Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakotetaanko teitä apteekkimyyjät ahdistelemaan asiakkaita?

Vierailija
04.04.2017 |

Todella ärsyttävää ja ahdistavaa, kun saman tien ollaan kuin paarmat kimpussa, kun apteekkiin astut sisään. "Parhaassa" tapauksessa moni eri myyjä tulee kyselemään vuorotellen. Miksi? Usein vielä aivan turhaan. Osaan nimittäin kyllä kysyä apua, jos sitä koen tarvitsevani. Kyllä mä osaan ihan itse valita liukuvoiteeni ja käsirasvani, en tarvitse ketään pitämään kädestä. Vähän aikaa sitten kuuntelin vierestä, kun epävarma myyjä neuvoi asiakasta ihan väärin. Ilmeisesti kun pakko vaan on neuvoa. Myös itselleni suositeltiin tuotetta, jollaista nimenomaan EN halunnut tuotteen olevan, mutta kun en ollut itse kokeillut ja päätin luottaa työntekijän ammattimaiseen suositukseen niin ostin huonon tuotteen. Oletan, että on pakko neuvoa. Ei muuten niin säännönmukaisesti hyökättäisi kimppuun jopa monen eri myyjän taholta ja neuvota väärienkin neuvojen uhalla.

Kommentit (270)

Vierailija
241/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää kun apteekissa tai elektroniikkaliikkeessä ei tulla kysyyn tarviinko apua. Ne on siel sen takii että ne neuvoo sit jos asiakas ei ite tiiä, se on niitten työ, ei mun homma jahdata myyjää pitkin kauppaa!

Vierailija
242/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Digitalisaatio on "tehostanut" logistiikkaketjua ja toisaalta pyritään myös lääkehävikin vähentämiseen. Tämä näennäistehokkuus ja ekologisuus aiheuttaa sen, että milloin mikäkin lääke on loppu. Yleensähän Suomessa verotetaan varastoarvoa (en tosin tiedä ovatko apteekit siitä vapaita), joten yritysten ei kannata pitää varastoa.

Farmaseuttien asiantuntemuksesta sitten... Yhdessäkään apteekissa ei kukaan ole osannut kertoa, miksi Physiogelia ei enää saa. Niinkin yksinkertainen kysymys kuin että onko maahantuoja Glaxo Smith Kline lopettanut maahantuonnin, vai valmistaja valmistuksen. Ei viitsitä, ei välitetä ottaa selvää. Todetaan vain, että "täällä lukee, että poistuva tuote". Ja kehotetaan asiakasta itse kysymään tuolta Glaxolta tai etsimään tietoa netistä.

Ei tuollainen tieto tule farmaseuteille asti, yleensä ei apteekkarillekaan. Miksi asia sinua kiinnostaa, etkö usko sen poistuneen? Ja miten vaikeaa on itse soittaa asiasta Glaxolle? Saisit asian selville, mutta ei, sä haluat kiukutella siitä apteekkiin.

Mistä päättelit, että haluaisin "kiukutella" asiasta apteekkiin?

Toki saan itse selville halutessani. Olen vain kysellyt monesta apteekista tuosta tuotteesta ihan vain testatakseni, löytyykö mistään apteekista tietoa asiasta tai halua ottaa selvää. Siinä apteekissa voin sitten asioida jatkossa, vaikka sieltä ei Physiogeliä enää saakaan. Ihan vain siksi, että sieltä saa hyvää palvelua (pyydettäessä, ei tyrkyttäen).

Oireellista, että tuota oli vaikea ymmärtää, ja viestini tähän ketjuun tulkittiin heti haluksi "kiukutella" apteekille. Erittäin oireellista.

Joillakin sitä on aikaa kiertää apteekkeja testaamassa. Ja kyllä noita v**tumaisia asiakkaita riittää joka lähtöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa ei ole myyjiä töissä. Henkilökunnalla on lakisääteinen velvoite tarjota neuvontaa itsehoitolääkkeistä. Ja aina voi avusta kieltäytyä, jos ei sitä tarvitse.

Hyvä pointti ja tieto tottakai. Apteekissa ei tod. ole "myyjiä" töissä kuin jossain vaateliikkeessä. Tuotteista täytyy tietää ja koulus on ehkä hiukan toinen :).  Ennen ärtymystä erotelkaa nyt nämä ensin. Ps. olen asiakas, en apteekin henkilökuntaa.

