Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aamuihmiset yrittävät usein käännyttää iltaihmisiä?

Vierailija
05.04.2017 |

Harvemmin on toisin päin. Olen huomannut, että monien aamuihmisten on vaikeaa hyväksyä iltaihmisten elämänrytmiä. Aina tarjotaan niitä aikaisia tapaamisia, vaikka tiedetään, että toinen mieluummin tapaisi myöhemmin.

Kommentit (214)

Vierailija
41/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kiinni siitä mihin aikaan menee nukkumaan. Teinit kuluttaa enemmän kaloreita kuin aikuiset. He tarvitsevat pidemmän levon, että kerkeää palautumaan. Mummot istuvat kotona kaikki päivät, kyllä sitä jaksaa herätä aamulla aikaisin kun voi olla kotona koko päivän ja ottaa päikkäreitä.

Ei se aikaisin nukkumaan meneminen auta kun uni ei silti tule yhtään aikaisemmin. Turha siellä sängyssä on pyöriä monta tuntia odottamassa unta.

Auttaa kun laittaa herätyskellon aikaisin soimaan. Kaikkeen tottuu. Lisää liikuntaa niin uni tulee nopeammin. Ei se uni varmaan tulekaan jos istuu paikallaan koko illan töiden jälkeen. Sillon tulee levättyä koko ajan.

Kello soi joka arkiaamu kymmentä vaille seitsämän. Nukkumaan menen 23-24 jos nukahdan kohtuudella saan tarpeeksi unta. 6-7 tuntia on normaali unet. Ongelma on nukahtaminen johon olen syönyt lääkkeitä. Ne lopetin vuosi sitten kun en jaksanut sitä syyllistämistä lääkkeen käytöstä.

Liikunnan lisääminen, lämmin maito (yök), rentoutus harjoitukset jne olen kokeillut eikä mikään saa nukahtamista aikaisemmaksi. Lomilla valvon pidempään ihan huomaamatta ja herään aina 9-10 aikoihin. Aamuvirkuilla on sitkeä harhaluulo että luonnollista rytmiä voi muuttaa.

Kello 7 on myöhäinen aika herätä. Teollisuudessa ja kuljetusalalla klo 4 voi olla normaali hereilläolo aika. Lomilla käännät unirytmin jälleen myöhäisemmäksi ja kostautuu viikolla. Aamuvirkut herää viikonloppusinkin aikaisin. Rytmin voi muuttaa, laitat viikonloppunakin herätyskellon soimaan aamulla. Kuukauden päästä, et tarvitse edes herätyskelloa. Mitä vanhemmaksi tulee sitä aikaisemmin herää.

Olen 12 vuoden ajan heräänyt töihin kello 5.50, oman rytmini vastaisesti. Silti joka viikonloppu/loma nukun kymmeneen ja menen kahdelta nukkumaan, niin kuin oma rytmini sanelee. Milloin rytmini mahtaa muuttua niin etten tarvitse herätyskelloa...?

Vierailija
42/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsytti olla työpaikassa jossa vuoro oli 7-15. Joka saatanan tantta hehkutti kuinka ihanaa oli päästä jo kolmelta kun on sitten koko päivä aikaa... En hyödy mitään aikaisesta kotiinpääsystä kun olen puolikuollut vieläkin aikaisen herätyksen jäljiltä. Jo 8-16 työhön vaihtaminen helpotti kummasti. 9-17 olisi vielä parempi :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pääsääntösesti iltaihminen. Mutta yhteen aikaan oli pakko muuttaa rytmiä kun vauva heräs kuuden maissa. Mut hitto että tavallaan nautin siitä kun klo 11 oli jo ruoka valmis, käyty kävelyllä, ehkä kaupassakin, siivottu jne.. Ja sit oli loppupäivä vapaata sinne n.10 asti kunnes kävin nukkumaan :) 

Mut en kyl nyt kykenis enää samaan rytmiin.

Tällainen rytmi sopi minullekin kun olin kotona vauvan kanssa, eikä tarvinnut tehdä mitään "aivoja rasittavaa" työtä. Mikäs siinä jos vähän väsyttää, otetaan torkut samalla kun vauva, ja päivän haastavin päätös on että mitä päälle kun ulkoillaan Suomen keväässä. Mutta sitten kun pitäisi saada töitä tehtyä, ja vähän käyttää aivoja, niin ei onnistu. Ei minulla ole aivltoimintaa aamuisin.

Vierailija
44/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kiinni siitä mihin aikaan menee nukkumaan. Teinit kuluttaa enemmän kaloreita kuin aikuiset. He tarvitsevat pidemmän levon, että kerkeää palautumaan. Mummot istuvat kotona kaikki päivät, kyllä sitä jaksaa herätä aamulla aikaisin kun voi olla kotona koko päivän ja ottaa päikkäreitä.

Ei se aikaisin nukkumaan meneminen auta kun uni ei silti tule yhtään aikaisemmin. Turha siellä sängyssä on pyöriä monta tuntia odottamassa unta.

Auttaa kun laittaa herätyskellon aikaisin soimaan. Kaikkeen tottuu. Lisää liikuntaa niin uni tulee nopeammin. Ei se uni varmaan tulekaan jos istuu paikallaan koko illan töiden jälkeen. Sillon tulee levättyä koko ajan.

Kello soi joka arkiaamu kymmentä vaille seitsämän. Nukkumaan menen 23-24 jos nukahdan kohtuudella saan tarpeeksi unta. 6-7 tuntia on normaali unet. Ongelma on nukahtaminen johon olen syönyt lääkkeitä. Ne lopetin vuosi sitten kun en jaksanut sitä syyllistämistä lääkkeen käytöstä.

Liikunnan lisääminen, lämmin maito (yök), rentoutus harjoitukset jne olen kokeillut eikä mikään saa nukahtamista aikaisemmaksi. Lomilla valvon pidempään ihan huomaamatta ja herään aina 9-10 aikoihin. Aamuvirkuilla on sitkeä harhaluulo että luonnollista rytmiä voi muuttaa.

Kello 7 on myöhäinen aika herätä. Teollisuudessa ja kuljetusalalla klo 4 voi olla normaali hereilläolo aika. Lomilla käännät unirytmin jälleen myöhäisemmäksi ja kostautuu viikolla. Aamuvirkut herää viikonloppusinkin aikaisin. Rytmin voi muuttaa, laitat viikonloppunakin herätyskellon soimaan aamulla. Kuukauden päästä, et tarvitse edes herätyskelloa. Mitä vanhemmaksi tulee sitä aikaisemmin herää.

Olen 12 vuoden ajan heräänyt töihin kello 5.50, oman rytmini vastaisesti. Silti joka viikonloppu/loma nukun kymmeneen ja menen kahdelta nukkumaan, niin kuin oma rytmini sanelee. Milloin rytmini mahtaa muuttua niin etten tarvitse herätyskelloa...?

Lopettamalla ryyppäyksen...?

Vierailija
45/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on liukuva työaika, ja yksi työkaveri on aina tikkana paikalla heti aamusta. Ihmettelee suureen ääneen miten jotkut "laiskat" kömpivät töihin vasta viimeisellä sallitulla minuutilla, mutta sinkoaa itse heti kun saa pois. Monet myöhemmin tulevat jäävät vielä puurtamaan ylitöitä varsinaisen työajan jälkeenkin jos joku homma on pakko saada valmiiksi, tämä aamuvirkku ei koskaan.

Tottamooses kotiin lähdetään heti kun työaika loppuu. Aamulla jatketaan mihin jäätiin.

Niin ja ne aamuvuorolaiset tulisivat mielummin vaikka aikaisemmin töihin. Ylityö on halvempaa työnantajalle kuin viikonlopputyöt. Tyhmät tekee ylitöitä!

- Aamuvirkkuna mun on ihan turhaa venyttää työpäivää vaikka iltaviiteen/kuuteen saakka, kun en silloin saa mitään aikaiseksi. Jos on itselä paljon duunia niin suuntaan seuraavana päivä työpaikalle aikaisemmin.

Meillä on liukuva työaika ja porukka on selvästi jakautunut kahtia. Aamuvirkut ovat toimistolla siinä seiskan hujakoilla ja toinen satsi tulee sitten vasta yhdeksältä. Musta on ihanaa olla aamuisin töissä, saan paljon enemmän aikaan aamuisin. Lounaan jälkeen (eli siinä puolen päivä jälkeen) oma työteho laskee selvästi. Itselleni ihanne duunivuoro talvisin olisi 7.30-15.30 ja valoisaan aikaan esim 6.45-14.45 ja tätä pääsen onnekseni noudattamaan.

Vierailija
46/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnekkaassa asemassa, että saan tehdä töitä 10-17 vuorossa. Palkka ei ole kummoinen, mutta olen paljon virkeämpi ja onnellisempi kuin naama norsunv:llä kukonlaulun aikaan heränneet työtoverit.

Vierailija
47/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsytti olla työpaikassa jossa vuoro oli 7-15. Joka saatanan tantta hehkutti kuinka ihanaa oli päästä jo kolmelta kun on sitten koko päivä aikaa... En hyödy mitään aikaisesta kotiinpääsystä kun olen puolikuollut vieläkin aikaisen herätyksen jäljiltä. Jo 8-16 työhön vaihtaminen helpotti kummasti. 9-17 olisi vielä parempi :).

Niin samat fiilikset!

Vierailija
48/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ollu 9vuotta yövuoroissa kuljetusalalla ja se vaan toimii minulle paremmin, aamut on tuskaa....

Faija yrittää aina kitistä että pitäis olla päivärytmissä, minä pystyn paremmin vapaapäivinä ja lomillakin keskittymään yöaikaan, enkyllä itseni kanssa rupia vääntämään, klo 15 aikaan ehtii vielä asioita hoitamaan kaupungille

Vierailija
49/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sviddua sää selität? Kuljetusalalla ollaan nimen omaan vkloput töissä yövuoroissa kun muu kansa riehuu baareissa.....tarkotit tietenkin vapaapäiviä ja lähdit yleistään että kaikilla olis automaattisesti arkivuoroja

Vierailija
50/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin on toisin päin. Olen huomannut, että monien aamuihmisten on vaikeaa hyväksyä iltaihmisten elämänrytmiä. Aina tarjotaan niitä aikaisia tapaamisia, vaikka tiedetään, että toinen mieluummin tapaisi myöhemmin.

Sama homma uskovaisilla ja vegeillä.

Vierailija
51/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettamalla ryyppäyksen...?

Hahhah, oletpa hauska. Alkoholinkäyttöni rajoittuu pariin gin & toniciin ehkä neljä kertaa vuodessa. Ja itse asiassa sitä seuraavana aamuna herään aina aikaisin, vaikkei olisi menoja. Alkoholi keventää untani.

Vierailija
52/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m85 kirjoitti:

Minä oon ollu 9vuotta yövuoroissa kuljetusalalla ja se vaan toimii minulle paremmin, aamut on tuskaa....

Faija yrittää aina kitistä että pitäis olla päivärytmissä, minä pystyn paremmin vapaapäivinä ja lomillakin keskittymään yöaikaan, enkyllä itseni kanssa rupia vääntämään, klo 15 aikaan ehtii vielä asioita hoitamaan kaupungille

Mäkin lähden vapaapäivinäkin ostoksille tms. aikaisintaan viiden aikoihin...

Vierailija
53/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää onkin jännä ketju. Mä olen aamuihminen, enkä ole koskaan ketään yrittänyt "käännyttää", koska ihmisillä nyt vaan on eri rytmit. 

Mut sen sijaan mun rytmini ärsyttää useita ihmisiä. Työpaikan kaffepöydässä siis viikoittain päivitellään ja keskustellaan siitä kuinka mä "missaan vaikka mitä" ja mulla "ei ole mitään elämää", kun menen aikaisin nukkumaan. Ja mun pitäisi vaan yrittää valvoa, jotta esim.näkisin jonkun tv-sarjan mitä muut katsoo. Niin helppa se on. Rupee hiukan jo kyllästyttämään. Ei aamuihminenkään pysty sitä rytmiä sen paremmin kääntämään kuin iltavirkutkaan.

Vierailija
54/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luonteeltani aamuvirkku. Iltaisin alkaa väsyttämään 21-22 aikaan ja herään ilman herätyskelloakin 6-7 välillä. Minua ei tosin haittaa,että mieheni on vapaapäivinään varsinainen yökukkuja...jokainen tavallaan :) en ainakaan koe olevani yhtään sen parempi sen perusteella,mihin vuorokauden aikaan nukkumiseni tapahtuu :D

Tuleva kolmivuorotyö jännittää yövuorojen osalta,saanko rytmin käännettyä, jotta pystyn valvomaan.

Vierailija
55/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorokausirytmin perusteet on selkeästi geneettisiä, osalla on luonnollisesti tarkempi biologinen kello kun toisilla, toki opitulla käyttäytymiselläkin on merkitystä. 

Meidän perheessä sekä minä että mies ollaan luontaisesti aamuvirkkuja ja ikää myöten mies vielä varhaistaa rytmiään. Herää ilman kelloa viideltä ja haikailee jo 21 aikoihin nukkumaan. Kuopuksemme on myös aamuvirkku, ollut aina. 

Yhteiskunta on rakentunut aamuvirkkujen ehdoilla, mutta en mä näe, miten kukaan pitää aamuvirkkuja parempina kuin muita, he on vaan erilaisia. Tai siis tiedän kyllä ihmisiä, joiden mielestä se on ainoa oikea malli, mutta ne on niitä samoja ihmisiä, joiden mielestä heidän tapansa on kaikessa muussakin se ainoa oikea. 

Vierailija
56/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen luonteeltani aamuvirkku. Iltaisin alkaa väsyttämään 21-22 aikaan ja herään ilman herätyskelloakin 6-7 välillä. Minua ei tosin haittaa,että mieheni on vapaapäivinään varsinainen yökukkuja...jokainen tavallaan :) en ainakaan koe olevani yhtään sen parempi sen perusteella,mihin vuorokauden aikaan nukkumiseni tapahtuu :D

Tuleva kolmivuorotyö jännittää yövuorojen osalta,saanko rytmin käännettyä, jotta pystyn valvomaan.

Mä oon aamunvirkku ja mulle sopii aamuvuorot parhaiten, yöt menee ihan ok, mutta iltavuorot on ahterista. 

Vierailija
57/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään luonnostani ole aamuvirkku. Teen vuorotyötä ja kyllä se rytmi vain on käännettävissä. Tokihan se on vaikeaa yhdessä illassa. En oikein ymmärrä näitä ihmisiä, jotka valvovat kolmeen asti yöllä ja sitten ihmettelevät, miten joku voi herätä aamulla niin, että ehtii töihin ajoissa. No kyllä sitä nyt vain aikuisen ihmisen pitää herätä. En minäkään heräämisestä tykkää, mutta ei tulisi mieleenkään narista siitä, että töihin pitää mennä silloin kun työaika alkaa.

Itse olin tällaisen miehen kanssa 10 vuotta. Aamut olivat yhtä tuskaa eikä puhettakaan, että minä olisin koskaan saanut nukkua pitkään ja hän olisi noussut lasten kanssa. Töihin piti pökkiä hereille yli puoli tuntia. Sitten kun yritin sanoa, että voisi tulla nukkumaan aikaisemmin, niin alkoi marina, että kun ei uni tule. No ei kai se tulekaan, jos on kuudelta illalla ottanut parin tunnin päikkärit. Rytmit ihan miten sattuu, mutta kun ei vain usko, että ei sitä rytmiä yhdessä päivässä ole tarkoituskaan muuttaa, vaan pikkuhiljaa. Minulle on ihan sama, miten kukin nukkuu ja valvoo, mutta kun tällainen on lasten isänä, niin kyllä se tuntui hiton epäreilulta, että mies nukkuu viikonloppuna kahteen asti ja valvoo neljään, kun itse nousen ja menen nukkumaan lasten rytmin mukaan.

En ymmärrä miksi saat niin paljon alapeukkuja. Olin ennen iltavirkku, mutta kun saimme lapsia eivätkä lapset ole koskaan kuutta pidempään nukkuneet, olen muuttunut näiden vuosien aikana aamuvirkuksi. Teen mieluiten työt pois alta aamupäivän aikana kun olen virkeimmilläni, iltaisin alan väsyä klo 21.

Muutos on siis mahdollinen, mutta pitää muuttaa muutakin kuin vain heräämisaikaa..

Vierailija
58/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aamuvirkku, mutta monet ystävistäni iltavirkkuja. Ja mielestäni tuo käännytys kyllä menee toisinpäin. Tapaamiset on iltapainotteisia ja aina valitetaan liian aikaisesta kotiin lähdöstä. Mökkireissuilla muut herää kolme tuntia minun jälkeeni ja valitetaan, kun en olen jo syönyt aamupalan ja käynyt pitkällä lenkillä (etten herätä muita tai tylsisty).

Vierailija
59/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo tottunut 20 työvuoden jälkeen siihen, että meidän alalla kaikki suurimmat asiat tehdään aamuisin. Tiimipalaverit ym. ovat aina klo 9. Kukaan ei varmaan kyseenalaista asiaa, koska niin on tehty aina!? Arkisin herään 6.30, mutta lomalla herään usein vasta klo 10.

Vierailija
60/214 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Olen luontaisesti aamuihminen. Lapsena yökylässä nousin aina ennen kavereita ja koitin lueskella hiljaa, etteivät muut heräisi. Nyt pitkään työelämässä olleena olen huomannut, etten saa oikein mitään aikaiseksi iltakuuden jälkeen - onneksi voin päättää työvuoroni melko vapaasti. Onneksi minulla on kollegoina myös iltaihmisiä, he saavat vapaasti ottaa sitten myöhemmät vuorot. Ymmärrän teitä täysin, sillä en voisi kuvitella miltä tuntuu elää joka päivä väärässä rytmissä.