Voisiko 6-vuotias olla YHDEN yön yksin kotona?
Minä haluan ystävien kanssa Tallinnaan ja olisin yhden yön pois kotoa. Jos 6 vuotiaallelaittaa ruuat valmiiksi ja avaa sängyn niin eikö se pärjäisi yhden yön yksinään. Yh äitinä minulle kuuluu oikeus joskus rentoutua ja irroitella!
Kommentit (147)
Tiedät varmaan hyvin itsekin että ei. Jos et ymmärrä, sääliksi käy lastasi.
No ei 6 vuotiasta mutta monet 7 vuotiaat joutuu oleman yksin paljonkin öitä aina kun vanhemmalla yövuoro. 7 vuotiaalle ei ole järjestetty enää hoitoa kunnallisesti ja jos siitä maksaisi niin miksi edes itse kävisi töissä kun menisi tappiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat aiheuttaa lapsellesi trauman, joka vaikuttaa koko hänen elämäänsä. Ymmärrätkö että pieni lapsi pelkää olla yksin kotona. Jos oikeasti harkitset tätä vaihtoehtoa, sinussa on jotain vikana. Hanki lastenhoitaja tai laita lapsi yöksi jollekin kaverilleen. Vaikka kuinka rankkaa elämäsi olisi, et voi kostaa sitä lapsellesi!!
Eivät kaikki lapset pelkää yksinoloa, ei todellakaan...
Mutta se on selvä, että ihan muista syistä ei 6-vuotiasta voi jättää yksin kotiin yöksi, vaikka kuinka olisi peloton tapaus.
Kaikki lapset eivät myöskään sano sitä ääneen, että pelottaa!!!
Ihan hyvin voi. Minä kysyin omalta 5-vuotiaalta, että haluisiko olla yksin illan kotona, jos äiti käy vähän kaupungilla. Toinen oli ihan innoissaan :)
Iltapala valmiiksi, telkkari auki ja peti valmiiksi. Ton ikäinen nukahtaa yleensä melkein silmänräpäyksessä kun uni tulee, niin ei kai siinä sen kummempaa. Ite tuun kuitenkin jo yöllä kotiin ennen heräämistä, niin sitten saa taas turvallisesti herätä kotona, kun äitikin on siellä.
Jos laittaisi eri päivien ruoat eri värisiin kippoihin, niin eiköhän tuo pärjäisi pidempäänkin. Laittaisi mikroon valmiiksi jonkun ohjelman, että yhtä nappia painamalla ruoka lämpenisi sopivasti. Voisikin joskus kokeilla. Tuo minun tyttöni osaa kuitenkin jo pukea itse ja tietää, ettei pihalta saa lähteä pois. En ymmärrä, miksei muutamaa päivää pärjäisi omineen.
Mua on jätetty yksin tuon ikäisenä, oli ihan kamalaa.
Yks lapsen tarhakamu työns kerran lapsensa mulle hoitoon, lähti Kreikkaan. Lapset oli yhden yön meillä, sitten tuli isovanhemmat. En oikein tuntenut tätä naista tai hänen lapsiaan. Tilanne oli outo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Ette ilmeisesti ymmärrä miten rankkaa minun elämäni on. Minun siis kuuluu olla kotona vankina ja köydä töissä. Omasta elämästä ei saa nauttia. Just
Ap
Missä lapsen isä ja muut sukulaiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatat aiheuttaa lapsellesi trauman, joka vaikuttaa koko hänen elämäänsä. Ymmärrätkö että pieni lapsi pelkää olla yksin kotona. Jos oikeasti harkitset tätä vaihtoehtoa, sinussa on jotain vikana. Hanki lastenhoitaja tai laita lapsi yöksi jollekin kaverilleen. Vaikka kuinka rankkaa elämäsi olisi, et voi kostaa sitä lapsellesi!!
Eivät kaikki lapset pelkää yksinoloa, ei todellakaan...
Mutta se on selvä, että ihan muista syistä ei 6-vuotiasta voi jättää yksin kotiin yöksi, vaikka kuinka olisi peloton tapaus.
Kaikki lapset eivät myöskään sano sitä ääneen, että pelottaa!!!
Normaali vanhempi osaa kyllä tulkita lastaan muustakin kuin suorasanaisesta ilmaisusta. Uskoisin, että jopa suurin osa eskari-ikäisistä ei käyttäisi sanaa "pelko" tässä tilanteessa.
Mutta tämä asia on joka tapauksessa täysin selvä: 6-vuotiasta ei jätetä yöksi yksin kotiin. En jättäisi 10-vuotiastanikaan, vaikka on ehdottomasti ikäisekseen vastuullinen ja omatoiminen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voi. Minä kysyin omalta 5-vuotiaalta, että haluisiko olla yksin illan kotona, jos äiti käy vähän kaupungilla. Toinen oli ihan innoissaan :)
Iltapala valmiiksi, telkkari auki ja peti valmiiksi. Ton ikäinen nukahtaa yleensä melkein silmänräpäyksessä kun uni tulee, niin ei kai siinä sen kummempaa. Ite tuun kuitenkin jo yöllä kotiin ennen heräämistä, niin sitten saa taas turvallisesti herätä kotona, kun äitikin on siellä.
Jos laittaisi eri päivien ruoat eri värisiin kippoihin, niin eiköhän tuo pärjäisi pidempäänkin. Laittaisi mikroon valmiiksi jonkun ohjelman, että yhtä nappia painamalla ruoka lämpenisi sopivasti. Voisikin joskus kokeilla. Tuo minun tyttöni osaa kuitenkin jo pukea itse ja tietää, ettei pihalta saa lähteä pois. En ymmärrä, miksei muutamaa päivää pärjäisi omineen.
Sairasta kirjoitella tuollaisia. Ei sinulla ole mitään lasta, kunhan provoilet, kun tiedät mitä vastauksia saat! Provoa ei kannata ruokkia :(
Ei voi olla. Itse olin 6-vuotiaana yksin 19-02 kerran kun vanhemmat oli jossain juhlassa. Se nyt oli itselle vielä ok. Mutta lapset on erilaisia. Koko yö on ehdottomasti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei 6 vuotiasta mutta monet 7 vuotiaat joutuu oleman yksin paljonkin öitä aina kun vanhemmalla yövuoro. 7 vuotiaalle ei ole järjestetty enää hoitoa kunnallisesti ja jos siitä maksaisi niin miksi edes itse kävisi töissä kun menisi tappiolle.
Ei kai kukaan oikeasti jätä 7 v yksin yöksi yövuoron ajaksi? Itse teen yötä mutta kyllä lapsilla on aina aikuinen paikalla yöaikaan. Kouluikäiset pärjäävät kyllä päiväaikaan itsekseenkin mutta ei yöllä! Yöllä kaikki on pelotavampaa, on pimeää ja hiljaista.. Ei silloin jätetä lapsia itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Te ette tunne minua tai elämäntilannettani! Kyllä tuo pärjäisi ihan hyvin yhden yön. Saisi tuliaisiakin.
No jos tuliaisia tuot niin sitten on ok. Not.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän moni 7 vuotiaskaan on yksin kotona öitä? Itse sh:na tunnen kolmivuorotyötä tekeviä hoitajia ja ne ketkä ovat yh:a yleensä järjestävät yöpymisen isälle tai muulle sukulaiselle. Yksi hoitaja osastollani ei tee yövuoroa ollenkaan tällä hetkellä, kun lapsi joutuisi olemaan yksin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyisit nauttimaan matkastasi, kun tietäisit lapsesi ikävöivän ja pelkäävän kotona yksinään? Etkä edes pääsisi laivalta/Tallinnasta kotiin nopeasti. Älä edes mieti tuollaista!
Ap ottaa tukevan kännin, ei silloin tule lapsi mieleen! Sitähän se rentoutuminen tarkoittaa ap:lle :(
Lasun tein kerran tällaisesta tapauksesta.
Äiti oli jäänyt ryyppyreissulle -- sammunut ilmeisesti jonkun toisen kotiin. Lapsi itkeskeli pihalla -- avaimet olivat jääneet kotiin. Poimin meille ja oli meillä yötä, kun sanoin päivystykseen, että voi olla nyt täällä.
Ei huostaanotettu, mutta tarkkailun alla on tämä pienperhe eli äiti ja lapsi.
Poika oli tokaluokkalainen silloin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Ette ilmeisesti ymmärrä miten rankkaa minun elämäni on. Minun siis kuuluu olla kotona vankina ja köydä töissä. Omasta elämästä ei saa nauttia. Just
Ap
No kerro, miten rankkaa se on verrattuna moneen muuhun yh:n. Mikset nauti elämästäsi 6 vuotiaan lapsen äitinä?
Hoitaja lapselle. Kysy esim voiko mennä yökylään kaverille. Kerro että olet menossa risteilylle. Moni kyllä haluaa auttaa kun reilusti pyytää.
Voi nuoret naiset. Kun nperheen perustatte niin laittakaa lapsi silloin etusijalle. Jos haluat rentoutua niin ota ensin selvää onko lapsi mahdollista viedä jonnekin hoitoon. Vasta sen jälkeen ala miettimään mitä voisin sillä vapaalla ajalla tehdä.Ei, minäkään en ole voinut 13 vuoteen "elää omaa elämääni". Perheenä olemme käyneet 2 kertaa ulkomailla ja itse olen käynyt tämän 13 vuoden aikana kolme kertaa työmatkalla ulkomailla. Perhe on numero 1. Minulla on 6 vuotias lapsi. Ja 10 ja 13. En voisi edes sitä 13 vuotiasta pakottaa olemaan yksin yötä kotona, saati 6 vuotiasta. Nuoret naiset, tämänkin takia kannattaa elää elämä polttamatta siltoja, voi tulla eteen se päivä, kun äidit, tädit, kaverit tai muut tuttavat olisi niin kiva saada mukaan lapsenhoitoa tarjoamaan.
Jos sulla on ystäviä joiden kanssa lähteä Tallinnaan, sulla täytyy myös olla ystäviä, lapsen kavereiden vanhempia tms. jotka voivat tulla yhdeksi yöksi olemaan lapsen kanssa tai joiden luokse lapsi voi mennä yökylään. Lapsella lienee oletettavasti myös isä?
Ja kun tietää missä kunnossa nämä Tallinnassa "tuulettumassa" käyneet palaavat, niin kannattaa saman tien sopia vähän pidemmästä lapsenhoidosta.
Ja mitä viestiin nro 9 tulee, niin ellet osaa nauttia siitä elämästä mikä sinulla on ja minkä olet itse itsellesi luonut, niin se on voivoi. Tallinnassa ördääminen ja nautinto tuntuu aika lapselliselta ja mahdottomalta yhdistelmältä.