Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vaatekielto päiväkotiin koska "kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa".

Vierailija
07.04.2017 |

"Vaatetusasiassa on myös todettu yhdessä vanhempien kanssa, että kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia lapselleen viimeisimpiä mediahahmoja esitteleviä tuotteita. Voimakkaat kuvat myös vievät ikävästi huomion pois itse lapsesta kohtaamistilanteissa ja hankaloittavat aamutoimia."

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/turkulaispaivakodissa-otetti…

Mitä mieltä?

Kommentit (330)

Vierailija
281/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Olen muuten tykännyt päiväkodin sukupuolineutraalista ilmapiiristä ja henkilökunnasta, ja muutenkin kaikin puolin toiminnasta ja tavoitteista yhdenvertaisuuden suhteen, mutta omasta mielestäni tälläinen ohjeistus on aika absurdia kaikenkaikkiaan, äiti kertoo MTV Lifestylelle."

Taitaa olla, että kun on innostuttu tästä neutraaliudesta ja tasapäistämisestä niin saman tien on menty asiassa yli ja pahasti pöpelikköön!

Tämä kuulostaa naisten hössötykseltä näistä aiheista.

Vierailija
282/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee jo vähän överiksi. Jokainen tietää, miten nopsaan lapsella vaatteet likaantuu ym ja tarvitsee paljon vaatetta ja jos ihan normaalissa keskituloisessa tai pienituloisessa perheessä on ostettu ja saatu lahjaksi lapsen maun mukaisia kalliita ja halpoja kuvapaitoja, jotka ei siis ole mitenkään loukkaavia eli niissä ei ole poliittisia iskulauseita tai muuta niin käytännössä vaaditaan, että uusittaisiin vaatekaapin sisältö "tasa-arvon" nimissä. Mielenkiintoinen tasa-arvo on se, joka vaatii joiltain paljon ylimääräisiä taloudellisia panostuksia (uusi vaatevarasto) ja toisilta ei mitään. 

Printtipaidat eivät ole tae kalleudesta tai hyvätuloisuudesta, joten tällaiset älyvapaat kiellot voivat iskeä ihan keskiluokkaan tai jopa ihan köyhimpiinkin. En ymmärrä. Kyllä vanhemmilla täytyy olla oikeus pukea lapsen kuten haluaa, kunhan vaatteet ovat säänmukaisia eivätkä vaikka joitain poliittisia kannanottoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt jou yhteiskuntaluokkani, pliiz!

Lapseni ON pitänyt Darth Vader -paitaa. Emme tietääkseni ole sithejä.

Ihan oikeasti jätä nyt pois luokkapörhistely ja keskitytään itse asiaan. Kuuluuko sinun mielestäsi Darth Vader päiväkoti-ikäisten maailmaan?

Kyllä kuuluu.

Paljon pahempi juttu on kun pienille lapsille pakkosyötetään satuja totena = uskontoa "pikkukirkon" muodossa.

Uskonnollisista tapahtumista voi kieltäytyä. Ja jos lapsesi kaverilla on jeesuspaita, se on itseilmaisua siinä missä Darth Vader -paitakin.

Oikeasti päiväkotivaihe on niin lyhyt, että kyllä sen verran jaksaa lukea ja puuhailla lapsensa kanssa ilman isommille lapsille suunnattua jenkkiviihdettä.

Huoh.

Tietääkseni päiväkodeissa ei ole julkisin varoin (kirkollisvero) ylläpidettyjä Star Wars -hiljentymishetkiä.

Ja mitä pahaa muuten jenkkiviihteessä on? Kommenttisi on kuin jostain 80-luvun tv-arvostelusta. Hih!

Paljon parempaa se on kuin joku ryssäviihde tms tekotaiteellinen paska joka ei kiinnosta niin ketään.

Sun ei ole pakko maksaa kirkollisveroa, ja voit kieltä lapsesi osallistumisen hartauksiin, jos et ole itse pistänyt häntä kristilliseen päiväkotiin.

Star Wars on ihan hyvää hömppää, mutta ei päiväkoti-ikäisille eikä varsinkaan heidän tahtomattaan. Ymmärrä nyt pointti: nuo hahmot eivät ole päiväkoti-ikäisille tarkoitettuja, ja toiset lapset eivät ole valinneet, että katselevat niitä päiväkodissa.

Niin ettäkö lapsi on yhtä tiedostava ja rationaalinen ihminen kuin aikuinenkin? Aika 1700-lukulainen ihmiskuva molemmista, mutta etenkin lapsesta.

