusvire, KUUSITOISTA ko tarkoitat iäksi? Nykyteinit kuulostavat ihan 100% samalta kuin avauksesi, paitsi kun eivät tottele
Oa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Ette ilmeisesti ymmärrä miten rankkaa minun elämäni on. Minun siis kuuluu olla kotona vankina ja köydä töissä. Omasta elämästä ei saa nauttia. Just
Ap
jepjep vai ei oo provo xD no miten sulla on rankkaa sen yhden kanssa? mietipä sitä et mulla on useampi ja joo oon yh
Mikä kysymys? Kysy lastenlääkäriltä neuvoa?
Tietenkin saa! Ihme vauvoja näiden Palstamammojen lapset, jos eivät 6-vuotiaana pärjää 1 yötä yksin kotona.
EI!