Miksi kaupoissa myytävät vaatteet ovat niin isoja?
Pieniä ja keskikokoisia on vain vähän, isot koot sitten siellä rekeissä jäljellä.
erityisesti koot 34, 36 ja 38 aina loppu. 40 eteenpäin niin löytyy vaikka mitä vaatetta.
Kengissä on parempi valikoima ja niiden sisäänostajat osaavat paremmin ottaa asiakkaat huomioon.
t. koko36
Kommentit (185)
Minä taas ihmettelen, että miksi kaupoissa myytävät vaatteet ovat niin erikokosia. Kokoskaala 36-44 ja saman shoppailureissun aikana. Eikö kokomerkinnät pitäisi olla standardi kokoja?
Vierailija kirjoitti:
Olen havainnut samaa ilmiön. S-koko menee aina ensin loppuun. Sitten M. Sitten XS. Sitten jäljelle jäävät L ja XL, jotka menevät lopulta jos ovat mennäkseen.
Eipäs kun ensin menee XS. Aina. Itse olen mielestäni ihan tavallisen kokoinen (161 cm, 50 kg) - vaatteissa kokoni on vain ja ainoastaan XS. Hukun useimpiin S-koon vaatteisiin. Erityisesti takeissa ja mekoissa en voisi kuvitellakaan muuta kokoa kuin XS. En kuitenkaan selvästikään ole ainoa kokoluokassani, koska XS:t on aina loppu! Arvatkaa ärsyttääkö, kun ihanista vaatteista on vain telttakokoja jäljellä! En voi ymmärtää, miksi esimerkiksi minihameita valmistetaan valtavia määriä koossa XXL. Onpa yllätys kun ne jäävät rekkeihin pyörimään...
Ainakaan housuissa en tota allekirjoita. En saa persettäni mahtumaan mihinkään housuihin ja jos saan niin vyötäröstä falskaa.
Nämä keskustelut ovat jokseenkin järjettömiä, koska jokaisella on eriävä käsitys siitä mikä on hoikka, vaatteiden todelliset koot vaihtelevat todella paljon ja ihmisillä on eri mieltymyksiä vaatteiden tiukkuuden suhteen.
Tapailen yhtä naista, joka pitää itseään hoikkana ja jopa liian laihana. Jos häntä vertaa toiseen tapailemaani naiseen, niin hän on luokkaa sotanorsu, vaikka ei toki lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä te shoppailette? Mä oon kokoa 40/42 ja kyllä ne on aina ekana loppu. Tai L-koko on loppu. M myös loppuu hyvin nopsaan. Jäljellä on yleensä sitten koot 34 ja 44 tai XS ja XL/XXL eli kaikki ääripäät. Suurin osa ihmisistä on sitä keskikokoa tai lievästi plus-kokoisia. Heh, tää ketju muuten osoittaa hyvin että laihat on ilkeitä ja psykoottisia. Syökäähän jotain, niin rauhoitutte 😊
Noh, aika ilkeä viesti sinultakin.
laiha on samanlainen haukkumasana kuin läski
hoikka on lihavaa vastaava sana
Laiha ei ole haukkumasana. Miksi sitten puhutaan aivan neutraalisti laihduttamisesta? Et taida olla penaalin terävin kynä muutenkaan?
Laiha on haukkamasana, pidän hoikkana ihmisenä sitä todella loukkaavana kun ihmiset puhuvat minusta laihana. Joo puhutaanhan laihduttamisesta neutraalisti, mutta niin puhutaan lihottamisestakin hoikkille (lääkärit yms ammattilaiset ja maallikot) . En ole hoikka omasta tahdostani vaan geenien pakottamana. Käytän kokoa xxs/xs mutta olen jo vuosia koittanut päästä kokoon s, se ei vain onnistu vaikka mitä tekisi.
T: eri kuin jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä te shoppailette? Mä oon kokoa 40/42 ja kyllä ne on aina ekana loppu. Tai L-koko on loppu. M myös loppuu hyvin nopsaan. Jäljellä on yleensä sitten koot 34 ja 44 tai XS ja XL/XXL eli kaikki ääripäät. Suurin osa ihmisistä on sitä keskikokoa tai lievästi plus-kokoisia. Heh, tää ketju muuten osoittaa hyvin että laihat on ilkeitä ja psykoottisia. Syökäähän jotain, niin rauhoitutte 😊
Et ilmeisesti vaivautunut lukemaan ketjua. Tästä ketjusta huomaa miten ilkeitä läskit on. Hyökkäävät toisten kimppuun heti vaikka ei edes koskenut heitä. Tässäkin kehotetaan syömään, pitääkö kaikkien olla ylipainoisia.
Kyllä tässä ketjussa niitä "läskejäkin" on lyöty aika urakalla, eli peiliin katomista olisi monella sekä pieni- että isokokoisella keskustelijalla.
Oikeasti, miksi tämä keskustelu on mennyt tällaiseksi hölmöläisten peitonvetämiksesi? Ei ole mitään maailmankaikkeuden pomppulautaa, että jos pienikokoisia vaatteita tehdään, niin isommat kärisivät ja päin vastoin. Lakatkaa näkemästä se itsestä poikkeava ihmisen syyllisenä omiin vaatehaasteisiin.
Mutta kun pienemmät ovat jo kärsineet siitä että vaatekoot ovat kasvaneet. En syytä ketään tai tiedä mistä se johtuu mutta pistää kyllä aika rankasti vituttamaan.
Ai oikein kärsineet! First World Problem, anyone?
Kyseessä todellakin on first world Problem mutta sanan todellisessa merkityksessä. Lisääntyvää ylipainoa normalisoidaa sen sijaan että se tuomittaisiin sairautena. Kansanterveyden kannalta tämä tulee vielä olemaan tuhoisampaa kuin tupakointi joka sentään tiedetään haitalliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-koko tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Itse olen pysynyt samoissa mitoissa, mutta olen monien vakiomerkkieni kohdalla jo vaihtanut XS-kokoon, joka on käytännössä sama kuin entinen S.
Miksi kokoja muutellaan?
Kokoja suurennetaan jotta lihavat ihmiset voisivat kuvitella olevansa hoikkia. He ostavat mielellään vaatteita kun saavat ajatella että olempa hoikka kun mahdun vielä tähän kokoon.
Miksi näillä "kurvikkaille" on omia liikkeitä?Eikö joku voisi jo huomioida siroja ihmisiä.
No on kääpiöillekin omat liikkeensä, ja hujopeille. Esim. asos.com nettikaupassa on Petite-mallisto n. 160 senttisille siroille naisille ja Tall-mallisto pitkäraajaisille. Curve on sitten niille "kurvikkaille".
Mutta Tall + Curve -yhdistelmää ei sitten olekaan, eli pitkänä, rotevan mallisena jään ilman vaatteita tuosta liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
S-koko tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Itse olen pysynyt samoissa mitoissa, mutta olen monien vakiomerkkieni kohdalla jo vaihtanut XS-kokoon, joka on käytännössä sama kuin entinen S.
Miksi kokoja muutellaan?
Mulla ihan sama juttu. Kokeilin viime kesänä Seppälässä jotain mekkoja ym ja siellä oli ainakin ihan selvästi muutettu kokoja isommiksi. Tuntu olevan jopa XS joissakin vaatteissa liian iso.
Mielestäni on ihan päinvastoin, sillä minulle mahtuu vuoelta 71 oleva 34 kokoinen hääpuku ja muut silloiset tallessa olevat retrovaatteet, mutta nyt pitää olla kokoa 40, ellei halua näyttä makkaralta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoja suurennetaan jotta lihavat ihmiset voisivat kuvitella olevansa hoikkia. He ostavat mielellään vaatteita kun saavat ajatella että olempa hoikka kun mahdun vielä tähän kokoon.
Isoja kokoja itse asiassa on pienennetty tai ainakin muutettu leikkausta radikaalisti. Minä olen harteikas ja persevä, en lihava nainen. Minulla on Columbia-merkkinen tekninen kauluspaita jostain kymmenen vuoden takaa. Kokoa L, istuu täydellisesti. Viime vuonna ostin samanmerkkisen paidan kokoa XL ja siinä natisee saumat hartioissa ja käsivarsi menee melkein kuolioon kun hiha on niin ahdas. Vyötärölle sitten mahtuisi kaksi minun vyötäröäni.
Tuntuu että vaatteissa on nykyään tosi kittanat hihat, koska kukaanhan ei ole koskaan nostanut mitään käsilaukkua painavampaa ja sitten näissä isommissa koissa on ihan helvetisti tilaa tisseille ja mahalle, koska sehän on mahdotonta että nainen olisi harteikas, pienitissinen ja litteävatsainen. Jopa urheiluvaatteet on leikattu tuolla logiikalla. Että kookas nainen on välttämättä omenavartaloinen. Näin tiimalasia ihan hippasen vituttaa, jos saan pyrstöni ahdettu housuihin on vyötäröllä 20 cm tyhjää...
Tää taitaa olla se yleisin ongelma että vaatteet on nykyään vain tasapaksuille. Mitkään muut muodot ei istu vaatteisiin.
Koko32 mutta isot tissit ja perse :DTasapaksuna omppuna sanon ettei nykyvaatteet sovi mullekaan. Jos rinnan- ja vyötärönympärys on sopiva niin sitten vaate ei istu hartioista ja hihat on samaan aikaan sekä liian pitkät että kapeat. Housuissa taas vyötäröstä sopivat roikkuu muuten ja hyvin istuvat ei taas mene kiinni..
En tiedä kenelle nykyvaatteet tehdään.
Varmaan mulle. Niistä laatikkomallisista paidoista en tykkää (käytän mieluummin istuvia vaatteita), mutta muuten kyllä suurin osa vaatteista istuu ihan hyvin. Oon 170 cm ja 61 kg. Rinnat on pienet, vyötärö noin 68 cm ja takapuolta löytyy ihan tarpeeks. Ei sekään kuitenkaan iso oo. Esim tiger of swedenin farkuista käytän tuumakokoo 27 ja paidat ym on yleensä s-kokoa. Joitakin xs- ja m-kokoja löytyy myös.
Koot vaihtelee todella paljon eri merkkien välillä. Omasta vaatekaapista löytyy M-XL välillä vaatteita, muutama 36/38 vaatekkin.
No kirpparit on ainakin täynnä Xs ja s koon naistenvaatteita. Jos se on sinun kokosi niin tarjontaa löytyy.
Juuri näin. Miehenäkin S-koko on joskus liian suuri paidan alaosasta kun puuttuu keskivartalolihavuus. Pitäisi olla enemmän sporttisia mitoituksia, eli leveät hartiat ja kapea vyötärö. Nuorten kaupoista saattaa löytää parempia mitoituksia, mutta kankaan laatu on sitten taas täysin surkea. Vöitäkin katsoessa joskus ei ole ollenkaan tarjolla 85cm pituutta, vaikka se on kokotaulukon mukaan M-koko. 80cm pituutta ei ole juuri koskaan tarjolla, joka on S-pituus. Housuissa taas ei ole tarjolla usein kuin liian pitkiä lahkeita. Lyhyin pituus on 30", joka on joissakin farkuissa liian pitkä itselleni, 175cm pitkälle miehelle. Sitten vielä kauhistellaan että miehet pukeutuvat niin tyylittömästi. No varmasti pukeutuvat kun kaupoissa ei myydä sopivan kokoisia vaatteita ja niitä pitäisi alkaa itse jälkikäteen muokkailemaan. Jos sattuu löytymään riittävän lyhyt lahje niin sitten farkut eivät mahdu päälle kun ovat niin kapeat. Netistä onneksi löytyy riittävä leveys tuohon 30" pituuteen, mutta sitä lyhyempiä ei juuri sieltäkään löydy. Onneksi itselläni tuo 30" on yleensä se sopiva koko muutenkin, mutta itseäni 10cm lyhyempiäkin miehiä on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen, että miksi kaupoissa myytävät vaatteet ovat niin erikokosia. Kokoskaala 36-44 ja saman shoppailureissun aikana. Eikö kokomerkinnät pitäisi olla standardi kokoja?
Mieti nyt vähän. Pitkät ihmiset olisi luurankoja jos pitäisi mahtua jonkun pätkän vaatteisiin. Housut ylettyisi polviin asti ja liian lyhkäiset hihat. Nuorena painoin 59 kiloa ja pituus 176 cm. Melko isoja kokoja sain käyttää että edes rinnat mahtuu puseron sisään ja olin hoikka.
No kuulostaa aika itsepetokselta, varsinkin kun vanity sizing on ihan totta, eikä mikään meidän pienten keksimä juttu...