Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaupoissa myytävät vaatteet ovat niin isoja?

Vierailija
31.03.2017 |

Pieniä ja keskikokoisia on vain vähän, isot koot sitten siellä rekeissä jäljellä.

erityisesti koot 34, 36 ja 38 aina loppu. 40 eteenpäin niin löytyy vaikka mitä vaatetta.

Kengissä on parempi valikoima ja niiden sisäänostajat osaavat paremmin ottaa asiakkaat huomioon.

t. koko36

Kommentit (185)

Vierailija
81/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla vanity sizing koskee hoikkia/normaalipainoisia. On kiva kuvitella olevansa mallinmitoissa, kun voi vetää koon 32 vaatteen päälle. Vaikka oikeasti olisikin normaalipainoinen.

En edes ymmärrä valitusta kokolapuista. Se lapun ilmoittama koko on merityksetön, jos se vaate sopii. Se on vain viite siitä minkä kokoinen vaate on ja kokomerkinnät vaihtelevat maasta toiseen.

Sen sijaan, että valitetaan, että läskit mahtuvat omaan hoikaan kokooni, voidaan valittaa siitä, ettei omalle kropalle sopivaa vaatetta löydy.

Vierailija
82/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi pienten kannattaa tilata aasialaisella mitoituksella vaatteita netistä. Koot alkavat rinnan ympärysmitasta 50 cm.

Ennen en ollut mikään "tosi pieni" enkä ole aasialaisen kokoinen, vaan sen kokoinen mikä ennen oli 36.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla vanity sizing koskee hoikkia/normaalipainoisia. On kiva kuvitella olevansa mallinmitoissa, kun voi vetää koon 32 vaatteen päälle. Vaikka oikeasti olisikin normaalipainoinen.

En edes ymmärrä valitusta kokolapuista. Se lapun ilmoittama koko on merityksetön, jos se vaate sopii. Se on vain viite siitä minkä kokoinen vaate on ja kokomerkinnät vaihtelevat maasta toiseen.

Sen sijaan, että valitetaan, että läskit mahtuvat omaan hoikaan kokooni, voidaan valittaa siitä, ettei omalle kropalle sopivaa vaatetta löydy.

Ei niillä lapuilla ole väliä vaan sillä että se nykyään se pienin koko on monesti liian suuri vaikka ennen saatoin käyttää vaikka 36 kokoa. Eli normaalipainoiselle voi loppua koot kesken kun se pienin onkin liian iso.

Vierailija
84/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanity sizing on ihan totisinta totta, siitä ei kannata kinastella. Ei ole mikään ihme, että pientä ihmistä ärsyttää, kun sopivia vaatteita ei kohta enää valmisteta. Plussakoon vaatteita on vaikka millä mitalla ja nykyinen 44 olisi 10 vuotta sitten ollut 48 ja 30 vuotta sitten niin isoja vaatteita ei varmasti edes valmistettu. Joten isompia ihmisiä ja heidän tarpeitaan on kyllä kuunneltu, mutta ei meidän pienirakenteisten. Lievä ylipaino alkaa olla se normaalein juttu, niin että me sirot saamme kärsiä! Lisäksi kaikista isoimmille löytyy monelta ketjulta +mallisto.

Vierailija
85/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti on muuttunut väljemmäksi. Jokin aika sitten oli vartalonmyötäinen muoti, nyt on jo pari vuotta ollut muotia ylisuuret paidat yms. Jos suosii ketjuliikkeitä, saa vain pintamuodin mukaisia vaatteita. Kannattaa suosia pieniä vaatekauppoja, jotka ovat kalliimpia mutta laatu on parempaa ja mallit ovat normaaleja, eivät nuorisomuodin mukaisia.

Suomessa on ylipäänsä huonot vaatevalikoimat. Itse olen hyvin hoikka mutta luonnostaa hyvin isorintainen, enkä löydä Suomesta lainkaan sopivia vaatteita. Tilaan kaikki vaatteeni ulkomailta. Mieluummin tukisin kotimaisia yrityksiä ostamalla vaatteet Suomesta.

Vierailija
86/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan koista 36-40, niin ne ovat tosi yleisiä kokoja ja totta kai ne yleisimmät koot loppuu kesken ensin. Ei kauppiaat voi ostaa ylettömästi niitä vaatteita varastoon, ostavat sen verran kun olettavat menevän kaupaksi. Jos sinä et ehdi saada omaa kokoasi tästä satsista, niin se on voi voi.

Käy useammin kaupungilla, niin ehdit ostaa kivat vaatteet uusista eristä ennen kuin koot loppuu.

Vierailija
87/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien yli 10 senttiä keskivertoa lyhyempi on ollut normaalikokoinen aikuinen? Fakta on se, että sillon ei ole keskikokoinen ja on turha haaveilla löytävänsä keskikokoisia vaatteita kaupasta itselleen sopivana.

Vierailija
88/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim hm:llä kyllä viimeiset hyllyyn ja verkkokauppaan jäävät koot on xs ja s. Voitte vaikka samantien vipeltää katsomaan.

Vierailija
89/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim hm:llä kyllä viimeiset hyllyyn ja verkkokauppaan jäävät koot on xs ja s. Voitte vaikka samantien vipeltää katsomaan.

Missä h&m:sä käyt? Viime alessa kävin katsomassa. Netistä en tilaa koska ne on isoja ne pienet ja sitten saa taas palauttaa, kauhea vaiva yhden sovituksen takia.

Vierailija
90/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 153 cm ja toisinaan hoikka ja toisinaan pullukka. Tilaan kaikki vaatteet ulkomailta petite mallistoista. Lyhyille ihmisille on Suomesta mahdotonta löytää sopivia vaatteita, varsinkin jos ei ole aivan hoikka. Suomessa myytävien vaatteiden S- ja M-koot ovat yksinkertaisesti mitoitukseltaan (olkapäät, helman  ja hihojen pituus, kaula-aukko jne.) liian suuria, vaikka koko muuten olisi sopiva.

Lasten- ja nuoriso-osaston vaatteet eivät tule kysymykseen, koska haluan käyttää istuvia ja tyylikkäitä aikuisten naisten vaatteita. Myöskään Asos petite vaatteet eivät täytä mielestäni tätä kriteeriä.

Vierailija
91/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse katsoa kuin vanhoja maalaistupia, miten ihmisen koko on ravinnon myötä muuttunut. Ovenkarmit kolahtavat päähän ja pöytätasot liian alhaalla. Tosin leveyden kasvu ei ole suositeltavaa.

Huvittaa nuo arabimiehet, kun ovat melkoisia tappeja meihin suomalaisiin naisiin verrattuna. Yrittävät leveillä egollaan ja tarvii katsoa vain nokanvartta pitkin alas.

Vierailija
92/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

S-koko tuntuu kasvavan vuosi vuodelta. Itse olen pysynyt samoissa mitoissa, mutta olen monien vakiomerkkieni kohdalla jo vaihtanut XS-kokoon, joka on käytännössä sama kuin entinen S.

Miksi kokoja muutellaan?

Kokoja suurennetaan jotta lihavat ihmiset voisivat kuvitella olevansa hoikkia. He ostavat mielellään vaatteita kun saavat ajatella että olempa hoikka kun mahdun vielä tähän kokoon.

Tuon olen huomannut halpiskauppojen ja halpisketjujen vaatteissa.

Niissä joutuu valitsemaan aina pari numeroa pienemmän koon kuin mihin on tottunut.

Hintavammilla vaatemerkeillä menee taas toisin päin. Pitää valita suurempia kokoja että mahtuisi päälle.

Omassa kotikaupungissani on eräs ihana butiikki, jossa on kauniita vaatteita. Harmi vaan että heillä suurin koko on 40 ja kokonsa ovat keskivertoa pienempiä.

Vähän ihmettyttää miten koko liike pysyy pystyssä. Asiakkaita siellä ei näy juuri koskaan, ja ovat rajanneet ison osan ihmisistä ulkopuolelle jo pelkästään kokojen perusteella.

Vierailija
93/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minusta juuri päinvastoin. Rekeistä puuttuu usein L koko kun taas pieniä löytyy. Ja vaatteet on ällön kapeita makkarankuoria. Takit kinnaa kainalossa kun nostaa kättä hyvä ettei repiä. Sit kun otat isomman koon, se on teltta muuten ja silti ahdas kainalossa. Ja housut kaikki niin kapeita että hyppelet ympäriinsä että ne menee jalkaan. Taas kun ottaa isomman vyötäröllä iso. Ja kengät 36 kokoa ei meinaa saada.

Eli tarviin kevät takin. Nahkatakki niin rikki en kehtaa enään pitää mutta en ole löytänyt vielä. Sekä haluisin housut mitkä ei ole farkut. Ei löydy kaikki kinnaa pohkeista.

Eli miten voit sanoa että on vain isoja vaatteita

Ei ole.

Vierailija
94/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sama huomattu, oon kokoa 32 ja mistään ei löydä sopivia vaatteita. Kaikki talvitakitkin on sellasia että mahtuisin niihin kaks kertaa. Onneks kotoa löytyy ompelukone millä oon sitten kaventanut kaikki takkini ja muut vaatteeni itselle sopivan kokoisiksi niin ei haittaa enää ostaa isompia ja onneks vielä zarasta löytyy sopivan kokosia ja joskus vilasta.

Mistä muut mun kokooset löytää istuvia trenssejä kun kaks vuotta oon ettiny ja kaikki vastaa oikeesti jotain m kokoo. Ja noin isoo ei viitti kaventaakkaan ettei mee pilalle,

Vierailija
95/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset vaatteet ovat normaalikokoisia. Suosikaa niitä. Ulkomaisiin merkkeihin ei ole luottamista. Olen vuosia käyttänyt mm. Ril's-merkkiä.

Vierailija
96/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiku mä oon niin laiha. nyyhkis! Tää on sitten hirveen epistä, ettei maailma pyöri mun napani ympärillä ja vaatteet tehdään muodottomille sotanorsuille. On niin ikävä yläasteaikoja, jolloin saattoi kiusata luokan läskiä ja dissata sitä. Onneks on tää demi eiku...

Ja sieltä rasahti läskillä tunteisiin. 

lällynlää... Sehän oli tämän provon pointti? Etkö tiedä mitä haluat?

Keskustelun pointti oli se, että kaupoista ei löydy hoikille istuvia vaatteita, josta sinä päätit hermostua. 

Vierailija
97/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas on toisinpäin. Ennen käytin kokoa M paidoista, nyt ei tahdo päälle mennä edes XL. Se vanha M menee edelleen ja on sopiva.

Ongelma on se, että rinnan ympärykseni on 98. Kädet eivät myöskään mene hihoista läpi ja hartiat kiristää.

Olen kyllä paksu, siis 164cm ja 73kg. Joissakin lihavien ihmisten vaatteissa toki menee S ja M heittämällä.

Vierailija
98/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten ja sirojen kannattaa harkita vintagea! Ihmiset olivat ennen vanhaan lyhyempiä ja myös huomattavasti hoikempia kuin nykyään. Vintage-vaatteet ovat erittäin hyvä vaihtoehto varsinkin tiimalasivartaloisille, sillä esimerkiksi 1950-luvun mekoissa vyötärönympärys on usein kokoa tai jopa kahta pienempi kuin rinnan- ja lantionympärykset (nykyään suomalaisissa vaatteissa XS-koossa vyötärönympärys saattaa olla yli 70 cm, voi luoja...). Plussana tulee toki vielä myös laadukkaat, kestävät materiaalit sekä ekologisuus. Tämä vinkki ei toki valitettavasti sovi niille, jotka eivät tykkää klassisen naisellisesta tyylistä.

Vierailija
99/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantsii kirjoitti:

Pienten ja sirojen kannattaa harkita vintagea! Ihmiset olivat ennen vanhaan lyhyempiä ja myös huomattavasti hoikempia kuin nykyään. Vintage-vaatteet ovat erittäin hyvä vaihtoehto varsinkin tiimalasivartaloisille, sillä esimerkiksi 1950-luvun mekoissa vyötärönympärys on usein kokoa tai jopa kahta pienempi kuin rinnan- ja lantionympärykset (nykyään suomalaisissa vaatteissa XS-koossa vyötärönympärys saattaa olla yli 70 cm, voi luoja...). Plussana tulee toki vielä myös laadukkaat, kestävät materiaalit sekä ekologisuus. Tämä vinkki ei toki valitettavasti sovi niille, jotka eivät tykkää klassisen naisellisesta tyylistä.

Tarkennuksena siis vielä tähän että vyörätönympärys voi olla yhtä tai kahta vaatekokoa pienempi kuin rinnan- ja lantionympärykset. On hyvin tyypillistä, että mekko on malliltaan esimerkiksi M-XS-M.

Vierailija
100/185 |
31.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suurin osa suomalaisista on niin isoja ja sitä myydään mikä menee kaupaksi. H&M:lle on onneksi tullut koko 32, jota ainakin itse käytän ja oon huomannut, että siellä XS kokoiset vaatteet on paljon pienempiä kuin monien muiden kauppojen XS. Kengistä mun mielestä löytyy kyl ihan hyvin, käytän kokoja 36-37, joskus jopa kokoa 38, tuntuu et mun jalka on isontunut raskauksien aikana :D Ongelmallisempaa on esimerkiks mun äidillä, jonka jalankoko on 35 :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän