Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatekielto päiväkotiin koska "kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa".

Vierailija
07.04.2017 |

"Vaatetusasiassa on myös todettu yhdessä vanhempien kanssa, että kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia lapselleen viimeisimpiä mediahahmoja esitteleviä tuotteita. Voimakkaat kuvat myös vievät ikävästi huomion pois itse lapsesta kohtaamistilanteissa ja hankaloittavat aamutoimia."

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/turkulaispaivakodissa-otetti…

Mitä mieltä?

Kommentit (330)

Vierailija
221/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa joku joskus perustelisi miksi kannattaa ostaa 90e collegejumpsuit pienelle lapselle?  Kuulisinpa edes kolme hyvää ja pätevää perustetta tuolle.

Jos se on kaunis ja on varaa sellainen ostaa?

Et sä osta kameliakaan vaikka sulla on varaa ostaa sellainen. Eli yksi syy löytyi, tosin täysin pinnallinen. 

En tiedä muita 90€ haalareita kuin Gugguun. Varmasti on muitakin, ns. huippumuodin merkkejä mutta Suomessa ei sellaisia monella ole. Mutta jos puhutaan vaikka Gugguusta tai lahtelaisesta Höö-merkistä, niin silloin ainakin ostetaan Suomessa suunniteltua ja tuotettua vaatetta. Kallista, kyllä, mutta suomalainen työläinen on kallis ylläpidettävä. 

Ihan hienoa, että suomalainen vaatemerkki on noin suosittu. Moni muukin voisi kääntyä katselemaan pois päin ruotsalaisista halpisketjuista ja tukea pohjoismaista tuotantoa. 

(Tässä siis sinulle vähemmän pinnallinen syy). 

Ei muuten tehdä  gugguuta pelkästään Suomessa, sori siitä. Lupaavat vaan että on tuotettu Euroopassa.

Vierailija
222/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa joku joskus perustelisi miksi kannattaa ostaa 90e collegejumpsuit pienelle lapselle?  Kuulisinpa edes kolme hyvää ja pätevää perustetta tuolle.

Riippuu varmaan merkistä, mutta esim. kotimaisen käsityön tukeminen. Mä ostaisin mielelläni kotimaista uutena, mutta valitettavasti mun rahat riittää vaan käytettyihin.

Eli mikä lastenvaatemerkki tekee vaatteet Suomessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt sitä laadukasta ja asiantuntevaa varhaiskasvatusta jota täytyy ihan yliopistossa lukea?

Vierailija
224/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä tuossa nyt mahtaa olla ihan oikeasti takana? Ihme juttu.

Vierailija
225/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole totta, mitä tarinoita täällä on. Kohta varmaan kielletään jossakin omakotitalossa asuminenkin, ettei vuokrakerrostaloasujille tule paha mieli.

Miten tämä nyt liittyy keskusteluun? Ei lapset syrji asumismuodon perusteella, ainoastaan aikuiset.

En tiedä mainittiinko tämä vielä, mutta joskus oli tapana että päiväkodilta tehtiin kävelyretkiä ja käytiin katsomassa missä kukakin asuu. Tämä koettiin sitten eriarvoistavaksi kun jotkut asuvat omakotitalossa ja toiset vuokralla kerrostalossa. Idea olisi ollut että lapsi tutustuu lähiympäristöön kun on aika muutenkin laajentaa vähän elinpiiriä. Mutta ei, mieli siitäkin pahoitettiin.

Vierailija
226/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun kommunistit ottavat mallia Pohjoiskoreasta! En voi sanoa olevani yllättynyt.

Vierailija
227/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä osta kameliakaan vaikka sulla on varaa ostaa sellainen. Eli yksi syy löytyi, tosin täysin pinnallinen. 

En tiedä muita 90€ haalareita kuin Gugguun. Varmasti on muitakin, ns. huippumuodin merkkejä mutta Suomessa ei sellaisia monella ole. Mutta jos puhutaan vaikka Gugguusta tai lahtelaisesta Höö-merkistä, niin silloin ainakin ostetaan Suomessa suunniteltua ja tuotettua vaatetta. Kallista, kyllä, mutta suomalainen työläinen on kallis ylläpidettävä. 

Ihan hienoa, että suomalainen vaatemerkki on noin suosittu. Moni muukin voisi kääntyä katselemaan pois päin ruotsalaisista halpisketjuista ja tukea pohjoismaista tuotantoa. 

(gugguu)

"Vaatteet valmistetaan ÖkoTex-sertifioidusta puuvillacollegesta, puuvilla-elastaani- tai viskoositrikoosta EU:ssa (Virossa). Tuotteet pyritään valmistamaan mahdollisimman ekologisesti ja eettisesti hyviä työoloja kunnioittaen."

http://www.harakanpesashop.fi/gugguu-m-8.html

Vierailija
228/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten tehdä  gugguuta pelkästään Suomessa, sori siitä. Lupaavat vaan että on tuotettu Euroopassa.

Joo ei mitään. On kuitenkin osittain Suomessa tehty, ja Euroopassa valmistettu on teoriassa parempi kuin Aasian hikipajoilla valmistettu. 

Aikoinaan Suomesta myytiin iso määrä vaateteollisuuden laitteita pois, joten eräiden tuotteiden valmistus, kuten vaikka sukkahousujen, on mahdotonta koska siihen ei ole laitteita eikä pienillä valmistajilla ole sellaiseen varaa. 

Vierailija
229/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi vois muuten olla kiva maa asua, mutta tälläiset kukkahattutätiylyt ja korkeamman tahon päätökset tekee tästä persreikälän.

Vierailija
230/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä siis ei ole aprillipila? Uskomatonta. Entä jos on liian kaunis lapsi, tai vaikka pitkä tukka? Voi ei kun meidän Tina-Anniinalla ei kasva tukka pitkäksi! Pitää kieltää semmoinen!

Vierailija
231/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille yhteiskunnan kustantama suomiverkkari vuosittain koko elämän ajan ja sitä pakko pitää!

Juhlaan tummansininen sukupuolineutraali housupuku :)

Vierailija
232/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni ei koskaan kommentoinut päiväkotikavereidensa vaatteita. Paitsi yhden talven haaveili saavansa vaaleanpunaisen haalarin ja harmitti, kun ei ollut. Olisiko pitänyt ottaa yhteyttä päiväkotiin, että kieltäisivät muita vanhempia pukemasta lapsiaan vaaleanpunaisiin haalareihin, kun mun lapseni tulee kateelliseksi? Eipä käynyt mielessäkään tuollainen vaihtoehto.

Se vaaleanpunainen haalari ei varmaankaan ole ollut yhtä vahva leikkiin ja porukkaan mukaan pääsemisen keino kuin jokin suosittu lelu. Frozen-paita lähentelee sitä lelua: "Mä oon Elsa. Mä oon suosituin ja kivoin ja teidän muiden täytyy tehdä  niin kuin mä sanon, koska mä oon se paras. Sulla ei ole Elsa-paitaa, niin sä et voi koskaan olla leikissä se Elsa."

Jos lapsesta on kasvatettu itsekäs pissipää se keksii kyllä aina keinon kyykyttää muita. Tälläisissä tapauksissa pitää vanhempien tuijottaa peiliin oikein tarkkaan ja miettiä millaista narsistia kasvattavat. Siihen ei auta muiden lasten vaatteiden vieminen.

Vierailija
233/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä mitä tällä muka saavutetaan. Lasten kanssa paljon tekemisissä olevana voin vilpittömästi sanoa, että yksikään printti tai kuva vaatteessa ei ole menoa hidastanut, eikä pahaa mieltä aiheuttanut lapsille. Tilanteeseen toimimattomat vaatteet, kuten kuravaatteiden puuttuminen tai hankalasti puettavat luomukset kyllä siitäkin edestä ovat haitta lapselle ja hidaste päiväkodin työntekijälle.

Lasten kohdalta sanoisin, että päiväkoti-ikäiset eivät tiedä paitansa arvoa tai muotipuolta: heille se on paita, vaate joka lämmittää ja varmaan kuvioltaan heille itselleen mieluinen. Kun lapsi viihtyy vaatteessaan kaikin puolin ja  se on käyttötarkoitustaan vastaava, meno on mutkatonta ja lapsikin leikkii vapautuneesti.

Aikuiset voi toki hassata rahansa kalliisiin vaatteisiin, ja he ovatkin ainoita jotka vaatteiden arvosta voivat herneen nenään  vetää tai tuntea alemmuutta/kateutta. Lasten vaatteilla brassailu on vanhempien juttu , ei lasten. Tämä vanhempien älytön turhamaisuus rassaa arkea: kun niitä vaatteita ei saa laittaa kuivauskaappiin, ei saa laskea liukumäessä kun tulee kulumaa, ei saa tarjota mustikkaa tai mitään tahraavaa ruokaa, ei saa maalata millään väreillä kun tulee tahroja ...ja vain siksi, että vaate maksoi paljon ja siitä halutaan vielä puolet rahoista takaisin kirppiksellä.

Älkää jumaliste ostako sellaisia vaatteita lapsellenne, joita he eivät sitten saa stressaamatta käyttää, joten printit on ongelmista pienimmät!!

Vierailija
234/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan merkistä, mutta esim. kotimaisen käsityön tukeminen. Mä ostaisin mielelläni kotimaista uutena, mutta valitettavasti mun rahat riittää vaan käytettyihin.

Eli mikä lastenvaatemerkki tekee vaatteet Suomessa?

Mm. Hilla clothing ja Melli Eco Design

Vierailija
235/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä että tätä kieltoa ajaa vain nämä merkkivaatemammat. Ei näytä instassa hyvältä printtipaidat mutta sitten Adelmiinajustiina kotona sanoo, että haluaa frozen-paidan. Nuo printtipaidat ovat kaikista halvimpia, ei näihin merkkituotteisiin painateta mitään paw patrol-kuvia, kun ei ne varmasti ole sitten aina muodissa, kuten mustavalkoinen raitapaita on, jolloin sillä on myös jälleenmyyntiarvoa.

Vierailija
236/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ja mä nyt ekaa kertaa ostin kasan printtipaitoja (Turtles, Angry Birds,  Lego-ninjat) facekirppikseltä kun lapsi jo 6 ja kovasti tykkää. Oon aina salaa ajatellut että kirkuvat printtipaidat pojilla on vähän wt :D  

Tietty mieluiten laittaisin tuota pikkuvanhaa romanttista tyyliä, kauluspaidat, suorat housut, nahkakengät jne. mutta mukavuus on tärkeää ja lapsella omakin maku. 

Vierailija
237/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapseni ei koskaan kommentoinut päiväkotikavereidensa vaatteita. Paitsi yhden talven haaveili saavansa vaaleanpunaisen haalarin ja harmitti, kun ei ollut. Olisiko pitänyt ottaa yhteyttä päiväkotiin, että kieltäisivät muita vanhempia pukemasta lapsiaan vaaleanpunaisiin haalareihin, kun mun lapseni tulee kateelliseksi? Eipä käynyt mielessäkään tuollainen vaihtoehto.

Oma tyttöni kommentoi kyllä useinkin toisten lasten vaatteita. Mutta ei tunnu tulevan mitenkään kateelliseksi. Minusta on vain kiva, kun lapsi osaa olla kohtelias ja sanoa kaverille, että "Sulla on tosi hieno paita tänään". Olen ajatellut, että se on kohteliasta muiden huomioimista. Ja vaikka lapsi tulisikin kateelliseksi jostain, on mielestäni ihan hyvä oppia, ettei voi saada kaikkea mitä muut.

Tuleekohan kohta kouluihin kielto, ettei saa käyttää valkoisia lenkkareita ja jumppapusseja, koska kaikki eivät niitä saa. Huoh.

Vierailija
238/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan poika oli tarkka mitä lukee ja mikä kuva paidassa on, tais olla kolmannelta luokalta lähtien. 

Vierailija
239/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikille sitten tasapäistävät "päiväkotipuvut" niinkuin toisissa maissa on koulupuvut.  Hulluksi on mennyt meininki!

Tämähän toteutuu jo ulkoilussa... kaikilla samanlaiset Rukan kurahousut jalassa! :)[/qute]

mutta kun meidän murulla on yksväriset kumpparit ja naapurin murulla kukkalliset, meidän murulle tuli pahmieli

Vierailija
240/330 |
07.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis luulin tätä oikeasti aprillipilaksi. Noita printtivaatteita(Spiderman,Frozen,Autot jne.) saa Tokmanneilta ja Halpa-Halleista. Ovat halpoja ja mauttomia ja perinteisesti eniten noita vaatteita on niillä köyhimmillä wt-perheiden lapsilla.