Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi aamuihmiset yrittävät usein käännyttää iltaihmisiä?

Vierailija
05.04.2017 |

Harvemmin on toisin päin. Olen huomannut, että monien aamuihmisten on vaikeaa hyväksyä iltaihmisten elämänrytmiä. Aina tarjotaan niitä aikaisia tapaamisia, vaikka tiedetään, että toinen mieluummin tapaisi myöhemmin.

Kommentit (214)

Vierailija
21/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska itsellä on energiaa ja täysi höyry päällä, on melko vaikeaa ymmärtää, ettei se toinen ole yhtään menossa mukana. Tekemistä riittää yllin kyllin. Se unisempi haamu vaan raahaa jalkojaan perässä, eikä mistään tule sen valmiimpaa. Sellaista on turhauttavaa katsella. Onko hoputtaminen väärin?

Toivon et sun kumppani hoputtaa, kohkaa ja lyö kattilankansia yhteen sit puoliltaöin kun sä nukut.

Miksi minua pitäisi rangaista siitä, että vuorokausirytmini on normaali? En minäkään hoputa ketään kattilankansia paukuttamalla, vaan selkokielellä puhumalla.

-14

Vierailija
22/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan Raamatussakin Jeesus sanoi syntiselle. "Illan virkku, aamun torkku, se tapa kadotukseen johdattaa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"no mutta kyllähän nyt ihmisen pitää herätä aikaisin!" ai miksi? "no pitää!" miksi? "no kyllä kuuluu herätä!" niin miksi kuuluu herätä? "no se on niin että kyllä Täytyy!"

Vierailija
24/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin jonkin aikaa aamuvirkkua äijää mutta laitoin poikki koska itse olen aikamoinen yökukkuja. Ei siitä tullut yhtään mitään. Aina kun vasta pääsin vauhtiin niin olikin jo äijän nukkumaanmenoaika. Ja jos äijän mieliksi mentiin yhtäaikaa nukkumaan, niin äijähän sammahti heti sänkyyn päästyään ja oli aivan raivona jos yritti herättää. Ja jos mentiin ajoissa sänkyyn ennen äijän kellontarkkaa nukkumaanmenoaikaa, niin se nukahti silti! En voinut juurikaan valvoa myöhään koska äijä oli niin herkkäuninen. Tuomitsi vihaisesti minun unirytmini: "Normaalit ihmiset eivät valvo öisin". Ja töllötti telkkaria KOKO V*TUN PÄIVÄN. Tv:tä ei voinut sammuttaa hetkeksikään. Huoh.

Vierailija
25/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pääsääntösesti iltaihminen. Mutta yhteen aikaan oli pakko muuttaa rytmiä kun vauva heräs kuuden maissa. Mut hitto että tavallaan nautin siitä kun klo 11 oli jo ruoka valmis, käyty kävelyllä, ehkä kaupassakin, siivottu jne.. Ja sit oli loppupäivä vapaata sinne n.10 asti kunnes kävin nukkumaan :) 

Mut en kyl nyt kykenis enää samaan rytmiin.

Vierailija
26/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpölöpö. Taas yksi näitä päättömiä väitteitä joita kirjoitetaan tosina.  Voi voi....  

Ap:n väite on yhtä tosi kuin seuraava 'tosiasia'; Ap:n pippeli ja vasen korva ovat vaihtaneet paikkaa. Aika mahtavan näköistä, mutta ikävä kyllä hänen kuulonsa heikentyi. :(

Vierailija
27/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on liukuva työaika, ja yksi työkaveri on aina tikkana paikalla heti aamusta. Ihmettelee suureen ääneen miten jotkut "laiskat" kömpivät töihin vasta viimeisellä sallitulla minuutilla, mutta sinkoaa itse heti kun saa pois. Monet myöhemmin tulevat jäävät vielä puurtamaan ylitöitä varsinaisen työajan jälkeenkin jos joku homma on pakko saada valmiiksi, tämä aamuvirkku ei koskaan.

Tottamooses kotiin lähdetään heti kun työaika loppuu. Aamulla jatketaan mihin jäätiin.

Vierailija
28/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kiinni siitä mihin aikaan menee nukkumaan. Teinit kuluttaa enemmän kaloreita kuin aikuiset. He tarvitsevat pidemmän levon, että kerkeää palautumaan. Mummot istuvat kotona kaikki päivät, kyllä sitä jaksaa herätä aamulla aikaisin kun voi olla kotona koko päivän ja ottaa päikkäreitä.

Ei se aikaisin nukkumaan meneminen auta kun uni ei silti tule yhtään aikaisemmin. Turha siellä sängyssä on pyöriä monta tuntia odottamassa unta.