Vierailija
284/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikille sitten tasapäistävät "päiväkotipuvut" niinkuin toisissa maissa on koulupuvut.  Hulluksi on mennyt meininki!

Tämähän toteutuu jo ulkoilussa... kaikilla samanlaiset Rukan kurahousut jalassa! :)

Ja kuomat

Vierailija
285/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan kun koulutetut suomalaiset naiset jeesustelevat printtipaidoista, heidänkin silmien allaan on kasa pikkutyttöjä joilla on huivi päässä aamusta iltaan koska muuten olisivat "syntisiä". Nämä pikkutytöt kasvavat huivi päässään nuoriksi naisiksi, jotka lopettavat kouluttautumisen peruskoulun jälkeen ja alkavat tekemään lapsia miehelle, jonka mielestä tulevat tyttäret ovat myöskin syntisiä ilman huivia.

Suomalaisnaiset voisivat oikeasti avata silmänsä ja miettiä, mikä on tärkeää päiväkotityössä.

Vierailija
286/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti jätä nyt pois luokkapörhistely ja keskitytään itse asiaan. Kuuluuko sinun mielestäsi Darth Vader päiväkoti-ikäisten maailmaan?

Kyllä kuuluu.

Paljon pahempi juttu on kun pienille lapsille pakkosyötetään satuja totena = uskontoa "pikkukirkon" muodossa.

Uskonnollisista tapahtumista voi kieltäytyä. Ja jos lapsesi kaverilla on jeesuspaita, se on itseilmaisua siinä missä Darth Vader -paitakin.

Oikeasti päiväkotivaihe on niin lyhyt, että kyllä sen verran jaksaa lukea ja puuhailla lapsensa kanssa ilman isommille lapsille suunnattua jenkkiviihdettä.

Huoh.

Tietääkseni päiväkodeissa ei ole julkisin varoin (kirkollisvero) ylläpidettyjä Star Wars -hiljentymishetkiä.

Ja mitä pahaa muuten jenkkiviihteessä on? Kommenttisi on kuin jostain 80-luvun tv-arvostelusta. Hih!

Paljon parempaa se on kuin joku ryssäviihde tms tekotaiteellinen paska joka ei kiinnosta niin ketään.

Sun ei ole pakko maksaa kirkollisveroa, ja voit kieltä lapsesi osallistumisen hartauksiin, jos et ole itse pistänyt häntä kristilliseen päiväkotiin.

Star Wars on ihan hyvää hömppää, mutta ei päiväkoti-ikäisille eikä varsinkaan heidän tahtomattaan. Ymmärrä nyt pointti: nuo hahmot eivät ole päiväkoti-ikäisille tarkoitettuja, ja toiset lapset eivät ole valinneet, että katselevat niitä päiväkodissa.

Niin ettäkö lapsi on yhtä tiedostava ja rationaalinen ihminen kuin aikuinenkin? Aika 1700-lukulainen ihmiskuva molemmista, mutta etenkin lapsesta.

Tässä ketjussa aika moni on korostanut, miten heidän lapsensa saa itse aamuisin valita, minkä paidan pukee. Varsin 1700-lukulaista, eikö vain.

Vierailija
287/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu.

Huoh.

Tässä ketjussa aika moni on korostanut, miten heidän lapsensa saa itse aamuisin valita, minkä paidan pukee. Varsin 1700-lukulaista, eikö vain.

Kyllä, silloin jos he uskottelevat, että lapsi käy pelkällä järjellä tyynesti läpi eri pukeutumisvaihtoehdot. Lapsuuden ja aikuisuuden ero hälvenee. Mutta taas jos puhutaan lapsen omasta tahdosta, niin se on jo eri asia.

Vierailija
288/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulin jotenkin surulliseksi tästä. Kun lapsi oli tarhassa oli meillä taloudellisesti todella tiukkaa. Kerran satuin löytämään alesta Legon hupparin jossa oli juuri niitä hahmoja joita silloin fanitti. Ostin sen vaikka siihen meni lähes viikon ruokarahat. Lapsi oli niin onnellinen. Paitaa käytettiin monta vuotta kunnes kuva kului pois. Olisin ollut todella vihainen jos joku olisi kieltänyt hupparin lapselta.

Mielipiteesi on aika itsekeskeinen. Entäpä päiväkodin muut köyhät lapset, joilla ei ole varaa yhteenkään paitaan? Lisäksi on vähän kestämätön ajatus, että köyhyyden vuoksi lapsesi pitäisi saada erikoiskohtelua. Lapset ovat kuitenkin samanarvoisia ja yhtä tavalla rikkaasta lapsesta voi tuntua pahalta lapsesi Lego-printti kuin rikkaasta. 

Ärsyttää vanhemmat/ihmiset, joilla asenne että koska mä olen vaan tämmöinen surkea polo, koko maailman pitää antaa minulle erikoiskohtelua. 

Vierailija
289/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen lapsuus on ollut melkoisessa uudistuskierteessä tällä vuosikymmenellä. Vaikka pikkulapsiajan hoiva on kasvanut, itsenäisyysvaatimukset ja -käsitykset lapsesta ovat nekin voimistuneet huomattavan paljon. Joissain asioissa lapsen todella oletetaan olevan jo n. 4-vuotiaana kognitiivisesti ottaen sama olento kuin aikuinen.

Vierailija
290/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu.

Huoh.

Kyllä, silloin jos he uskottelevat, että lapsi käy pelkällä järjellä tyynesti läpi eri pukeutumisvaihtoehdot. Lapsuuden ja aikuisuuden ero hälvenee. Mutta taas jos puhutaan lapsen omasta tahdosta, niin se on jo eri asia.

Siis sä nyt kirkkain silmin väität, että lapsi, joka valitsee örkkimörkkipaidan, toimii tunteella, ja toinen lapsi, joka pelkää päiväkotikaverin örkkimörkkipaitaa, toimii järjellä kuin 1700-luvun pikkuaikuinen.

Aika vedenpitävää argumentointia.

Vierailija
291/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
292/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varmaan se paljon parjattu kukkahattutäti. Ei minua haittaa se, että joku haluaa paljastaa yhteiskuntaluokkansa pukemalla pikkulapset johonkin Darth Vader -paitaan. Maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä. Mutta se haittaa, että omien lasteni mielestä nuo monsteriprintit ovat suorastaan pelottavia, ja hehän niitä joutuvat katselemaan, eivät ne lapset jotka niitä käyttävät.

Eli soisin, että pysyttäisiin ainakin -S- -hahmoissa.

Hyvä ihme...aikuisetko todella ajettelevat noin lokeroivasti? Toivottavasti kasvatat lapsesi edes vähän avarakatseisemmaksi. Ei (lasten)vaatteet tee kenestäkään persoonana kummempaa, eikä kyllä kerro varallisuudestakaan yhtään mitään.

Todellakin ajattelevat! Miksi muutoin maksaisivat törkyhintoja trendivaatteista lapselle? Mielenköyhyyttä, siksi aina varauksella tutustunkin merkkivaatemammaan.

Mutta miksi pitää lapsille kostaa joidenkin aikuisten aivovamman mikä saa luokittelemaan? Ei lapset sitä tee. Naurettavaa vedota siihen että joku urpo on pinnallinen.

Vierailija
293/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu, tietysti. Lego Star Wars oli ainakin hetki sitten vielä tosi kova juttu lasten kesken ja kyllä soveltuu myös päiväkoti-ikäiselle.

Ikävä kyllä lapsilla näkee paidassa ihan "oikeaa" Darth Vaderia, eivätkä nuo elokuvat ole todellakaan päiväkoti-ikäisille.

Olen itse pelannut kyseisiä videopelejä, enkä kyllä niilläkään antaisi päiväkoti-ikäisten lasteni räiskiä. Pikkulasten energiaa puretaan ihan toisella tavalla kuin hakkaamalla virtuaalikamaa mäsäksi.

T. Vihattu ja alapeukutettu kukkahattutäti, jonka mielestä on lasten etuoikeus on saada olla lapsia.

Vähän ristiriitaista että kuitenkin haluat viedä lapsilta oikeuden olla mitä haluavat.

Vierailija
294/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perheeni muutti ulkomaille, vierastin pahasti koulupukuajatusta. Kun se kuitenkin piti laittaa päälle, opin ymmärtämään miksi ja pitämään siitä. Oli lopulta aika hauskaa kun meillä oli sama pukukoodi ja se toimi yhdistävänä tekijänä. 

Suurin etu oli juuri tuo ja toisena tuli se ettei varallisuus näkynyt vaatteissa. Tietysti joillakin koululaukku tai mustat nahkakengät olivat jotain designia, mutta kun ei kaikilla sellaisia ollut, niin ei ne tuotteet saaneet liikaa huomiota. Ainakaan omassa kaveriporukassa, jossa niitä oli vain yhdellä. Tilanne olisi voinut kärjistyä kateellisuudeksi, jos tällä tytöllä olisi ollut aina jotain kadehdittavan upeaa päällä.. Ehkä, vaikea sanoa varmaksi. 

Tämä on suomalaisille shokki, mutta koin myös sen hyväksi, että meillä lapsilla oli univormun vuoksi myös olo, että nyt ollaan The Koulussa ja täällä pitää käyttäytyä. Jos joku lapsi ei käyttäytynyt, se laitettiin käyttäytymään sopivilla rangaistuksilla (ei fyysisiä toki) ja kiusaajien vanhempiin otettiin heti päivän lopussa yhteys ja seuraavana päivänä koitti anteeksipyyntö seremonia. Esim kiusaaja joutui tekemään kuvan kiusaamalleen lapselle. Ja lähes aina tilanne jatkui ilman kiusaamista kun siihen puututtiin heti. 

Näen, että suomalainen yksilön palvonta ei monessa mielessä kouluun sovi eikä edistä hyvä ilmapiiriä, jossa kaikki haluavat olla kilttejä ja hyviä oppilaita. 

Niin ja oma mutsi sanoi, että koulupuku oli hyvin helppo vaate huoltaa. 

Vierailija
295/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen varmaan se paljon parjattu kukkahattutäti. Ei minua haittaa se, että joku haluaa paljastaa yhteiskuntaluokkansa pukemalla pikkulapset johonkin Darth Vader -paitaan. Maailmaan mahtuu monenlaisia ihmisiä. Mutta se haittaa, että omien lasteni mielestä nuo monsteriprintit ovat suorastaan pelottavia, ja hehän niitä joutuvat katselemaan, eivät ne lapset jotka niitä käyttävät.

Eli soisin, että pysyttäisiin ainakin -S- -hahmoissa.

Hyvä ihme...aikuisetko todella ajettelevat noin lokeroivasti? Toivottavasti kasvatat lapsesi edes vähän avarakatseisemmaksi. Ei (lasten)vaatteet tee kenestäkään persoonana kummempaa, eikä kyllä kerro varallisuudestakaan yhtään mitään.

Todellakin ajattelevat! Miksi muutoin maksaisivat törkyhintoja trendivaatteista lapselle? Mielenköyhyyttä, siksi aina varauksella tutustunkin merkkivaatemammaan.

Mutta miksi pitää lapsille kostaa joidenkin aikuisten aivovamman mikä saa luokittelemaan? Ei lapset sitä tee. Naurettavaa vedota siihen että joku urpo on pinnallinen.

Kuka se onkaan mieleltään köyhä ja pinnallinen, kun "suhtautuu varauksella" naiseen, jonka lapsella on päällä merkkivaate/vaatteet? 

Vierailija
296/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulin jotenkin surulliseksi tästä. Kun lapsi oli tarhassa oli meillä taloudellisesti todella tiukkaa. Kerran satuin löytämään alesta Legon hupparin jossa oli juuri niitä hahmoja joita silloin fanitti. Ostin sen vaikka siihen meni lähes viikon ruokarahat. Lapsi oli niin onnellinen. Paitaa käytettiin monta vuotta kunnes kuva kului pois. Olisin ollut todella vihainen jos joku olisi kieltänyt hupparin lapselta.

Mielipiteesi on aika itsekeskeinen. Entäpä päiväkodin muut köyhät lapset, joilla ei ole varaa yhteenkään paitaan? Lisäksi on vähän kestämätön ajatus, että köyhyyden vuoksi lapsesi pitäisi saada erikoiskohtelua. Lapset ovat kuitenkin samanarvoisia ja yhtä tavalla rikkaasta lapsesta voi tuntua pahalta lapsesi Lego-printti kuin rikkaasta. 

Ärsyttää vanhemmat/ihmiset, joilla asenne että koska mä olen vaan tämmöinen surkea polo, koko maailman pitää antaa minulle erikoiskohtelua. 

Ärsyttää ihmiset jotka sanalevat miten toiset saa tehdä lapsensa onnelliseksi. Erikoiskohtelua vaativat ne uhriutujat jotka eivät halua lapsilleen vaatteita ostaa.

Vierailija
297/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu.

Huoh.

Siis sä nyt kirkkain silmin väität, että lapsi, joka valitsee örkkimörkkipaidan, toimii tunteella, ja toinen lapsi, joka pelkää päiväkotikaverin örkkimörkkipaitaa, toimii järjellä kuin 1700-luvun pikkuaikuinen.

Oletus on se, että lapselle pitää antaa tilaa olla pitämättä örkkimörkkipaidasta. Lapsi on siis  valitsija tilanteessa osaamalla arvioida eri paitoja ja siis tietämällä, mikä reaktio kustakin hänelle seuraa, jota muiden pitää kunnioittaa. Tämä prosessi on se, mikä yliarvioi lasta.

Vierailija
298/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan pikkulapsilla on ollut esim muumivaatteita. Miten tämä eroaa niistä? Eikö niitäkään saa enää käyttää? Miksi halutaan pukea lapset aikuisen vaatteisiin ilman printtejä :(

Tämä.

Yksi lapsistani pelkäsi pienenä muumeja.

Täällä moni on puhunut darth vader ymv. paidoista pelottavina ja käyttävät sitä yhtenä perusteena kieltää kyseiset paidat.

Ei minulle tullut edes mieleen kieltää keneltäkään muumipaitoja tai leluja lapseni takia.

Vain muumiohjelmien katsominen kiellettiin lapsen ollessa paikalla.

Tämä muumeja pelkäävä tykkäsi kuitenkin siitä pahasta darth vaderista, ihan vaan hahmona ja kuvana. Ei tuntenut tarinaa hahmon takana, eikä lapsen sitä tarvitsekaan tuntea. Käytti tyytyväisenä darth vader paitaa.

Lapset pelkäävät erilaisia asioita. Olen tavannut sellaisenkin lapsen joka pelkäsi perhosia.

Moni paljon sairaaloissa ollut lapsi pelkää valkoisia vaatteita.

Ei kaikkea voi kieltää sillä perusteella että joku lapsi pelkää.

Vierailija
299/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu, tietysti. Lego Star Wars oli ainakin hetki sitten vielä tosi kova juttu lasten kesken ja kyllä soveltuu myös päiväkoti-ikäiselle.

Ikävä kyllä lapsilla näkee paidassa ihan "oikeaa" Darth Vaderia, eivätkä nuo elokuvat ole todellakaan päiväkoti-ikäisille.

Olen itse pelannut kyseisiä videopelejä, enkä kyllä niilläkään antaisi päiväkoti-ikäisten lasteni räiskiä. Pikkulasten energiaa puretaan ihan toisella tavalla kuin hakkaamalla virtuaalikamaa mäsäksi.

T. Vihattu ja alapeukutettu kukkahattutäti, jonka mielestä on lasten etuoikeus on saada olla lapsia.

Vähän ristiriitaista että kuitenkin haluat viedä lapsilta oikeuden olla mitä haluavat.

Jos vanhempi antaa lapselle oikeuden olla mitä haluaa, on huostaanotto jossakin vaiheessa väistämätön. Vanhemman täytyy rajoittaa lasta syömisen, nukkumisen, pukeutumisen ja ikätasolle sopimattomien virikkeiden suhteen. Esimerkiksi pornografia ei kuulu lasten maailmaan, eikä minun mielestäni väkivaltakaan.

Vierailija
300/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuuluu.

Huoh.

Oletus on se, että lapselle pitää antaa tilaa olla pitämättä örkkimörkkipaidasta. Lapsi on siis  valitsija tilanteessa osaamalla arvioida eri paitoja ja siis tietämällä, mikä reaktio kustakin hänelle seuraa, jota muiden pitää kunnioittaa. Tämä prosessi on se, mikä yliarvioi lasta.

Sulla on nyt syyt ja seuraukset hukassa. Ei päiväkoti-ikäisen lapsen tarvitse valita, pukeeko talvella ulos toppahaalarin vai uikkarit. Ei päiväkoti-ikäisen lapsen tarvitse valita, tykkääkö hän heteropornosta vai homopornosta. Ei päiväkoti-ikäisen tarvitse valita, pitääkö hän Darth Vaderin tarinasta, ja kuinka Darthin kuva ikätovereihin vaikuttaa, koska se tarina ei hänen ikäisilleen kuulu.

Tuo alun peri mainittu "eriarvoisuus" ei minun nähdäkseni liity siihen, paljonko printtipaita tai popin raitapaita maksaa, vaan juuri siihen, että toiset lapset tietävät tai ovat tietävinään hahmoista, jotka eivät anna päiväkoti-ikäisille kauheasti positiivisia asioita, ja pyrkivät luomaan vaikutelmaa, että tämä tietous olisi jotenkin arvokasta sosiaalista pääomaa.