Kertokaa pelottavin/erikoisin/selittämättömin kokemuksenne!
Kertokaa näin illan ratoksi kokemuksianne jotka olivat jollain tapaa erikoisia, pelottavia tai selittämättömiä. Mahdottomalta tuntuva sattuma? Olitko joutua rikoksen uhriksi? Näitkö tai koitko jotain yliluonnollista, jotain millä ei tunnu olevan järkevää selitystä?
Kommentit (1151)
Elämän käännekohdissa olen nähnyt enkelin, kirkas valo joka on sanattomasti onnistunut kertomaan että asiat menee hyvin. Tuo valo on tallentunut myös kotimme valvontakameraan eikä sille löydy loogista selitystä.
En ollut varma haluanko lapsia, kävimme mieheni kanssa keskusteluja asiasta ja kipuilin itseni kanssa. Näin unessa pellavapäisen lapsen, jota rakastin yli kaiken. Tuon unen jälkeen tiesin että haluan lapsen.
Tuo pellavapää on juuri sen näköinen kuin unessa, rakkain koululainen jo <3
Olin retkellä metsässä, yht äkkiä 15metrin päässä kaatui puu, eikä edes tuullut
Äidiltä kuultu Kangasniemellä ukkosella pallosalama leijui tuvan poikki.
Vierailija kirjoitti:
Lomalta palanut vanki yritti tarrautua Linja- auton rattiin kun näki vankilaportin lähestyvän .
Kyllä siinä pelko tuli näinkö tämä reissu loppuu , kohta ollaan Linja- auton kanssa pellolla.
Mutta onneksi kuski oli rohkea ja sai tämän taltuttetua
( Vuosia myöhemmin tämä linja - auto yhteys on lopetettu en kerro asuinkuntaani.)
Tuosta tosi nokkelasta vangista päättäen, kyse oli Sukevasta tai Naarajärvestä.
Ei mitää outoa tai selittämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Selittämätöntä taas oli kova rytmikäs koputus (ei siis mikään lasiin tömähtänyt talintintti) makuuhuoneen ikkunaan vanhassa kodissamme, kuulimme miehen kanssa äänen kumpikin ja mies katsoi ikkunasta muttei nähnyt ketään ja kuka siellä nyt olisi ollut, seitsemännessä kerroksessa.
Joskus, kun esim. lumi/jää sulaa räystäiltä, tai sen jälkeen kun on satanut (vaikka itse sateesta olisi jo aika pitkä aikakin), niin räystäiltä tippuu vesipisaroita. Kun sattuu juuri sopivasta kulmasta tuulenpuuskat, niin ne harvakseltaan omalle ikkunalaudalle osuvat, katolta tai toisten kerrosten ikkunalaudoilta tulevat isot vesipisarat pitävät todella kovaa ääntä, aivan kuin rytmikäs koputus, joka jatkuu jonkun "koputussarjan" ajan ja sitten lakkaa - joskus se koputussarja tulee vielä uudelleenkin, ja kohta ehkä taas taas uudelleen, kun sopivasti tuulenpuuska kääntää pisaroiden suunnan niin, että ne tipahtelevat juuri omalle ikkunapellille. ;) Olen monesti säikähtänyt näitä "koputuksia" minäkin, kunnes olen huomannut ne juuri tuollaisiksi putoaviksi vesipisaroiksi.
Olin valveen ja unen rajamailla kun käänsin kylkeä ja huomasin sängyn jalkopäässä n.1,50m päässä ilmassa 4 punaista valoa allekkain rivissä,2 ja 2. Oli 2-3 sentin halkaisijaltaan. Ei näkynyt enää kun aukaisin kunnolla silmäni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen aina vaan saman painajaisen, jossa unohdan ruokkia koiraani, vaikka mulla ei ole edes koiraa!
Se tunne on vaan niin kauhea, kun näen koirani surkean ja nääntyneen näköisenä ja se katsoo minua säälittävä ilme kasvoillaan - kunnes tajuan etten ole muistanut ruokkia sitä ollenkaan!
Tällaisia lemmikkipainajaisia on minullakin. Unessa on olevinaan jossain ulkorakennuksessa tai kallionkolossa kissanpentu, sitten niitä alkaa löytyä koko ajan lisää ja lisää. Ne ovat räkäisiä, märkiä ja laihoja.
Koko ajan unessa ajattelen, että mitä ihmettä, miten olen jättänyt nämä kissat tänne holtittomasti lisääntymään ja nälkiintymään.
Ja hirveä häpeän ja ahdistuksen tunne.
Helpotus on suuri, kun muistan että meillä ei tällä hetkellä ole (ainakaan vielä) kissaa.
Samoin näen unta, että minulla on muka navetta ja siellä kaikenlaisia maatalon eläimiä. En ole vain moneen päivänä muistanut käydä ruokkimassa tai juottamassa niitä...
Unessa koira symboloi ystävää. Laiminlyöttekö ystävyyssuhteitanne? Olette niin kiireisiä, ettei aikaa heille koskaan järjesty? Oletteko yhteyksissä koskaan, järjestättekö yhteistä tekemistä?
En usko yliluonnollisiin juttuihin, mutta pari tapausta on minusta ollut outoja tai pelottavia.
Ensimmäinen tapahtui kauan sitten, kun olin vielä teini. Kävelytin perheen koiraa, oli harmaa ja sadetihkuinen ja kylmä päivä, loppusyksyä, ja jostain syystä menin tuttua lenkkiä vastakkaiseen suuntaan kuin aiemmin. Äkkiä minulla oli varma tunne, että olin joku jossain entisessä ajassa, minulla oli paljaat jalat, vanhat ja likaiset ja räsyiset vaatteet ja vierilläni kaksi minua nuorempaa lasta. Tunne oli hirveän todellinen, ikään kuin muistaisin edellisen elämäni. Mutta sittemmin luin Giovanni Guareschin (joka kirjoitti isä Camillosta) muistelmista, miten hän sodan aikana Puolassa tuli paikkaan, jonka tunsi tuntevansa ja tiesi, mitä seuraavan mutkan tai kukkulan takana on, ja oli jopa oikeassa. Vasta Italiaan palattuaan hän kuli vanhoilta sukulaisilta, että joku isovanhemman perhe oli tullut aikanaan Puolasta juuri siltä seudulta. Guareschi mietti, että voisiko olla jonkinlainen geenimuisti, eli että ihmiset saattavat kantaa edellisten sukupolvien muistoja tietämättään. Koska isäni suku oli kotoisin juuri sieltä, missä tunteen koin, mietin että koin jotain samanlaista.
Toinen juttu oli toistuvampi ja pelottavampi. Aloin joskus nähdä unia siitä, että joku tuli makuuhuoneeseeni, nosti peittoni pois, käänteli ja käsitteli minua kuten halusi, enkä minä voinut tehdä muuta kuin ajatella voimakkaasti: "EI! EI! EI!" Uni oli hirveän todellinen, minulla oli kylmä ja tunsin raajojeni liikkuvan väkisin, kunnes tämä joku lopetti ja laski peiton ylleni, jolloin alkoi tuntua lämpimämmältä. Asuin yksin ja ainakin osan aikaa minulla oli koira tai kaksi, joten ei luulisi kenenkään päässeen oikeasti tunkeutumaan kotiini yöllä. Kun vaihdoin työpaikkaa, kuntaa ja asuntoa, en ole enää nähnyt niitä unia, onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikanani olin harjoittelussa vuodeosastolla. Erään potilaan kunto romahti äkillisesti ja hän eli pari viikkoa täysin vuodepotilaana, puhe- ja liikuntakyvyttömänä eikä reagoinut esim. vaipanvaihtoihin ja kääntelyihin. Eräänä yönä näin unen että olimme ohjaajan kanssa potilaan luona kun hän yhtäkkiä nousi istumaan. Kyselin häneltä onko hänellä kipuja ja mikä on olo, potilas vastasi hämmentyneenä voivansa hyvin. Ihmetteli miksi niin kovasti hössötetään ja kertoi ettei ole kipeä. Heräsin tähän ja parin tunnin päästä aamuvuoroon mennessäni yököt kertoivat potilaan kuolleen aamuyöstä.
Toisessa unessa menin töihin ja otin raporttilistan jossa on potilaiden nimet ja huoneet. Työkaveri tuli kirkkomaan olan takaa ja kysyi miksi minulla on vanha lista. Hän sanoi erään potilaan kuolleen jo pari päivää sitten. Kun palasin vapailta töihin, kuulin tämän potilaan kuolleen vapaapäivieni aikana.
Myöhemmin työelämässä olen välillä nähnyt unta jostain tietystä potilaasta joka on parin päivän-parin viikon sisään tullut osastolle hoitoon.
Samaa sattui minullekin. Illalla valmistelin potilaan leikkaukseen, nuorehko mies ilman suurempia terveysongelmia.
Toivotamme illalla hyvät yöt ja kerroin että nähdään sitten huomenna yövuossani.
Päivä torkuilla ennen työhönlähtöä nousin istumaan sängyn reunalle ja sanoin ääneen hänen koko nimensä sekä perään kuinka ikävää mennä työhön kun kuulen huonoja uutisia hänestä.
Sitten heräsin oikeasti ja ihmettelin mitä kummaa höpöttelen. No illalla raportin aikana lääkäri tuli meille kertomaan että hän oli kuollut leikkauspöydälle iltapäivällä. Oliko tuo yliluonnollista vai jonkinlaista energian antamaa tiedonvälitystä, mitä emme vielä ymmärrä. Ei ollut pelottavaa, mutta tietysti ikävää kun näin kävi hänelle.
Toisen kerran olin hoitamassa vanhaa miestä joka oli terminaali vaiheessa, mutta puolitajuissaan. Opiskelija oli mukanani. Mies oli yksinäinen, ei yhtään sukulaista tai ystävää, naapuri oli toimittanut hänet sairaalaan. Minun piti lähteä aamuraportille, mutta jotenkin tuntui etten nyt voi jättää häntä yksin. Jäimme opiskelijan kanssa huoneeseen, sitten aivan minuuteissa pulssi hidastui ja muuttui viivaksi. Miehen silmät olivat kiinni ja hengitys pysähtyi. Pidimme miehen kädestä kiinni ja seisomme hänen sängyn vieressä. Ajattelin kutsua lääkärin toteaman kuoleman mutta sillä ei ollut kiirettä. Seisomme vain hiljaa useamman minuutin. Yhtäkkiä hän avasi silmät ja katsoi suoraan vastakkaista seinää ja hymyili. En koskaan unohda hänen hymyä. Monitori näytti edelleen suoraa viivaa eikä ollut elintoimintoja. Seinässä ei tietenkään näkynyt meille mitään, sanoin hänen nimensä ääneen eikä muuta tullut mieleeni kuin sanoa että nyt hänen on aika lähteä. Silmät sulkeutuivat. Se oli jotenkin kaunis kuolema, rauhallinen ja onnellinenkin. Vieläkin ajattelen kenet hän siellä seinällä näki. Ei ainakaan mitään pelottavaa.
On tapahtunut paljonkin mutta tässä muutamia.
Olin sukulaiseni luona kylässä, asuvat maantien varressa. Sukulaiseni poika n. 5v potki palloa pihalla ja pallo vyöryi maantielle. Poika juoksee lujaa pallon perään ja yritän karjua pojalle, että pysähtyy koska auto on tulossa. Juoksin perään ja ehdin liki vierelle kun auto sujahti ohi, poika olisi jäänyt alle ellei joku olisi nykäissyt häntä taaksepäin. Siis täydestä eteenpäin juoksusta lennähti yhtäkkiä taaksepäin
Ensimmäinen koirani kuoli yhtäkkisesti ja olin surun murtamana käymässä nukkumaan eläinlääkäristä kotiin tultuani. Itkin lohduttomasti kunnes tuntui aivan selvästi kuin menehtynyt koirani olisi lipaissut poskeani. Itku loppui kuin seinään hetkeksi, niin pöllämistynyt tilanteesta olin
Oli normaali lauantai, tunsin oloni jostain syystä todella ahdistuneeksi ja jostain syystä tuli pakottava tarve tilata itselle musta mekko (En koskaan tilaa mitään ilman tarvetta/tietoa tilaisuudesta jonne vaatetta tarvitsen) Muutaman tunnin päästä tästä sain puhelun, että isäni on kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen aina vaan saman painajaisen, jossa unohdan ruokkia koiraani, vaikka mulla ei ole edes koiraa!
Se tunne on vaan niin kauhea, kun näen koirani surkean ja nääntyneen näköisenä ja se katsoo minua säälittävä ilme kasvoillaan - kunnes tajuan etten ole muistanut ruokkia sitä ollenkaan!
Tällaisia lemmikkipainajaisia on minullakin. Unessa on olevinaan jossain ulkorakennuksessa tai kallionkolossa kissanpentu, sitten niitä alkaa löytyä koko ajan lisää ja lisää. Ne ovat räkäisiä, märkiä ja laihoja.
Koko ajan unessa ajattelen, että mitä ihmettä, miten olen jättänyt nämä kissat tänne holtittomasti lisääntymään ja nälkiintymään.
Ja hirveä häpeän ja ahdistuksen tunne.
Helpotus on suuri, kun muistan että meillä ei tällä hetkellä ole (ainakaan vielä) kissaa.
Samoin näen unta, että minulla on muka navetta ja siellä kaikenlaisia maatalon eläimiä. En ole vain moneen päivänä muistanut käydä ruokkimassa tai juottamassa niitä...
Unessa koira symboloi ystävää. Laiminlyöttekö ystävyyssuhteitanne? Olette niin kiireisiä, ettei aikaa heille koskaan järjesty? Oletteko yhteyksissä koskaan, järjestättekö yhteistä tekemistä?
Luin juuri kirjan, jonka on kirjoittanut austraalialainen kirjailija ja siinä yksi kirjan henkilöistä näki painajaisia , jossa muisti, että oli unohtanut ruokkia lemmikki kaninsa. Joten on varmaan aika yleinen painajainen.
itseki muistan nähneeni joskus unia, jossa olen unohtanut ruokkia undulaattini. Muistan yht äkkiä, että olen unohtanut kokonaan, että minulla on lintuja ja ryntään lintuhäkille varmana, että ne on kuolleet. Linnut on kuin ihmeen kaupalla hengissä, mutta hirveässä kunnossa. Enkä voi ymmärtää, että olen voinut unohtaa ne.
Minulla on joskua vuosikymmeniä sitten ollut undulaatteja.
Kun olen herännyt kammottaviin painajaisiin ja tajuan ettei se ole totta. Elän unissani ihan järkyttäviä kauhu leffoja.
Muistan yhden päivän parinkymmenen vuoden takaa.
Olin matkalla töihin, työvuoroni alkaisi klo 17.00. Jossain vaiheessa vilkaisin auton kelloa, se oli 16.50. Muistan ajatelleeni etten millään ehdi ajoissa kun matkaa oli vielä n.15 kilometriä. Päästyäni työpaikan parkkipaikalle, auton kello näytti yhä 16.50.
Parin tunnin päästä sain veljeltäni puhelun, jossa hän kertoi isämme kuolleen sairaalassa. Kuolinaika oli ollut 16.50.
Vierailija kirjoitti:
Elämän käännekohdissa olen nähnyt enkelin, kirkas valo joka on sanattomasti onnistunut kertomaan että asiat menee hyvin. Tuo valo on tallentunut myös kotimme valvontakameraan eikä sille löydy loogista selitystä.
En ollut varma haluanko lapsia, kävimme mieheni kanssa keskusteluja asiasta ja kipuilin itseni kanssa. Näin unessa pellavapäisen lapsen, jota rakastin yli kaiken. Tuon unen jälkeen tiesin että haluan lapsen.
Tuo pellavapää on juuri sen näköinen kuin unessa, rakkain koululainen jo <3
Mulla ei ole lapsia mutta kastui silmät kun luin tämän. Ihanaa että saitte sitten lapsen.
Nään enneunia ja tiedän, että myös äitini,mummini ja serkkuni ovat niitä nähneet (kaikki äidinpuolen sukulaisia)
Äitini sanoi, että jos hän näki unessa papin mustissaan, joku meistä lapsista sairastui. Ja mitä mustemmissa vaatteissa pappi oli, sen pahempi oli tauti/sairaus.
Mummini oli nähnyt unen, jossa odotti joen varrella venettä, joita soudettiin toiselta rannalta. Jossain kohtaa mummi oli sanonut, että nyt tulee hänen veneensä, mutta hänelle oli sanottu, ettei se ole mummin vene, vaan, että Lauri hakee hänet.
Lauri oli mummin poika ja niin kävi, että Lauri kuoli syöpään paljon enenkuin mummi kuoli.
Serkkuni oli nähnyt unen, jossa hänelle tuotiin kirjekuori, mutta hän huomasi, että se olikin osoitettu mummille, eikä hänelle . Kirje oli päivätty Laurin kuolinpäivänä. Ja pian tuon unen jälkeen mummi kuoli, Kaipa Lauri tuli häntä noutamaan ja kertoi siitä kirjeessä.
Itse näen aina samaa unta, että minulta irtoaa/lohkeaa hampaat/hammas ja aina joku läheinen kuolee.
Kun sisareni mies kuoli, hammas irtosi unessa aika takaa ja tiesin, ettei se koske sisaruksiani tai vanhempiani.
Vähän ennen kun isäni kuoli, unessa kaikki hampaani vain hajosivat ja murtuivat suuhuni. Unessa syljin hanpaita suustani ja olin kauhuissani.
Muistan joskus nuorena nähneeni unen jossa olimme isän hautajaisissa ja isää vietiin mustassa arkussa hevosrattailla. Silloin luin jostakin, että jos näkee unen jonkun hautajaisista, tämä ihminen tulee elämään pitkään ja isäni elikin melkein sata vuotiaaksi.
Tässä vain joitakin unia. Mummoni kertoi niitä paljonkin mutta olen jo osan unohtanutkin.
Ai niin, sisareni oli nähnyt unta jossa hänelle oli tuotu enkelin vaatteet, mutta sitten ne olikin otettu häneltä pois ja sanottu, ettei hän vielä saakaan niitä. Seuraavana päivänä siskoni oli jäädä auton alle suojatiellä , mutta pelastui täpärästi.
Kumpa Mäkin näkisin hengellisiä kauniita unia ja näkisin enkelin yms epistå että jotkut näkee enneunia yms:(
Vierailija kirjoitti:
Nään enneunia ja tiedän, että myös äitini,mummini ja serkkuni ovat niitä nähneet (kaikki äidinpuolen sukulaisia)
Äitini sanoi, että jos hän näki unessa papin mustissaan, joku meistä lapsista sairastui. Ja mitä mustemmissa vaatteissa pappi oli, sen pahempi oli tauti/sairaus.
Mummini oli nähnyt unen, jossa odotti joen varrella venettä, joita soudettiin toiselta rannalta. Jossain kohtaa mummi oli sanonut, että nyt tulee hänen veneensä, mutta hänelle oli sanottu, ettei se ole mummin vene, vaan, että Lauri hakee hänet.
Lauri oli mummin poika ja niin kävi, että Lauri kuoli syöpään paljon enenkuin mummi kuoli.
Serkkuni oli nähnyt unen, jossa hänelle tuotiin kirjekuori, mutta hän huomasi, että se olikin osoitettu mummille, eikä hänelle . Kirje oli päivätty Laurin kuolinpäivänä. Ja pian tuon unen jälkeen mummi kuoli, Kaipa Lauri tuli häntä noutamaan ja kertoi siitä kirjeessä.
Itse näen aina samaa unta, että minulta irtoaa/lohkeaa hampaat/hammas ja aina joku läheinen kuolee.
Kun sisareni mies kuoli, hammas irtosi unessa aika takaa ja tiesin, ettei se koske sisaruksiani tai vanhempiani.
Vähän ennen kun isäni kuoli, unessa kaikki hampaani vain hajosivat ja murtuivat suuhuni. Unessa syljin hanpaita suustani ja olin kauhuissani.
Muistan joskus nuorena nähneeni unen jossa olimme isän hautajaisissa ja isää vietiin mustassa arkussa hevosrattailla. Silloin luin jostakin, että jos näkee unen jonkun hautajaisista, tämä ihminen tulee elämään pitkään ja isäni elikin melkein sata vuotiaaksi.
Tässä vain joitakin unia. Mummoni kertoi niitä paljonkin mutta olen jo osan unohtanutkin.
Ai niin, sisareni oli nähnyt unta jossa hänelle oli tuotu enkelin vaatteet, mutta sitten ne olikin otettu häneltä pois ja sanottu, ettei hän vielä saakaan niitä. Seuraavana päivänä siskoni oli jäädä auton alle suojatiellä , mutta pelastui täpärästi.
Ai, miten kaunis tarina ja teillä voi monilla olla niitä näkijän kykyjä. Voi kunpa meillä niitä monilla olisi niin maailma olisi ihana ja turvallinen. Kaikkea hyvää ja pitkää ikää suvullesi
Elettiin 1920-luvun loppupuolta, kun äitini pikkusisko sairastui. Eräänä yönä mummo kuuli, miten lapsen kehdon/sängyn luona olevaan seinään koputettiin . Mummo tiesi, että nyt lasta tullaan hakemaan. Seuraavana päivänä lapsi kuoli ja jostakin ilmestyi tupaan valkoin lintu, joka lensi kuolleen lapsen kehdon yli ja kun ovi avattiin , että lintu pääsee ulos se lensi aittaan jonne lapsi sitten vietiin. SEn jälkeen lintu hävisi.
Oli talvi ja lasta säilytettin pitkään tuossa aitassa, äitini sanoi, että kävi siskoaan usein katsomassa (äitini oli silloin 5-6 vuotias) ja pikkusisko oli kuin nukke jääkiteet kasvoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena, 90- luvulla minulla oli kirjekaveri ja jostain selittämättömästä syystä, aina niinä päivinä kun sain häneltä kirjeen tiesin sen etukäteen. Joku etiäinen ja kesti monta vuotta. Olen myös vaistonnut muutaman henkilön kuoleman etukäteen. Mummollani oli näitä samanlaisia kokemuksia. Erityisherkkyyttäkö vai mitä lie?
Samoin minä tiesin teini-iässä kirjeen tulevan kirjekaverilta, koska näin sen aina edellisyönä unessa.
Kuolemia en ole vaistonnut, mutta kerran kun vanhempi sukulainen sairastui vakavaan keuhkokuumeeseen ja omaisia jo haalittiin hyvästeille, sain vahvan tunteen, että hän ei kuole vaan palaa vielä kotiinsa asumaan. Ja näin myös kävi. Jotain muitakin hyviä tapahtumia olen tiennyt ennalta.
Sori ei saisi sanoa näin, mutta nauroin tälle vedet silmissä😂