Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatekielto päiväkotiin koska "kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa".

Vierailija
07.04.2017 |

"Vaatetusasiassa on myös todettu yhdessä vanhempien kanssa, että kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia lapselleen viimeisimpiä mediahahmoja esitteleviä tuotteita. Voimakkaat kuvat myös vievät ikävästi huomion pois itse lapsesta kohtaamistilanteissa ja hankaloittavat aamutoimia."

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/turkulaispaivakodissa-otetti…

Mitä mieltä?

Kommentit (330)

Vierailija
261/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän jumpsuiteja saa nykyään juuri mistään. Ostaisin lapsille kotiasuksi jos saisi.

Vierailija
262/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt jou yhteiskuntaluokkani, pliiz!

Lapseni ON pitänyt Darth Vader -paitaa. Emme tietääkseni ole sithejä.

Ihan oikeasti jätä nyt pois luokkapörhistely ja keskitytään itse asiaan. Kuuluuko sinun mielestäsi Darth Vader päiväkoti-ikäisten maailmaan?

Kyllä kuuluu.

Paljon pahempi juttu on kun pienille lapsille pakkosyötetään satuja totena = uskontoa "pikkukirkon" muodossa.

Uskonnollisista tapahtumista voi kieltäytyä. Ja jos lapsesi kaverilla on jeesuspaita, se on itseilmaisua siinä missä Darth Vader -paitakin.

Oikeasti päiväkotivaihe on niin lyhyt, että kyllä sen verran jaksaa lukea ja puuhailla lapsensa kanssa ilman isommille lapsille suunnattua jenkkiviihdettä.

Huoh.

Tietääkseni päiväkodeissa ei ole julkisin varoin (kirkollisvero) ylläpidettyjä Star Wars -hiljentymishetkiä.

Ja mitä pahaa muuten jenkkiviihteessä on? Kommenttisi on kuin jostain 80-luvun tv-arvostelusta. Hih!

Paljon parempaa se on kuin joku ryssäviihde tms tekotaiteellinen paska joka ei kiinnosta niin ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis luulin tätä oikeasti aprillipilaksi. Noita printtivaatteita(Spiderman,Frozen,Autot jne.) saa Tokmanneilta ja Halpa-Halleista. Ovat halpoja ja mauttomia ja perinteisesti eniten noita vaatteita on niillä köyhimmillä wt-perheiden lapsilla.

Eli jos ostaa lapsille mieleisiä vaatteita niin olet wt? No sitten täällä ilmoittautuu yksi wt-perhe.

Itse suosisin kirkkaita värejä mutta vitsit kun meillä on lapsilla on myös oma maku ja se on tullut esiin noin 3-4-vuotiaana. Lapset pitävät päällään niitä vaatteita joten minusta on tärkeää että ne ovat heille mieleisiä (minä katson sen että ovat säänmukaiset).

Ja kyllä, tälläkin hetkellä tytön kaappi on pullollaan Frozen-vaatteita. Pojalta taasen löytyy Legon printtipaitoja.

264/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh. Ja minä juuri ostin lapselle hauskan Che Guevara -paidan.

Putinin ja Trumpin kasvot sopisi hyvin tämänhetken ajankuvaan. Tuollaisen päiväkodin tekemän ehdotuksen jälkeen sopisi hyvin, kun joku laittaisi lapselle paidan, johon on piirretty Pahkasika tyylinen perse.

Hyväksyyköhän ne Sirpin ja vasaran punaisessa paidassa? Siellähän oli tuollaiset länsimaisten hahmojen kiellot aikanaan.

Vierailija
265/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu. Mitä. Paskaa.

Toisaalta olen asunut koko ikäni Turussa, joten mikään ei oikein enää yllätä.

.

.

.

Mutta silti, voi vittu mitä paskaa.

266/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät ymmärrä merkeistä vielä mitään. Tärkeintä on, että mikä kuva siinä paidassa on. Kenellä ei muka ole varaa joihinkin printtipaitoihin? Jokaisella suomalaisella on aivan varmasti varaa tuollaisiin. Sen ymmärtäisin jos jollakin ei ole varaa pukea chanelia lapselleen. 

Vierailija
267/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tuo viesti lähetetty aprillipäivänä?

Vierailija
268/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on juuri köyhin kansanosa, joka käyttää eniten rahaa viimeisimpien printti-viritysten ostoon. Hyvä laittaakin ne tuilla loisivat törsääjät ruotuun. Oppivat ostamaan kirpputorilta edullisesti ajattomia perusvaatteita räkänokilleen.

Vierailija
269/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on juuri köyhin kansanosa, joka käyttää eniten rahaa viimeisimpien printti-viritysten ostoon. Hyvä laittaakin ne tuilla loisivat törsääjät ruotuun. Oppivat ostamaan kirpputorilta edullisesti ajattomia perusvaatteita räkänokilleen.

Oon päiväkodissa töissä ja räkää kyllä valuu ihan hyvätuloistenkin lapsilta .

Vierailija
270/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tuo viesti lähetetty aprillipäivänä?

Siis perheilld

Vierailija
271/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos mustakaavut kielletään.

Vierailija
272/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä onni, että lapseni nyt 7 ja 9v kulkevat koulutaksilla (ja ennen eskaria/koulua ovat olleet perhepäivähoidossa), enkä kohtaa/ole kohdannut muita vanhempia ja lasten luokkakavereita. Olen ollut tästä jopa vähän harmissani, mutta ilmeisesti turhaan...?!? Mulla ei ole mitään hajua, miten muut lapsensa pukee, eikä ole koskaan tarvinnut nolostella mistään syystä omien lasteni vaatteita.

Tämä on menossa ihan järjettömäksi!

Vierailija
273/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuvittelin, että kysymys olisi muoviprinttipaidoista ja syynä hormonitoimintaa häiritsevät muovinpehmentimet (ftalaatit). Voisi vetää markkinoilta kaikki tuollainen sonta.

Vierailija
274/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta...printtipaidat on yleensä niitä halvimpia, ainakin pk-ikäisten suhteen, olen omillenikin ostanut just Henkkamaukalta tai tilannut Kiinasta (feikki)paitoja joissa on esim. Ryhmä Hau...vitosen maksavat nämä paidat, jos sitäkään...älytöntä. Sitäpaitsi yleensä mitä kalliimpi merkki, sitä vähemmän siinä on printtejä/merkkejä korkeasta hinnasta, näin ainakin lastenvaatteissa!

Koska suomalaislasten silmät saa aukaista ja todeta, että kaikki eivät elä Neuvostoliittolaisessa maailmassa jossa jokaisella perheellä on samankokoinen koti ja täysin samat käyttötavarat, rahavaroista puhumattakaan? Aivan naurettavaksi mennyt tämä hipsuttelu köyhyyden ympärillä, ja tämän sanon itsekin minimiä toimeentuloa nauttivana! Kyllä vanhemmat voivat itse päättää, mihin panostavat, minä olen ostanut kirpparilta parilla eurolla esim. Disney-paitoja joista lapseni ovat itsekin tykänneet hirveästi. Varmasti heitä harmittaisi jos kieltäisin huomenna pukemasta niitä päälleen.

Vierailija
275/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt jou yhteiskuntaluokkani, pliiz!

Lapseni ON pitänyt Darth Vader -paitaa. Emme tietääkseni ole sithejä.

Ihan oikeasti jätä nyt pois luokkapörhistely ja keskitytään itse asiaan. Kuuluuko sinun mielestäsi Darth Vader päiväkoti-ikäisten maailmaan?

Kyllä kuuluu.

Paljon pahempi juttu on kun pienille lapsille pakkosyötetään satuja totena = uskontoa "pikkukirkon" muodossa.

Uskonnollisista tapahtumista voi kieltäytyä. Ja jos lapsesi kaverilla on jeesuspaita, se on itseilmaisua siinä missä Darth Vader -paitakin.

Oikeasti päiväkotivaihe on niin lyhyt, että kyllä sen verran jaksaa lukea ja puuhailla lapsensa kanssa ilman isommille lapsille suunnattua jenkkiviihdettä.

Huoh.

Tietääkseni päiväkodeissa ei ole julkisin varoin (kirkollisvero) ylläpidettyjä Star Wars -hiljentymishetkiä.

Ja mitä pahaa muuten jenkkiviihteessä on? Kommenttisi on kuin jostain 80-luvun tv-arvostelusta. Hih!

Paljon parempaa se on kuin joku ryssäviihde tms tekotaiteellinen paska joka ei kiinnosta niin ketään.

Sun ei ole pakko maksaa kirkollisveroa, ja voit kieltä lapsesi osallistumisen hartauksiin, jos et ole itse pistänyt häntä kristilliseen päiväkotiin.

Star Wars on ihan hyvää hömppää, mutta ei päiväkoti-ikäisille eikä varsinkaan heidän tahtomattaan. Ymmärrä nyt pointti: nuo hahmot eivät ole päiväkoti-ikäisille tarkoitettuja, ja toiset lapset eivät ole valinneet, että katselevat niitä päiväkodissa.

Vierailija
276/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullulta tuo minustakin kuulostaa. Mutta hullulta kuulostaa myös se että ystävän 5v kieltäytyi kaikista aiemmin toivomistaan printtipaidoista kun päiväkotikaverit ilmoittivat ne on "nynnyvauvojen" ja saman perheen 3v luetteli vanhemmilleen että Sara ei tykkää mun pingviinihaalarista, Selma ei tykkää mun pigviinihaalarista, Janna ei tykkää mun pingviinihaalarista. Ja vuosi sitten samassa päiväkodissa oli "ei leikitä niiden kaa joilla on takki ja housut, vaan sellaisten kaa joilla on haalari" -kuvio.

Kiusaaminen ei katoa päiväkotipuvuilla, mutta oon kieltämättä aika järkyttynyt miten paljon päiväkotilapset kavereidensa vaateita arvottaa.

Vierailija
277/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hullulta tuo minustakin kuulostaa. Mutta hullulta kuulostaa myös se että ystävän 5v kieltäytyi kaikista aiemmin toivomistaan printtipaidoista kun päiväkotikaverit ilmoittivat ne on "nynnyvauvojen" ja saman perheen 3v luetteli vanhemmilleen että Sara ei tykkää mun pingviinihaalarista, Selma ei tykkää mun pigviinihaalarista, Janna ei tykkää mun pingviinihaalarista. Ja vuosi sitten samassa päiväkodissa oli "ei leikitä niiden kaa joilla on takki ja housut, vaan sellaisten kaa joilla on haalari" -kuvio.

Kiusaaminen ei katoa päiväkotipuvuilla, mutta oon kieltämättä aika järkyttynyt miten paljon päiväkotilapset kavereidensa vaateita arvottaa.

Joissain päiväkodeissa on ihan kauhea kilpavarustelu lapsilla. Mutta toisissa taas ei yhtään. Ja sukupuolellakin on aika paljon väliä. Kaverin 4 v on just tuollainen "ei leikitä...", oma samanikäiseni pukee aina ihan mitä vaan riemunkirjavaa ja sisaruksien vanhaa, tyttöjen värejä ja poikien värejä. Paitsi örkkiprinttejä.

Vierailija
278/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi voi. Mun lapsella on Cupcaken sadevaatteet, Ticketin haalari ja se kävi HopLopissa viikko sitten.

Mun lapsi on todellisuudessa varmaan pk-ryhmänsä köyhimmästä perheestä: olen ostanut sekä sadevaatteet että haalarin kirpparilta sopuhintaan ja HopLoppeihin ym. on varaa, koska lapsi on meidän elämässä tärkein asia johon halutaan panostaa.

Huomenna ollaan menossa ostamaan TARJOUKSESTA ne kirotut Goretex-kengät hänelle kevääksi. Ulkomuodosta ei kannata päätellä juuri mitään, mitä tulee varallisuuteen!

t. työtön

Vierailija
279/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi voi. Mun lapsella on Cupcaken sadevaatteet, Ticketin haalari ja se kävi HopLopissa viikko sitten.

Mun lapsi on todellisuudessa varmaan pk-ryhmänsä köyhimmästä perheestä: olen ostanut sekä sadevaatteet että haalarin kirpparilta sopuhintaan ja HopLoppeihin ym. on varaa, koska lapsi on meidän elämässä tärkein asia johon halutaan panostaa.

Huomenna ollaan menossa ostamaan TARJOUKSESTA ne kirotut Goretex-kengät hänelle kevääksi. Ulkomuodosta ei kannata päätellä juuri mitään, mitä tulee varallisuuteen!

t. työtön

Ja ostin nuo haalarit ym. muuten siksi että ITSE tykkäsin niistä + sain edullisesti, en merkin takia.

Vierailija
280/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä printtipaidat helpottaa aamutoimia, kun lapsi laittaa mielellään ja innoissaan sen lempipaidan päälleen itse.

Mun mielestä lapsia eriarvoistaa enemmän se jos vanhemmat ei anna lapsen pukeutua oman makunsa mukaan vaan osa lapsista on alistettu vanhempien mallinukeiksi.

Kiusaamiseen voi vaikuttaa paljon kotona, ja myös päiväajan vastuuaikuiset. Tähän keinoja on tunnetaitojen ja yhteistyöasenteen opettaminen ja tuen antaminen lapselle enemmän ja vähemmän vaikeissa paikoissa. Kiusaajia ovat usein ne ketkä eivät ole saaneet läheisiltä aikuisilta tukea omien vaikeiden tunteiden kanssa, ts kostaa omaa pahaa oloaan jollekin jolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ja ei, materia tai paapominen tai hösääminen ei korvaa tukea käsitellä tunteita ja kasvaa askel askelta aikuisemmaksi. Vähättely tai pois lakaiseminen ovat selviä haitallisuudessaan. On niitäkin perheitä joissa edelleen opettamalla opetetaan rasismia ja muuta eriarvoisuutta.