Vierailija
244/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menin apteekista hakemaan lääkettä hiivatulehdukseen, alkoi farmaseutti kysellä, onko minulla ollut aiemmin hiivatulehdus. Minusta tämä on hyvin kiusallista ja ärsyttävää. Tiedän, että hän teki vain työtään, mutta jos kerran hiivatulehduslääkettä saa ilman reseptiä, niin kyllä silloin sitä pitäisi saada ostaa ilman mitään kyselyitäkin.

Jos olit ostamassa kapselina suun kautta otettavaa hiivalääkettä, on ohjeistus, että farmaseutin tulee varmistaa asiakkaan tunnistavan hiivan oireet ( eli on kärsinyt samasta vaivasta ennenkin). Jos kärsii kyseisistä oireista ensimmäistä kertaa on suositus käydä lääkärissä varmistamassa, että kyseessä on hiiva. Aiemmin kyseiset kapselit olivat vain reseptillä ja vapautuivat käsikauppaan sillä ohjeistuksella, että asiakasta neuvotaan sen käytössä. Tietenkään tämä ei aina toteudu, koska jokaista asiakasta ei ole mahdollista neuvoa.

Vierailija
245/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta apteekkimyyjät voisivat seistä jossain nurkassa, jolloin heiltä voisi mennä tarvittaessa kysymään. En ylipäätään tykkää siitä, että kaupassa tullaan aktiivisesti tarjoamaan apua pyytämättä. Kysyn kyllä itse aina, kun olen vähänkin epävarma jostain.

Vierailija
246/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kysyä farmaseuteilta ihan mielenkiinnosta, että pidättekö työstänne? Onko siinä nykyään liikaa juuri tuota myyntipuolen korotusta? Hengittääkö apteekkari niskaan jos ei näe, että tuotteita ei mene tarpeeksi kaupaksi? Itseäni farmasia kiinnostaa ja joskus pohdiskelen sitä, onko homma siirtymässä yhä enemmän siihen, että yritetään myydä lääkkeiden mukaan ns. hoidon tueksi myös ei-lääkkeellisiä tuotteita. Onko se raskasta, jos koulutus ei kuitenkaan itsessään keskity lainkaan myymiseen vaan lääkkeiden käytön opastukseen? 

Sen verran täytyy kyllä sanoa aiheeseen liittyen, että itse en ole kokenut apteekissa asiointia mitenkään ahdistavaksi ja epämiellyttäväksi, vaan päinvastoin olen saanut aina hyvää palvelua ilman "vaanimista ja tyrkyttämistä". Erityisesti muistan erään empaattisen farmaseutin, joka kyseli vointiani kun vaikeahkossa elämäntilanteessa ravasin hakemassa, jos jonkinlaista troppia vaivoihini (sama farmaseutti osui useamman kerran tiskille ja ilmeisesti muisti minut). Tuntuu todella oudolta ajatukselta, että jotkut ovat kokeneet itsehoitopuolella farmaseutin jäävän kyttäämään ja hyökkäämään tarpeen tullen uudestaan "kimppuun". Minut on aina jätetty rauhaan jos olen ilmaissut, etten tarvitse apua. Sen olen huomannut, että joskus saatetaan reseptitiskillä kysellä tarvisinko jotain tarjouksessa olevaa ei-lääkkeellistä tuotetta, mutta kyllä sekin keskustelu on loppunut lauseeseen "en tarvitse, kiitos". 

Vierailija
247/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas ongelmat, voi hyvänen aika :D Kyllä se on ihan omasta asenteesta kiinni, että ärsyttääkö muiden kyselyt tms. Eipä minua ole ikinä haitannut kun on tultu kysymään heti sisään tullessa että tarvitsenko apua. Joskus sitä tarttee, ja joskus ei,  silloin hymy, ja ei kiitos :)  Ihmisiä hekin vaan ovat, ja asiakkaita varten siellä. Monet ihmiset täällä suomessa ovat myös todella ujoja ja arkoja pyytämään edes apua, joten sehän on vaan hyvä että sitä tarjotaan . Chillatkaa hyvät ihmiset!

Vierailija
248/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja eikös sossussa voi työskennellä ilman laillistamistakin??

Tottakai voi, mutta ei sosiaalityöntekijänä. Sossussa kun on töissä monenlaisia työntekijöitä eri tehtävissä ja myöskään lähellekään kaikki sosiaalityöntekijät ei ole töissä sossussa (oikeastaan pieni osa). Minä olen tuo aiempi kommentoija ja käytin "sossutäti" -nimitystä sosiaalityöntekijöitä ihan vitsinä, koska käyttävät sitä monesti itsekin. Mutta siis sosiaalityöntekijöitä on sairaaloissa, lastensuojelussa ym.

Vierailija
249/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimikesuojaus on myös sosionomeilla, geronomeilla ym., eli ei koske pelkästään sosiaalityöntekijöitä.

Juu, toki. Heitin tuon vain esimerkkinä, onhan laillistus tosiaan monella, esim. vaikka ihan hierojilla (laillistettu hieroja). t. tuo joku aiempi kommentoija :)

Vierailija
250/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eikös sossussa voi työskennellä ilman laillistamistakin??

Näköjään peräti 2016 on tullut nimikesuojaus sosiaalityöntekijän ammattiin. Miksiköhän he eivät ole aiemmin olleet tarkkoja ammattinimikkeestään? ;D

Turvallisuuden vuoksihan tuo on otettu käyttöön, ei varmaan siksi, että pääsisi pätemään jollain laillistuksella. Aiemminhan on valitettu mm. siitä, että lastensuojelussa on epäpäteviä työntekijöitä. Nykyään siis nuo suojattuja nimikkeitä ja rekisteristä voi tarkistaa henkilön pätevyyden.

Vierailija
251/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella ärsyttävää ja ahdistavaa, kun saman tien ollaan kuin paarmat kimpussa, kun apteekkiin astut sisään. "Parhaassa" tapauksessa moni eri myyjä tulee kyselemään vuorotellen. Miksi? Usein vielä aivan turhaan. Osaan nimittäin kyllä kysyä apua, jos sitä koen tarvitsevani. Kyllä mä osaan ihan itse valita liukuvoiteeni ja käsirasvani, en tarvitse ketään pitämään kädestä. Vähän aikaa sitten kuuntelin vierestä, kun epävarma myyjä neuvoi asiakasta ihan väärin. Ilmeisesti kun pakko vaan on neuvoa. Myös itselleni suositeltiin tuotetta, jollaista nimenomaan EN halunnut tuotteen olevan, mutta kun en ollut itse kokeillut ja päätin luottaa työntekijän ammattimaiseen suositukseen niin ostin huonon tuotteen. Oletan, että on pakko neuvoa. Ei muuten niin säännönmukaisesti hyökättäisi kimppuun jopa monen eri myyjän taholta ja neuvota väärienkin neuvojen uhalla.[/juote

Todella omituista että ihmiset luulevat että "myyjät" voivat neuvoa lääkkeistä. Apteekeissa on töissä teknisiä apulaisia, lääketeknikoita, farmaseutteja, proviisoreita ja yksi apteekkari joka on hänkin proviisori ja omistaa apteekin. Tekniset apulaiset ja lääketeknikot ovat laillakiellettyjä neuvomaan lääkkeistä yhtään mitään. He saavat neuvoa ainoastaan kosmetiikasta tai vitamiineista yms lääkkeettömistä tuotteista. He ovat apteekissa töissä hoitamassa kassaa, purkamassa kuormia, hoitamassa laskutuksia, viemässä lääkekuljetuksia yms. Sitten tulee farmaseutit jotka ovat joko käsikauppa puolella neuvomassa lääkkeistä tai tiskin takana luovuttamassa reseptilääkkeitä. He ovat käyneet kolmen vuoden koulutuksen yliopistossa. Heidän jälkeen "hierarkiassa" on proviisorit, jotka ovat esimiehiä apteekissa ja ovat jatkaneet farmaseutti opinnoista vielä eteenpäin proviisoreiksi. He saavat tehdä samoja asioita kun farmaseutit eli kaikkea mitä apteekissa voi tehdä mutta voivat lisäksi vielä hakea oman apteekin ostoa. Eli apteekeissa ei ole yhden yhtä myyjää töissä. Ja lääkeneuvontaa antavat ovat aina farmaseutteja tai proviisoreita. Myyjiä saattaa tulla päivän ajaksi jostain kosmetiikkafirmasta tuotteita esittelemään. Lisäksi apteekkeihin tulee niin paljon ihmisiä jotka haluavat apua lääkkeen valinnassa mutta eivät aina sitä saa. Joten olisit tyytyväinen, että sinulle on käynyt ihan noin, että on ollut noin monta ihmistä tarjoamassa apua sillä monesti on ruuhkaa eikä ehdi jokaista auttamaan.

