Miksi aamuihmiset yrittävät usein käännyttää iltaihmisiä?
Harvemmin on toisin päin. Olen huomannut, että monien aamuihmisten on vaikeaa hyväksyä iltaihmisten elämänrytmiä. Aina tarjotaan niitä aikaisia tapaamisia, vaikka tiedetään, että toinen mieluummin tapaisi myöhemmin.
Kommentit (214)
Kerrankin aiheellinen kysymys ! Niin aamu- urpot, VASTATKAA SAATANA!!!
Tutkimusten mukaan iltaihmiset ovat älykkäämpiä.
Arkipäivän kokemukset tukevat väitettä.
Varmaan siksi, että ovat vittumaisia kusipäitä.
Aamuihmiset on natseja jotka pyrkii sortamaan normaaleja.
Meillä on liukuva työaika, ja yksi työkaveri on aina tikkana paikalla heti aamusta. Ihmettelee suureen ääneen miten jotkut "laiskat" kömpivät töihin vasta viimeisellä sallitulla minuutilla, mutta sinkoaa itse heti kun saa pois. Monet myöhemmin tulevat jäävät vielä puurtamaan ylitöitä varsinaisen työajan jälkeenkin jos joku homma on pakko saada valmiiksi, tämä aamuvirkku ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin aiheellinen kysymys ! Niin aamu- urpot, VASTATKAA SAATANA!!!
Nehän on jo nukkumassa tähän aikaan.
Heh. Minä olen iltaihminen. Olen menestynyt hyvin kouluissa yliopistoa myöten. Kai minä sitten olen ainakin nuorena ollut jotenkin älykäs. Tulee kuitenkin mieleeni kysyä, että onko ilta vain jotenkin hedelmällisempi aika hieroa älynystyröitään. Kun päivät muut puuhat ovat loppuneet, voi keskittyä rauhassa johonkin vaativaan ja sen myötä kohentaa älykkyyttään - vaikka juuri sellaisessa palikkatestiälykkyyttä.
Yritin tehdä työtä, joka alkoi aamulla kello seitsemän, ja työmatkaan kului noin 45 minuuttia. Suoriuduin kyllä aamulla matkaan, mutta ensimmäiset työtunnit olivat karmeita. Kotimatkalla tiedän nukahtaneeni rattiin ainakin kerran. Työpäivän jälkeen olin todella uupunut. Ja kun olisi pitänyt ruveta nukkumaan, että jaksaa taas aamulla aikaisin nousta, uni ei tullutkaan. Lopputuloksena oli sitten ahdistus ja masennus. Noin vuoden jaksoin uskotella itselleni, että aamuvirkuksi voi totuttautua.
Nykyään, kun yhteiskunnassa monet asiat toimivat aamukarvanteelta iltamyöhään, olisi kai ihan fiksuakin antaa aamuvuorot aamuvirkuille ja iltavuorot iltavirkuille. Mutta ei. On niin kunniakasta kömpiä seitsemäksi, kun aamuvuoro iskee...
Kaikki on kiinni siitä mihin aikaan menee nukkumaan. Teinit kuluttaa enemmän kaloreita kuin aikuiset. He tarvitsevat pidemmän levon, että kerkeää palautumaan. Mummot istuvat kotona kaikki päivät, kyllä sitä jaksaa herätä aamulla aikaisin kun voi olla kotona koko päivän ja ottaa päikkäreitä.
Huomaa kyllä ketkä täällä ilvailee ja lyttää. Niin älykkäitäkin vielä.
Aamuihmiset ovat yleensä konservatiiveja, joilla on huonompi toleranssi erilaisuudelle ja epäjärjestykselle. Iltaihmisten elämäntyyli saattaa vaikuttaa hieman hedonistiselta ja irralliselta... kaaosmaiselta.
Aamuihminen ei ole koskaan joutunut kokemaan sitä tuskaa, kun on päivästä toiseen itselleen väärässä rytmissä. Ja että unta saa kun vain haluaa saada, koska kyllähän se aamuihminenkin "joskus kesälomalla on nukkunut pitempään ja nopeasti se rytmi siitä kääntyy."
Luullaan, että kyse on vain siitä, että ei mene nukkumaan tarpeeksi aikaisin, vaikka oikeasti se väärä rytmi vaikuttaa vireystilaan, vaikka periaatteessa olisi saanutkin tarpeeksi unta. Jos päivän virkein aika sijoittuu iltaan, jolloin on pakko mennä seuraavan päivän takia nukkumaan, ei koskaan saa tilaisuutta olla parhaimmillaan missään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on kiinni siitä mihin aikaan menee nukkumaan. Teinit kuluttaa enemmän kaloreita kuin aikuiset. He tarvitsevat pidemmän levon, että kerkeää palautumaan. Mummot istuvat kotona kaikki päivät, kyllä sitä jaksaa herätä aamulla aikaisin kun voi olla kotona koko päivän ja ottaa päikkäreitä.
Ei se aikaisin nukkumaan meneminen auta kun uni ei silti tule yhtään aikaisemmin. Turha siellä sängyssä on pyöriä monta tuntia odottamassa unta.
Koska itsellä on energiaa ja täysi höyry päällä, on melko vaikeaa ymmärtää, ettei se toinen ole yhtään menossa mukana. Tekemistä riittää yllin kyllin. Se unisempi haamu vaan raahaa jalkojaan perässä, eikä mistään tule sen valmiimpaa. Sellaista on turhauttavaa katsella. Onko hoputtaminen väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aikaisin nukkumaan meneminen auta kun uni ei silti tule yhtään aikaisemmin. Turha siellä sängyssä on pyöriä monta tuntia odottamassa unta.
Auttaa kun laittaa herätyskellon aikaisin soimaan. Kaikkeen tottuu. Lisää liikuntaa niin uni tulee nopeammin. Ei se uni varmaan tulekaan jos istuu paikallaan koko illan töiden jälkeen. Sillon tulee levättyä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Koska itsellä on energiaa ja täysi höyry päällä, on melko vaikeaa ymmärtää, ettei se toinen ole yhtään menossa mukana. Tekemistä riittää yllin kyllin. Se unisempi haamu vaan raahaa jalkojaan perässä, eikä mistään tule sen valmiimpaa. Sellaista on turhauttavaa katsella. Onko hoputtaminen väärin?
Toivon et sun kumppani hoputtaa, kohkaa ja lyö kattilankansia yhteen sit puoliltaöin kun sä nukut.
Vierailija kirjoitti:
Yrittääkö iltavirkku pitää sua väkisin hereillä? Patistaa pitämään illalla silmiä auki ja olemaan sammumatta? Tuskin.
Hyvä aihe. Mutta mulla on yksinkertainen selitys miksi mä vaan rakastan iltaa ja yötä. Ensinäkin päivällä on kaikki vitun ärsyttävät tosikot hereillä esittämässä kiireellistä elämäänsä. Kun illalla ja yöllä taas se massa vaan häviää. On ihanan rauhallista ja yöllä on kaikki siistit ihmiset hereillä eli vapaa ajattelijat, Muutamaa spurguu ja nistii lukuun ottamatta. Mutta eiköhän niitä päivälläkin ole. Ja hei muistakaa aina bileet alkaa yöllä.
Taitaa olla ollut jonkinlainen hyve agraarikulttuurissa herätä varhain ja hyödyntää valoisaa aikaa niin paljon kuin mahdollista. (Lehmät kai kuitenkin voi lypsää kaksi kertaa vuorokaudessa, kunhan se tapahtuu tasaisin väliajoin joka päivä?)
Sitten on hoettu, että illan virkku, aamun torkku, se tapa talon hävittää...
Oma työtehoni on parhaimmillaan alkuillasta. Menen mielelläni myöhään töihin ja lähden myöhään pois, jos se vain on mahdollista. Siksi teen myös etätyötä niin paljon kuin esimies suo.
Joskus olen valvonut uhalla ja kokeillut vähin erin aikaistaa nukkumaanmenoa. Ei se unirytmi pysyvästi mihinkään muutu.
Työaikajärjestelyjä voisi kehittää moneen suuntaan ja samalla jakaa työtä työtä tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa kun laittaa herätyskellon aikaisin soimaan. Kaikkeen tottuu. Lisää liikuntaa niin uni tulee nopeammin. Ei se uni varmaan tulekaan jos istuu paikallaan koko illan töiden jälkeen. Sillon tulee levättyä koko ajan.
Mutta miksi? Jos omaan arkeen sopii myöhemmin herääminen, niin miksi pitäisi mennä aikaisin nukkumaan ja herätä aikaisin? Saako siitä jonkun mitalin? Mitä se sua haittaa, jos joku nukkuu myöhään?
Kyllä se uni tulee kun väsyttää. Mene nukkumaan kun väsyttää, älä silloin kuin menet sinne pyörimään. Ajan voi käyttää hyödyllisemmin, et taida olla mikään raketti-insinööri.
Ja olen huomannut, että jotkut myös kokevat itsensä paremmiksi jos heräävät hyvin aikaisin.
Siis muulla ei niin väliä kunhan on pystyssä aamulla klo.5
Jos ihmisen on pakko niin se eriasia, mutta jos ei...