Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset lapset yllättäen kotiin pääsiäiseksi?

Vierailija
13.04.2017 |

Haluatteko aikuisten (yli 18v) muualla asuvien lastenne ilmoittavan teille, jos tulevat pääsiäisen ajaksi teille kotiin?
Meillä yhtäkkiä tilanne että luultiin olevamme kahden koko pääsiäinen mutta tänään tuleekin kaksi nuorta ja molemmilla kumppanit mukana. Viipyvät ehkä lauantaihin, ehkä maanantaihin, kuulemma. Vartin ennen tuloaan ilmoittivat.

Kommentit (235)

Vierailija
41/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ja siskoni voidaan mennä lapsuudenkotiin milloin vaan ilman mitään etukäteisilmoiteluja. Vanhemmat ovat jo reilusti yli 50 vuotiaita, ei niillä mitään omia menoja ole. Ja jos onkin jotkut kahvikutsut sovittu, voi ne sen perua, jos me mennään.

Vierailija
42/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ilmoittaa ajoissa, jos aikoo saada ruokaa. Kysyn vähintään viikkoa aikaisemmin, onko joku tulossa viikonloppuna tai juhlapyhinä käymään, ja jos vastaus on ei, niin en hanki yhtään ylimääräistä ruokaa. Jos vastaa ehkä, niin muistutan, että minullakin on omia menoja,  saattaa olla, että en ole kotona.

Ruokaa meillä ei ainakaan olisi tarjolla, vierashuonekin toimii tällä hetkellä ompeluhuoneena, joten vieraat saisivat nukkua olohuoneen lattialla. Siellä ei ole edes televisiota viihdykkeenä.

Ja illalla muistuttaisin, että jääkaapin aamiaistarpeet ovat minulle. Jos ne on syöty, niin perjantaista tulee pitkä.

Miksi alapeukut?

Jos lapset ovat ilmoittaneet, että eivät ole tulossa ja sitten tulevat täysin tyhjin käsin tyttö/poikakaverinsa kanssa eivätkä tee elettäkään mennäkseen ruokakauppaan, niin oikeastiko te jäätte itse mieluummin nälkäisiksi kuin sanotte, että hankkikaa omat ruokanne?

Ku n muuttaa kotoa pois ja viimeistään seurusteluvaiheessa pitää osata katkaista napanuora ja lopettaa äidissä roikkuminen.

Minulle nuo alapeukut kertovat siitä, että aikuistumisprosessi on jäänyt kesken. Ei ne anopit ja äidit ole ainoita, jotka eivät osaa katkaista sidettä lapsuudenperheeseen. Näköjään monta kymmentä palstalaista on sitä mieltä, että äiti kyllä paapoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omien vanhempieni luo voimme mennä varottamatta, tosin ollaan yhteyksissä niin usein että kyllä suurin piirtein tiedetään että ollaanko maisemissa,ä. Osataan itse tehdä ruokaa, käydä kaupassa, tiskata, siivota jne. Mies kantaa puita ja tekee pihahommia, missä ny apua tarvitaan. Ilmapiiri on kuitenkin rento, päikkärit otetaan siinä missä isäntäväkikin. Ja isäntäväki menee tarvittaessa omia menojaan, sanoo vaan että pistäkää ovet kiinni ko lähdette. Meillä on myös lapsuudenkotiini avaimet eli voimme tarvittaessa käydä siellä. Mieheni vanhemmat ottivat pojaltaan ja muilta lapsiltaan avaimet pois kun muuttivat opiskelun takia. Anoppilaan mennään sovitusti vierailulle ja mitään auttamista ei saa tehdä, sitäkin katsotaan kieroon jos vie jotain ruokatuomisia mukanaan. Mutta samaan aikaan appi ja anoppi valittavat kuinka vähän saavat apua lapsiltaan😱 Pari vuotta sitten pitivät kovaa nurinaa kun pitäisi ikkunat pestä, no miehen kanssa ehdotimme että tulemme ne pesemään ja ehdotimme kolmea eri päivää jolloin pääsisimme. Eihän niistä mikään sopinut kun oli jotain (lyhytkestoista) menoa keskellä päivää. Ehdotimme, että voisivat kyllä käydä niissä menoissaan ja me kyllä tekisimme ikkunapesut ihan nätisti kun vaan päästäisiin sisään. "No eihän se ny ole sopivaa että te olisitte täällä ilman isäntäväkeä!" Jäi sitten meiltä ikkunanpesut tekemättä.

Meillä on otettu lapsuudenkodin avaimet pois siinä vaiheessa, kun lapset eivät ole suostuneet luovuttamaan oman kotinsa avaimia. Samalla tavalla minäkin tykkään mennä pojan kotiin pesemään ikkunoita ja vaikka kauppareissulla ottamaan päiväunet, kun on ne omat avaimet ja vapaa kulku, mutta miniä ei oikein tykkää, että olen siellä kuin kotonani. Tiskaan kuppini ja kun keitän kahvit, niin tuon uuden paketillisen kahvia mukanani, ei minusta vaivaa ole. Kumma juttu, että nuorempien kotiin ei saa mennä samalla tavalla kuin he tapaavat meillä käydä, omia aikojaan.

Vierailija
44/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää ilmoittaa ajoissa, jos aikoo saada ruokaa. Kysyn vähintään viikkoa aikaisemmin, onko joku tulossa viikonloppuna tai juhlapyhinä käymään, ja jos vastaus on ei, niin en hanki yhtään ylimääräistä ruokaa. Jos vastaa ehkä, niin muistutan, että minullakin on omia menoja,  saattaa olla, että en ole kotona.

Ruokaa meillä ei ainakaan olisi tarjolla, vierashuonekin toimii tällä hetkellä ompeluhuoneena, joten vieraat saisivat nukkua olohuoneen lattialla. Siellä ei ole edes televisiota viihdykkeenä.

Ja illalla muistuttaisin, että jääkaapin aamiaistarpeet ovat minulle. Jos ne on syöty, niin perjantaista tulee pitkä.

Miksi alapeukut?

Jos lapset ovat ilmoittaneet, että eivät ole tulossa ja sitten tulevat täysin tyhjin käsin tyttö/poikakaverinsa kanssa eivätkä tee elettäkään mennäkseen ruokakauppaan, niin oikeastiko te jäätte itse mieluummin nälkäisiksi kuin sanotte, että hankkikaa omat ruokanne?

Ku n muuttaa kotoa pois ja viimeistään seurusteluvaiheessa pitää osata katkaista napanuora ja lopettaa äidissä roikkuminen.

Minulle nuo alapeukut kertovat siitä, että aikuistumisprosessi on jäänyt kesken. Ei ne anopit ja äidit ole ainoita, jotka eivät osaa katkaista sidettä lapsuudenperheeseen. Näköjään monta kymmentä palstalaista on sitä mieltä, että äiti kyllä paapoo.

Opintotuella ostetaan vanhemmille lampaankareet ja punaviinit? Salli mun nauraa. Sain tukea taloudellisesti ja henkisesti opintojen loppuun saakka, kiitos siitä vanhemmille. Tätä jatkan eteenpäin, mulla on siihen varaa.

Vierailija
45/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voi lapsuudenkotiin mennä milloin vain ilman mitään etukäteisilmoitteluja, joko yksin tai koko perheen kanssa. Ainoastaan riittävän ruokamäärän vuoksi äiti yleensä kyselee etukäteen tulosta. Ja siellä kotikotona ollaan nimenomaan kotona; syödään, tiskataan, siivotaan, tehdään polttopuita ja remppahommia, maataan sohvalla ja luetaan lehtiä, tullaan ja mennään miten sattuu ja voidaan olla siellä myös ilman "isäntäväkeä".

Vierailija
46/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme tiedottaneet maalausaikeista lapsille. Elävät omaa elämäänsä eikä soitella viikottain.

Mies lähti kauppaan, oli juuri ehtinyt lauteille. Käy sitten myöhemmin.

Kyydityksiä kavereiden luo tarvitsevat nuoret, siksi pysytellään kotona pääsiäisen aika.

Ap

Siis joudut pysymään kotona sen takia että sinun täytyy kuskata aikuisia ihmisiä kavereidensa luokse? Eikö heillä (sinun aikuisilla lapsilla tai heidän kavereillaan keille ovat menossa) ole ajokorttia/autoa kenelläkään vai meinaavatko juoda alkoholia etteivät ole ajokunnossa?

Miksi aikuiset ihmiset eivät voi tilata taksia tuollaisessa tilanteessa vaan pitää laittaa omat vanhempansa kuskaamaan?

Vierailija
47/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tulla ihan ilman ilmoittamisia, kumppanit myös. Jos ruokaa ei oo kyläily alkaa sillä, että passitan ne kauppaan mun pankkikortin kanssa, jos en itse ehdi.

Toisen pankkikortin käyttäminen on kielletty, ei taida olla suoraan laissa, mutta pankkien omissa säännöissä.  Ei edes kortin haltijan luvalla saa käyttää. Myyjällä on oikeus ottaa kortti pois, jos näkee, että kortin käyttäjä ei ole kortin haltija. Ei auta sun urputtaa, että olet luvannut. 

Vierailija
48/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kysyttiin pääsiäisestä, silloin kumpikaan ei vielä tiennyt suunnitelmiaan. Emme pyytäneet lapsia meille sillä joskus sanoivat että on rasittavaa kun kavereiden vanhemmat vinkuvat aina lapsiaan käymään ja pettyvät, jos eivät tule.

Meillä oli tarkoitus maalata alakerran vierashuoneet, kun on pitkät vapaat ja kun nuoret eivät olleet tulossa. Tarkoitus oli myös piipahtaa hyvän ystäväpariskunnan luona toisessa kaupungissa. Nyt tarvitsevat kuskia juuri sinä päivänä.

Täytyy sanoa jotenkin kauniisti lapsille että voisivat ilmoittaa vähän aiemmin.

Ap

No ettekö voi maalata ja sanoa ettette pääse kuskiksi? Lainata autoa..? Kuinka vanhoja lapset ovat? Jos yli 25, niin aika ajattelematonta. Jos alle, niin eivät vain ole vielä ihan itsenäistyneet.

Vierailija
49/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmeisesti kaksi todellisuutta - maalla asuvat ja me kaupunkilaiset. Asuimme lapsena tilavassa rivitalossa Torpparinmäessä. Heti kun nuorin meistä lapsista muutti pois, myivät vanhemmat rivarin ja ostivat 62 neliön pienen kolmion Munkkiniemestä. Sen jälkeen asunto on ollut vanhempien koti. Kaikkien lapsuuskaverien vanhemmat ovat toimineet samoin. Ja niin aiomme mekin tehdä, kun lapset aikuistuvat.

Vierailija
50/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuuko suurin osa kirjoittajista jossain maaseudulla isossa talossa , missä lapset kasvaneet aikuisiksi? Itse kaupungissa kasvanut ja vanhemmat asuvat jo pienemmässä asunnossa nyt kun ovat kaksin. Meillä kaikki aikuiset iästä riippumatta saattavat tehdä spontaanistikin omia juttuja ja reissuja. Voin mennä omille vanhemmille kutsumatta, mutta eri asia onko kukaan edes paikalla. Sekä vanhempani, että me aikuiset lapset olemme välillä asuneet eri puolilla maailmaa, niin en tiedä sitten olemmeko ns liian vierottautuneita toisistamme. Isovanhempanikin harrastavat ja reissaavat usein, niin en kyllä heillekään pöllähdä kysymättä. Tämä on vain meidän tapa ja toimii meillä.

No tuon riskinhän ottaa: ovet on lukossa.

Tai ei mahdu yöksi, ja nukkuu tammikuussa aitassa talvimakuupussissa.

Saa silti mennä. Ei kielletä sen takia, että äiti on oikein luvannut mennä ystävättärensä luo illalla kahville. Ja meilläpäin teatterireissu ei kestä yön yli. ;-)

Vierailija
51/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatteko aikuisten (yli 18v) muualla asuvien lastenne ilmoittavan teille, jos tulevat pääsiäisen ajaksi teille kotiin?

Meillä yhtäkkiä tilanne että luultiin olevamme kahden koko pääsiäinen mutta tänään tuleekin kaksi nuorta ja molemmilla kumppanit mukana. Viipyvät ehkä lauantaihin, ehkä maanantaihin, kuulemma. Vartin ennen tuloaan ilmoittivat.

Niille voi sanoa EI jos kutsumatta tulevat. Mikä  on syy ettet sanonut?

Vierailija
52/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin kysyttiin pääsiäisestä, silloin kumpikaan ei vielä tiennyt suunnitelmiaan. Emme pyytäneet lapsia meille sillä joskus sanoivat että on rasittavaa kun kavereiden vanhemmat vinkuvat aina lapsiaan käymään ja pettyvät, jos eivät tule.

Meillä oli tarkoitus maalata alakerran vierashuoneet, kun on pitkät vapaat ja kun nuoret eivät olleet tulossa. Tarkoitus oli myös piipahtaa hyvän ystäväpariskunnan luona toisessa kaupungissa. Nyt tarvitsevat kuskia juuri sinä päivänä.

Täytyy sanoa jotenkin kauniisti lapsille että voisivat ilmoittaa vähän aiemmin.

Ap

No ettekö voi maalata ja sanoa ettette pääse kuskiksi? Lainata autoa..? Kuinka vanhoja lapset ovat? Jos yli 25, niin aika ajattelematonta. Jos alle, niin eivät vain ole vielä ihan itsenäistyneet.

Tässäkin on "meidän maalla" ero. Äiti ei passaa. Äiti ei kuskaa ympäriinsä. Mä en omista äidin autoa. Ollaan meinaan ihan aikuisia ja itse pärjätään. Meille ei tarvitse keittää. Viedään itse ruokia. Eikä meitä tarvitse viihdyttää 7/24, jos äiti haluaa käydä ystävättären luona kahvilla.

Vierailija
53/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä aina soitan, myös vanhemmilleni hyvissä ajoin, että sopiiko tulla käymään. Tosin välimatkaa meillä on sellaiset 200km, ettei tee mieli turhaan lähteä mihinkään. Hyviin tapoihin kuuluu soittaa ja kysyä voiko tulla. En myöskään itse halua kutsumattomia vieraita.

Vierailija
54/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa tulla ihan ilman ilmoittamisia, kumppanit myös. Jos ruokaa ei oo kyläily alkaa sillä, että passitan ne kauppaan mun pankkikortin kanssa, jos en itse ehdi.

Toisen pankkikortin käyttäminen on kielletty, ei taida olla suoraan laissa, mutta pankkien omissa säännöissä.  Ei edes kortin haltijan luvalla saa käyttää. Myyjällä on oikeus ottaa kortti pois, jos näkee, että kortin käyttäjä ei ole kortin haltija. Ei auta sun urputtaa, että olet luvannut. 

Rautatieaseman R-kioskilla kerran ainakin todistin, että kortti vietiin. Ostaja huusi pää punaisena ja ei auttanut, että 10 m päässä ollut puoliso ja kortin omistaja tuli mukaan. Myyjä sanoi, että nämä on säännöt ja kortin saa hakea ensiviikolla pankistanne.

Vierailija
55/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ilmeisesti kaksi todellisuutta - maalla asuvat ja me kaupunkilaiset. Asuimme lapsena tilavassa rivitalossa Torpparinmäessä. Heti kun nuorin meistä lapsista muutti pois, myivät vanhemmat rivarin ja ostivat 62 neliön pienen kolmion Munkkiniemestä. Sen jälkeen asunto on ollut vanhempien koti. Kaikkien lapsuuskaverien vanhemmat ovat toimineet samoin. Ja niin aiomme mekin tehdä, kun lapset aikuistuvat.

Maalla ette ole asuneet siis koskaan. Ettekä lapsista välittäneet, miksi suvussanne siis lisäännytään? Eikö olisi parempi olla vela alusta saakka, ei pääsisi syyttömät kärsimään? 62 neliötä on muuten kaksio.

Vierailija
56/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille voi sanoa EI jos kutsumatta tulevat. Mikä  on syy ettet sanonut?

Olivat jo melkein perillä, tulivat toisesta kaupungista junalla.

Ap

Vierailija
57/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän aikuiset lapset osaa käydä kaupassa ja laittaa ruokaa vuorollaan. Relatkaa, mukavaahan se on jos on enemmän porukkaa. 

Osaavat, mutta kun on halunnut varautua paremmin. Stressi voi hipoa pilviä.

Vierailija
58/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitushan näyttää tulleen perille.

Meille lapset kumppaneilla, perheineen tai ilman ovat aina odotettuja ja tervetulleita, sama lapsuudenkodeissamme omalla kohdallamme. Meillä on menomme ja elämämme, mutta ei se mitään poissulje. Tulevat toisinaan mykaan ulkomaanmatkoillekin, mutta olemme kai sitten sukurakkaita. Poppoot ovat kuitenkin hyvin kasvatettuja, omatoimisia ja hauskaa seuraa. Tehdään yhdessä, tarvittaessa niin hoituu kaupassakäynnit, siivoukset ja ruoanlaitotkin. Joskus ilmoitus tulee hyvissä ajoin, joskus lyhyemmällä varoitusajalla.

Todellisuudessa tosin on tietysti enenevässä määrin niin, että lasten kiireinen elämäntapa edellyttää suunnitelmallisuutta ja vierailujärjestelyistä saamme tietää usein viikkojakin etukäteen. Mutta yllätysvisiittejäkin on ollut ja joustavastihan se menee. Eivät ole vieraita kuitenkaan, ihan omaa perhettä kaikki, lapset, puolisot ja lapsenlapset.

Vierailija
59/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pitää viesteillä etukäteen, mekään ei ehkä olisi oltu kotona, tai olisi kutsuttu muita vieraita, tai ei olisi ruokaakaan kuudelle. Normi aikuiset soittelee tai viesteilee. Opetan sitä kärsivällisesti jo tuolle 15-vuotiaalle, josko aikuisena jo osaisi.

Ilmeisesti ette koskaan ole ollut poissa, kännissä tai sängyssä, kun ovat tulleet :D

Vierailija
60/235 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kyllä hienoa, jos lapset kävisivät useammin. Kun oltiin me vanhemmatkin nuoria, kävivät useinkin. Nyt eivät taida jaksaa kuunnella meidän vanhojen valituksia. Olisit ap iloinen, kun lapset haluavat tulla kotiinsa!