Enhän mä ainakaan tuossa missään vaiheessa puhunut lääkkeistä.

ap

Yllätyin miten pitkä keskustelu tästä on kirvoittunut.

Kai se on sitten just tää lakijuttu niin ongelmallinen. Jos asiakkaan kimppuun ei hyökättäisi hyllyjen välissä, niin mitäs sitten jos asiakas ostaakin buranaa, ja kassalla on teknikko, joka ei saa neuvoa buranasta vaikka pakko olisi :(

Vierailija
252/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ollaan ostamassa mutu-perusteella lääkevoidetta käsikaupasta sellaiseen ihottumaan, jollaiseen ei kyseistä lääkevoidetta saa käyttää, koska sen käyttö pahentaa ihottuman hoitoa.

Tästä tuli mieleen, että mua hoitaja kovasti kehotti käyttämään kortisonivoidetta iho-ongelmaan, johon ei missään nimessä saa kortisonia käyttää. Luotto "ammattilaisiin" ei ole huipussaan.

Vierailija
253/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Digitalisaatio on "tehostanut" logistiikkaketjua ja toisaalta pyritään myös lääkehävikin vähentämiseen. Tämä näennäistehokkuus ja ekologisuus aiheuttaa sen, että milloin mikäkin lääke on loppu. Yleensähän Suomessa verotetaan varastoarvoa (en tosin tiedä ovatko apteekit siitä vapaita), joten yritysten ei kannata pitää varastoa.

Farmaseuttien asiantuntemuksesta sitten... Yhdessäkään apteekissa ei kukaan ole osannut kertoa, miksi Physiogelia ei enää saa. Niinkin yksinkertainen kysymys kuin että onko maahantuoja Glaxo Smith Kline lopettanut maahantuonnin, vai valmistaja valmistuksen. Ei viitsitä, ei välitetä ottaa selvää. Todetaan vain, että "täällä lukee, että poistuva tuote". Ja kehotetaan asiakasta itse kysymään tuolta Glaxolta tai etsimään tietoa netistä.

Ei tuollainen tieto tule farmaseuteille asti, yleensä ei apteekkarillekaan. Miksi asia sinua kiinnostaa, etkö usko sen poistuneen? Ja miten vaikeaa on itse soittaa asiasta Glaxolle? Saisit asian selville, mutta ei, sä haluat kiukutella siitä apteekkiin.

Mistä päättelit, että haluaisin "kiukutella" asiasta apteekkiin?

Toki saan itse selville halutessani. Olen vain kysellyt monesta apteekista tuosta tuotteesta ihan vain testatakseni, löytyykö mistään apteekista tietoa asiasta tai halua ottaa selvää. Siinä apteekissa voin sitten asioida jatkossa, vaikka sieltä ei Physiogeliä enää saakaan. Ihan vain siksi, että sieltä saa hyvää palvelua (pyydettäessä, ei tyrkyttäen).

Oireellista, että tuota oli vaikea ymmärtää, ja viestini tähän ketjuun tulkittiin heti haluksi "kiukutella" apteekille. Erittäin oireellista.

Joillakin sitä on aikaa kiertää apteekkeja testaamassa. Ja kyllä noita v**tumaisia asiakkaita riittää joka lähtöön.

Kiertelin kylläkin ihan viimeisiä Physiogelejä ostamassa, joistakin apteekeista vielä löytyi.

Ja ei ole mielestäni huonoa palvelua, jos saan vastauksen kysymykseeni. Ei siis haittaa lainkaan, vaikka joudun kysymään. Mutta eihän mikään apteekki tuota asiaa selvittänyt, vaikka kysyin. Luulin, että apteekeissa kaiken hehkutuksen jälkeen olisi tuotteista tietoa, mutta eipä ollut.

Vierailija
254/270 |
06.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa ei ole myyjiä töissä. Henkilökunnalla on lakisääteinen velvoite tarjota neuvontaa itsehoitolääkkeistä. Ja aina voi avusta kieltäytyä, jos ei sitä tarvitse.

Mikä koulutus muuten on näillä työntekijöillä, jotka siellä asiakastilassa pyörivät neuvomassa, kun kaikki eivät käsittääkseni ole farmaseuttejakaan? Farmaseutithan on usein siellä tiskin takana reseptilääkkeitä jakamassa.

Ja apteekissa myydään aika paljon muutakin kuin lääkkeitä.

Ja sitten tosiaan se että jos on pakko neuvoa, niin neuvoisivat sentään oikein sitten.

Lattialla olevat neuvojat ovat Farmaseutteja tai Proviisoreita , eli kovan koulutuksen ovat käyneet.

Proviisorin koulutus on kova, mutta miten farmaseutin 3v koulutus niin kova on?

Vierailija
255/270 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omituista suhtautumista korkeakoulutukseen ja tutkinnon suorittaneisiin ihmisiin täällä. Tokko ammattitaitoinen LVI-asentajakaan olisi hyvillään kun häntä sanottaisiin röörinrassaajaksi.

Huvittavaa, kun tuotteita kaupassa tyrkyttävä konsulentti on nykyään promoottori ja puhelinmyyjä on markkinointiassistentti, mutta yliopistosta valmistuneen lääkealan ammattilaisen olisi oltava myyjä.

Sen kun menee korkeakouluun tai yliopistoon, jokainen sinne voi hakea, ei tarvitse olla myyjänä yhtään missään.

Just niin, eli jos farmaseutti tai proviisori ei halua olla myyjä, ei kannata hakeutua töihin apteekkiin.

Proviisorit ovat esimiehiä ja omistajia. Että sikäli.

Voihan yhden kerran :D Ei asiakasta kiinnosta mikä titteli sulla on. Jos sä myyt lääkkeitä, sille sä olet myyjä. Tai ehkä se knallihattu on hyvä idea niin tiedetään kaikki sun koulutus.

Vierailija
256/270 |
13.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai apteekin täti, - setä, whatever mutta turhaa pätemisentarvetta ja muutenkin, ketjussa huokuu asiakkaiden väheksyminen ja jotenkin tyhminä pitäminen. 

Vierailija
257/270 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin halunnut joskus hakea opiskelemaan farmasiaa kiinnostavan opiskeluvaiheen ja hyvän työtilanteen takia, mutta apteekkityön todellisuudesta kuuleminen vei kaiken kiinnostuksen. Se työtilannekin on hyvä vain juuri sen kauhean apteekkityön takia.

Miksi apteekkityö on kauheaa?

Vierailija
258/270 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt kommentoida kun viikonloppuna kävin tallinnanaukion apteekissa. Siellä oli useampi henkilökunnasta ohjaamassa asiakkaita. Yksi myyjistä sitten todella kovaa kirkasäänisesti kyseli asiakkaalta jotain herpekseen liittyvää - onko ottanut lääkettä aikaisemmin tai jotain. Tila oli pieni ja olin toisella puolella huonetta, mutta c´mon jotain tilannetajua peliin kiitos...?

Putouksen sketsi käsitteli tuota ilmiötä, aiheena peräpukamavoiteen osto 😂

Vierailija
259/270 |
17.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku apteekkialan työntekijä nyt kertoa, miksi apteekkityö on niin kamalaa, kuten joku edellä kirjoitti?

Vierailija
260/270 |
04.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuvittele nyt itse, kun pakolla joutuisit päivästä toiseen vaanimaan ihmisiä hyllyjen välissä 8 tuntia päivässä ja selostamaan 30 kerran ihmisparoille buranan kontraindikaatioista tai haittavaikutuksista. Tai kuuntelemaan juuri niiden visvaa vuotavien pukamien syntytarinaa kun Uolevi silloin -67 ensimmäisen kerran vahingossa tuikkasi väärään reikään ja siitä se ajatus sitten lähti.

Ja tuon eteen olet vuosi tolkulla opiskellut farmakologiaa, kinetiikkaa ja dynamiikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän