Miksi kaupoissa myytävät vaatteet ovat niin isoja?
Pieniä ja keskikokoisia on vain vähän, isot koot sitten siellä rekeissä jäljellä.
erityisesti koot 34, 36 ja 38 aina loppu. 40 eteenpäin niin löytyy vaikka mitä vaatetta.
Kengissä on parempi valikoima ja niiden sisäänostajat osaavat paremmin ottaa asiakkaat huomioon.
t. koko36
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et osta lastenosastolta. Mäkään en löydä vaatteita, koska ne tavalliset on liian pieniä usein ja ns. isojentyttöjen kuteet tehdään 180cm pitkille ja ne on todella rumia huonolaatuisia rättejä. Olen siis lyhyt ja pyöreä
Koska en ole lapsen muotoinen vaan NAINEN. Minulla on rinnat ja peppu.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden kokolappuja on ihan turha edes katsoa. Otan sovitukseen pari vaihtoehtoa jotka silmämääräisesti näyttävät sopivilta. Mulla on ihan oikeasti käytössä vaatteita joiden koot vaihtelee 36-46 ja s-xl. Kaikki istuu hyvin.
Mitä sitten kun olen sovittanut ne kaikki koot ja näyttävät teltoilta? Ennen ei näin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne "pienet koot" on nykyään valtavia. Xs koon paitaan menee minua kaksi monissa kaupoissa. Eikä kyse siis paidan mallista. Tyköistuvia vaatteita saa vain ulkomailta tilaamalla.
Koko34
Kuinka helvetin pieni sä olet? Mun 13-vuotias tyttö käyttää xs-kokoa, 32/34 ja ihan sopivia ovat. Likka on kuin pajunvitsa, ei vielä mitään muotoja missään. Vaikea kuvitella tuota pienempää aikuista.
Kirpputoreilla saa tehtyä mielenkiintoisen katsauksen eri vuosikymmenten ja eri vaatemerkkien mitoituksiin. Toisinaan naurattaa, kun näen XL -kokoa olevan puseron, joka ei mahtuisi kissallemmekaan tai valtavan, laatikkomaisen ja olkatopatun bleiserin, jonka kokolapussa lukee small.
Itse olen nyt kokoa 42 ja monissa ulkomaisissa vaatteissa hartiat /hihat ovat liian kapeat/pitkät ja housunlahkeet saattavat kinnata pohkeista, mutta vyötärössä on tilaa. Parikymmentä kiloa lihavampanakaan en innostunut kauppojen kaapuosastoista, koska en tykkää huonolaatuisista ja muodottomista synkän värisistä vaatteista, joita "isoille tytöille" tarjotaan. Eniten inhoan sitä pintaa pitkin valuvaa ohutta ja oudon painavaa "sekoitetrikoota," joka paljastaa joka muhkuran.
Hyvälaatuiset pienikokoiset naisten vaatteet ja erityisesti kengät näyttävät mielestäni parhaimmillaan taideteoksilta. Itselleni ne eivät ole ikinä mahtuneet, koska en ole yhtään siro, vaan ruumiinrakenteeni on perinteistä Justiina-mallia.
Eivät ole sen isompia kuin aikaisemminkaan! Trollaatko?? Itsellä liikalihavuus aineenvaihduntaongelmista johtuen. Karmeaa ollut huomata miten rumia xxl vaatteet ovat. Muodottomia ja liian lyhyitä säkkejä! Normaali/pienikokoisilla paaaaljon paremmat valikoimat ja tämän tajuaa kun oma koko yhtäkkiä alkaa muuttumaan dramaattisesti. Nyt olen piilossa katseilta kodissani kunnes lääkitys kohdallaan ja saan kroppani toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiku mä oon niin laiha. nyyhkis! Tää on sitten hirveen epistä, ettei maailma pyöri mun napani ympärillä ja vaatteet tehdään muodottomille sotanorsuille. On niin ikävä yläasteaikoja, jolloin saattoi kiusata luokan läskiä ja dissata sitä. Onneks on tää demi eiku...
Ei haittaa että vaatteita tehdään läskeille. Haittaa ettei niitä tehdä enää muille.
On se niin pelottavaa kasvaa aikuiseksi. Lindexiltä löytyy onneksi lasten pissisvaatteita, joihin 0-kokoinen voi pukeutua.
Ennen oli kaupoissa aikuisten vaatteita minun kokoani. Nyt 57-vuotiaana minun pitäisi ruveta käyttämään lastenvaatteita.
Se nyt on yksi ja sama, mitä joku mummoikäinen käyttää. Parasta ennen päiväys mennyt jo aikoja sitten.
Sama se on sotanorsuillakin sama vaikka käyttäisivät lastenvaatteita, ei ne munaa saa kuitenkaan. (Minä muuten saan vaikka tuota ikää on kertynytkin). N57
Ollaksesi 57-vuotias aikuinen nainen käytät kyllä aivan käsittämättömän epäkypsää kieltä. Miksi suhtaudut noin aggressiivisesti ylipainoisiin ihmisiin? Onko sinulla taustalla jokin huono ihmissuhdekokemus, jossa ylipainonen ihmisen on käyttäytynyt kohtaasi ikävästi ja siksi projisoit vihan tunteesi kaikkiin lihaviin ihmisiin? Et kuulosta kovin onnelliselta ihmiseltä :/
T. 37-v. nainen (normaalipainoinen, kokoa 38, jos se tieto sinulla johonkin vaikuttaa...)
Et ilmeisesti ole lukenut tätä ketjua tai edes noita yllä olevia lainauksia. Täällä pilkataan kevytrakenteisia ihmisiä ja minä en suostu olemaan pilkan kohteena vaan puolustan itseäni niin kuin kuka tahansa normaali ihminen. Eikö sinun mielestäsi pienillä ja siroilla ihmisillä ole oikeutta pitää puoliaan?
Jos mietitään rehellisesti, ketä alettiin haukkua niin täällä alettiin kutsua ylipainoisia läskeiksi.
t. Ihminen, jonka painolla ei ole mitään väliä ja joka vihaa yli kaiken painoon liittyvää haukkumista olipa sitten kyseessä läskiksi tai luuviuluksi nimittely
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis missä te shoppailette? Mä oon kokoa 40/42 ja kyllä ne on aina ekana loppu. Tai L-koko on loppu. M myös loppuu hyvin nopsaan. Jäljellä on yleensä sitten koot 34 ja 44 tai XS ja XL/XXL eli kaikki ääripäät. Suurin osa ihmisistä on sitä keskikokoa tai lievästi plus-kokoisia. Heh, tää ketju muuten osoittaa hyvin että laihat on ilkeitä ja psykoottisia. Syökäähän jotain, niin rauhoitutte 😊
Et ilmeisesti vaivautunut lukemaan ketjua. Tästä ketjusta huomaa miten ilkeitä läskit on. Hyökkäävät toisten kimppuun heti vaikka ei edes koskenut heitä. Tässäkin kehotetaan syömään, pitääkö kaikkien olla ylipainoisia.
Kyllä tässä ketjussa niitä "läskejäkin" on lyöty aika urakalla, eli peiliin katomista olisi monella sekä pieni- että isokokoisella keskustelijalla.
Oikeasti, miksi tämä keskustelu on mennyt tällaiseksi hölmöläisten peitonvetämiksesi? Ei ole mitään maailmankaikkeuden pomppulautaa, että jos pienikokoisia vaatteita tehdään, niin isommat kärisivät ja päin vastoin. Lakatkaa näkemästä se itsestä poikkeava ihmisen syyllisenä omiin vaatehaasteisiin.
Mutta kun pienemmät ovat jo kärsineet siitä että vaatekoot ovat kasvaneet. En syytä ketään tai tiedä mistä se johtuu mutta pistää kyllä aika rankasti vituttamaan.
Ai oikein kärsineet! First World Problem, anyone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne "pienet koot" on nykyään valtavia. Xs koon paitaan menee minua kaksi monissa kaupoissa. Eikä kyse siis paidan mallista. Tyköistuvia vaatteita saa vain ulkomailta tilaamalla.
Koko34
Kuinka helvetin pieni sä olet? Mun 13-vuotias tyttö käyttää xs-kokoa, 32/34 ja ihan sopivia ovat. Likka on kuin pajunvitsa, ei vielä mitään muotoja missään. Vaikea kuvitella tuota pienempää aikuista.
Juu. Mun tytär on 14 v. ja käyttää kokoa xs tai 32/34. Tyttö on todella pieni ja hoikka ikäisekseen. Osa noista kooista on liian pieniä hänellekin. Ja tyttö on luokkansa pienin ja hoikin. Pituutta en tiedä, on kuitenkin yli 150 ja alle 160, paino on tasan 40 kg.
On kyllä omituinen aikuinen, jos nuo vaatteet on liian isoja. Anorektinen kääpiö?
Oletteko muuten huomanneet, että esimerkiksi Mangon vaatteissa eurooppalainen M-koko on USA:n S-koko? Johtunee siitä että amerikkalaiset ovat niin lihavia?
Lindex on pienentänyt pikkuhousujaan! Todella ärsyttävää toimintaa. Ostin vanhasta tottumuksesta kokoa 36/38 ja ne oli ihan tosi pikkuset verrattuna entisiin. Seuraava koko 40/42 taas liian iso.
Muoti on väljempää nyt. Osa ei oo herännyt siihen ja pitää kaivaa se s-koko sieltä, että saisi varmasti ihonmyötäistä, vaikka olisivat itse koon puolesta isompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko34
Hyvä on verrata muodottomia lapsia aikuisiin. Ymmärrät kai itsekin että kommentisi oli turha.
Vaatekaupassa töissä ja johtuu meillä ainakin siitä, että vaatteet lähetetään aina boxeissa missä tietty määrä kaikkia kokoja -> valmiiksi siis tehdyt laatikot ja siihen ei myymälä voi vaikuttaa. Eli esim kaikkia kokoja xs-xl tulee vaikka nyt 2 kappaletta :( Sitten kun ne pienet näyttä aina päällä paremmalta hoikilla, niin ne menee (ja siihen lisäksi ne jotka ostaa liian pienia vaatteita esim. xs kokoa vaikka olisi M parempi - > luulee että näyttä hoikemmalta kun pieni koko).
Sitten tietyt mallistot jotka kuuluu vakio valikoimiin esim. jotkut topit, niin niitä pystyy kauppa itse tilaamaan halutut määrät.
Kaupat osais ennakoida kyllä mitä kokoja mistäkin mallista tarvittais, mutta ei mahdollista vaikuttaa aina näihin :( Ärsyttää sama homma...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko34
Juu. Mun tytär on 14 v. ja käyttää kokoa xs tai 32/34. Tyttö on todella pieni ja hoikka ikäisekseen. Osa noista kooista on liian pieniä hänellekin. Ja tyttö on luokkansa pienin ja hoikin. Pituutta en tiedä, on kuitenkin yli 150 ja alle 160, paino on tasan 40 kg.
On kyllä omituinen aikuinen, jos nuo vaatteet on liian isoja. Anorektinen kääpiö?
Teitä menee keskustelun pointti ohi ja kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko34
Teitä menee keskustelun pointti ohi ja kovaa.
Näiden aivot on kokoa anorektinen kääpiö.
Olen ap:n kanssa ihan eri mieltä. Aina on S ja XS jäljellä, mutta L ja XL koot on menneet ekana. Samoin kengissä. On kokoja 36 ja 40, muttei 38:a.
Kaikista se oma näkökulma on se oikea...
Vierailija kirjoitti:
Hmmmm... Mä oikeesti epäilen että te vaan ette osaa kattoo mikä teille istuu, jotenkin tuntuu että moni ostaa oikeesti liian pientä ja tiukkaa. Nyt on muutenkin semmonen street-style vallalla, jossa kaikki vaatteet om vähän ilmavampia. Sillon 2000-luvulla taas kun te ootte ollu nuoria niin kaiken piti olla niin naftia että saumat melkein repes.
Nainen 36/xs/s ja farkkukoko 27
Kyllä mulle ne löysästi istuvatkin on telttoja, eikä istu niin kuin kuuluisi. T. 161cm, 52kg vy 58cm
Mielenkiintoista, että pienet koot olisivat nykyään niin suuria. Isompien kokojen kohdalla on juttu nimittäin toisin päin. Esim. T-paita kokoa 44 on nykyään niin kapea, että hyvä jos menee 38:n kokoiselle naiselle. Vähänkin isokokoisempi nainen ei tahdo löytää normaalista vaatekaupasta sukkia lukuun ottamatta mitään sopivaa päällepantavaa. Erikoisia isojen tyttöjen vaatekauppoja ei susirajan takana ole. Onneksi on sentään urheiluliikkeet, joista löytyy sopivia vapaa-ajan asuja, sekä miesten osastot, joista taas löytyy laadukkaita neuleita (väärällä puolella olevat napit eivät häiritse!). Mutta ns. parempia vaatteita ei juurikaan löydy mistään. No, jätetään sitten juhlat väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko34
Sun teini ostaa vaatteet nuorisoliikkeistä ja me aikuiset muualta. Esim. Espritin koot ovat julmetusti isompia kuin vaikka ginan. Leviksen farkuissa on muuten myös aivan hillittömän suuri mitoitus! Käytän levikseltä tuumakokoa 25" ja joissakin malleissa sekin on iso, vaikka muilla merkeillä vaihtelee tuumakoot 26-27.
Kokojen kasvaminen on Ilmiönä minulle tuttu. Suomessakin pitäisi mielestäni olla petite vaatteita kaupoissa, kuten suuremmille ihmisille plus mallistoja. On järkyttävää, miten pieniä kokoja pidetään jotenkin loukkaavina tai haitallisina ja että ne pitäisi poistaa myynnistä koska ne tuottavat joillekin pahan mielen tms! Tämä asenne ei ole Ok. Sen tulee loppua. Kaikenlainen body positivity yms mikä nyt on esillä ei voi olla vain isojen tai pyöreiden yksin oikeus. Itseäni on kiusattu ja edelleen kommentoidaan jatkuvasti koosta negatiivisesti, enimmäkseen juuri toisten naisten toimesta!
Itselläni on ongelmia myös kenkien kanssa, koska pienet jalat 35 ja vielä tosi kapeat sellaiset. En voi käyttää avokkaita tms koska jalka ei pysy niissä. Äidin vanhoja kenkiä 80-90 luvuilta vertaamalla on selvää, että kengät ovat useimmiten nykyään suurempia ja leveämpiä. Samoin kuin monet vaatteet.