Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Närästys ei mene ohi! Apua!

Vierailija
04.04.2017 |

Närästänyt jo yli vuorokauden, ei helpota millään! Kokeiltu renniet ja somacit, tuntuu vaan että pahenee koko ajan.

Sisäänhengittäessä ja istuessa inhottava puristava tunne rintalastan alla.

Millä tän saa loppumaan?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystykseen!

Vierailija
2/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydäninfarkti olisi kyllä jo korjannut jos olisi yli vuorokauden kestänyt. Kannattaa kuitenkin mennä lääkäriin. Voipi olla sepelvaltimotautia.

Vierailija
4/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko hiilihapollisia juomia? Ne pahentavat

Vierailija
5/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1tl soodaa lasilliseen vettä ja juot sen.

Vierailija
6/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävisin varmuuden vuoksi päivystyksessä ja ainakin nyt vähintään soitat päivystykseen ja kysyt mitä tehdä. Närästyslääkkeet kyllä auttavat jos ovat auttaakseen. Todella usein sydänoireita luullaan närästykseksi. Sinulla ei VÄLTTÄMÄTTÄ ole akuuttia sydäninfarktia, mutta tuo voi hyvin olla esioire. Eli ehdottomasti yhteys ammattilaisiin! Tänään juuri ensiapuryhmän harkassa puhuttiin aiheesta ja siitä kuinka yleistä närästykseksi luuleminen on.

Vierailija
7/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla muutakin. Joka tapauksessa kehoittaisin käymään päivystyksessä aika pikaisesti.

Oletko nainen, käytätätkö hormonaalista ehkäisyä, oletko mahdollisesti ollut lentomatkalla hiljattain?

Vierailija
8/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mene apteekkiin. Rennie ja Somac on aika tehottomia. Kysy onko reseptivapaasti ranitidiinia ja esomeprazolia. Niitä saa ottaa aika ison annoksen kerralla esomeprazoliakin muistaakseni jopa 80mg ja ranitidiinia myös. Ne yhdessä pitäis tehota. Jos ei tehoa, niin mene päivystykseen, voi olla myös sydänsairaus. Itselläni on vaikeaa närästystä välillä ja tiedän tuon tunteen kun korventaa ja se vaan pahenee kun ruokatorvi, kurkku ja myös hengitystiet ärtyy koko ajan lisää.

Vierailija
9/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei aamuun mennessä ole loppunut, niin sitten kyllä soittaisin päivystykseen ja kysyisin mitä kannattaa tehdä. Varsinkin jos sinulla ei ole taipumusta vaikeaan närästykseen.

Mutta jos alkaa tuntumaan puutumista raajoissa tai hengenahdistusta, niin sairaalaan ja välittömästi!

Vierailija
10/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla muutakin. Joka tapauksessa kehoittaisin käymään päivystyksessä aika pikaisesti.

Oletko nainen, käytätätkö hormonaalista ehkäisyä, oletko mahdollisesti ollut lentomatkalla hiljattain?

Käytin hormonaalista ehkäisyä, mutta lopetin käytön muutama kk sitten. En ole lentänyt pitkään aikaan.

En siis yleensä kärsi närästyksestä. Kerran aikaisemmin kun söin liikaa valkosipulia, mielestäni se tuntui vähän erilaiselta, enemmänkin poltteelta kuin puristukselta.

Mies vaan on satavarma että kyse on närästyksestä. Aamulla soitan kyllä lääkäriin jos ei ole loppunut.

AP

Vierailija
11/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Tsekkaa tuosta oireita, riskitekijöitä ja ole herkästi yhteydessä päivystykseen. Jos ei sinulla ole taipumusta närästykseen tai etenkään jos selkeää aiheuttajaa ei ole (kahvi, runsas tulinen ruoka tms. mitä et yleensä käytä/aiheuttaa aina närästystä, lääkitys), niin soita. Aina kun epäillään sydänoireita, on parempi katsoa kuin katua.

Vierailija
12/23 |
04.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ensiavuksi Silica-geeliä. Sitä saa esim. Prismasta tai luontaistuotekaupasta. Helpottaa oloa pian, suojaa ruokatorvea. Sitä voi kulautella useamman hörpyn päivässä, ei vaikuta muuhun lääkitykseen.

Vierailija
13/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin päivystykseen, käskivät tulemaan aika myöhään (neljän jälkeen), eli tuskin epäilevät mitään vakavaa? Tympääntyneen kuuloinen päivystäjä käski nappailemaan somaceja ja totesi että niitä minulle varmaan lääkärikin määrää, mutta tule nyt sitten jos haluat. :D

Kipu tosiaan pahentunut, siirtynyt enemmän vasemmalle. Yöllä sain sydämentykytyksiä ja olin ihan varma että kohta pitää lähteä lanssilla sairaalaan.

AP

Vierailija
14/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikki kirjoitti:

Ota ensiavuksi Silica-geeliä. Sitä saa esim. Prismasta tai luontaistuotekaupasta. Helpottaa oloa pian, suojaa ruokatorvea. Sitä voi kulautella useamman hörpyn päivässä, ei vaikuta muuhun lääkitykseen.

Kyllä se muuten voi vaikuttaa muuhun lääkitykseen. Haitata ja hidastaa esim. imeytymistä.

Vierailija
15/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin päivystykseen, käskivät tulemaan aika myöhään (neljän jälkeen), eli tuskin epäilevät mitään vakavaa? Tympääntyneen kuuloinen päivystäjä käski nappailemaan somaceja ja totesi että niitä minulle varmaan lääkärikin määrää, mutta tule nyt sitten jos haluat. :D

Kipu tosiaan pahentunut, siirtynyt enemmän vasemmalle. Yöllä sain sydämentykytyksiä ja olin ihan varma että kohta pitää lähteä lanssilla sairaalaan.

AP

Pääsisitkö yksityiselle lääkärille?

Vierailija
16/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Vaadi ehdottomasti sydänfilmi! Älä suostu poistumaan jos yrittävät vaan vähän kuunnella sydäntä ja tuputtavat jotain somaceja.

Vierailija
17/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden päivän närästys kuulostaa kyllä hurjalta. Eikös ohje ole että närästys saa kestää max. puoli tuntia ja sitten hoitoon, jos tulee oudosti ja yllättäen?

Oletko AP kovin nuori?

Vierailija
18/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somac ei auta heti, sitä pitää ottaa useampi päivä että auttaa. Esomepratsoli on tehokkaampaa, sitä vois kokeilla. Somac on aika mietoa eikä auta läheskään kaikkia.

Ruokatorvi jos tulehtuu niin se aiheuttaa mulle tollasia oireita, sitä saakin sitten parannella viikon tai kaksi, joskus jopa kuukauden että kaikki oireet katoaa. Armoton kipu rinnassa (keskellä tai vasemmalla) ja jopa tykytyksiä (vagushermo kulkee siitä sydämen läheltä ja aiheuttaa tuota). Pari kertaa oon menny lääkäriin ihan varmana että on sydäri. Ei ole ollut, vain ruokatorvi tulehtunut. Refluksi on paskamainen tauti.

Toki aina kannattaa olla tarkkana, voihan se sydärikin olla. Harvemmin vaan sydäri oireilee levossa. Yleensä sen oireet alkaa liikkuessa.

Vierailija
19/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko joku lihas kipeytynyt? Kerropa lisää missä tilanteissa sattuu?

Vierailija
20/23 |
05.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu siis tuntuu "liikkuvan" jotenkin epämääräisesti. Toissapäivänä tuntui ylävatsalla, sitten siirtyi tuohon rintalastan alle ja nyt tuntuu ikään kuin vasemmalla rinnan alla/lähellä kylkeä.

Levossa helpottaa vähän, mutta liikkuessa tuntuu taas pahalta. Kumartelu on kaikista pahin.

Jouduin viime yönä viemään koiran ulos n. kahden aikaan, ulkoilun jälkeen huimasi ja heikotti, sydän muljahteli ikävästi. Tunnin päästä helpotti.

Tämän jälkeen heräsin kerran todella kovaan kipuun rinnassa, tässä vaiheessa luulin että lähtö tuli, mutta helpotti alle minuutissa.

Olen 24-vuotias, ylipainoa on hieman. Mies on täysin varma että kyse on närästyksestä (hänellä refluksi jossa samoja oireita), mutta minulla ei ole taipumusta närästykseen. En oikein edes tiedä miltä närästys tuntuu jotta osaisin verrata.

Pitää varmaan koittaa kestää sinne neljään.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi