Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiset lapset yllättäen kotiin pääsiäiseksi?

Vierailija
13.04.2017 |

Haluatteko aikuisten (yli 18v) muualla asuvien lastenne ilmoittavan teille, jos tulevat pääsiäisen ajaksi teille kotiin?
Meillä yhtäkkiä tilanne että luultiin olevamme kahden koko pääsiäinen mutta tänään tuleekin kaksi nuorta ja molemmilla kumppanit mukana. Viipyvät ehkä lauantaihin, ehkä maanantaihin, kuulemma. Vartin ennen tuloaan ilmoittivat.

Kommentit (235)

Vierailija
181/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kerran ollut 3 tuttavapariskuntaa illallisella (pitkän kaavan mukaan), kun poika avovaimonsa kanssa pyyhkäisi käymään, omilla avaimilla tietty, kun "kukaan ei tullut avaamaan". Miniä loukkaantui sydänjuuria myöten, kun heitä ei kutsuttu illallispöytään ja ilmoitin, että kutsutta tulleet saa luvan viettää aikaansa alakerran takkatuvassa. Ilman meille aikuisille tarjottuja herkkuruokia.

Myöhemmin asiaa käytiin läpi ja totesin pojalle, että jos hän käyttäytyy kuin lapsi, niin hän saa lapsen kohtelun. Aikuinen osaa ilmoittaa etukäteen ja kysyä, sopiiko.

Voi taivas. Tuliko hyvä mieli kun sait vähän koulutettua. Minä olisin kattanut pöytään kaksi lautasta lisää ja illallinen olisi jatkunut siitä poika ja avovaimonsa mukanaan.

Vierailija
182/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kerran ollut 3 tuttavapariskuntaa illallisella (pitkän kaavan mukaan), kun poika avovaimonsa kanssa pyyhkäisi käymään, omilla avaimilla tietty, kun "kukaan ei tullut avaamaan". Miniä loukkaantui sydänjuuria myöten, kun heitä ei kutsuttu illallispöytään ja ilmoitin, että kutsutta tulleet saa luvan viettää aikaansa alakerran takkatuvassa. Ilman meille aikuisille tarjottuja herkkuruokia.

Myöhemmin asiaa käytiin läpi ja totesin pojalle, että jos hän käyttäytyy kuin lapsi, niin hän saa lapsen kohtelun. Aikuinen osaa ilmoittaa etukäteen ja kysyä, sopiiko.

Voi taivas. Tuliko hyvä mieli kun sait vähän koulutettua. Minä olisin kattanut pöytään kaksi lautasta lisää ja illallinen olisi jatkunut siitä poika ja avovaimonsa mukanaan.

Ja mitä niille lautasille olisi laitettu? Annokset oli valmiita, ei mitään buffet-tyyliä, joten olisiko siellä sitten pitänyt napsia muiden annoksista pois, että saadaan lisäporukalle omansa? Jos esimerkiksi on 8 pihviä niin on 8 pihviä, ei yhtää enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä niille lautasille olisi laitettu? Annokset oli valmiita, ei mitään buffet-tyyliä, joten olisiko siellä sitten pitänyt napsia muiden annoksista pois, että saadaan lisäporukalle omansa? Jos esimerkiksi on 8 pihviä niin on 8 pihviä, ei yhtää enempää.

Ok, meillä ruokaa tehdään aina ylimääräistä. Ehkä mä olisi tossa tilanteessa sanonut että tulkaa toiste, nyt omaan kotiin.

Vierailija
184/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitan tällaisen lapsen kumppaneineen hotelliin yöpymään ja syömään. Jos ei ole tajua ilmoittaa etukäteen tulostaan, niin pysykööt poissa. Voin sitäpaitsi olla mieheni kanssa ties missä, jos lähdemme reissuun tuosta noin.

Juniori kyllä tajuaa ilmoittaa tulemisistaan ja hän on myös ajantasalla vanhempiensa kulkemisista, mutta noin niinku periaatteessa näin. Kerroin jo alakouluikäiselle, että kotimme keittiö ei ole mikään mäkkäri.

Eli opetit lapselle, asut MUN kotonani ja syöt MUN leipääni, et ole minkään arvoinen tässä huushollissa. Kuulostaa ikävän tutulta!

Mutta hyvän tähden, sehän ON TOTTA. Koti on kodissa asujan, ja juurihan tässä keskustellaan, että on hyvä ilmoittaa, jos on tulossa kyläilemään. Jollekin sopii, että saa tulla ilmoittamatta, mutta kirjoittajalle ei. Ja hänen on hyvä elää näin, hän voi hyvin. Tuo, että ei ole minkään arvoinen, on kutsutta ja ilmoittamatta tulijan oma tunne, sille ei voi kukaan mitään. Se tunne saattaa tulla siitä, että tajuaa olevansa huonotapainen. Jos jonkun omanarvontunne on siitä kiinni, että saa vapaasti mennä ja tulla, ja on aina tervetullut - sellainen on kyläluuta.

Vierailija
185/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, meillä ruokaa tehdään aina ylimääräistä. Ehkä mä olisi tossa tilanteessa sanonut että tulkaa toiste, nyt omaan kotiin.

Meillä illallinen pitkän kaavan mukaan on ihan riittävä ilman ylimääräisiä pihvejä. On alkukeitto/ salaatti,  pääruoka ja jälkiruoka, ehkä aluksi jopa jotain pientä ruokahalua herättämään. Annokset on tarkasti mietitty, ei mitään mättöä. Tarkoituksena ei ole ahmia vaan maistella kauden antimia. Ei siinä oteta lapsille lautasia ja nokkamukeja, kun he ovat päättäneet palata mamman helmoihin. Sormiruokailkoot alakerrassa.

Vierailija
186/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todella läheiset suhteet kävelyetäisyydellä asuvan äitini kanssa, mutta ei silti tulisi mieleenkään mennä kylään ilmoittamatta. Se on yksinkertaisesti huonoa ja piittaamatonta käytöstä. En itsekään toivo, että kukaan tupsahtaa meille ilmoittamatta kylään. Edes omat tai appivanhemmat.

Kuulostaa melko jähmeältä suhteelta. Mun mummoni on entinen kansakoulun opettaja eli hyvinkin tiukka täti, mutta edes mummo ei vaadi että ilmoitetaan käynneistä etukäteen. Joskus käyn mummon oven takana ja mummo on kaupassa tai uimassa ja minä käyn sitten uudestaan joku toinen päivä. Kun mummo taas on kotona niin aina on iloinen vastaanotto.

Moni täällä valittaa että eikö vanhemmat nyt saa tunkea lastensa luo samalla tavalla kysymättä lupaa jne. Oletteko te lastenne kanssa jotain kavereita vai ettekö ymmärrä että lapsen suhde vanhempaan on erilainen kuin vanhemman suhde lapseen? Ei se ole ollenkaan sama asia.

Eikö niillä vanhemmilla saa olla omaa elämää? Onko lapsen sopiva tunkea kylään etukäteen ilmoittamatta, välittämättä siitä, onko vanhemmat vaikkapa lähdössä jonnekin tai vanhemmat viettävät iltaa omien ystäviensä kanssa? Jos sinä saat mielestäsi mennä vanhempiesi luokse ilmoittamatta heidän illanviettoihinsa, niin oletan, että vanhempasi saavat tulla sinun kaveriporukan illanviettoihin samalla tavalla etukäteen ilmoittamatta, eikös? Kyllä jos  me ollaan menossa vaikka konserttiin ja pojat ilmiottavat että pitäisi tulla samaan aikaan hakemaan asemalta, niin ei jätetä menemättä, kävelkööt. 

Täällä on aika moni, joka on kertonut että heidän perheissään voidaan tulla vierailulupaa kysymättä lapsuudenkotiin, kertonut myös siitä, miten he eivät kuitenkaan lainkaan odota, että heitä passataan ja kyyditään vanhempien toimesta. Miten vanhemmilla on omat menonsa, eivätkä he niitä peru, jos lapset sattuvat tulemaan. Elämät limittyvät ja yhdessä oleminen on luontevaa ja rentoa. Lapset esim. saattavat omilla avaimilla käydä täyttämässä vanhempiensa jääkaapin heidän ollessa matkoilla, jotta vanhempien olisi mukavampi palata reissusta. Kyse on tapakulttuurierosta.  Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Rautakangestako asia pitäisi vääntää? Mikäli teillä ei tällaista rennompaa vierailutapaa ole, ja aikuiset lapsenne tuppaavat ilman kutsua kylään, vaikka ette halua heidän näin tekevän, asiaan on hyvin yksinkertainen ratkaisu. Kertokaa se heille. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
187/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä illallinen pitkän kaavan mukaan on ihan riittävä ilman ylimääräisiä pihvejä. On alkukeitto/ salaatti,  pääruoka ja jälkiruoka, ehkä aluksi jopa jotain pientä ruokahalua herättämään. Annokset on tarkasti mietitty, ei mitään mättöä. Tarkoituksena ei ole ahmia vaan maistella kauden antimia. Ei siinä oteta lapsille lautasia ja nokkamukeja, kun he ovat päättäneet palata mamman helmoihin. Sormiruokailkoot alakerrassa.

Siis en itsekään olisi keskeyttänyt illallista tai ruvennut yllätysruokailijoille annoksia keksimään, mutta täytyy kyllä sanoa että asenteesi on jäätävä. Ei ihme että miniä veti herneen nenään, jos tuolla tyylillä asian ilmoitit. Tosin, jos olisin miniäsi, niin varmasti sun asenne olisi muutenkin jo tuttu, enkä suostuisi mitään yllätysvierailuja luoksesi tekemäänkään.

Vierailija
188/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä siis ei ole mieluista?

Ette soitellut pääsiäisenvietosta aiemmin?

Sitten kuulostaa aika omahyväiseltä ilmoittaa tulevansa tuosta vaan täysihoitoon.

Sanoisin, että olemme menossa kylpylälomalle & tanssimaan,

nyt ei ikävä kyllä sovi kuin käväistä illallisella.

:D :D:D ai helvetti! :D

Rakkaudella äiti?

Vierailija
189/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tääki. Usein kuulee valitettavan kun lapset ei koskaan käy ja sit kun käyvät niin sekään ei ole hyvä. Huhhuh

Vierailija
190/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saavat aikuiset lapset tulla aina, mutta he kyllä soittavat ja kysyvät voivatko tulla käymään. Kauppa on niin kähellä, että äkkiä pyörähdän hakemaan lisää ruokaa tarvittaessa.

Joskus olen sanonut, että tervetuloa, mutta jääkaappi on aika tyhjä, joten syödään rippeitä. Siitä on kyllä muodostunut legenda, sillä minun tyhjästä jääkaapistani loihditaan melkoinen herkku-illallinen.

Ja jos meille on kutsuttu vieraita, toivotetaan lapset tietenkin tervetulleiksi mukaan.

Kaikilla on omat avaimet, mutta yhtään kertaa eivät ole ilmoittamatta sisään porhaltaneet. Tällä hetkellä olemme matkoilla, ja tyytyväisiä siitä, että yksi lapsista meni meille, eipähän ole iso talo tyhjänä.

Vierailija
191/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti isä ja äiti, kun ootte mun antaneet tulla lapsuudenkotiini, kun maailma on ollut paha.

Vierailija
192/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitella tilannetta etteivät omat lapseni saisi kotiin tulla puolisoineen tai ilman.Kaupat ovat nykyään auki yötä päivää joten ei mikään ongelma ruokkia yllätysvieraita vaikkei omat lapset mitään vieraita olekaan.

Vierailija
193/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ne on sitten niin olevinaan illallisineen, sen kun hakis lapsille puolisoineen vaikka pitsat.

Vierailija
194/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en kyllä menis ilmoittamatta, tuskin tulis omatkaan lapset sitten joskus pitkiksi ajoiksi yökyläilemään kumppaniensa kanssa. Sen verran on käytöstapoja oltava. Mutta kun nyt noin käynyt niin täytyyhän siinä sanoa että ei oltu kyllä yhtään varauduttu ja olis ihan kiva jos etukäteen sovittais.

Vierailija
195/235 |
14.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuisia lapsia, mutta sisaruksia kasvateltiin aikuiseksi.. Hekin saavat aina tulla meille kumppaneineen ja lapsineen nykyään. Niillä on omat avaimet.

Joten samaa jatketaan omien lapsienkin kanssa. Todellakin on ikuisuus koti.

Talo elää tavallaan.. Joten turha kuitenkaan täysihoitoa odottaa, jos tulevat ilmoittamatta. He tietävät joutuvansa hommiin, vaikka kutsuttunakin tulis.

196/235 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli anoppi kahden lapsensa kanssa ihan yllättäen. Luulin, että pariksi yöksi mutta ovat olleet jo 8 yötä eikä puhettakaan lähdöstä....ruokakuluihin eivät osallistu ollenkaan ja lapset ovat yliaggressiivisia ja ottavat minua päähän. Tutkivat jääkaapin jatkuvasti ja ihmettelevät miten se on tyhjä. On kai kun lapset ovat syöneet itse kaiken. En voi edes katsella omia TV-ohjelmia eikä mitään kotirauhaa ole. Asumme tilapäisesti 20m2 huoneistossa pienen vauvamme kanssa.....

Hermot on kireällä. Mitä tehdä ?

Vierailija
197/235 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille saa lapset aina tulla ja heidän puolisot.

Ovet ovat aina auki.

Pakastimesta löytyy aina jotakin ja jos ei löydy niin ajetaan muutaman km päähän hakemaan.

Ja jos ei olla miehen kanssa kotona niin olkoot lapsuudenkodissaan rauhassa.

Ihme itsekkäitä vanhempia tällä palstalla.

Turha valittaa jos lapset ei käy usein.

Vierailija
198/235 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri perheillä on erilaisia tapoja kyläilyn suhteen ja se on ihan ok. Surulliseksi ap:n aloitus tekee siksi, että selvästikään hänellä ei ole niin läheisiä välejä lapsiinsa, että heillä olisi yhteinen käsitys siitä, mikä on heidän tapansa. Lapset ovat käsityksessä että voivat tulla milloin vain, ja että vanhemmat ilahtuvat heidän tulostaan, kun oikeasti ap haluaisi mieluummin tehdä omia touhujaan ilman että lapset ovat käymässä. Eivätkö he puhu toisilleen suunnitelmistaan ja elämästään? Surullista.

Just tämä. Ei tässäkään ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa, vaan jokaisella perheellä on omansa. Mutta minustakin on todella outoa, että ap ei saa lapsilleen sanotuksi, miten haluaa heillä toimittavan. Lisäksi tuo on outoa että ap puhuu yli 18-vuotiasta, niin onhan se vähän eri asia onko 19-v vai 32-v. 19-v on vielä lukioikäinen. Hieman kylmältä tuntuu, että joku 19-v ei voisi lapsuudenkotiinsa tulla milloin haluaa, mutta jokainen tietysti toimii kuten parhaaksi näkee. Ja tuokin vielä, että ap varautuu kuskailemaan lapsiaan, niin ei voi maalata tai itse vierailla ystäviensä luona?? Hyvä ihme, miksi pitäisi aikuisia lapsiaan kuskailla? Aika outo kuvio.

On tosiaan eroa siinä onko lapsi nuori opiskelija vai vanhempi. Omat lapset on pian muuttamassa pois ja kyllä he tulevat vielä vuosia kuulumaan tähän perheeseen ja saavat tulla milloin vaan.

Meillä on kyllä aina ruokaa tai pääsen helposti kauppaan.

Jos suunnitelma on maalata, sitä parempi. On useampi maalaamassa.

Jos minulla on suunnitelmana lähteä kylään ja lapsella myös, katsotaan kuinka kuljetukset hoituu. Mihin ajetaan ensin, täytyykö auto jättää johonkin. Mukavahan se on, että lapsella on vielä vanhoja suhteita täällä.

Sama oli isälläni. Hän kuskaili minua vielä nelikymppisenä. Aivan luonnollisesti. Ja kävin kotonani, asuinkin viikkoja. Vasta kun sain omat lapset ja muutin samalle paikkakunnlle, en kokenut enää kotikotia kodikseni.

Se on ihan luonnollista että nuorella on vielä kotiside vanhempiensa kotiin. Perhekin on vielä silloin vahvasti vanha lapsuuden perhe. Tämä muuttuu vasta myöhemmin

Vierailija
199/235 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ilmoittaa ajoissa, jos aikoo saada ruokaa. Kysyn vähintään viikkoa aikaisemmin, onko joku tulossa viikonloppuna tai juhlapyhinä käymään, ja jos vastaus on ei, niin en hanki yhtään ylimääräistä ruokaa. Jos vastaa ehkä, niin muistutan, että minullakin on omia menoja,  saattaa olla, että en ole kotona.

Ruokaa meillä ei ainakaan olisi tarjolla, vierashuonekin toimii tällä hetkellä ompeluhuoneena, joten vieraat saisivat nukkua olohuoneen lattialla. Siellä ei ole edes televisiota viihdykkeenä.

Ja illalla muistuttaisin, että jääkaapin aamiaistarpeet ovat minulle. Jos ne on syöty, niin perjantaista tulee pitkä.

Miksi alapeukut?

Jos lapset ovat ilmoittaneet, että eivät ole tulossa ja sitten tulevat täysin tyhjin käsin tyttö/poikakaverinsa kanssa eivätkä tee elettäkään mennäkseen ruokakauppaan, niin oikeastiko te jäätte itse mieluummin nälkäisiksi kuin sanotte, että hankkikaa omat ruokanne?

Ku n muuttaa kotoa pois ja viimeistään seurusteluvaiheessa pitää osata katkaista napanuora ja lopettaa äidissä roikkuminen.

Minulle nuo alapeukut kertovat siitä, että aikuistumisprosessi on jäänyt kesken. Ei ne anopit ja äidit ole ainoita, jotka eivät osaa katkaista sidettä lapsuudenperheeseen. Näköjään monta kymmentä palstalaista on sitä mieltä, että äiti kyllä paapoo.

Ihan käytöstavat edellyttää, että Vieraille tarjotaan parasta. Jää vaikka itse vähemmälle. Järjestää tilanteen.

Saati omille lapsilleen. Ei se aikuistuminen tapahdu hetkessä. Onneksi. Menee vuosia Ennenkuin on uusi koti on enemmän koti kuin lapsuudenkoti.

Ei omien lasten tai vanhempien kanssa tarvitse vierastaa. Ja kyllä äiti paapoo. Vaikka aikuista lastaan.

Vierailija
200/235 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ilmoittaa ajoissa, jos aikoo saada ruokaa. Kysyn vähintään viikkoa aikaisemmin, onko joku tulossa viikonloppuna tai juhlapyhinä käymään, ja jos vastaus on ei, niin en hanki yhtään ylimääräistä ruokaa. Jos vastaa ehkä, niin muistutan, että minullakin on omia menoja,  saattaa olla, että en ole kotona.

Ruokaa meillä ei ainakaan olisi tarjolla, vierashuonekin toimii tällä hetkellä ompeluhuoneena, joten vieraat saisivat nukkua olohuoneen lattialla. Siellä ei ole edes televisiota viihdykkeenä.

Ja illalla muistuttaisin, että jääkaapin aamiaistarpeet ovat minulle. Jos ne on syöty, niin perjantaista tulee pitkä.

Miksi alapeukut?

Jos lapset ovat ilmoittaneet, että eivät ole tulossa ja sitten tulevat täysin tyhjin käsin tyttö/poikakaverinsa kanssa eivätkä tee elettäkään mennäkseen ruokakauppaan, niin oikeastiko te jäätte itse mieluummin nälkäisiksi kuin sanotte, että hankkikaa omat ruokanne?

Ku n muuttaa kotoa pois ja viimeistään seurusteluvaiheessa pitää osata katkaista napanuora ja lopettaa äidissä roikkuminen.

Minulle nuo alapeukut kertovat siitä, että aikuistumisprosessi on jäänyt kesken. Ei ne anopit ja äidit ole ainoita, jotka eivät osaa katkaista sidettä lapsuudenperheeseen. Näköjään monta kymmentä palstalaista on sitä mieltä, että äiti kyllä paapoo.

Ihan käytöstavat edellyttää, että Vieraille tarjotaan parasta. Jää vaikka itse vähemmälle. Järjestää tilanteen.

Saati omille lapsilleen. Ei se aikuistuminen tapahdu hetkessä. Onneksi. Menee vuosia Ennenkuin on uusi koti on enemmän koti kuin lapsuudenkoti.

Ei omien lasten tai vanhempien kanssa tarvitse vierastaa. Ja kyllä äiti paapoo. Vaikka aikuista lastaan.

Kyllä käytöstavat edellyttää, että ilmoitetaan vierailusta etukäteen, varsinkin  jos lapsella on jo oma perhe ja on muuttanut pois kotoaan. Ne vanhemmatkin ovat ihan oikeita ihmisiä, ja omassa kotonaan pitää saada olla rauhassa niin, ettei sinne  joku porukka omalla avaimellaan singahtele  sopimatta, kun se puhelin kuitenkin on kahden sekunnin päästä kädestä.

On eri asia, jos opiskelijalla on tapana tulla aina viikonlopuksi kotiin, ja silloinkin on hyvä ilmoittaa, jos ei tule, ettei turhaan osta ylimääräistä ruokaa.