Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakotetaanko teitä apteekkimyyjät ahdistelemaan asiakkaita?

Vierailija
04.04.2017 |

Todella ärsyttävää ja ahdistavaa, kun saman tien ollaan kuin paarmat kimpussa, kun apteekkiin astut sisään. "Parhaassa" tapauksessa moni eri myyjä tulee kyselemään vuorotellen. Miksi? Usein vielä aivan turhaan. Osaan nimittäin kyllä kysyä apua, jos sitä koen tarvitsevani. Kyllä mä osaan ihan itse valita liukuvoiteeni ja käsirasvani, en tarvitse ketään pitämään kädestä. Vähän aikaa sitten kuuntelin vierestä, kun epävarma myyjä neuvoi asiakasta ihan väärin. Ilmeisesti kun pakko vaan on neuvoa. Myös itselleni suositeltiin tuotetta, jollaista nimenomaan EN halunnut tuotteen olevan, mutta kun en ollut itse kokeillut ja päätin luottaa työntekijän ammattimaiseen suositukseen niin ostin huonon tuotteen. Oletan, että on pakko neuvoa. Ei muuten niin säännönmukaisesti hyökättäisi kimppuun jopa monen eri myyjän taholta ja neuvota väärienkin neuvojen uhalla.

Kommentit (270)

Vierailija
161/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalapa siinä on sanoa että en tarvitse apua kun hypätään heti ovensuussa niskaan. Ja jos tiedät tasan että olet hakemassa buranaa ja sitä myydään tossa edessä olevassa hyllyssä, sanot että buranaa etsit niin sitten se apteekin täti kävelee sun kans yhdessä siihen hyllylle nro 3 ja oikein noukkii ihan itse sen paketin sulle, ilmeisesti olettavat että jokainen joka apteekissa käy on jotenkin todella vajavaisilla älynlahjoilla varustettu tai kärsii jostain heikkouksista kehossaan ettei kykene nostamaan sitä 100 gramman painoista pakettia itse.

Vierailija
162/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, niin yksi keino on vähentää näiden myyjien hyökkäämistä. Täällä Oulussa tekivät pari opiskelijaa testin jossa pukeutuivat Niqabiin ja kävivät mm. apteekissa se päällä, yksikään työntekijä ei ollut tullut kyselemään yhtään mitään :D mistähän noita saisi ostettua.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä siis tuosta tuotteesta, joka oli huono, että olin siis sanonut myyjälle, että en missään nimessä halua tuotetta, jossa on ominaisuudet a ja b. No myyjä suositteli mulle just tätä tuotetta, jolla on ominaisuudet a ja b. Hädissään kai koki, että on jotain keksittävä, vaikkei tietoa tuoteryhmästä selkeästikään ollut. Meneekö jo pikkusen yli tuo pakkoneuvominen?

ap

Ei sitä ole pakko ostaa idiootti

Ei ap varmaan tiennyt että se tuote on ihan eri mitä se myyjä suosittelee. Tästä syystä en koskaan kysy apua vaan luen ja vertaan itse ja ostan sitten sen minkä ajattelen olevan paras.

Vierailija
164/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lisäksi tuntuu, että niillä apteekkihaukoilla on kyky lukea ajatuksia ja ahdistella niitä, jotka eivät halua palvelua. Olen useammankin kerran mennyt apteekkiin ajatuksenani ostaa vaan nopeasti liukkaria. En ole tarvinnut enkä halunnut palvelua. Joka s*******n kerta viereeni on ilmestynyt asiakaspalvelija joka kysyy voinko auttaa. 'Kiitos ei', vastaan minä ja otan hyllystä liukuvoiteen. 'Niin, meillä on tässä myös vastaava tuote, joka blaa, blaa'.... Ei tarkoittaa EI!

Vaan annas olla, kun tarvitsin silmätippoja. Hyllyssä oli tsiljoona purkkia ja pipettiä, geelimäistä, nestemäistä ym, ym. 'Minkä ihmeen näistä valitsen', mietin ihmeissäni? Arvaatkaa kiinnostiko ketään?

sulla on niin teinityttömäinen kieli joten aikaisin alkaneet paikat kuivua

Vierailija
165/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin harmittaa apteekkihenkilökunnan päällekäyvyys.

Käyn apteekissa melko harvoin, mutta kun sinne päädyn niin haluaisin mieluusti katsella ympärilleni ja kierrellä rauhassa hyllyväleissä tutkimassa tarjontaa. Ei siinä myyjä tai farmaseutti voi auttaa, jos en itsekään tiedä mitä tulin hakemaan. Saatan bongata hyllystä jonkin uudenmakuisen Finrexin-jauheen tai kurkkutabletin ja poimia ihan kokeilumielessä ostoskoriin. Samoin on kiva nähdä, onko allergialääkkeiden tai vaikkapa käsivoiteiden valikoimaan tullut uutuuksia. Mutta eiköhän jokaisen hyllyn kohdalla joku tule tivaamaan, mitä olen vailla. Tulee jotenkin syyllinen olo, ihan kuin apteekkiin ei saisi mennä vain katselemaan tai shoppailemaan.

Vierailija
166/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "hyökkääminen" on niin ärsyttävää. Olin kerran menossa hakemaan ihan vaan paketin buranaa. Astuin askeleen apteekin puolelle, niin jo oltiin kysymässä: Miten voisin auttaa? Sanoin, et mitenkään ja käännyin pois.

Haen mieluiten särkylääkkeet mökkipaikkakunnan kaupan käsitavaramyynnistä. Kukaan ei ole kimpussa.

Vierailija
167/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, käy kyllä farmaseuttiäitiäni sääliksi, jos asiakkaat ovat yhtä pällejä kuin tämä keskustelu antaa ymmärtää! :D Luulee tietävänsä enemmän kuin kolmesta viiteen vuoteen opiskelleet lääkealan ammattilaiset ja herne menee heti nenuun, jos yksi tai, oo äm gee, peräti useampi työntekijä kysyy tarviiko auttaa.

Vierailija
168/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerihumalallahan ne apteekinmyyjät pakotetaan zombeina käymään viattomien asiakkaitten kimppuun! Näkeehän sen siitäkin, että ne on ihan tööt, jos niiltä jotain kysyy. Ihan sumeita tyyppejä.

Vierailija
169/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit mitä tahansa, niin aina on väärinpäin. Jos et ole heti kun asiakas astuu sisään kysymässä voiko auttaa ja suosittelemassa tuotteita, niin asiakas huutaa että eikö täällä saa palvelua. Ja sit on nää myyjäkauhuiset kuin ap. Summa summarum, saan enemmän asiakkailta kiitosta kun esittelen paljon tuotteita kuin siitä että jätän rauhassa asiakkaan katselemaan. Aina tulee myyntiä kun koitan myydä, rauhassa katselijat usein jättää ostamatta.

-Asiakaspalvelija&Myyjä

Vierailija
170/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lisäksi tuntuu, että niillä apteekkihaukoilla on kyky lukea ajatuksia ja ahdistella niitä, jotka eivät halua palvelua. Olen useammankin kerran mennyt apteekkiin ajatuksenani ostaa vaan nopeasti liukkaria. En ole tarvinnut enkä halunnut palvelua. Joka s*******n kerta viereeni on ilmestynyt asiakaspalvelija joka kysyy voinko auttaa. 'Kiitos ei', vastaan minä ja otan hyllystä liukuvoiteen. 'Niin, meillä on tässä myös vastaava tuote, joka blaa, blaa'.... Ei tarkoittaa EI!

Vaan annas olla, kun tarvitsin silmätippoja. Hyllyssä oli tsiljoona purkkia ja pipettiä, geelimäistä, nestemäistä ym, ym. 'Minkä ihmeen näistä valitsen', mietin ihmeissäni? Arvaatkaa kiinnostiko ketään?

sulla on niin teinityttömäinen kieli joten aikaisin alkaneet paikat kuivua

Liukkaria käyttää muutkin kun vain ne joilla on kuivat paikat. Sitä sinä et tietenkään tiedä kun et ole saanut vuosiin. -Ei tuo edellinen

Vierailija
171/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ketju on niin voimaannuttava. Ihanaa, etten ole ainoa, joka ahdistuu apteekissa.

Olin raskaana viikolla 30 jotain (näkyvästi siis) ja mies pyysi tuomaan kauppareissulla apteekista buranaa. Sain ihan hemmetinmoisen saarnan apteekintädiltä. Hän ei meinannut millään uskoa, että lääke tulee miehelle, ei minulle.

Sitten ärsyttää tosi paljon se, että joka ainoassa naistenlehdessä ja apteekin omissakin julkaisuissa on aina niitä ostoslistoja: "Pidä aina nämä tarvikkeet kodin lääkekaapissa" tai "matkailijan lääkelaukku" tai "lääkekaappi kesämökille". No minä kuuliaisena ihmisenä lähden sitten listan kanssa ostamaan sideharsorullia, kolmioliinoja ja kyypakkauksia kodin hätävaroiksi. Voi sitä tuijotuksen ja utelun määrää: "Niin niin mutta mihin sinä tarvit näitä? Kenellä siis on palohaava?"

Sitten apteekit mainostavat komeasti: "Tuo vanhentuneet lääkkeesi meille." Samoin ohjeistaa joka ikinen kierrätysjulkaisu ja jätteen käsittelyä ohjaava taho. Sitten kun kiikutat muutenkin nolostuttavan epämääräistä pussukkaa apteekkiin, saat vastaasi nyrpeän katseen ja töykeän ja rasittuneen äyskäisyn: no anna nyt sitten. Excuse me, whaat?

Apteekkikosmetiikka on minusta tosi ihanaa. Tykkäisin katsella ja hypistellä purnukoita itse ja vertailla hintoja ja eri tuoteryhmiä rauhassa. Ei se ikinä onnistu, kun aina joku tulee utelemaan "Siis miten rasvainen se sinun ihosi on Oletko käynyt ihotautilääkärillä?" -tyyppisiä kysymyksiä ja aina tietysti tyrkytetään juuri sitä kalleinta tuotevaihtoehtoa.

Hinnat on apteekissa muutenkin ihan tuulesta temmastuja. Varmaan luotetaan siihen, että ihmiset eivät kehtaa antaa pihiä vaikutelmaa itsestään, kun on kyse terveydestä.  

Joten tsemppiä apteekkarit, proviisorit ja farmaseutit. Ihan kaikki ei mene teidän putiikeissa kuin Strömsössä. Toivottavasti itsehoitolääkkeet vapautetaan pian ruokakauppoihin.

Vierailija
172/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit mitä tahansa, niin aina on väärinpäin. Jos et ole heti kun asiakas astuu sisään kysymässä voiko auttaa ja suosittelemassa tuotteita, niin asiakas huutaa että eikö täällä saa palvelua. Ja sit on nää myyjäkauhuiset kuin ap. Summa summarum, saan enemmän asiakkailta kiitosta kun esittelen paljon tuotteita kuin siitä että jätän rauhassa asiakkaan katselemaan. Aina tulee myyntiä kun koitan myydä, rauhassa katselijat usein jättää ostamatta.

-Asiakaspalvelija&Myyjä

Tottakai saat myyntiä kun tuppisuu suomalaiset jotka inhoaa sanoa ei ostaa kaiken mitä ehdotat kun hävettää sanoa ei.

Luojalle kiitos minä opin sen ei:n ja jos tuputetaan vaihdan apteekkia ja lähetän tuputtajan nimen kera palautetta.

Vierailija
173/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimittäin hiivalääkkeitä ostetaa myös aika paljon aivan vääriin tilanteisiin.

Oletko huolissasi asiasta? Olen 42 vuotias ja osaan ottaa asioista selvää. Käytän myös tarvittaessa ammattitaitoisten lääkärien apua ja en ala selittämään jollekin 20 vuotiaalle typykälle apteekissa minun ongelmiani. Vai alkaisinko seuraavan kerran? Jos haluan, niin pystyn puhumaan hiivasta vaikka puoli tuntia, olisiko se oikea tapa? :)

Ammattinsa puolesta farmaseutti ON huolissaan lääkkeitten käytöstä vääriin käyttöaiheisiin. Ei ikänsä. Oletpa ylimielinen, vaikka noloilet noin luonnollista asiaa.

Aiheutuuko käsikauppahiivalääkkeen käytöstä väärään aiheeseen vakavaa haittaa terveydelle tai hengelle?

Vierailija
174/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun ei vaatteista tai naamasta näy, kuka on käynyt lääkärillä tai menossa sinne, niin siksi apteekkilaista kiinnostaa, mihin tarkoitukseen ajattelit, että ostamasi lääke sinulle tulee.

Tärkeää olisi muistaa, että kaikki eivät suinkaan osta lääkettä itselleen.

Itse olen useinkin ollut toisen asialla, mistä on seurannut hupaisia tilanteita, kun apteekin täti on olettanut että itsehoitotuote tulee minulle ja yrittänyt ohjata minulle selvästi sopivamman tuotteen valintaan.

Mielestäni en ole velvollinen kertomaan, kenelle mitäkin ostan vai ostanko itselleni. Kun tiedän mitä haluan, ainoa tarvitsemani apu on vastaus kysymykseen "Mistä tuote A/X/Y löytyy?"

Mutta sama vaivahan on veikkauspisteen kassalla. "Onko sulla veikkauskorttia?" - On. (Mutta en anna sitä, kun tämä vetokaan ei ole minun.)

Vierailija
175/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ostaa enemmän ihonhoitotuotteita jne. apteekista, mutta kun ei niitä anneta katsella rauhassa. Ei vaikka sanoo että kiitos en tarvitse apua. Menee 10 sekunttia niin on sama myyjä kertomassa siitä purnukasta mitä pitelet kädessä. Ei vaan jaksa joka kerta samaa sirkusta, jätän siis käymättä.

Vierailija
176/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

menen reseptini kanssa tiskille. Henkilökuntaan kuuluva ottaa lääkkeen ja alkaa kertoa miten sitä käytetään. Sanon että tiedän, tuttu lääke ja olen käyttänyt ennenkin. Ei se saamari lopeta vaan antaa tulla koko litanian. Sanon uudestaan että tiedän, olen käyttänyt lääkettä 8 vuotta. Ja vittu se jatkaa edelleen sen käyttöohjeen lukemista. Ja ihmisellä on muka yliopistotutkinto?

Toinen ärsyttävä on se että meidän lähiapteekissa on alettu pihtailla tilausten kanssa. Puolen vuoden sisään on käynyt kolme kertaa niin että kun olen mennyt hakemaan lääkettä niin heillä ei ole ollut sitä. Mulle on selitetty että ei voi ostaa varastoon jos sitä ei sitten menekään. Mulle tuli mieleen että onkohan tosiasiassa rahavaikeuksissa. ärsyttää vaan lähteä 30 km päähän toiseen apteekkiin jos tarvii lääkettä heti. Ennen viime vuotta tätä ongelmaa ei ollut.

Vierailija
177/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimittäin hiivalääkkeitä ostetaa myös aika paljon aivan vääriin tilanteisiin.

Oletko huolissasi asiasta? Olen 42 vuotias ja osaan ottaa asioista selvää. Käytän myös tarvittaessa ammattitaitoisten lääkärien apua ja en ala selittämään jollekin 20 vuotiaalle typykälle apteekissa minun ongelmiani. Vai alkaisinko seuraavan kerran? Jos haluan, niin pystyn puhumaan hiivasta vaikka puoli tuntia, olisiko se oikea tapa? :)

Ammattinsa puolesta farmaseutti ON huolissaan lääkkeitten käytöstä vääriin käyttöaiheisiin. Ei ikänsä. Oletpa ylimielinen, vaikka noloilet noin luonnollista asiaa.

Aiheutuuko käsikauppahiivalääkkeen käytöstä väärään aiheeseen vakavaa haittaa terveydelle tai hengelle?

Ei varmaan henkeä uhkaa mutta oikea hoito saattaa viivästyä.

Juuri hiivalääkkeitä on vapautettu reseptiltä käsikauppaan sillä ehdolla että henkilökunta kertoo niiden oikeasta käytöstä.

Eikä saisi myydä edes ellei hiivatulehdusta ole lääkettä ostavalla asiakkaalla joskus todettu lääkärin toimesta. Tämä siksi että asiakas tuntee sitten oikeasti oireet .

On paljon muitakin käsikauppalääkkeitä jotka vapautettiin reseptiltä ja apteekin henkilökunta samalla ohjeistettiin miten pitää varmistua että asiakkaat käyttävät näitä oikein.

Mm tästä johtuu nuo kysymykset ja ohjeet mitä asiakkaille annetaan.

Eikä farmaseutti ole mikään ajatustenlukija eikä ole kristallipalloa että tietäisi varmasti kuka asiakas tietää mitäkin.

Kun tätä ketjua lukee niin en ymmärrä missä apteekeissa tämä porukka on käynyt kun en itse ole tuollaista päällekäymistä ikinä kokenut.

Eikä minua yhtään haittaa vaikka saisin sellaisen neuvon jonka tiedän entuudestaan, ei ota luonnolle.

Vierailija
178/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lempiaiheeni. :D

Joskus tuntuu, ettei apteekin työntekijöillä ole minkäänlaista tilannetajua. Peräpuikoista kerrotaan pienessä apteekissa niin kovalla äänellä, että lähellä seisova toinen asiakas kuulee. Voisiko sitä volyymiä siis hiljentää tällaisissa tapauksissa, kai vaitiolovelvollisuus koskee myös apteekin henkilökuntaa sillä tavoin, etteivät he saa puhua asiakkaiden peräpuikoista, kuukautisista ja hiivatulehduksista miten sattuu muiden kuullen? Haluan itse päättää, kuka saa tietää vaivoistani, vaikka ne olisivat kuinka luonnollisia tahansa.

Toinen häiritsevä asia on, että ilmeisesti oletus asiakkaasta on ainakin joillakin apteekin työntekijöillä se, ettei tämä tajua mistään mitään. Eli siis ilmeisesti periaate on, että koska työntekijä ei tunne asiakasta ja tämän taustoja, oletus on, että asiakas on ameeban tasolla (näin kärjistäen sanottuna). Todellisuudessa moni ihminen on nykyään hyvin valveutunut sairauksien ja lääkkeiden suhteen. Netistä saa ihan asiallista ja tutkittua tietoakin, ja moni osaa jo työnsä puolesta tietoa myös seuloa. Kun menin apteekista hakemaan lääkettä hiivatulehdukseen, alkoi farmaseutti kysellä, onko minulla ollut aiemmin hiivatulehdus. Minusta tämä on hyvin kiusallista ja ärsyttävää. Tiedän, että hän teki vain työtään, mutta jos kerran hiivatulehduslääkettä saa ilman reseptiä, niin kyllä silloin sitä pitäisi saada ostaa ilman mitään kyselyitäkin.

Jos osaisit edes lukea sen pakkausselosteen kunnolla, kun olet olevinaan noin tietäväinen, niin olisit huomannut, että sitä saa myydä vain LÄÄKÄRIN TOTEAMAAN, UUSIUTUNEESEEN hiivatulehdukseen. Sama asia tablettimuotoisissa huuliherpeslääkkeissä ITSEHOIDOSSA. Niissä todellakin on tuollaisia myyntiä rajoittavia ehtoja, niin että kannattaa ihan avata se monttunsa sille apteekintädille jos ei sitten kuitenkaan oikein asioista tiedä.

Vierailija
179/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on Yliopiston kassahenkilöt pakotettu sanomaan Uniikki-korttia vilauttaville asiakkaille "Kiitos asiakkuudesta!"

Voi toki olla, että sama sanotaan kaikille asiakkaille. Kovin on jäykkää. Mitä tuohon vastaa? Ollos hyvä? Eipä kestä? Kiitos itsellesi??  Ei passaa suomalaiseen kanssakäymiseen tuommoinen ulkopuolelta käsketty kiittely, ihan normaali "kiitos käynnistä" on eri asia..

Vierailija
180/270 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi raskaustestejä saa marketista, niiden ostaminen on tuskaa kun apteekkihlökunta hyppää niskaan, todella herkkä asia kuitenkin.