Voisiko 6-vuotias olla YHDEN yön yksin kotona?
Minä haluan ystävien kanssa Tallinnaan ja olisin yhden yön pois kotoa. Jos 6 vuotiaallelaittaa ruuat valmiiksi ja avaa sängyn niin eikö se pärjäisi yhden yön yksinään. Yh äitinä minulle kuuluu oikeus joskus rentoutua ja irroitella!
Kommentit (147)
Meidän äiti oli totaaliyh (isä kuollut), lapsia siis oli 3.
Olen esikoinen, ja vielä kun olin 15 (veljet 13 ja 12), äiti palkkasi aina yöksi meille "hoitajan" (kaverinsa vastuullisen 18-vuotiaan) seuraksi ja turvaksi. Äiti siis ei ollut hurvittelumatkoilla juuri koskaan, toki välillä, mutta pääosin työmatkoja (1-3 yötä).
Olin ja olen tosi kiitollinen, että äiti ei halunnut jättää meitä yksin. Toki monet 15-vuotiaat pärjäisi yksinkin, mutta itse olin nössö ja minusta oli kivaa, että tuli "isosisko", jonka kanssa höpöttää tyttöjen juttuja ja meikkailla - ja joka toi turvaa pelkällä olemuksellaan.
Nykyään 3-vuotiaan äitinä en todellakaan jättäisi pientä lasta yksin. En jätä omaani edes roskien viennin ajaksi yksin (kerrostalo).
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan ystävien kanssa Tallinnaan ja olisin yhden yön pois kotoa. Jos 6 vuotiaallelaittaa ruuat valmiiksi ja avaa sängyn niin eikö se pärjäisi yhden yön yksinään. Yh äitinä minulle kuuluu oikeus joskus rentoutua ja irroitella!
Ihan sairasta trollausta tämä aloitus.
Mutta ajatelkaa nyt, kaikki tajuavat, että noin ei voi tehdä, mutta samaa vaatii silti valtio.
Yksinhuoltajan tulisi jättää lapsi yksin mennäkseen töihin. Jos ainoa työ minkä yksinhuoltaja saa on ilta- tai yö työtä niin valtiomme mielestä se pitäisi ottaa vastaan vaikka lapselle ei olisi hoitopaikkaa.
Yhtälailla se lapsi kärsii siellä kotona yksin oli vanhempi töissä taikka muuaalla.
Et voi olla tosissasi! Jos lapsen on hankkinut, pitää hänestä pitää huolta. Kasvata hänet ensin isoksi ja hurvittele sitten. Vai että tuliaisia...
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi. Minä kysyin omalta 5-vuotiaalta, että haluisiko olla yksin illan kotona, jos äiti käy vähän kaupungilla. Toinen oli ihan innoissaan :)
Iltapala valmiiksi, telkkari auki ja peti valmiiksi. Ton ikäinen nukahtaa yleensä melkein silmänräpäyksessä kun uni tulee, niin ei kai siinä sen kummempaa. Ite tuun kuitenkin jo yöllä kotiin ennen heräämistä, niin sitten saa taas turvallisesti herätä kotona, kun äitikin on siellä.
Jos laittaisi eri päivien ruoat eri värisiin kippoihin, niin eiköhän tuo pärjäisi pidempäänkin. Laittaisi mikroon valmiiksi jonkun ohjelman, että yhtä nappia painamalla ruoka lämpenisi sopivasti. Voisikin joskus kokeilla. Tuo minun tyttöni osaa kuitenkin jo pukea itse ja tietää, ettei pihalta saa lähteä pois. En ymmärrä, miksei muutamaa päivää pärjäisi omineen.
Siinä toinen malliäiti!
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajatelkaa nyt, kaikki tajuavat, että noin ei voi tehdä, mutta samaa vaatii silti valtio.
Yksinhuoltajan tulisi jättää lapsi yksin mennäkseen töihin. Jos ainoa työ minkä yksinhuoltaja saa on ilta- tai yö työtä niin valtiomme mielestä se pitäisi ottaa vastaan vaikka lapselle ei olisi hoitopaikkaa.Yhtälailla se lapsi kärsii siellä kotona yksin oli vanhempi töissä taikka muuaalla.
Jos lapsi on alle kouluikäinen, hänelle järjestetään hoitopaikka, siksi aikaa kun vanhempi on työssä! Esim perhepäivähoito on joustava tapa vuorotyötä tekevälle yh-vanhemmalle. Ei vanhemmuus ole mikään syy jäädä kotiin makoilemaan. Meillä on hyvät päivähoitosysteemit olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi. Minä kysyin omalta 5-vuotiaalta, että haluisiko olla yksin illan kotona, jos äiti käy vähän kaupungilla. Toinen oli ihan innoissaan :)
Iltapala valmiiksi, telkkari auki ja peti valmiiksi. Ton ikäinen nukahtaa yleensä melkein silmänräpäyksessä kun uni tulee, niin ei kai siinä sen kummempaa. Ite tuun kuitenkin jo yöllä kotiin ennen heräämistä, niin sitten saa taas turvallisesti herätä kotona, kun äitikin on siellä.
Jos laittaisi eri päivien ruoat eri värisiin kippoihin, niin eiköhän tuo pärjäisi pidempäänkin. Laittaisi mikroon valmiiksi jonkun ohjelman, että yhtä nappia painamalla ruoka lämpenisi sopivasti. Voisikin joskus kokeilla. Tuo minun tyttöni osaa kuitenkin jo pukea itse ja tietää, ettei pihalta saa lähteä pois. En ymmärrä, miksei muutamaa päivää pärjäisi omineen.
Siinä toinen malliäiti!
Taitaa olla sama ap, joka provoilee :D
Varmasti joku 15-17v haluaisi ansaita taskurahaa lastenhoidolla? Kysy joltain teiniltä jos voisi vahtia yön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajan tulisi jättää lapsi yksin mennäkseen töihin. Jos ainoa työ minkä yksinhuoltaja saa on ilta- tai yö työtä niin valtiomme mielestä se pitäisi ottaa vastaan vaikka lapselle ei olisi hoitopaikkaa.Yhtälailla se lapsi kärsii siellä kotona yksin oli vanhempi töissä taikka muuaalla.
Jos lapsi on alle kouluikäinen, hänelle järjestetään hoitopaikka, siksi aikaa kun vanhempi on työssä! Esim perhepäivähoito on joustava tapa vuorotyötä tekevälle yh-vanhemmalle. Ei vanhemmuus ole mikään syy jäädä kotiin makoilemaan. Meillä on hyvät päivähoitosysteemit olemassa.
Pienet koululaiset EIVÄT voi olla yksin öitä ja pitkiä aikoja. Heille ei olemassa mitään muuta kuin iltapäiväkerhot. Kesällä ei mitään.
Jos työ on ilta taikka yö työtä jota joutuu tekemään kesälläkitn niin miten sitten?
Tai kesäisin kun ei ole koulua minne laittaa lapsi?
Miksi ekaluokkalainen pitäisi valtion vaatimuksesta olla yksin koko päivän taikka yön, kun samalla ihmiset vahtaavat muuten yksin jätettyjä samanikäisiä lapsia?
Tähän voi tietenkin heittää mummo hoitamaan lasta yms. Kaikilla ei ole sukulaisia turvaverkkona.
On röyhkeää ihmisiltä joilla näin on, pöyhistellä paremmuudellaan.
Osalla ihmisistä palkka ei riitä myöskään yksityisen lastenhoitajan palkkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vuoropäivakoti. Ja työt aloitetaan kun hoito järjestyy eli 2 viikon kuluessa. Tämä on taas niitä yh äitien lusmuilujuttuja ettei voi ottaa työtä vastaan kun ei saa hoitopaikkaa.
Ennen pystyi, nykyään ei.
t. keski-ikäinen ja useinkin lapsena öitä yksin kun äiti kävi yötöissä
Vierailija kirjoitti:
Voi nuoret naiset. Kun nperheen perustatte niin laittakaa lapsi silloin etusijalle. Jos haluat rentoutua niin ota ensin selvää onko lapsi mahdollista viedä jonnekin hoitoon. Vasta sen jälkeen ala miettimään mitä voisin sillä vapaalla ajalla tehdä.Ei, minäkään en ole voinut 13 vuoteen "elää omaa elämääni". Perheenä olemme käyneet 2 kertaa ulkomailla ja itse olen käynyt tämän 13 vuoden aikana kolme kertaa työmatkalla ulkomailla. Perhe on numero 1. Minulla on 6 vuotias lapsi. Ja 10 ja 13. En voisi edes sitä 13 vuotiasta pakottaa olemaan yksin yötä kotona, saati 6 vuotiasta. Nuoret naiset, tämänkin takia kannattaa elää elämä polttamatta siltoja, voi tulla eteen se päivä, kun äidit, tädit, kaverit tai muut tuttavat olisi niin kiva saada mukaan lapsenhoitoa tarjoamaan.
Siltojen polttamisesta tuli mieleen, että se lapsen isäkin olisi hyvä pitää lapsen elämässä mukana. Vai ihanko tarkoituksella halutaan lapsi, muttei miestä? Silloin on täytynyt hyväksyä yh-elämän realiteetit ja elää niiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet koululaiset EIVÄT voi olla yksin öitä ja pitkiä aikoja. Heille ei olemassa mitään muuta kuin iltapäiväkerhot. Kesällä ei mitään.
