Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arman ja romanit, jäikö jokin mietityttämään?

Natjuskainen
13.04.2017 |

Paljon kommentoitiin täällä että ohjelma jäi pintaraapaisuksi. Niinhän se oli, ohjelman aikana on mahdollisuus esittää tietoa vain rajallisesti ja kaikesta ei voi julkisesti puhua, koska ohjelmaa katsoivat monet vanhemmatkin ihmiset.

Jäikö joku kysymys mietityttämään? Joku, jolle et saanut ohjelmassa vastausta tai joku asia, jota haluat tarkentaa?

Asiattomiin kommentteihin en vastaa.

Kommentit (437)

Vierailija
281/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se komistus Mikko Kolehmainen sinkku???

Tietääkö kukaan? Olen kiinnostunut hänestä!

Vierailija
282/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos aloittajalle tosi mielenkiintoisesta ketjusta! Itselleni jäi mieleen ohjelmasta Miriam perheineen, vaikutti oikein fiksulta porukalta.

Olen itsekin miettinyt romanien "sisäsiittoisuutta". Koska heitä on melko pieni ryhmä Suomessa on varmasti vaikea löytää romanien joukosta puolisoa, jolle ei olisi jossain määrin sukua. Miten tämä näkyy kehityksessä ja sairauksissa lapsilla? Esiintyykö esim keskittymishäiriöitä lapsilla paljon?

Joku taisi jo aiemmin kysyä lemmikkieläimistä. Miten eläimiä kohdellaan? Hevoset ovat toki tärkeitä ja niitä varmasti kohdellaan hyvin mutta entäs koirat tai kissat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin nämä kaikki puhtaussäännöt on keksitty jos romanit viettivät ennen kiertolaiselämää? Eli siis säännöt kuten keittiö on puhdas, makuuhuone on likainen, ei voi asua vanhempien romanien yläpuolella, ei saa käyttää samaa vessaa ja vanhempien on poistuttava paikalta jos käyttää samaa vessaa. Kuulostavat kaikki aika moderneilta ongelmilta. Mites nuo hameet, milloin mustista samettihameista tuli standardi kun ennen pukeutuminen oli kirjavampaa?

Romanikulttuuri kehittyy ja muuttuu muiden kulttuurien tapaan. Kiertolaisaikoina symbolisilla puhtaustavoilla on ollut oikeastaan sangen konkreettinen merkitys; välttää kulkutautien tarttumista ym. Tavallaan näitä puhtaustapoja on noudatettu aina, mutta eri muodossa. Elämän muuttuessa pysyvämmäksi myös asuinpaikan suhteen, tapoja on alettu soveltaa niin. Tapojen perusrakenne on mielestäni säilynyt muuttumattomana. Esim. vanhempien yläpuolelle meneminen, tarpeilla käynnin piilotteleminen jne.

Samalla sivulla, jolla kysymyksesi oli, joku oli ennen kysymystäsi vastannut koskien tätä pukeutumisasiaa. Minä en osaa antaa vuosilukuja, mutta elintason noustessa hameen samettikaitale kasvoi pikkuhiljaa kokosamettiseksi hameeksi, ja vakiintui sitten sellaiseksi. Tällaisenaan se on ollut niin pitkään kuin minä muistan, tosin koristelut ja mallit ovat muuttuneet vuosien kuluessa.

T: Aloittaja

Vierailija
284/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista puhtaussäännöistä jäi mietityttämään pari asiaa. Jos vaikka vauva yöllä itkee nälkäänsä ja sille pitäisi käydä keittiöstä maitopullo laittamassa, niin ihanko oikeasti siinä välissä laitetaan vaatteet päälle? Ja vauva itkee. Ja toinen juttu oli ne aterimet. Jos olis vaikka ruoka pöydässä ja nälkäiset odottaa ruokaansa niin käviskin niin, että koko lusikkalaatikko tipuu lattialle ja kaikki aterimet lattialle. Niin nekö vaan roskiin ja ruoka sais olla syömättä?

Kyllä, vaatteet laitetaan päälle. Jos ajatellaan että lähdet ovesta ulos ns. ihmisten ilmoille, vaatteiden pitää olla kunnolla. Mutta yöllä voit heittää ne päällesi oikeastaan miten vain, pönkän voi jättää siksi aikaa pois ym. Eli äkkiäkös vaatteet yölläkin laittaa päälle.

Periaate on se, että likaisesta ei voi enää tulla puhdasta. Ihan talokohtaista, miten toimitaan. Osassa perheissä käytetään veden alla aterimet ja jatketaan sitten normaalisti, osassa lentävät ihan pois. Kertakäyttöaterimet voivat olla ratkaisuna. Meidän kotona aterimet käy veden alla, ja sitten ne ovat taas käytössä normaalisti. Aika paljon saisi heittää lasten takia pois.

Vierailija
285/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuuksia tässä:

-Ei saa kulkea käsivarret paljaana

-Nainen ei saa asua miehen yläpuolella, koska kaikki mikä on naisen hameen alla, on "saastaista"

-Miehen tulee ottaa puolisonsa heti synnytyksen jälkeen.Kyllä,luit oikein.

-Asunnot yleens siistejä, mutta monilla on "rojuhuone"

-Yksin kotona ollessa saa kulkea vaikka alasti tai tai verkkareissa

Osin totta, osin tarua. Otan kantaa näihin, jotta vältytään väärinkäsityksiltä.

Käsivarret paljaana kulkeminen:

Totta, käsivarret paljaana ei kuljeta. Tämä siksi, että paljastava pukeutuminen ei ole ok ja toisaalta symbolinen puhtaus on helpompi säilyttää, mitä enemmän peittää itseään.

"-Nainen ei saa asua miehen yläpuolella, koska kaikki mikä on naisen hameen alla, on "saastaista""

Osin totta. Tässä poikkeuksena ovat vanhemmat naiset. Naisen hameen alle jäävät asiat katsotaan kyllä likaisiksi.

"-Miehen tulee ottaa puolisonsa heti synnytyksen jälkeen.Kyllä,luit oikein."

Tarua. En tiedä, mistä olet tällaista kuulut. Synnytyksen jälkeen on lapsivuodeaika, joka alun perin on kestänyt kuukauden. Kukin noudattaa sitä tavallaan. Lapsivuodeaikana synnyttänyt nainen, tuore äiti, on "likainen". Tuore äiti välttelee vanhempia ihmisiä, eikä hänen periaatteessa pitäisi oleilla esim. kodin keittiössä. Hän ei mene julkisesti yleisille paikoille, esim. kaupungille. Seksiä ei tulisi harrastaa siis lapsivuodeaikana.

"-Asunnot yleens siistejä, mutta monilla on "rojuhuone""

Asuntojen siisteys vaihtelee, niin paljon riippuu ihmisestä, tärkeysjärjestyksestä ja ihmisen luonteesta. On myös epäsiistejä mustalaisia. Kaikilla ei ole rojuhuonetta. Meillä on autotallin yhteydessä lämmin varasto, sinne mahtuu hyvin. Meiltä löytyy lisäksi ns. romulaatikoita. Romujen piilottaminen johonkin ei varmaan liene mikään meidän tummien erityispiirre.

"-Yksin kotona ollessa saa kulkea vaikka alasti tai tai verkkareissa"

Tarua. Tämä ei ole romanikulttuurin mukaista. Jos pariskunta tms. asuu esim. yksiössä, sitä on aika hankala pitää "puhtaana". Tietysti "puhtauden" säilyttäminen onnistuu, jos makuualue rajataan ja muualla asunnossa oleillaan vaatteet päällä ym. Tällöin vanhemmat ihmiset voivat kyläillä asunnossa.

Alastomuus taas muuttaa kaavaa; ok, voithan sinä oleilla yksinäsi alasti, mutta se tekee huoneet likaisiksi. Joku ehkä voi sanoa, että hei eihän sitä kukaan tiedä jos et itse kerro. Tämä onkin omatunnon kysymys. Joitain asioita on tehtävä vaikka muut eivät tiedäkään; joskus riittää, että itse tiedät.

Verkkareissa oleileminen naisten kohdalla likaa myös asunnon ihan samalla tavalla.

Vierailija
286/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mulle tulee olo, että kaikki on vaan ulkokultaista ja silmänlumetta ja "sääntöjä" noudatetaan vain silloin kun muita romaneita on paikalla. Ihan niinkuin monissa muissakin uskonlahkoissa esimerkiksi.

Kertokaa nyt joku romani totuus täällä ihan nimettämästi. Itseäni ainakin epäilyttää, koska nähnyt kaikenlaista kun asun kaupunginosassa, jossa paljon näitä romaneitakin on.

Mustalaisuus ei ole uskonlahko, vaan etninen identiteetti. Vaikka ymmärränkin vertauksen.

Osalla kysymys on puhtaasta ulkokultaisuudesta. Pohjimmiltaan ihanne ja kulttuurilliset periaatteet eivät kuitenkaan perustu ulkokultaisuuteen, joten ihmettelen ylipäätään tarvetta ns. olla ihmisiksi kun muita on paikalla ja tehdä sitten kaikenlaista piilossa. Eikö tuollainen mahda olla raskasta?

Vierailija
287/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imettääkö romaniäidit? Käykö romaniäidit raskaana neuvolassa ja viekö romanit lapset neuvolaan? Saako romanit käyttää ehkäisyä?

Osa imettää, osa ei. Tätäkin asiaa voi tulkita monelta kantilta kulttuuria ajatellen. Minä olen imettänyt lapsiani, 4kk-9kk. Imettäminen ei ole yhtä avointa kuin valtaväestöllä. Esim. eräässä valtaväestön kodissa vauvan äiti istui sohvalla rennosti imettämässä vaikka vieraita oli kylässä - itse en siis voi näin toimia, vaan imettämisen täytyy tapahtua ns. yksityisesti ja mielellään makuuhuoneessa.

Kyllä meillä neuvolassa käydään. Pysyvä asuminen ja se, ettei muutenkaan liikuta enää yhtä paljon kuin ennen, on vaikuttanut tähänkin asiaan. Neuvolakäynnit ovat ainakin itselläni olleet ihan säännöllisiä joitain sairastapauksia lukuunottamatta.

Ehkäisyä voi käyttää, jos ei oma uskonnollinen vakaumus sitä jotenkin kiellä. Esim. meillä on pitkäaikainen ehkäisy käytössä.

Vierailija
288/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää nuo puhtaussäännöt, jos on noin tarkkaa ja sitten tuolla kauppakeskusten kupeessa vedetään röökiä ja vaikka mitä ja samoill käsillä sitten mäkkärin hampurilaista kohta. Siis eihän se käy mitenkään järkeen, että kotona sitten täytyy tehdä kaikki niin siististi ja aterimet heitetään roskiin jos putoaa ja kauppakassia ei saa nostaa tuolille.

Tavallisesti pikaruokaloissa on käsienpesupaikat, joissa voi pestä. Mulla on myös aina mukana käsidesi, mitä laitan tällaisissa tilanteissa. Varsinkin flunssakausina.

Vierailija
289/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mietittänyt kirjoitti:

Miksi lapsia tehdään niin paljon, vaikka ei ole mahdollisuuksia (henkistä, ja rahallista) heistä huolehtia? Entä serkuksien väliset liitot, sisäsiittoisuus?

Kaikissa perheissä ei ole paljon lapsia. Moni omanikäiseni pariskunta on hankkinut 2-3 lasta, mikä ei ole minusta paljoa. Mieheni taas on hänkin pienestä perheestä, minä isommasta. Meillä molemmilla toiveena on hieman tuota 2-3 lapsen perhettä suurempi perhe, eli lapsia voisi olla loppujen lopuksi vaikka 7. Tietysti perheen kasvaessa pitää miettiä talouttakin. Minulla on tällä hetkellä lyhennetty työaika, mies taas on meillä leiväntienaaja nyt.

Henkiset ja taloudelliset mahdollisuudet lasten huolenpitoa ovat asioita, joista voisi jutella enemmänkin, mutta en osaa ajatella että tämä olisi jotenkin erityisesti tummien ongelma. Voisin tietysti vastata, että ihan kaikkea ei voi ehkä punnita järjen kautta; tunneasioitahan nämä myös ovat. On kyllä surullista, jos voimavarat eivät sitten riitäkään.

Vierailija
290/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki kulttuurin piirteet automaattisesti säilyttämisen arvoisia? Ei sinänsä liity tähän tapaukseen vaan yleisemminkin ihmetyttää.

No ei minusta. Itse olen ns. maltillisen muutoksen kannattaja. Eli ajattelen, että romanikulttuurin täytyy muuttua ajan kanssa, mutta kaikkea vanhaa ja hyväksi havaittua ei ole tarpeen muuttaa.

Vierailija
291/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoret romanitytöthän käyttävät ihan normaaleja vaatteita. Olen kuullut, että pitkää hametta aletaan käyttää, kun romanityttö on menettänyt neitsyytensä. Näin tunnistetaan "likaiset"... Onko totta?

Ei, ei todellakaan pidä paikkaansa.

Pitkä, musta, kapea hame eli "pikkuhame" otetaan käyttöön tytön ollessa n. 12-14-vuotias. Poikkeuksia molempiin suuntiin iässä on. Pikkuhameessa tyttö alkaa hiljalleen ottaa entistä enemmän vastuuta ja käyttäytyä tämän kulttuurin normien mukaisesti. Pikkuhametta pitävät ikään kuin harjoittelevat aikuisuutta varten kotitöiden ym. merkeissä.

Kaaleen vaatteet eli hameet eli romaninaisen koristeellinen vaatetus taas kuuluisi oikeasti olla päällä jo siinä vaiheessa, kun neitsyys menetetään. Ihanne olisi, että hameet laitettaisiin kotona jolloin niiden kanssa olemista ja elämistä ehtisi rauhassa harjoitella ennen maailmalle lähtöä. Hameiden laittaminen heti neitsyyden menetyksen jälkeen on toisaalta eräänlainen pakko, mutta samalla myös häpeä; nythän kaikki osaavat lukea rivien välistä, että hameet on ollut ns. pakko laittaa. Toisaalta joskus hameet laitetaan vain juuri ja juuri ennen maailmalle lähtöä, jolloin hameiden laittamiseen ei liity samanlaista häpeää. Näin minä tein.

Pikkuhametta pitävä, neitsyytensä menettänyt tyttö/nainen on kyllä "likainen", mutta mitään ulkoisia tunnusmerkkejä tästä ei ole vaan hänellä pitää olla omatunto. Jos hänellä ei ole ns. kaaleen vaatteet päällä, hänen pitää itse tietää, mihin voi mennä ja mihin ei. Käytännössä pikkuhameessa eläminen ja oleminen "likaisena" hankaloittaa elämää aika paljon.

Vierailija
292/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se joku tietty ikävuosi (esim. 14/15/16) milloin tytön täytyy tehdä se valinta, ryhtyykö käyttämään kansallispukua vai ei?

Kyseessähän on oikeasti kansanpuku, ei kansallispuku :) Me kutsutaan tätä vaatetusta esim. nimillä hameet, kaaleen vaatteet, kamppeet, kaaleen hameet,... Virallisissa yhteyksissä puhutaan yleensä ihan romaninaisen vaatteista, jolla erotetaan ns. pikkuhameisiin pukeutujat.

Valinta romanivaatteiden (eli samettihame ja röijy) käyttöön ottamisesta on tehtävä n. 15-18-vuotiaana. Poikkeuksia tässäkin molempiin ikäsuuntiin.

Edellä jo kerroinkin hieman romanivaatteiden käyttöön ottamisesta. Lukaisepas vastaus, mutta kysy lisää, jos jokin jäi mietityttämään :)

Vierailija
293/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja kirjoitti:

Romanit erittäin sisäsiittoisia, missä ne vammaiset?? Eipä näy missään vaikka niitä on. Ne pidetään visusti neljän seinän sisällä, ettei niitä vain kukaan näe! Järjetöntä.

Kehitysvammaisia kyllä on, itse tiedän muutaman perheen joissa kehitysvammainen lapsi on (nuo "lapset" ovat siis minun ikäisiäni jo). Kehitysvammaisia ei piilotella. Heidät halutaan yleensä hoitaa itse, kotona, mahdollisimman pitkälle. Kehitysvammaisia meillä suojellaan erityisesti, koska ajatellaan että heillä on suurempi riski joutua kiusatuiksi ja kaltoinkohdelluiksi.

Vierailija
294/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hame ja se röyhelöpaita pysyy puhtaana ruoanlaitossa, kun kerran keittiöön ei mennä muissa vaatteissa. Siivoaako naiset siinä asussa?

Useimmilla on ns. siivoushameet. Itse käytän kyllä siivouskamppeidenkin edessä leveää essua, joka suojaa enimmiltä. Ruuanlaitossa ja perus kodinpuhdistuksessa myös käytän talousessuja, jotka suojaavat hametta. Röijyn, eli sen "röyhelöpaidan" voi pestä, suurimman osan röijyistä ihan koneessa. :)

Vierailija
295/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdistuuko romanien väkivaltarikokset yleensä toisiin romaneihin vai kantiksiin?

Enpä osaa vastata...

Vierailija
296/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestääkö romanit vaaleissa? Mitkä puolueet ovat romanien suosiossa? Kristillisdemokraatit vai vihreät vai vasemmisto?

Paljon on nukkuvia ääniä. En tietenkään osaa mitään tilastollista tietoa antaa, mutta edellisten vaalien aikaan tosi moni tuttava tuntui ajattelevan ettei äänestäminen kannata. Minä äänestin keskustan ehdokasta.

Vierailija
297/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä jakso oli Armanin parhaimpia. Välillä toki hoettiin kulunutta lausetta "romanit ovat syrjitty vähemmistö", mutta tässä kuitenkin vastattiin myös kysymykseen "Miksiköhän?", ja Arman oli itsekin hieman kriittinen, kerrankin.

Olen seurannut sarjaa "Prameat mustalaishäät". Vaikka sarja onkin viihdettä, sen hörhelöisen häähötön lisäksi amerikkalaiset ja brittiläiset romanit pääsevät hyvin kertomaan kulttuuristaan. Huomaan, että suomalaiset ja britti/jenkkiromanit ovat hieman erilaisia, mutta jotkut perustavanlaatuiset asiat olivat hyvin ristiriitaisia. Tämä siis jäi ihmetyttämään:

- Jenkki/brittiromanit eivät arvosta koulutusta, koska tapana on oppia asiat vanhemmilta sukupolvilta. Olisi vanhemmille noloa jos lapsi tietäisi enemmän, ja olisi tytölle häpeä jos hän ennen naimisiinmenoa tietäisi liikaa esim. sukupuoliasioista. Tätä näkökulmaa ei Armanin ohjelmassa kerrottu, vaan että pikemminkin koulutusta on alettu arvostaa..? Oikeasti?

- Jenkki/brittiromaneilla mies hankkii elannon ja nainen hoitaa kotia ja lapsia. Se on itsestäänselvyys. Suomalaiset naisromanit kuitenkin valittavat syrjinnästä työelämässä. Kiinnostaako suomalaisia romaninaisia oikeasti leipätyönteko, vai onko tuo valittaminen vain keino saada sympatiaa?

Kritiikki on joskus hyvä.

Jenkki- ja brittiromaneista kertovien sarjojen asiat eivät ihan sellaisinaan päde täällä meillä. Paikoin heidän toimintansa television ruudulla on näyttänyt minusta jopa melko pöyristyttävältä. Kyseinen ohjelma on siis minullekin tuttu, ja joskus mietin, onko nämä oikeita romaneita ollenkaan, vaikka tapakulttuuri vaihteleekin maittain aika rankasti.

Täällä Suomessa romanit ovat alkaneet arvostaa koulutusta ja ymmärtää, että pidemmälle kouluttautuminen kannattaa, koska koulutus avaa oven työntekoon ja työnteko taas moniin sellaisiin asioihin joita ei työmarkkinatukea nostamalla saavuta. Britissä asiat voivat olla toisin, en oikeasti tunne heidän tapakulttuuriaan lainkaan. En tiedä heistä muuta, kuin minkä olen tv:n ruudulta nähnyt, eikä kaikki ole kyllä kovin mairittelevaa.

Suomessa sekä romaninaiset että miehet kokevat syrjintää työmarkkinoilla. Kaikille töitä ei yksinkertaisesti löydy, ja ehkä jossain vaiheessa sitten iskee luovuttamisen meininki, jos tuntuu ettei yrityksillä ole mitään tehoa. Olen itsekin kokenut työmarkkinoilla syrjintää. Olen kouluttautunut, ja minulla on ns. hyvät paperit. Muutamassa työhaastattelussa haastattelu on oikeasti loppunut siihen, kun olen tullut paikalle. Mutta olen myös sinnikäs, ja ehkä siksikin minulla tällä hetkellä on työpaikka. Eli kyllä tämä syrjintä ihan arkipäivää Suomessa on.

Vierailija
298/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko edelleen yleistä, että tytöltä leikataan tiukka jos hän häpäisee perheensä?

Vierailija
299/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon romanien pukeutumiseen on vaikuttanut romanttinen viihdekulttuuri viimeisten vuosikymmenten aikana? Puvut ovat kuin kuningattarilla ja prinsessoilla saduissa, päivät pitkät ollaan täydessä tällingissä, meikissä tukat hulmuten ja korkokengissä. Tavallinen valtakulttuurin nainen tietää, ettei noin kestä alkaa elämään, koska rahat elämiseen pitää tienata arkielämässä ja -vaatteissa?

Pukuihin on tullut vaikutteita aikanaan Venäjän hovista. En ole ajatellut, mutta olisko kampaustenkin vaikutteet jopa sieltä. Ei kai romanikulttuurin mukainen pukeutuminen tai hiusmuoti vaikuta siihen, etteikö voisi elää arkea ja tienata rahaa. Ei minulla ainakaan ole vaikuttanut. Työpaikallani joudun kyllä pukeutumaan hyvin eri tavoin, kuin kotona, mutta tämä ei ole ongelma, koska en työssäni kohtaa muita tummia.

T: Aoittaja

Vierailija
300/437 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko isät mukaan synnytykseen?

Voivat halutessaan tulla. Suosittua on myös läheisen ystävän, serkun tai siskon mukaan ottaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme