Tunnetko narsistin ?
Kommentit (83)
Tiedän, on ylpeä narsistisuudestaan ja lähes ihailee itseään ja erinomaisuuttaan. Pitää itseään taitavana kaikessa, mutta oikeasti kärsii äärimmäisen huonosta itsetunnosta. Manipuloi, valehtelee ja luulee kaikkien olevan häntä vastaan. Ei salli muilta mitään virheitä vaan joko rankaisee tai opettaa toimimaan oikein.
On saanut psykiatriselta diagnoosin, eli ihan ehta narsisti on.
Työskentelin aiemmin varastomiehenä ja firmassani oli yksi narsisti.
Hän jaksoi loputtomasti kehua itseään samaan aikaan kun hän löysi kaikkien muiden töistä virheitä.
Hän käskytti kokoajan muita työntekijöitä ja mikäli emme tehneet kuten hän määräsi, alkoi hän nimittelemään ja meni hän tekemään firman johtajalle valituksen kunhan jostain keksitystä aiheesta. Myöhemmin hän tuli täysin avoimesti kertomaan meille, että kaikki työnteko on hänen ansiotaan ja jos hän ei nimittele meitä muita niin kukaan ei tee töitä.
Kun työ oli tehty hyvin niin hän meni kertomaan firman toimitusjohtajalle sen olleen hänen ansiotaan ja kun työ oli tehty huonosti niin silloin se oli kaikkien muiden vika.
Exäni. Enimmäkseen työttömänä oli, välillä opiskeli jotakin. Mikään työ tai opiskelu ei sopinut hänelle, koska oli mielestään liian älykäs, henkinen yms. niin alhaisiin paskajuttuihin. Eikä nuo siis ne syyt miksi häntä narsistina pidän, vaan syitä hirmuisesti, ne tutut narsistipiirteet.
Olisin supervarovainen laittamaan narsistin leimaa jokaiseen hankalaan ja itsekeskeiseen ihmiseen. Työssäni lastensuojelussa olen kahdenkymmenen vuoden aikana tavannut yhden todella vaikeasti narsistisen henkilön. En tietenkään voi kertoa tapauksesta mitään yksityiskohtia, mutta hän on ainoa asiakas, johon olen tarvinnut työterveyshuollosta työnohjausta (normaalin työnohjauksen lisäksi siis). Todella kipeä ihminen, joka sai pyöritettyä läheisiään syöksykierteeseen. Onneksi pieni lapsi saatiin sieltä turvaan, vaikka eihän hän vanhemmastaan eroon ikinä pääse.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri. Työtoveruus syventyi todella nopeasti "ystävyydeksi." Hän jo tutustumisen alkuvaiheilla kertoili hirviöexistään, työpaikkakiusaamisestaan, kamalista ex-ystävistä ym. Silloisiakin työtovereita haukuttiin vähän väliä. En tiedä miksei hälytyskellot soineet jo silloin. Hän oli vain todella uskottava, aidosti uskoin että hän todella on vain niin empaattinen ihminen, joka on magneetin lailla vetänyt puoleensa tällaisia kamalia ihmisiä.
Vuosien mittaan tapahtui kaikenlaista. Milloin kukin oli haukkumisen kohteena ym. Erään episodin jälkeen katkaisin välit ja nyt hän varmasti juttelee taas uusille tuttavuuksilleen minusta siis hirviö ex-työkaveristaan. Kehä pyörii, ihmiset vain vaihtuvat.
Jouduin olemaan tekemisissä vähän aikaa erään narsistin kanssa. Kunnes en enää jaksanut kuulla loputtomia, tunteja kestäneitä vuodatuksia siitä, kuinka KAIKKI kohtelivat häntä niin väärin. Hän ei myöskään kyennyt aitoon (tai edes teeskenneltyyn) empatiaan.
Jos jälkikäteen ajattelee, niin olisiko olemuksessa ja elehdinnässä kuitenkin jotain sairaalloisuuteen viittaavaa? Jos siis ei yritäkään olla kohtelias, vaan katsoo oikein tarkkaan.
Tunnen kolme.
Kaksi erittäin tunnettua ja menestynyttä poliitikkomiestä, toinen ei ole tosin enää politiikassa mukana.
Yksi jo eläkkeellä oleva henkilö, joka oli johtavassa asemassa yhdessä ministeriössä. Ei ollut minun pomoni, mutta seurasin sivusta ja tunsin hänen alaisensa.
Tosi paska ruoanlaittaja kirjoitti:
Mieheni, hyvin kostonhaluinen ja koko muu maailma on häntä vastaan. Kaikki paha mikä hänelle koskaan on sattunut on jonkun toisen syytä, itsessään ei ole mitään vikaa ja jos joskus joutuu tunnustamaankin että oma vika oli, niin se ohitetaan hyvin nopeasti. Erittäin hyvin tulee toimeen ihmisten kanssa, hyvä supliikkimies, mutta kaikki lähimmät ystävät ovat kaikonneet jo vuosia sitten. Hänen exänsä on kuulemma itse paholainen mutta tässä vuosien varrella olen todennut että pitkäpinnainen naisen on täytynyt olla (eikä hullu raivopää niinkuin mies väittää) kun niin monta vuotta on tuota miestä katsellut. Tai voihan olla että kyseessä ei olekaan narsisti vaan ihan vaan päänsä sekaisin ryypännyt mulkku...
Ystäväni mies on sanasta sanaan kuvauksen mukainen. Hulluinta on, että hän sai aluksi minutkin varomaan ja joskus myös kuvittelemaan, että olen tehnyt jotain väärää. Olen myös jollakin tasolla pelännyt häntä, mutta en enää. Nykyään olen vain ystävästäni huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On Hki..miten naisen nimen selvittää helposti?Tämä mies on myös johtaja.
Kun kirjoitat googleen miehen koko nimen niin näetkö hakutulosten alla "Aiheeseen liittyvät haut" -kohdassa naisen nimeä?
Kyllä näen naisen nimen,voiko tämä olla totta?onko todellakin kyse samasta miehestä.
Ja naisen nimen googlettaessa löydät varmistuksen sille, että ovat yhdessä? Olisi kiva tietää, oletteko harrastaneet sen miehen kanssa seksiä viime vuoden maaliskuun jälkeen eli vieläkö hän kiinni jäämisen ja vauvan tulon myötäkin on jatkanut sivusuhteitaan.
Kyllä viime syksyn,loppu vuoden nyt katkolla vähän minun aloitteesta lopettaa suhde,koska en aio suostua hänen vaatimuksiinsa.
Loppuiko suhde vai vieläkö tapailette?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Psykologi.
Näitä paljon, manipuloinnin mestareita. Mutta suurin joukko narsistisista sadisteista löytyy psykiatreista. Jäätävää sakkia joiden erikoistumisen syy ei jää epäselväksi.
Tuulivoimabusineksessa. Pettää, manipuloi, käyttää hyväkseen. Supliikki halutessaan, todellinen luonne täysin demoninen. Saisi virallisen diagnoosin milloin tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri. Työtoveruus syventyi todella nopeasti "ystävyydeksi." Hän jo tutustumisen alkuvaiheilla kertoili hirviöexistään, työpaikkakiusaamisestaan, kamalista ex-ystävistä ym. Silloisiakin työtovereita haukuttiin vähän väliä. En tiedä miksei hälytyskellot soineet jo silloin. Hän oli vain todella uskottava, aidosti uskoin että hän todella on vain niin empaattinen ihminen, joka on magneetin lailla vetänyt puoleensa tällaisia kamalia ihmisiä.
Vuosien mittaan tapahtui kaikenlaista. Milloin kukin oli haukkumisen kohteena ym. Erään episodin jälkeen katkaisin välit ja nyt hän varmasti juttelee taas uusille tuttavuuksilleen minusta siis hirviö ex-työkaveristaan. Kehä pyörii, ihmiset vain vaihtuvat.
Vastaava kokemus täälläkin, narsku esitti empaattista (puhui itsestään empaattina). Totuus olikin jotain ihan muuta. Kaunis ulkoa, mutta hirviö sisältä. Ainoa mikä lohduttaa on tieto siitä että joutuu vetämään rooliansa elämänsä loppuun asti ja on ikuisesti pieni kiukuttela lapsi. Uhrien puolesta hirvittää, mutta toivottavasti "karma gets".
Hänkin puhui itsestään empaattisena, kilttinä ja herkkänä ihmisenä. Kun hänet oppi tuntemaan hyvin, niin ymmärsi että hän oli enemmänkin todella kostonhimoinen ja kateellinen ihminen. Lisäksi hän oli huomionhakuinen ja itkeskeli jopa työaikana. Jos häntä meni lohduttamaan ja kysymään mikä on, niin kuulemma joku työkaveri oli kiusannut taas (=ollut eri mieltä hänen kanssaan.) Itse kuitenkin uskon, että hänellä oli tietyllä tavalla niin vääristynyt kuva itsestään, että hän aidosti uskoi jatkuvasti olevansa uhri. En tiedä viittaako se sitten täydelliseen narsistiin, koska eikö narsisti tiedä itsekin feikkaavansa.
Samanlainen työkaveri mullakin ja hän kyllä tuntui uskovan itse omat tarinansa.
Toiminnanjohtaja. Suhde menee asteittain hullummaksi ja hulluudesta tulee normaali tila. Suhde tähän narsistiin hämärtää rajaa normaalin ja epäterveen välillä. Huomaat vain yhtäkkiä että elämäsi on liian outoa jotta kukaan ymmärtäisi ja alat eristäytyä muista ihmisistä. Ja se tietää narsistin otteen tiukentumista...