Jos työ on ilta taikka yö työtä jota joutuu tekemään kesälläkitn niin miten sitten?
Tai kesäisin kun ei ole koulua minne laittaa lapsi?
Miksi ekaluokkalainen pitäisi valtion vaatimuksesta olla yksin koko päivän taikka yön, kun samalla ihmiset vahtaavat muuten yksin jätettyjä samanikäisiä lapsia?Tähän voi tietenkin heittää mummo hoitamaan lasta yms. Kaikilla ei ole sukulaisia turvaverkkona.
On röyhkeää ihmisiltä joilla näin on, pöyhistellä paremmuudellaan.
Osalla ihmisistä palkka ei riitä myöskään yksityisen lastenhoitajan palkkaamiseen.
Miten niin pöyhistellä paremmuudellaan? Lapsia ei nyt vain jätetä yöksi yksin. Koululaisellekin voi sopia pientä maksua vastaan jonkun iltapäiväpaikan, joku naapurin eläkeläinen voi hyvin olla turvapaikkana. Ei kai se yksinhuoltajuus tee ihmisestä avutonta, jos on sen lapsen maailmaan saattanutkin?
Älykkäämpi trolli olisi laittanut iäksi 8 vuotta.
Todella ala-arvoinen aloitus.
Hommaa lastenvahti. Palvelun tuottajia on nykyisin todella paljon ja jos on vara lähtee Tallinnaan niin on vara maksaa hoitajakin.
Toki jos isä on kuvioissa niin miksi et pyydä häntä olemaan lapsensa kanssa?
Ja mitä tulee omaan elämään niin eikös se lapsi siihen kuulu ja ollut oma valinta?
Sulla on oltava vanhemmuuden kriisi eli sun pitäs vaan olla siellä kotona lapsen kanssa, kohdata nuo negatiivisetkin tunteet ja päästä niiden yli. Opetella huomaamaan arjen onni, onni lapsesta ja siitä, että joskus se oma itse siellä pikkulapsi-vuosina tosiaan jää jalkoihin, mutta se isolta osin kuuluu elämään.
Kamalan surullista jos kokee sen vankilana.
Itsellä viisi lasta, joista vanhin aikuinen ja nuorin 6-vuotias. Olen yksinhuoltaja enkä pääse edes töihin sairauteni vuoksi, joten sosiaaliset kontaktit on todella vähissä. Tämä ei sinänsä liity lapsiin, mutta toki vaikuttaa heihin ja vanhemmuuteeni.
Ei kävisi edes pienessä mielessä jättää lapsia yksin. Ei, vaikka olisi isommat seurana (kotona asuvista vanhin 16v)!
Lapset on mun kaikkeni.
Ja toisaalta: jos kokisin olevani vankina omassa elämässäni niin sen lisäksi, että hakisin asiaan apua niin lievittäisin oloani harrastuksella tai menemällä ja tekemällä jotain hiukan pienemmässä mittakaavassa kun laivareissu yksin.
Epäilen, että säännöllisyys omaan aikaan ja arjesta omiin puuhiin on se kaikkein tärkein asia eikä pinnan venyttäminen puoli vuotta, jonka jälkeen laivalle vetäseen koomat.
Eli koitahan järjestellä arkeasi uudelleen ja pyydä siihen tarvittaessa apua. On sitten eri asia sovitusti, aikuismaisesti ja lapsesta huolta pitäen lähteä joskus lomamatkallekin.
Ja apua voit pahimmassa tapauksessa pyytää lastensuojelun päivystyksestä mikäli tämä nyt olisi totta ja olet niin uhriutunut vanhemmuudesta, että harkitset jättäväsi lapsen yksin yöksi kun olisit meren toisella puolen bailaamassa.
Avun pyytämisessä ei ole mitään noloa, mutta (pienen ) lapsen yksin jättämisessä olisi.
AP puhuu yhdestä yöstä, mutta kuinka pitkän ajan 6 -vuotias joutuisi oikeasti olemaan yksin ja omillaan? Kuka hoitaisi hänet eskariin aamulla? Tai jos lapsi on kotona, mitä hän tekee äidin lähdettyä ja ennenkuin äiti palaa, siis silloin kun ei ole se YKSI yö?
Jäikö tuosta edestä ykkönen pois?
8-9v aikaisintaan jos itseäni ajattelen. 6v on vielä niin leikki-ikäinen että kaikki on "mitähän tästä tapahtuu?" Jos ei osaa vielä kunnolla edes lukea tai itsenäisesti liikkua kaupungilla ei voi luottaa että pärjää yksin...
Tai jos olet todella väsynyt niin tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus.