Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaatekielto päiväkotiin koska "kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa".

Vierailija
07.04.2017 |

"Vaatetusasiassa on myös todettu yhdessä vanhempien kanssa, että kaikenlaiset printti-/kuvapaidat yms. vaatetus eriarvoistaa lapsia päiväkodissa, koska kaikilla ei ole mahdollisuutta tai halua hankkia lapselleen viimeisimpiä mediahahmoja esitteleviä tuotteita. Voimakkaat kuvat myös vievät ikävästi huomion pois itse lapsesta kohtaamistilanteissa ja hankaloittavat aamutoimia."

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/turkulaispaivakodissa-otetti…

Mitä mieltä?

Kommentit (330)

Vierailija
301/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan pikkulapsilla on ollut esim muumivaatteita. Miten tämä eroaa niistä? Eikö niitäkään saa enää käyttää? Miksi halutaan pukea lapset aikuisen vaatteisiin ilman printtejä :(

Tämä.

Yksi lapsistani pelkäsi pienenä muumeja.

Täällä moni on puhunut darth vader ymv. paidoista pelottavina ja käyttävät sitä yhtenä perusteena kieltää kyseiset paidat.

Ei minulle tullut edes mieleen kieltää keneltäkään muumipaitoja tai leluja lapseni takia.

Vain muumiohjelmien katsominen kiellettiin lapsen ollessa paikalla.

Tämä muumeja pelkäävä tykkäsi kuitenkin siitä pahasta darth vaderista, ihan vaan hahmona ja kuvana. Ei tuntenut tarinaa hahmon takana, eikä lapsen sitä tarvitsekaan tuntea. Käytti tyytyväisenä darth vader paitaa.

Lapset pelkäävät erilaisia asioita. Olen tavannut sellaisenkin lapsen joka pelkäsi perhosia.

Moni paljon sairaaloissa ollut lapsi pelkää valkoisia vaatteita.

Ei kaikkea voi kieltää sillä perusteella että joku lapsi pelkää.

Siis ihan oikeasti et näe mitään eroa sillä, että asiantuntijat ovat katsoneet muumit kaikille sallituiksi ja lätkäisseet Darthin seikkailuille vähintään sen K-12?

Vierailija
302/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan pikkulapsilla on ollut esim muumivaatteita. Miten tämä eroaa niistä? Eikö niitäkään saa enää käyttää? Miksi halutaan pukea lapset aikuisen vaatteisiin ilman printtejä :(

Tämä.

Täällä moni on puhunut darth vader ymv. paidoista pelottavina ja käyttävät sitä yhtenä perusteena kieltää kyseiset paidat.

Ei minulle tullut edes mieleen kieltää keneltäkään muumipaitoja tai leluja lapseni takia.

Tämä muumeja pelkäävä tykkäsi kuitenkin siitä pahasta darth vaderista, ihan vaan hahmona ja kuvana. Ei tuntenut tarinaa hahmon takana, eikä lapsen sitä tarvitsekaan tuntea. Käytti tyytyväisenä darth vader paitaa.

Lapset pelkäävät erilaisia asioita. Olen tavannut sellaisenkin lapsen joka pelkäsi perhosia.

Siis ihan oikeasti et näe mitään eroa sillä, että asiantuntijat ovat katsoneet muumit kaikille sallituiksi ja lätkäisseet Darthin seikkailuille vähintään sen K-12?

Luetunymmärtäminen!

Puhuin pelkästä kuvasta.

Kirjoitin myös että pienten lasten ei tarvitse edes tietää tarinaa kuvan takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähän takia niitä Darth Wader -paitoja myytäisiin lasten osastolla, jos se ikäraja koskisi myös sitä paitaa?  Ei varmaan sitten voi olla lasten paidoissa auton kuviakaan, kun heillä ei ole ajokorttia. Tai vaikka tiikerin ja leijonan kuvat, vain vastuuton vanhempi ostaa petoeläimen kuvaisen paidan lapselleen.

Vierailija
304/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Luetunymmärtäminen!

Puhuin pelkästä kuvasta.

Kirjoitin myös että pienten lasten ei tarvitse edes tietää tarinaa kuvan takana.

Puhutaan sitten pelkästä kuvasta. Sulle ilmeisesti on ok, että lapsesi käyttää karhuolutpaitaa, jos tykkää siitä karhun naamasta? Kunhan ei tiedä tarinaa logon takana.

Vierailija
305/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia niitä Darth Wader -paitoja myytäisiin lasten osastolla, jos se ikäraja koskisi myös sitä paitaa?  Ei varmaan sitten voi olla lasten paidoissa auton kuviakaan, kun heillä ei ole ajokorttia. Tai vaikka tiikerin ja leijonan kuvat, vain vastuuton vanhempi ostaa petoeläimen kuvaisen paidan lapselleen.

Ei ole pelkkä kuva. Niitä paitoja tehdään juuri siksi, että siinä on taustalla tarina ja markkinavoimat. Lapset ovat oikein otollista yleisöä. Itse olen ollut todistamassa, kun neljävuotiaat rehvastelevat sillä, kuka tietää eniten Darthista. Joka on muuten Vader.

Vierailija
306/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Luetunymmärtäminen!

Puhuin pelkästä kuvasta.

Puhutaan sitten pelkästä kuvasta. Sulle ilmeisesti on ok, että lapsesi käyttää karhuolutpaitaa, jos tykkää siitä karhun naamasta? Kunhan ei tiedä tarinaa logon takana.

Huoh. Oletpa raskas ihminen. Kiellä lapsiltasi ihan kaikki, mutta älä yritä kieltää muilta.

Vierailija
307/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Luetunymmärtäminen!

Puhuin pelkästä kuvasta.

Huoh. Oletpa raskas ihminen. Kiellä lapsiltasi ihan kaikki, mutta älä yritä kieltää muilta.

Hyvä, että ymmärsit itsekin miten älytön peruste paidan käytölle on se, ettei lapsi ymmärrä mitä hänen paitansa esittää.

En kiellä lapsiltani kovinkaan monia asioita, mutta aikuisena pystyn totta kai vaikuttamaan jossakin määrin, millaisia asioita heidän elämänpiiriinsä kuuluu. Moni toki antaa esim. telkkarin päättää puolestaan.

Vierailija
308/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole pelkkä kuva. Niitä paitoja tehdään juuri siksi, että siinä on taustalla tarina ja markkinavoimat. Lapset ovat oikein otollista yleisöä. Itse olen ollut todistamassa, kun neljävuotiaat rehvastelevat sillä, kuka tietää eniten Darthista. Joka on muuten Vader.

Joo, Vader. En ole itsekään yhtäkään Star Wars -elokuvaa, joten en itsekään tiedä tarinaa sen taustalla. Ja miksi minun pitäisi tietääkään? Nuoriso käyttää Rolling Stones- ja Nirvana-paitojakin ihan häikäilemättä, vaikka ovat hädin tuskin kuulleet koko bändeistä. Itse pidin nuorempana Coca Cola -paitaa, vaikken ole siitä juomasta koskaan sen kummemmin tykännyt. Mikä näissä nyt on ongelmana? Tietysti, jos on kyse jostain täysin sopimattomasta asiasta, kuten kaljasta tai vaikka seksileluista, niin on mautonta pukea lapsi sellaisiin vaatteisiin, mutta mitä noloa ja sopimatonta sinänsä on Star Wars -elokuvissa. Paitsi, että ne eivät ole lastenelokuvia. Olen käsittänyt, että ne ovat jotain seikkailu/taisteluelokuvia ja ihan tyylikkäitä kokonaisuuksia ja kuuluu ihan yleissivistykseen tietää nämä elokuvat.

Muuten, uudessa Kaunotar ja Hirviö -elokuvassakin oli ikärajana 12. Ole tarkkana, ettei lapsellasi ole mitään siihen liittyvää.

Vierailija
309/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on kaikilla samanlainen harmaa koulu/esikoulu/päiväkotiasu :p

Vierailija
310/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Luetunymmärtäminen!

Puhuin pelkästä kuvasta.

Kyllä minulle olisi ok siinä vaiheessa, kun lastenosastoilla myydään erilaisia karhuolutpaitoja ja leluosastoilla karhuolutleluja ja aihe on niin suosittu populaarikulttuurin alalaji, että jopa lego tekee merkistä oman tuoteperheensä.

Vierailija
311/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löpisin tuolla aiemmin siitä, että lapselle pitäisi juuri tällaisten kaverilla on kivempi paita kuin mulla -tilanteiden kautta opettaa, että ihmisen arvo ei riipu vaatteista jne. ja että kaikkea ei aina voi saada (kun ei aikuisenakaan voi). Tuli vain vielä mieleen, että onko tällainen silottelu oikeastaan aikusten pelkoa kohdata lasten pettymykset ja paha mieli ja siten tavallaan laiskuutta? Kyllähän ne voivat aikuiselle olla vähän hankalia tilanteita, koska pitää oikeasti miettiä, miten sanansa asettaa ja miten perustelee sen, ettei kaikkea voi saada tai miksi meidän perheessä toimitaan toisin kuin kaverin perheessä. Kuitenkin juuri silottelevalla toiminnalla tehdään varsinainen karhunpalvelus lapselle, jonka ennemmin tai myöhemmin ON kohdattava pettymyksiä.

Vierailija
312/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Yksi lapsistani pelkäsi pienenä muumeja.Täällä moni on puhunut darth vader ymv. paidoista pelottavina ja käyttävät sitä yhtenä perusteena kieltää kyseiset paidat.Ei minulle tullut edes mieleen kieltää keneltäkään muumipaitoja tai leluja lapseni takia.Vain muumiohjelmien katsominen kiellettiin lapsen ollessa paikalla.

Lapset pelkäävät erilaisia asioita. Olen tavannut sellaisenkin lapsen joka pelkäsi perhosia.Moni paljon sairaaloissa ollut lapsi pelkää valkoisia vaatteita.

Luetunymmärtäminen!

Puhuin pelkästä kuvasta.Kirjoitin myös että pienten lasten ei tarvitse edes tietää tarinaa kuvan takana.

Kyllä minulle olisi ok siinä vaiheessa, kun lastenosastoilla myydään erilaisia karhuolutpaitoja ja leluosastoilla karhuolutleluja ja aihe on niin suosittu populaarikulttuurin alalaji, että jopa lego tekee merkistä oman tuoteperheensä.

Aluksi oli tärkeää, että lapsi itse tykkää kuvasta (vaikka toiset eivät tykkäisikään). Nyt sen pitää olla vielä ylikansallinen ilmiökin. Jatkakaa.

Vierailija
313/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että Voi hyvää päivää! Jos öapsen LEMPIpaita onkin juuri joku lähespuhkipietty esim Puuha-Petepaita, niin sitä ei saisi laittaa koska pk:n säännöt kieltää. Selitä sitten 4-v lapselle, joka ei suostu muuta päälleen pukemaan.

Onko taas ajateltu lapsen parasta? Tekeekö päväkodin tädit lasun kukkahattutädeille kun 4v ei suostu muuta päälleen pukemaan kuin sen Pete-paidan? Rissaska tulee huostaanottamaan 4-vuotiaan kotoaan. Sitäkö päiväkoti haluaa????

Vierailija
314/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä.
Yksi lapsistani pelkäsi pienenä muumeja.Täällä moni on puhunut darth vader ymv. paidoista pelottavina ja käyttävät sitä yhtenä perusteena kieltää kyseiset paidat.Ei minulle tullut edes mieleen kieltää keneltäkään muumipaitoja tai leluja lapseni takia.Vain muumiohjelmien katsominen kiellettiin lapsen ollessa paikalla.
Lapset pelkäävät erilaisia asioita. Olen tavannut sellaisenkin lapsen joka pelkäsi perhosia.Moni paljon sairaaloissa ollut lapsi pelkää valkoisia vaatteita.

Luetunymmärtäminen!
Puhuin pelkästä kuvasta.Kirjoitin myös että pienten lasten ei tarvitse edes tietää tarinaa kuvan takana.

Aluksi oli tärkeää, että lapsi itse tykkää kuvasta (vaikka toiset eivät tykkäisikään). Nyt sen pitää olla vielä ylikansallinen ilmiökin. Jatkakaa.

No mistä se lapsi sitten edes saisi päähänsä haluta sellaisen paidan, jos sellaisia ei olisi kaupassa, eikä ole kenelläkään kaverilla sellaista paitaa nähnyt, eikä leluissa eikä missään muuallakaan asiaan törmännyt, paitsi kaupan oluthyllyllä ohimennen, eikä tiedä mitään siitä tarinasta, mikä sen logon takana on? Ei ne lapsetkaan ihan tyhmiä ole eivätkä näitä asioita ihan vain tuulesta tempaa.

Tuliko mieleen, että ehkä on ihan olemassa jokin syy sille, miksi Star Wars -paitoja on myytävänä lähes joka marketissa, mutta karhuolutpaitoja ei.

Vierailija
315/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kiellettiin synttärikutsujen jakaminen luokassa, kun siitä tuli suosituimmuuspeliä. Sinut on kutsuttu, sinua ei.

Joku ehdotti julkisuudessakin ratkaisuksi, että sitten pitää kutsua koko luokka. Siinähän maksavat vanhemmat hoplopit jollekin lapsensa koulukiusaajalle.

Samaa tapahtuu myös päiväkodissa n. 4-vuotiaista ylöspäin. Olen kuullut lukuisia kertoja, miten joku sanoo "mä en sitten kutsu sua mun synttäreille."

Minusta tämä on outoa, koska se 4v on ollut todennäköisesti jo 2 vuotta päiväkodissa saamassa laadukasta varhaiskasvatusta. Miksi se ei näy missään? Eikö ne LTOt osaa kasvattaa lapsia toimimaan terveemmän arvopohjan varassa, miksi ihmeessä laatu ei näy niissä lapsissa mitenkään? Jotenkin olettaisi, että 8-10 tuntia päiväkodissa saisi aikaan jotain positiivista, koska niin hurjasti hehkutetaan päiväkodin autuasta vaikutusta.

Ei päiväkodissa ja koulussa pystytä "korjaamaan lasta", jos kotona kaikki on ihan päin helvettiä. Eikö tämä nyt ole ihan selvä jokaiselle vanhemmalle?

Ja se, että 4-vuotias kokeilee mikä on sopivaa käytöstä, ei todellakaan tarkoita, että kotona kaikki on päin helvettiä.

Pienet lapset opettelevat olemaan yhdessä. Meidän aikuisten tehtävä on heitä auttaa ja opettaa. Myös siinä tilanteessa, että toisen lapsen ihana elsa-paita aiheuttaa kateutta. Ja tällä en siis todellakaan tarkoita, että sitä elsa-paitaa ei päiväkotiin saisi laittaa.

Aina välillä hävettää oman ammattikunnan puolesta.

Lto

Vierailija
316/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Kuomat jalassa.

Vierailija
317/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhospaidat pitää myös kieltää sillä jotkut lapset pelkäävät perhosia.

Ja perhostapetit ja servetit myös.

Ihan kaikki perhoskuvat on kiellettävä.

Samoin koirat ja koirien kuvat, sillä osa lapsista pelkää koiria.

Kaikki muutkin eläimet on kiellettävä. Myös lemmikkieläimet. Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta hankkia lemmikkiä. Kyllä se kuulkaa allergikkoja harmittaa kun muilla on kaikenkarvaisia ihania eläimiä mutta he eivät sellaista pysty pitämään.

Ja ajatelkaa maitoallergisia jotka eivät voi syödä tavallista maitosuklaata.

Vaaditaan nyt tasa-arvoa aivan kaikkeen.

Pukeudutaan kaikki harmaaseen kaapuun, juodaan vettä ja syödään jotain kaikille sopivia ravintolioksia niin ei tule kenellekään paha mieli. Saatana.

Vierailija
318/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän puette ne tyttönne jo ihan klooneiksi valmiiksi joten en näe ongelmaa. Tyttöjä ei erota toisistaan, jokaisella on pelkkää pinkkiä päällä päästä varpaisiin. Tuo jos mikä menee mielestäni yli. Opetatte tyttönne seuraamaan laumaa ja yhtenäistä koodia jo päiväkodista.

Vierailija
319/330 |
08.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt jou yhteiskuntaluokkani, pliiz!

Lapseni ON pitänyt Darth Vader -paitaa. Emme tietääkseni ole sithejä.

Ihan oikeasti jätä nyt pois luokkapörhistely ja keskitytään itse asiaan. Kuuluuko sinun mielestäsi Darth Vader päiväkoti-ikäisten maailmaan?

Kyllä kuuluu.

Paljon pahempi juttu on kun pienille lapsille pakkosyötetään satuja totena = uskontoa "pikkukirkon" muodossa.

Uskonnollisista tapahtumista voi kieltäytyä. Ja jos lapsesi kaverilla on jeesuspaita, se on itseilmaisua siinä missä Darth Vader -paitakin.

Oikeasti päiväkotivaihe on niin lyhyt, että kyllä sen verran jaksaa lukea ja puuhailla lapsensa kanssa ilman isommille lapsille suunnattua jenkkiviihdettä.

Huoh.

Tietääkseni päiväkodeissa ei ole julkisin varoin (kirkollisvero) ylläpidettyjä Star Wars -hiljentymishetkiä.

Ja mitä pahaa muuten jenkkiviihteessä on? Kommenttisi on kuin jostain 80-luvun tv-arvostelusta. Hih!

Paljon parempaa se on kuin joku ryssäviihde tms tekotaiteellinen paska joka ei kiinnosta niin ketään.

Sun ei ole pakko maksaa kirkollisveroa, ja voit kieltä lapsesi osallistumisen hartauksiin, jos et ole itse pistänyt häntä kristilliseen päiväkotiin.

Star Wars on ihan hyvää hömppää, mutta ei päiväkoti-ikäisille eikä varsinkaan heidän tahtomattaan. Ymmärrä nyt pointti: nuo hahmot eivät ole päiväkoti-ikäisille tarkoitettuja, ja toiset lapset eivät ole valinneet, että katselevat niitä päiväkodissa.

Niin ettäkö lapsi on yhtä tiedostava ja rationaalinen ihminen kuin aikuinenkin? Aika 1700-lukulainen ihmiskuva molemmista, mutta etenkin lapsesta.

Tässä ketjussa aika moni on korostanut, miten heidän lapsensa saa itse aamuisin valita, minkä paidan pukee. Varsin 1700-lukulaista, eikö vain.

Kyllä, silloin jos he uskottelevat, että lapsi käy pelkällä järjellä tyynesti läpi eri pukeutumisvaihtoehdot. Lapsuuden ja aikuisuuden ero hälvenee. Mutta taas jos puhutaan lapsen omasta tahdosta, niin se on jo eri asia.

Siis sä nyt kirkkain silmin väität, että lapsi, joka valitsee örkkimörkkipaidan, toimii tunteella, ja toinen lapsi, joka pelkää päiväkotikaverin örkkimörkkipaitaa, toimii järjellä kuin 1700-luvun pikkuaikuinen.

Aika vedenpitävää argumentointia.

Oletus on se, että lapselle pitää antaa tilaa olla pitämättä örkkimörkkipaidasta. Lapsi on siis  valitsija tilanteessa osaamalla arvioida eri paitoja ja siis tietämällä, mikä reaktio kustakin hänelle seuraa, jota muiden pitää kunnioittaa. Tämä prosessi on se, mikä yliarvioi lasta.

Sulla on nyt syyt ja seuraukset hukassa. Ei päiväkoti-ikäisen lapsen tarvitse valita, pukeeko talvella ulos toppahaalarin vai uikkarit. Ei päiväkoti-ikäisen lapsen tarvitse valita, tykkääkö hän heteropornosta vai homopornosta. Ei päiväkoti-ikäisen tarvitse valita, pitääkö hän Darth Vaderin tarinasta, ja kuinka Darthin kuva ikätovereihin vaikuttaa, koska se tarina ei hänen ikäisilleen kuulu.

Tuo alun peri mainittu "eriarvoisuus" ei minun nähdäkseni liity siihen, paljonko printtipaita tai popin raitapaita maksaa, vaan juuri siihen, että toiset lapset tietävät tai ovat tietävinään hahmoista, jotka eivät anna päiväkoti-ikäisille kauheasti positiivisia asioita, ja pyrkivät luomaan vaikutelmaa, että tämä tietous olisi jotenkin arvokasta sosiaalista pääomaa.

Siis koska Darth Vader ei ole sopiva, niin ryhmä hau ja pluto pitää kieltää?

Vierailija
320/330 |
09.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille vaan Sipilän kuvalla varustetut paidat.