Nanna vei kiljukaulansa ravintolaan
www.is.fi/viihde/art-2000005148829.html
...ja vielä sitten kehtaa ihmetellä, kun infernaalista kirkumista paheksutaan. Lapset ovat tervetulleita ravintolaan vasta, kun osaavat käyttäytyä. Piste.
Tajusi sentään viedä kiljukaulan hankeen rauhoittumaan mutta kuinkahan isolla viiveellä?
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Miten lapset voi ikinä oppia ns. tavoille jos heitä ei kohdella ihmisinä eikä oteta mukaan mihinkään?
En ihan ymmärrä Nannan ratkaisuja esim. mitä parisuhteisiin ja lapsen nimeen tulee, mutta nyt hän on oikealla asialla.
Tarviiko 1-vuotiaalle opettaa miten syödään ravintolassa? Eiköhän sen opetuksen vois aloittaa vasta muutaman vuoden päästä. Jos vaikka lapsi sais ensin rauhassa opetella käveleen, puhuun, syömään itse ym muita tärkeitä taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ennen mietin tosi tarkasti että elän ja olen hillitysti, jotten häiritse muista ihmisiä. Mutta kun on ap.n kaltaisia kusipäitä olemassa, jotka nimittelevät pieniä lapsia, niin heitin tämän periaatteeni puolivuotta sitten romukoppaan. Minulle kävi keskellä katua joku saamarin vela aukomaan päätä, kun 3 vuotias muksuni itki. Siitä lähtien olen käynyt myös ravintoloissa, ja mulle on aivan se ja sama ketä se häiritsee, vastaan vaan että haistappa paska. Ei enää kiinnosta!
En aio enää käyttäytyä itsekkään asiallisesti.. mielensäpahoittajat tukehtukoon omaan sontaansa. Buhahhahahaaa
Sama! Jos joku tulee aukomaan päätään niin saa kuulla kunniansa. Mä elän just niinkun mua huvittaa eikä mun tartte möllöttää kotona vaan siksi että olen saanut lapsia. Jos lapset ja äänet häiritsee jota kuta niin pysykööt itse kotona!
Kasvata ne huutavat pentusi ihmisten tavoille, äläkä roiku täällä! Mene nyt katsomaan mitä se nuorimmainen huutaa pahvilaatikossaan, hus hus siitä!
http://familyonbikes.org/blog/wp-content/uploads/2011/08/screaming-kids…
Suomessa voisi oikeasti alkaa soveltamaan tuollaisia! :) Täällä Helsingissäkään kun ei tiedä minne uskaltaa tällaisena migreenistä kärsivänä henkilönä lopulta mennä, jos viereiseen pöytään osuu kirkuva riiviö jota vellihousu-curling-vanhempansa eivät edes saa hiljennettyä. Lasten huuto, itku ja kirkuminen kun on niitä harvoja ääniä jotka laukaisevat itselläni migreenin. Siksi käyn ruokamarketissakin mahdollisimman myöhään kun siellä ei ole lapsiperheitä ja siksi meillä ei ole lapsia!
Miksi niin monet suomalaislapset eivät osaa käyttäytyä ruokapaikoissa?
No siksi koska vanhempansakaan eivät osaa!
Seurasin kerran työreissulla laivalla kun ruotsalaislapset istuivat kiltisti vanhempiensa kanssa ja opettelivat kuorimaan rapuja laivan äyriäisravintolassa samalla kun seurustelivat keskenään.
Samassa ravintolassa istuvat saman ikäiset suomalaislapset juoksivat ympäriinsä, huusivat etteivät syö tuollaista moskaa ja paskaa (!), kaatoivat tuoleja, vaativat iPadia itselleen, eivätkä vanhempansa välittäneet edes hiljentää tai kieltää näitä, istuivat vaan näppäilemässä kännyjään ja keskenään korottivat ääniään että katsos tätä kuvakulmaa jne (varmaan laittoivat hienoja kuvia facebookkiinsa että ollaan oikein tällaisessa äyriäisravintolassa nyt että katsokaas kaikki, huom)
Jopa ruotsalaislapset katsoivat ihmeissään suomalaisten touhua ja eräs näistä kysyi omilta vanhemmiltaan että mikä noissa ihmisissä on oikein vikana kun eivät syö vaikka ovat syömässä.
(Olen kaksikielinen joten siksi ymmärsin molempien osapuolten puheet)
Onko Suomi oikeasti näin täynnä lapsivihaa? Vai vääristääkö tämä palsta tämän kuvan?
Minusta tuo on juuri oikeaa perhe-elämää! Lapsi otetaan kaikkeen mukaan.
Te joita häiritsee pysykää itse kotona!
Perustakaa lapsivapaita ravintoloita kun noin ahdistaa, palstan ahdistuneet ainakin tulee mielellään asiakkaaksi.
Meillä kahvipöydässä naurettiin yleisesti tolle some-avautumiselle että tuskin saa mitään vuoden äiti-titteliä.. :DDDDD
Kakarahuutoterrori jääköön kotiin. Ei kuulu yleisille paikoille. Miksi teette lapsia, jos ette pidä niitä kurissa. Aikuisista on tullut avuttomia hölmöjä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monet suomalaislapset eivät osaa käyttäytyä ruokapaikoissa?
No siksi koska vanhempansakaan eivät osaa!
Seurasin kerran työreissulla laivalla kun ruotsalaislapset istuivat kiltisti vanhempiensa kanssa ja opettelivat kuorimaan rapuja laivan äyriäisravintolassa samalla kun seurustelivat keskenään.
Samassa ravintolassa istuvat saman ikäiset suomalaislapset juoksivat ympäriinsä, huusivat etteivät syö tuollaista moskaa ja paskaa (!), kaatoivat tuoleja, vaativat iPadia itselleen, eivätkä vanhempansa välittäneet edes hiljentää tai kieltää näitä, istuivat vaan näppäilemässä kännyjään ja keskenään korottivat ääniään että katsos tätä kuvakulmaa jne (varmaan laittoivat hienoja kuvia facebookkiinsa että ollaan oikein tällaisessa äyriäisravintolassa nyt että katsokaas kaikki, huom)
Jopa ruotsalaislapset katsoivat ihmeissään suomalaisten touhua ja eräs näistä kysyi omilta vanhemmiltaan että mikä noissa ihmisissä on oikein vikana kun eivät syö vaikka ovat syömässä.
(Olen kaksikielinen joten siksi ymmärsin molempien osapuolten puheet)[/
Eh heh hee! Minä olen aika monta kertaa käynyt Tukholmassa syömässä. Ei se meno yhtään sen erilaisempaa ole kuin Suomessakaan. Jos näät yhden perheen, älä tee johtopäätöksiä siitä ja yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattaisi kertoa ihan kaikkea blogeihin ja someen.
Ei mulla muuta tähän.
No mutta kun nanna ei ole muuten taas saanut naamaansa julkisuuteen, niin keksi sitten tuommoisen jutun. Riittää että puhutaan, ihan sama mitä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomi oikeasti näin täynnä lapsivihaa? Vai vääristääkö tämä palsta tämän kuvan?
Perustakaa lapsivapaita ravintoloita kun noin ahdistaa, palstan ahdistuneet ainakin tulee mielellään asiakkaaksi.
Periaatteessa joo mutta ei kuitenkaan. Kyllä aikuisillekin pitää sallia paikat eli usein juuri ravintolat mihin he pääsevät rentoutumaan vaikkapa juuri niistä omista lapsistaan. Kun lähden raflaan, en tosiaan halua, että siellä kirkuu ja sotkee kenenkään muksut.
Vierailija kirjoitti:
Nannan mielestä humalaiset asiakkaat häiritsevät enemmän muita asiakkaita kuin lasten helvetillinen huuto ja kirkuminen. Ihan oikeasti, monessako LOUNASravintolassa olette nähneet kännisiä örveltäjiä?
En kyllä ole illallakaan ruokaravintolassa ihan äsken humalaisia örveltäjiä nähnyt.
Tietysti kysymys kuuluu, että millaiseen ravintolaan oikein se vauva viedään syömään, jos siellä niitä humalaisia on häiritsemässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ei tänne vaahtoa kuin surkeat mt-potilaat, joilla ei ole sosiaalisia taitoja. Liikun vauvan kanssa pk-seudulla ja tosi harvoin kohtaan mitään paskaa. Kun kohtaan, niistä ihmisistä lähes aina jo päällepäin huomaa, että kaikki ei ole heillä kunnossa.
Ei pidä antaa palstan hullujen latistaa omaa perhe-elämää.
No mitenkäs arvon av-mammat tuo lapsi, joka oli kommentoinut Nannan vauvaa? Eikö hänelle ole opetettu käytöstapoja?? Miten kukaan voi antaa lapsensa kommentoida tuolla tavalla, siinähän kasvaa oikea maailmannapa ja minäminä-tyyppi, ja kaikkien mukauduttava hänen tahtoonsa.
Kenelläpä kaikki sujuisi aina mallikkaasti, varsinkin kun on kyse vauvoista ja taaperoista. Pitäisikö linnoittautua kotiin kunnes lapsi on 6 vuotta? Miten sitten voi olettaa, että lapsi jaksaa istua ravintolassa? Ei pieniltä lapsilta voi odottaa hiljaisuutta tai "käyttäytymistä" , eihän 1 vuotias osaa säädellä sitä. Kyse on siitä, miten vanhemmat näissä tilanteissa suhtautuvat. Mielestäni Nanna oli toiminut esimerkillisesti poistuessaan ulos.
Pistää silmään miten tarinassa kuvaillaan toisen seurueen lapsen kommentoineen vauvan parkumista ääneen. Kukaan muu ei ilmeisesti sanonut koko ravintolassa mitään ääneen tilanteessa. Miksi vieraan lapsen sanomiset häiritsevät Nannaa niin paljon? Oma yksivuotias vetää itkuraivarit ja se on vain osoitus itsenäisestä luonteesta, mutta vieraan lapsen pitäisi istua hiljaa ravintolassa? Todellista kaksinaismoralismia.
Naurettavaa puhua täällä alle 2-vuotiaan pöytätavoista, kyllä sen ikäinen elää vielä miettimättä mitään tapoja, ei mitään järkeä odottaa tapoja alle 2-vuotiaalta. He voivat kyllä sattumalta käyttäytyä ns. hyvien tapojen mukaisesti, mutta eivät siksi, että asiaa olisi opetettu heille ja he osaisivat sen.
Vierailija kirjoitti:
Pistää silmään miten tarinassa kuvaillaan toisen seurueen lapsen kommentoineen vauvan parkumista ääneen. Kukaan muu ei ilmeisesti sanonut koko ravintolassa mitään ääneen tilanteessa. Miksi vieraan lapsen sanomiset häiritsevät Nannaa niin paljon? Oma yksivuotias vetää itkuraivarit ja se on vain osoitus itsenäisestä luonteesta, mutta vieraan lapsen pitäisi istua hiljaa ravintolassa? Todellista kaksinaismoralismia.
Vieras lapsi oli opetettu tai hänen annettiin olla täysin tahditon, kun annettiin toisen pöytäseurueen kuullen puhua heistä.
No voi voi. Ne jotka käy lounaan syömässä ravintolassa voisi vaan todeta että no tänään oli tämmöinen reilu puolituntinen että yksi pentu huusi jonkun aikaa lounastauosta. Huomenna se pentu ei ole siellä kuitenkaan huutamassa. Lounas maksaa jonkun reilu kympin hkin keskustassa joten köyhien ja heikkokorvaisten kannattaa ottaa kotoa makkarasoppaa mukaan ja lämmittää työpaikan mikrossa se.
Ja vaikka keskittyykin lapseensa niin kyllä siinä samalla ehtii nähdä mitä ympärillä tapahtuu.
Mulla on kyllä sympatiat Nannan puolella tässä asiassa. Meni kuitenkin rauhoittelemaan lasta ravintolan ulkopuolelle, eli otti muut huomioon ja sai vielä kestää muiden urpoa käytöstä.
Eihän lapsi tietenkään tuossa iässä tarvii mitään ravintolakäyntiä, mutta vanhemmista saattaa olla kiva käydä jossain. Silloin ennen, kun kaikki oli paremmin ja lapsia ei ravintoloihin viety, oli myös äideillä ja iseillä perheet ja kyläyhteisöt turvana ja tukena. Nyt saattaa olla suku kaukana ja lastenhoitoapua ei ole, joten vanhemmat joko kulkee lapsen kanssa ihmisten ilmoilla tai nököttävät kotona. Ja jokainen kotona nököttänyt tietää, että joskus kaipaa päästä ulkomaailmaan.
Päänpyörittäjä-pöytänaapuria närästi, eikä sellaisille maailmannavoille mitään voi, menetettyjä tapauksia. Mutta se lapsi toisessa pöydässä. Sen vanhemmilla olisi ollut hyvä paikka opettaa vähän empatiaa ja ymmärrystä pienempiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se ei ollut vain sen lapsen kommentointi, vaan esim. myös vanhempien vaikeneminen. Mua ihmetyttää, jos sen lapsen vanhemmat ei mitenkään kertoneet omalleen, että tuollaisia pienet lapset saattaa olla jne. Musta on tahditonta antaa lapsensa kommentoida toisia ihmisiä ja niiden tekemisiä, jos kohteena ei ole mikään tahallinen perseily.
Voi siis itsekin taputtaa itseäsi selkään. Olethan onnistunut täydellisesti kasvattajana ja ihmisenä...