Auttaa kun laittaa herätyskellon aikaisin soimaan. Kaikkeen tottuu. Lisää liikuntaa niin uni tulee nopeammin. Ei se uni varmaan tulekaan jos istuu paikallaan koko illan töiden jälkeen. Sillon tulee levättyä koko ajan.

Kello soi joka arkiaamu kymmentä vaille seitsämän. Nukkumaan menen 23-24 jos nukahdan kohtuudella saan tarpeeksi unta. 6-7 tuntia on normaali unet. Ongelma on nukahtaminen johon olen syönyt lääkkeitä. Ne lopetin vuosi sitten kun en jaksanut sitä syyllistämistä lääkkeen käytöstä.

Liikunnan lisääminen, lämmin maito (yök), rentoutus harjoitukset jne olen kokeillut eikä mikään saa nukahtamista aikaisemmaksi. Lomilla valvon pidempään ihan huomaamatta ja herään aina 9-10 aikoihin. Aamuvirkuilla on sitkeä harhaluulo että luonnollista rytmiä voi muuttaa.

Vierailija
29/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on liukuva työaika, ja yksi työkaveri on aina tikkana paikalla heti aamusta. Ihmettelee suureen ääneen miten jotkut "laiskat" kömpivät töihin vasta viimeisellä sallitulla minuutilla, mutta sinkoaa itse heti kun saa pois. Monet myöhemmin tulevat jäävät vielä puurtamaan ylitöitä varsinaisen työajan jälkeenkin jos joku homma on pakko saada valmiiksi, tämä aamuvirkku ei koskaan.

Tottamooses kotiin lähdetään heti kun työaika loppuu. Aamulla jatketaan mihin jäätiin.

Niin ja ne aamuvuorolaiset tulisivat mielummin vaikka aikaisemmin töihin. Ylityö on halvempaa työnantajalle kuin viikonlopputyöt. Tyhmät tekee ylitöitä!

Vierailija
30/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on kiinni siitä mihin aikaan menee nukkumaan. Teinit kuluttaa enemmän kaloreita kuin aikuiset. He tarvitsevat pidemmän levon, että kerkeää palautumaan. Mummot istuvat kotona kaikki päivät, kyllä sitä jaksaa herätä aamulla aikaisin kun voi olla kotona koko päivän ja ottaa päikkäreitä.

Ei se aikaisin nukkumaan meneminen auta kun uni ei silti tule yhtään aikaisemmin. Turha siellä sängyssä on pyöriä monta tuntia odottamassa unta.

Auttaa kun laittaa herätyskellon aikaisin soimaan. Kaikkeen tottuu. Lisää liikuntaa niin uni tulee nopeammin. Ei se uni varmaan tulekaan jos istuu paikallaan koko illan töiden jälkeen. Sillon tulee levättyä koko ajan.

Mutta miksi? Jos omaan arkeen sopii myöhemmin herääminen, niin miksi pitäisi mennä aikaisin nukkumaan ja herätä aikaisin? Saako siitä jonkun mitalin? Mitä se sua haittaa, jos joku nukkuu myöhään?

Kyllä se uni tulee kun väsyttää. Mene nukkumaan kun väsyttää, älä silloin kuin menet sinne pyörimään. Ajan voi käyttää hyödyllisemmin, et taida olla mikään raketti-insinööri.

Tulisikin uni aina kun väsyttää. Olen varmaan satoja kertoja tuskaillut rättiväsyneenä kun uni ei vain tule.

Vierailija
31/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello soi joka arkiaamu kymmentä vaille seitsämän. Nukkumaan menen 23-24 jos nukahdan kohtuudella saan tarpeeksi unta. 6-7 tuntia on normaali unet. Ongelma on nukahtaminen johon olen syönyt lääkkeitä. Ne lopetin vuosi sitten kun en jaksanut sitä syyllistämistä lääkkeen käytöstä.

Liikunnan lisääminen, lämmin maito (yök), rentoutus harjoitukset jne olen kokeillut eikä mikään saa nukahtamista aikaisemmaksi. Lomilla valvon pidempään ihan huomaamatta ja herään aina 9-10 aikoihin. Aamuvirkuilla on sitkeä harhaluulo että luonnollista rytmiä voi muuttaa.

Kello 7 on myöhäinen aika herätä. Teollisuudessa ja kuljetusalalla klo 4 voi olla normaali hereilläolo aika. Lomilla käännät unirytmin jälleen myöhäisemmäksi ja kostautuu viikolla. Aamuvirkut herää viikonloppusinkin aikaisin. Rytmin voi muuttaa, laitat viikonloppunakin herätyskellon soimaan aamulla. Kuukauden päästä, et tarvitse edes herätyskelloa. Mitä vanhemmaksi tulee sitä aikaisemmin herää.

Vierailija
32/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään luonnostani ole aamuvirkku. Teen vuorotyötä ja kyllä se rytmi vain on käännettävissä. Tokihan se on vaikeaa yhdessä illassa. En oikein ymmärrä näitä ihmisiä, jotka valvovat kolmeen asti yöllä ja sitten ihmettelevät, miten joku voi herätä aamulla niin, että ehtii töihin ajoissa. No kyllä sitä nyt vain aikuisen ihmisen pitää herätä. En minäkään heräämisestä tykkää, mutta ei tulisi mieleenkään narista siitä, että töihin pitää mennä silloin kun työaika alkaa.

Itse olin tällaisen miehen kanssa 10 vuotta. Aamut olivat yhtä tuskaa eikä puhettakaan, että minä olisin koskaan saanut nukkua pitkään ja hän olisi noussut lasten kanssa. Töihin piti pökkiä hereille yli puoli tuntia. Sitten kun yritin sanoa, että voisi tulla nukkumaan aikaisemmin, niin alkoi marina, että kun ei uni tule. No ei kai se tulekaan, jos on kuudelta illalla ottanut parin tunnin päikkärit. Rytmit ihan miten sattuu, mutta kun ei vain usko, että ei sitä rytmiä yhdessä päivässä ole tarkoituskaan muuttaa, vaan pikkuhiljaa. Minulle on ihan sama, miten kukin nukkuu ja valvoo, mutta kun tällainen on lasten isänä, niin kyllä se tuntui hiton epäreilulta, että mies nukkuu viikonloppuna kahteen asti ja valvoo neljään, kun itse nousen ja menen nukkumaan lasten rytmin mukaan.

Vierailija
33/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä väliä sillä on mihin aikaan ihminen on hereillä, tai mitä mieltä

ylentävää siinä on. Varsinkin näillä leveysasteilla, kun sillä ei ole pimeän tai valon kanssa mitään tekemistä. Talvella päivän pituus alle 4h, kesällä yli 20h... Ymmärtäisin luontaisella rytmillä perustelun, jos olisi aina valoisaa/pimeää samaan aikaan ja aina samanpituiset päivät. Mutta kun ei ole. Ihmisen sisäinen kellokin taitaa käydä useammin 25 tunnin syklejä kuin 24 tunnin. Mitään järkevää argumenttia suuntaan tai toiseen ei ole. Jos saan itse päättää milloin menen nukkumaan ja milloin herään, niin se on aina todella myöhäinen iltarytmi. On ollut lapsesta saakka. Töiden takia olen koettanut mukautua aamurytmiin, mutta tuskaista se aina on ja tulee varmasti olemaan. Päivät menee horroksessa ja ikinä ei ole levännyt olo.

Vierailija
34/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aamuihminen ja ymmärrän hyvin iltaihmisiä. Ei nimittäin onnistu illanvirkuksi muuttuminen aamuihmiseltäkään kovin hyvin. Tuota tuli kokeiltua, kun kävin iltakoulua ja vireänä olisi pitänyt olla joka arki-ilta klo 17-21.30 välisenä aikana. Kolme vuotta siinä kului, enkä edes ollut töissä päivisin vaan ihan kotosalla. Silti en muista että juuri koskaan olisin ollut koulussa niin vireässä vireessä, että olisin täysipainoisesti jaksanut keskittyä. Kunnialla sain opinnot loppuun oikeastaan vain siksi, että pystyin kotona aamuisin kertaamaan edellisen illan tuntien asioita. Ja sitten koulusta kotiin tultuani kävin melkein heti nukkumaan.

En siis joutunut oikeasti edes valvomaan iltaisin juurikaan pidempään kuin mitä aamurytmissäkään olisin valvonut, mutta silti olin aina koulussa väsynyt. Yritin myös muuttaa unirytmiäni niin, että olisin käynyt nukkumaan myöhemmin ja vastaavasti sitten herännyt aamulla myöhemmin. Mutta se ei onnistunut ollenkaan, koska polkaisin viimeistään puoli kahdeksalta ylös vaikka miten olisin illalla sinnitellyt valveilla.

Vierailija
35/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. En ole koskaan ymmärtänyt, mitä väliä sillä on mihin aikaan ihminen on hereillä, tai mitä mieltä

ylentävää siinä on. Varsinkin näillä leveysasteilla, kun sillä ei ole pimeän tai valon kanssa mitään tekemistä. Talvella päivän pituus alle 4h, kesällä yli 20h... Ymmärtäisin luontaisella rytmillä perustelun, jos olisi aina valoisaa/pimeää samaan aikaan ja aina samanpituiset päivät. Mutta kun ei ole. Ihmisen sisäinen kellokin taitaa käydä useammin 25 tunnin syklejä kuin 24 tunnin. Mitään järkevää argumenttia suuntaan tai toiseen ei ole. Jos saan itse päättää milloin menen nukkumaan ja milloin herään, niin se on aina todella myöhäinen iltarytmi. On ollut lapsesta saakka. Töiden takia olen koettanut mukautua aamurytmiin, mutta tuskaista se aina on ja tulee varmasti olemaan. Päivät menee horroksessa ja ikinä ei ole levännyt olo.

Siis miksi argumentiksi ei mielestäsi riitä se, että yhteiskunta pyörii enimmäkseen sillä 8-16 -rytmillä? Kyllä se minulle ainakin riittää perusteluksi, kun kuitenkin tässä yhteiskunnassa haluan olla mukana. Ei se nyt vain onnistu, että esimerkiksi kouluun mentäisiin siinä rytmissä kuin kukin perhe parhaaksi näkee.

Vierailija
36/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kello 7 on myöhäinen aika herätä. Teollisuudessa ja kuljetusalalla klo 4 voi olla normaali hereilläolo aika. Lomilla käännät unirytmin jälleen myöhäisemmäksi ja kostautuu viikolla. Aamuvirkut herää viikonloppusinkin aikaisin. Rytmin voi muuttaa, laitat viikonloppunakin herätyskellon soimaan aamulla. Kuukauden päästä, et tarvitse edes herätyskelloa. Mitä vanhemmaksi tulee sitä aikaisemmin herää.

Minkä ihmeen takia rytmi pitäisi kääntää tuollaiseksi jos ihminen haluaa valvoa illalla? Esim. suurin osa tapahtumista on illalla. Ai niin ja esimerkiksi minun vanhempani nukkuvat vuosi vuodelta pidempää. Älä siis idiootti yleistä!

Vierailija
37/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mukava olla ilta ihminen vaikka välillä siitä kokeekin syyllisyyttä jos sitten herääkin myöhemmin kuin "kuuluu". Aamulla minä koen olevani jotenkin raakile; saavun vasta takaisin todellisuuteen unienmaailmasta ja tottelen taas kaikkeen. Illalla sitten olen jo "eheytynyt" takaisin itsekseni ja ajatukset kulkee vilkkaasti paikasta toiseen. Sen takia minulla on tapana kirjoitella aina illalla ja joskus kesken nukahtamisenkin tulee niitä oivalluksia. Olen myös energisempi ja saan enemmän aikaa lyhyemmässä ajassa.

Vierailija
38/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi argumentiksi ei mielestäsi riitä se, että yhteiskunta pyörii enimmäkseen sillä 8-16 -rytmillä? Kyllä se minulle ainakin riittää perusteluksi, kun kuitenkin tässä yhteiskunnassa haluan olla mukana. Ei se nyt vain onnistu, että esimerkiksi kouluun mentäisiin siinä rytmissä kuin kukin perhe parhaaksi näkee.

Koska sille 8-16 rytmille itsessään ei ole mitään loogista perustelua. Ihan yhtä hyvin se rytmi voisi olla 9-17, 10-18 tai 11-19. Tällä hetkellä yhteiskunta pyörii aamuvirkkujen ehdoilla, vaikka sille ei ole mitään järkevää perustelua. Luonnostaan iltavirkut ihmiset sekä myös murrosikäiset ja teinit kärsivät tästä.

Vierailija
39/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pääsääntösesti iltaihminen. Mutta yhteen aikaan oli pakko muuttaa rytmiä kun vauva heräs kuuden maissa. Mut hitto että tavallaan nautin siitä kun klo 11 oli jo ruoka valmis, käyty kävelyllä, ehkä kaupassakin, siivottu jne.. Ja sit oli loppupäivä vapaata sinne n.10 asti kunnes kävin nukkumaan :) 

Mut en kyl nyt kykenis enää samaan rytmiin.

Saan periaatteessa kiinni tuosta tunteesta... Joskus harvoin olen tuntenut noinkin. Mutta on se vaan välillä ollut yhtä helvettiä kun omat lapset on kaikki aamuvirkkuja ja itse on iltavirkku.

"No mikset laita nukkumaan niitä myöhemmin?"

-Ei voi, ne on aamuvirkkuja.

"Nukkumaanmenoaikaa myöhäistät. Kyllä ne tottuu"

-Ei ne totu kun ne on aamuvirkkuja.

"Sanot aamulla että nyt nukutaan"

-Ne on aamuvirkkuja!!!

Vierailija
40/214 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma energisin ja produktiivisin aika sijoittuu noin klo 23-02 välille.

Käyn "normaaleissa" klo 9 alkavissa töissä mutta olen ratkaissut asian päiväunilla. Menen nukkumaan noin klo 03, herään 07:30, pääsen töistä viideltä, teen päivän askareet ja otan yleensä päiväunet esim 20-23. Sitten saatan suunnata kuntosalille (joka on auki 24/7), siellä on ihanan rauhallista öisin. Öisin tuntuu luovuuskin virtaavan ihan eri tavalla kuin päivisin ja saan aikaiseksi vaikka mitä.