Arman ja romanit, jäikö jokin mietityttämään?
Paljon kommentoitiin täällä että ohjelma jäi pintaraapaisuksi. Niinhän se oli, ohjelman aikana on mahdollisuus esittää tietoa vain rajallisesti ja kaikesta ei voi julkisesti puhua, koska ohjelmaa katsoivat monet vanhemmatkin ihmiset.
Jäikö joku kysymys mietityttämään? Joku, jolle et saanut ohjelmassa vastausta tai joku asia, jota haluat tarkentaa?
Asiattomiin kommentteihin en vastaa.
Kommentit (437)
Miksi romanit lainailee tavaroita ja ruokaa naapureilta, eikä ikinä tuo takaisin?
En tiedä onko tätä kysytty aikaisemmin koska en jaksa lukea koko ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerta mistään arkaluontoisesta ei saa vanhemmilleen puhua, niin mites toimitaan jos oma lapsi joutuu esim. raiskauksen uhriksi? Pitääkö sen lapsen vaan hiljaa hyväksyä kokemansa vai saako edes siitä vanhemmille kertoa? Ja ylipäänsä miten toimitaan jos on alakerrassa ongelmia/ sairauksia, esim. sietämättömät kuukautiskivut tai vaikka pissatulehdus. Näistäkö pitää kans olla hiljaa?
Raiskaustapauksissa toimitaan tapauskohtaisesti. Joskus poliisille tehdään ilmoitus, joskus asiaa ei selvitetä. Joskus tuloksena voi olla väistämisvelvollisuus.
Nuo asiat on mahdollista ilmaista kiertoteitse.
T: Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Nuorena mua kiersi pitkän aikaa yks mustalaismies. Niinhän siinä kävi, että yhtenä iltana sitten lankesin häneen ja mentiin sänkyyn. Oli kyllä aika hurja niissä puuhissa, siis hyvällä tavalla. Myöhemmin mulle selvisi, että tällä miehellä oli perhe. Vaimo ja lapsia. Pelotti kyllä pitkään, että mitähän tästä seuraa, mutta ilmeisesti mies ei kertonut kellekään ja minutkin tietty jätti heti rauhaan kun sai haluamansa.
Pettävätkö romanimiehet helposti vai oliko tämä poikkeus?
Ei kai sen helpommin kuin muutkaan miehet. Joillain moraali on rapautunut.
Vierailija kirjoitti:
Kun isää ei saa sanoa isäksi eikä suhteista puhuta, mistä romanit tietävät mitä sukua pitää karttaa ja ketkä ovat omaa sukua?
Tämä?
Ja lisäksi: miten suhtaudutte valkolaisten kasvattamiin romaneihin?
Jos jotain kiinnostaa vanha mustalaiselämä niin you tubesta löytyy neljä tällaista dokumenttia:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain kiinnostaa vanha mustalaiselämä niin you tubesta löytyy neljä tällaista dokumenttia:
Se on yksi dokumentti, joka on Youtubessa neljässä osassa. Luojan kiitos tuohon ei Mirkku ole päässyt mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin usein näkee invapaikoilla romanien autoja ilman vaadittavaa invalupaa? Tai keskellä kulkuväyliä, siellä missä ei edes ole paikoitusta autoille?
Millä he oikeuttavat tällaisen?Entä etuilu jonoissa tai matalampi kynnys esim. varastamiseen? Mistä tällainen kumpuaa, kasvatuksesta? Vai yhteiskunnan ja lakien halveksimisesta?
Koska vanhempien kunnioitus ja siisteys!
Minkä ikäisenä romanit yleenaä menevät naimisiin ja saavat ensimmäisen lapsen? Miten romanit suhtautuvat vapaaehtoiseen lapsettomuuteen ja lapsettomuushoitoihin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla hajoaa pää jos luen vielä kerrankin sanan ROMAANI. Se on RO-MA-NI!
Pitkä on jatko RO-MAA-NI ja lyhyt on tasku RO-MAA-NI ja nämä RO-MAA-NIT löytyy kirjastoautosta paikallisellta pysäkiltä eli ostarilta.
Niiden vessasäännöt on hulluja.
Miten romanien säännöt kumoaa Suomen lain? Esim. Vartijalla lain mukaan oikeus tehdä turvallisuustarkastus kiinnioton yhteydessä sukupuolesta riippumatta mutta romanien omien sääntöjen mukaan miesvartija ei saa tutkia romaninaista.
Miten edistäisit romanien asemaa täällä Suomessa? Miten voisitte itse kohentaa mainettanne suomalaisten silmissä? Huom. Tangolaulajat ovat aina olleet hyvin pidettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se jäi ihmetyttämään, miksei ne kaksi miestä voineet edes sanoa, ovatko naimisissa vai ei?
Parisuhdeasioista ei yleensä puhuta julkisesti niin, että joku vanhempi voisi tämän kuulla tai tässä tapauksessa nähdä. On ollut todennäköistä, että ohjelman näkee myös joukko vanhempia ihmisiä. Tämä liittyy vanhempien kunnioittamiseen ja erinäisiin tapoihin osoittaa häveliäisyyttä.
Näin kirjoittamalla näistä asioista voi jutella laajemminkin, ja esim. itse voisin täällä kysyttäessä kertoa oman parisuhdestatukseni.
En oikein tajua... Sonnystahan on tehty toinenkin dokumentti ja siinä esitteli rakkauselämäänsä ja kosikin silloista tyttöystäväänsä siinä ja se kuvattiin... Täh. Moraalikäsitykset joustavia?
Siis esittääkö ap jonkinlaista asiantuntijaa?
Romania?
0/5
Mä jotenkin petyin siihen ohjelmaan. Se oli ihan pintaraapaisu ja Arman vaan pyöritteli silmiään. Ei oikein päästy asiaan.
Onko serkusavioliitot kovinkin tavallisia? Pieni populaatii miten puoliso tavallisesti löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Miks niillä on monesti sitte yhteiset facebook tilitki esim TanjaJaMertsi Nyman😂
Selasin vain pintapuolisesti tätä ketjua nähdäkseni, onko joku tähän jo vastannut. Itse en ole romani, mutta olen ollut huomaavinani, että tää on aika yleinen käytäntö konservatiivikristillisissä piireissä (tietyt herätysliikkeet, helluntailaiset, vapaakirkolliset yms.), myös Suomen ulkopuolella. Voisi siis ehkä johtua ennemmin romanien kirkollisesta taustasta ja seurakunnassa saadusta opetuksesta kuin nimenomaan romanikulttuurista. Ideahan tuossa on, että aviopuolisoilla ei ole salaisuuksia toisiltaan ja kaikki facebook-kommunikaatio on toisen nähtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks niillä on monesti sitte yhteiset facebook tilitki esim TanjaJaMertsi Nyman😂
Selasin vain pintapuolisesti tätä ketjua nähdäkseni, onko joku tähän jo vastannut. Itse en ole romani, mutta olen ollut huomaavinani, että tää on aika yleinen käytäntö konservatiivikristillisissä piireissä (tietyt herätysliikkeet, helluntailaiset, vapaakirkolliset yms.), myös Suomen ulkopuolella. Voisi siis ehkä johtua ennemmin romanien kirkollisesta taustasta ja seurakunnassa saadusta opetuksesta kuin nimenomaan romanikulttuurista. Ideahan tuossa on, että aviopuolisoilla ei ole salaisuuksia toisiltaan ja kaikki facebook-kommunikaatio on toisen nähtävissä.
Niin. Tai sit vain toinen osaa lukea ja kirjoittaa.
Kyllä käy, oppivelvollisuus koskee kaikkia. Tietysti on heitä, jotka jättää koulut kesken eikä perään huudella. Se on surullista.