V***taa!! Auto hajosi! En ymmärrä autoista mitään ja miehen mielestä auton korjauttaminen on turhaa
Meidän autossa on jokin vika, eikä se starttaa. Todennäköisesti kyseessä on jokin pikkujuttu, mutta koska ei ymmäretä miehen kanssa autoista mitään, ei tiedetä mistä lähteä etsimään syytä.
Aikoinaan isäni ja appiukkoni tapasi huoltaa ja korjata automme, mutta heidän edesmentyään autoamme ei ole suoraan sanottuna huoltanut kukaan. Niinpä en olisi yllättynyt, jos syynä olisi jokin pieni viba, kuten tukkiutuneet suodattimet tai aikansa elänyt tulppa.
Mielestäni auto pitäisi toimittaa huoltoon, mutta miehen mielestä autoa ei tarvita ja sen voisi hinata romuttamolle (on kyllä vanha, mutta muuten soiva peli). Ärsyttää, kun miehen mielestä asioita ei tule hoitaa ja korjata, vaan kaikki voi vintata roskiin ja ostaa tilalle uusi!
Tietenkään hänellä ei ole varaa (tai halua) uuteen autoon, niinkuin ei minullakaan. Mies ei suostu soittamaan korjaajalle, koska ei osaa selittää asiaa. Niinkuin en minäkään. Viimeksi hoidin omasta tilipussistani auton korjuuttamisen, ja tulin taatusti vedetyksi höplästä, kun hinta oli niin suolainen.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Olkoon provo tai ei, niin hämmentävää on kuinka mies on saatu tämänkin asian vuoksi lytättyä ja syyllistettyä.
Korjaa itse se saatanan romu.
Te miehet aina huudatte että naisten pitää olla naisia ja miesten miehiä. Ja että mitään palkkatasa-arvoa ei tarvita ja riittää kun mies "osallistuu" kotitöihin. Olkaa nyt sitten miehiä kun kerran haluatte ja opetelkaa korjaamaan ne saatanan autonromut. Teille se kuuluu.
HemoAnabol kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle nyt tämä käynnistyminen ja starttaaminen. Englanniksi molemmat olisi että "the car does not start". Starttaaminen on "päälle menemistä" eli käynnistymistä.
Suomalainen hiihtäjä starttaa maaliviivalta, mutta ylämäessä rikkoo sauvansa tahalleen ettei kärähdä doupingista, eli ei pääse maaliin ja käynnisty.
Maalissa on auton käynnistyminen. Startti onnistuu maaliin ei päästä.
Ahaa, nyt ymmärrän vihdoin. Starttaaminen on siis käynnistymisen yrittämistä :) . Vähän kuin miehillä että hinkkaa ja hinkkaa mutta ei vaan nouse.
Vierailija kirjoitti:
Rellu -89 ja nykii, jep jep. Voin jo ton perusteella sanoa ettei sitä todellakaan kannata korjauttaa. Koska korjauttaminen maksaa varmasti enemmän kuin 200€ katsastetun auton ostaminen netistä. Sillä rahalla saa jo 15 vuotta tuoreemman auton.
Anteeksi, korjaan: Kulkuneuvon.
Jos sua kusetetaan korjaamolla siksi, että et ymmärrä autoista mitään, niin miten ihmeessä se eroaa siitä, että miehesi, joka ei ymmärrä autoista mitään, soittaisi sinne korjaamolle?
Vierailija kirjoitti:
Auto on aivan pimeänä. Tauluun ei tule valoja, keskuslukitus ja radio ei toimi, pihaustakaan ei kuulu. Ei siis kerta kaikkiaan starttaa. Auto on Volkkari.
Vinkkejä mitä kokeilla? Mistä voin tietää, että onko akku hajonnut, tyhjentynyt vai onko vika jossain muussa?
ap
Akku on todennäköisesti tyhjentynyt jostain syystä. Koita saada jostain apuvirtaa tai akkulaturi, niin näet lähteekö akun lataamisen jälkeen käyntiin. Siitä kannattaa aloittaa.
Ja lisäyksenä vielä, että akkuvalo ei ole palanut kertaakaan, auto ei ole nykinyt eikä sammunut yhdestikään. Toiminut aivan moiteettomasti, eli tämä yllättävä starttiongelma tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. En ole myöskään ajanut mihinkään kuoppaan, kuten joku aiemmin ehdotteli.
ap
Ihan oikea mies kirjoitti:
Mä kyllä ihmettelen mitä te naiset(?) näette tuollaisissa miehissä kuin ap:lla. Akkamaista kädetöntä tavaranostelijaa pidetään " miehenä"
Sinä toki osaat nyplätä pitsiä, virkata, kutoa mattoja, huovuttaa, ommella, teet itse leivät, hilloat, säilöt, ompelet itse vaatteesi, verhosi, lakanasi ja pöytäliinasi? Teet kotijuustoa, valat kynttilöitä, hoidat kanoja ja muita perinteisiä naisten hommia? Nykyisille autoille ei kukaan pysty edes mitään itse tekemään, sen verran monimutkaisia vehkeitä tuppaavat olemaan. Korjaamollakin laitetaan piuha kiinni autoon vian selvittämiseksi. Naurettavaa lässytystä sinulta.
Ap onko sinulla yhtään miehekästä miestä ystävänä tai työkaverina tai naapurina? Tukeudu tässä nyt häneen, räpsyttele ripsiä ja kysy voisiko auttaa neitoa hädässä. Ei siis korjaamaan sitä autoa vaan neuvomaan voisiko akussa olla vika tai mitä sanoa sinne korjaamolle. Oppisi samalla miehesikin olemaan, kun näkisi että sinä kyllä saat apua miehekkäämmiltä tapauksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hei, ei siinä autossa voi olla mitään erikoista vikaa (akku, starttimoottori, joku sähkövika?). Tuleeko mittaristoon valot, kun käännät virta-avaimesta? Tapahtuuko yhtään mitään, kun yrität käynnistää?
Kyllä se joka tapauksessa kannattaa korjata ja ei vanhaan autoon ne osatkaan paljoa maksa. Työ maksaa jonkin verram, mutta tuollaiset viat pystytään korjaamaan suht äkkiä kuitenkin.
Auto on aivan pimeänä. Tauluun ei tule valoja, keskuslukitus ja radio ei toimi, pihaustakaan ei kuulu. Ei siis kerta kaikkiaan starttaa. Auto on Volkkari.
Vinkkejä mitä kokeilla? Mistä voin tietää, että onko akku hajonnut, tyhjentynyt vai onko vika jossain muussa?
ap
Kiitos Ap, tämä selvensi paljon. Ei mitään erikoista vikaa. Akku on tyhjä, tarvitaan mielellään uusi akku, jotta auto olisi varmempi jatkossa. Sen lisäksi autossa on luultavasti joku pieni sähkövika jossain, mikä on tyhjentänyt akun. Nämä eivät ole isoja asioita.
Kysy ystäviltäsi ja tutuilta, onko heillä hyviä kokemuksia jostain autokorjaamosta, jotta voisit viedä autosi siihen samaan korjaamoon laitettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä ihmettelen mitä te naiset(?) näette tuollaisissa miehissä kuin ap:lla. Akkamaista kädetöntä tavaranostelijaa pidetään " miehenä"
Sinä toki osaat nyplätä pitsiä, virkata, kutoa mattoja, huovuttaa, ommella, teet itse leivät, hilloat, säilöt, ompelet itse vaatteesi, verhosi, lakanasi ja pöytäliinasi? Teet kotijuustoa, valat kynttilöitä, hoidat kanoja ja muita perinteisiä naisten hommia? Nykyisille autoille ei kukaan pysty edes mitään itse tekemään, sen verran monimutkaisia vehkeitä tuppaavat olemaan. Korjaamollakin laitetaan piuha kiinni autoon vian selvittämiseksi. Naurettavaa lässytystä sinulta.
Vanhemmissa autoissa ei laiteta minkäänlaista piuhaa kiinni, vaan korjaajan pitää osata arvioida, mistä vikaa lähdetään selvittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie auto korjaamolle tai osta uusi. Miehen vikaa toki tämäkin.
Ei auton hajoaminen tietenkään miehen vika ole. Mutta ärsyttää, kun hän on niin kädetön näissä asioissa. Eksäni ja isäni olivat miehiä, joilta luonnistui auton huolto ja kaikenlainen pieni nikkarointi. Tämä nykyinen on "miesten hommien" suhteen aivan uusavuton. Toisaalta mikäpä minä olen häntä moittimaan, kun en itsekään osaa huoltaa autoja. Harmi kun eksät tai isä ei ehtinyt opettaa näitä kädentaitoja :/
ap
Tulipa mieleeni eräs kaverini, joka aina jaksoi valittaa, kun miehensä (nykyään tosin ex) ei osannut korjata autoa, remontata tai muutenkaan ei ymmärtänyt mistään teknisestä (jollei se liittynyt jollain lailla musiikkiin). Oma isänsä oli jo edesmennyt ja aina vertasi miestä häneen.
Sama nainen oli äärimmäisen tyrmistynyt, jos mies kehtasi toivoa että tämä nainen voisi vaikka korjata housut kun varmaan osaa paremmin ompelukonetta käyttää. Tai jos mies vaikka toivoi kaverin leipovan. Että eihän hän mikään kotipiika tai äiti ole.
Joskus kyllä pyörittelin vähän päätä että ei voi olla totta. Kaveri ei kyennyt näkemään mitään ristiriitaa siinä, että miehen pitäisi olla perinteinen tee se itse -mies, mutta naiselta ei saa mitään perinteisiin sukupuolirooleihin viittaavaa toivoa.
Sama kaveri on kyllä monissa muissakin asioissa hieman yksisilmäinen.
Onko ap:llä tupakansytytinliitännässä kiinni joku uusi laite, navigaattori, puhelimen laturi tms. Volkkareissa usein tulee jännite tup.syt.liittimeen jatkuvasti, joten pidemmäksi aikaa kytketyksi jätetty laite saattaa tyhjentää akun, varsinkin huonokuntoisen akun.
Vaikuttaisi siltä, että liikunta tekisi teille molemmille hyvää. Viekää auto romuttamolle ja ostakaa polkupyörät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoon provo tai ei, niin hämmentävää on kuinka mies on saatu tämänkin asian vuoksi lytättyä ja syyllistettyä.
Korjaa itse se saatanan romu.
Te miehet aina huudatte että naisten pitää olla naisia ja miesten miehiä. Ja että mitään palkkatasa-arvoa ei tarvita ja riittää kun mies "osallistuu" kotitöihin. Olkaa nyt sitten miehiä kun kerran haluatte ja opetelkaa korjaamaan ne saatanan autonromut. Teille se kuuluu.
Mistä palkkatasa-arvosta oikein selität? Miehillä ja naisilla on tasan sama palkka samoista tehtävistä.
Lisäksi naiset ovat omineet sen ainoan oikean kotitöiden tekemisen tavan, joten eipä siinä auta kuin myötäillä teitä pirttihirmuja, joille elämän sisältö on maton hapsujen oikominen.
Vierailija kirjoitti:
Ap onko sinulla yhtään miehekästä miestä ystävänä tai työkaverina tai naapurina? Tukeudu tässä nyt häneen, räpsyttele ripsiä ja kysy voisiko auttaa neitoa hädässä. Ei siis korjaamaan sitä autoa vaan neuvomaan voisiko akussa olla vika tai mitä sanoa sinne korjaamolle. Oppisi samalla miehesikin olemaan, kun näkisi että sinä kyllä saat apua miehekkäämmiltä tapauksilta.
Toivon että olet trolli, vai haluatko siis aidosti ahtaa miehet tiettyyn sukupuolimuottiin ja taannuttaa naiset lapsen tasolle joka ei pärjää ilman itsensä laittamista seksuaalisesti likoon?
Luulen että olet vain mielenvikainen miesvihaajatrollaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmissa autoissa ei laiteta minkäänlaista piuhaa kiinni, vaan korjaajan pitää osata arvioida, mistä vikaa lähdetään selvittämään.
Se ja sama. Jos mies ei ole koulutukseltaan autonasentaja, tulee miehen korjata palstamamman auto?
Vähän sama kuin vaatisin naista tikkaamaan kivuttomasti ja ammattitaitoisesti oman haavani, koska naisillahan on "tunnetusti hoivavietti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hei, ei siinä autossa voi olla mitään erikoista vikaa (akku, starttimoottori, joku sähkövika?). Tuleeko mittaristoon valot, kun käännät virta-avaimesta? Tapahtuuko yhtään mitään, kun yrität käynnistää?
Kyllä se joka tapauksessa kannattaa korjata ja ei vanhaan autoon ne osatkaan paljoa maksa. Työ maksaa jonkin verram, mutta tuollaiset viat pystytään korjaamaan suht äkkiä kuitenkin.
ap
Kiitos Ap, tämä selvensi paljon. Ei mitään erikoista vikaa. Akku on tyhjä, tarvitaan mielellään uusi akku, jotta auto olisi varmempi jatkossa. Sen lisäksi autossa on luultavasti joku pieni sähkövika jossain, mikä on tyhjentänyt akun. Nämä eivät ole isoja asioita.
Kysy ystäviltäsi ja tutuilta, onko heillä hyviä kokemuksia jostain autokorjaamosta, jotta voisit viedä autosi siihen samaan korjaamoon laitettavaksi.
Kiitos asiallisesta vastauksesta.
Mikäli eteen tulee akun vaihto ja sähkövian korjaus, niin minkä hintaiseksi pompsi tulisi korjaajalla? Osaisiko kukaan arvioida? Onko uuden akun ostaminen ja vaihtaminen haastava homma? Mietin, että uskaltaisinko itse ryhtyä räpeltämään autoa kuntoon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onko ap:llä tupakansytytinliitännässä kiinni joku uusi laite, navigaattori, puhelimen laturi tms. Volkkareissa usein tulee jännite tup.syt.liittimeen jatkuvasti, joten pidemmäksi aikaa kytketyksi jätetty laite saattaa tyhjentää akun, varsinkin huonokuntoisen akun.
Ei ole, mutta kiitos ehdotuksesta.
ap
Pyytäkää jotain tuttuanne tulemaan autonsa ja piuhojen kanssa. Yritätte ladata akun piuhojen avulla hänen autonsa kautta. Jos sen jälkeen ei toimi, kannattaa tosiaan viedä korjaajalle.
ap