Naisyrittäjät, oletteko palkanneet paljon parhaassa lapsentekoiässä olevia naisia yrityksiinne?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisitko, jos perhevapaat ja näin ollen niistä aiheutuneet suorat ja epäsuorat kulut olisi pakko jakaa 50/50 molempien vanhempien kesken? Tällöin olisi yhtä suuri riski palkata hedelmällisessä iässä oleva nainen kuin mieskin.
Kyllä. Silloinhan ei olisi mitään ongelmaa. Samalla voisi kela maksaa kaikki raskaudesta työnantajalle aiheutuvat kulut myös.
Kelako sen lapsen saa?
Työnantajako sen lapsen saa?
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin yrittäjä, niin en palkkaisi.
Tämä on sinänsä harmillinen ajattelumalli, kun olen itse 25 ja töitä on todella vaikea löytää. En voi sietää kaikenmaailman mammalomailijoita... vaikka juuri tällaisen mammalomailijan takia minulla on tämä nykyinenkään työ. Sain tämän työn siis siksi, että firmassa työntekijä sai lapsen. Hänelle palkattiin luonnollisesti tuuraaja, joka jäi kesken kaiken myös itse äitiyslomalle! :O törkeyden huippu oikeasti... mutta mitäpä siitä. Lomailkoon rauhassa, tuskin tästä firmasta enää töitä saa tuo rouva.
?
JOS olisin yrittäjä, en palkkaisi. Ihan turhia kustannuksia taas työnantajille.
Kuluja liioitellaan. Saikutteleva tai työkykyongelmainen työntekijä on paljon kalliimpi kuin äitiyslomalainen, jonka kulut Kela korvaa suurimmaksi osaksi. Juuri tuli uusi 2500 euron kertakorvaus työnantajalle.
Lisäksi työnantajalle korvataan äitiyslomalainen vuosilomakulut. Jos työntekijälle maksetaan 3 kk palkka, maksetaan äitiyspäiväraha työnantajalle.
Pitäisikö uraan panostavan naisen olla samalla viivalla perheeseen panostavan naisen kanssa?
Eli pitääkö ihmiset tasapäistää niin kuin kommunismissa, vai saako yritys valikoida itselleen de facto -parhaan työntekijän, vai joutuvatko he palkkamaan de jure -parhaan, eli paperille kivan työntekijän, joka oikeasti ei sitoudu, eikä uhraa, vaan haluaa vain hyvän palkan ja turvatun tulevaisuuden, jonka joku muu kustantaa!
Naiset pitävät miehistä, jolla on parempi asema yhteiskunnassa kuin heillä itsellään, jotta lapsia voi tehdä turvatusti. Miehet siis olisivat varsin tärkeitä ja naisten parinvalintakriteerit näin ymmärrettäviä, ellei yhteiskunnassa olisi näitä tasapäistäviä rakenteita, joissa ajatellaan vain naisia ja heidän loputtomia etuisuuksia.
Toki voidaan ajatella, että on väärin, jos nainen joutuu olemaan miehestä riippuvainen, mutta silloin voi jättää lapset tekemättä kokonaan.
Välillä tuntuu, että koko länsimainen yhteiskunta on viritetty sillä tavoin, että naiset voivat elää unelmatarinaansa, ilman mitään tosielämän realiteetteja ja kompastuskiviä. Toki se ei auta, koska pumpulissa kasvatettu oppii tuntemaan kovan herneen vaikka sadan patjan läpi, mistä johtuen ruikutuksen määrä on aina vakio.
Nainen ja mies voivat panostaa sekä uraan että perheeseen. Lapset kasvattavat työmotivaatiota. Tästä kertoo se, että lapsettomat ovat lapsellisia useammin työelämän ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Itse 29-vuotiaana pian valmistuvana insinöörinaisena mietin kyllä kuumeisesti tapoja vakuuttaa mahdolliset työnantajat siitä, että perheen perustaminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Oletus kun on se, että kaikki naiset elävät lähinnä lisääntymiselle, niin turhauttaa kuulua itsekin tähän ryhmään työnantajien silmissä vaikka olen vela.
Ideoita? Minulla on avopuoliso ja meillä omistusasunto, vaikutan väkisinkin siltä, että haluamme pian perustaa perheen. Huoh.
Enpä ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi työhakemuksessa tai -haastattelussa maininnut omistusasunnostaan.
Yrittäjä myös kirjoitti:
Palkkasin, eikä ikinä enää. Heti alkoi ne helkkarin saikut! Juu ja saahan niistä Kelalta korvauksen - jos kestää yli yhdeksän päivää! No eipä mikään kestänyt, aina oli päivän pari välissä töissä. Tulee muuten hiton kalliiksi maksaa palkkaa saikuttajalle, ja lisäksi sijaiselle jonka joutuu ottamaan tekemään saikuttajan työt :(. Asiakas ei kuitenkaan maksa kaksinkertaista hintaa. Onneksi sain heivattua pihalle, sen jälkeen en ole ottanut.
Ketkään muuthan työelämässä eivät saikuta, paitsi hedelmällisessä iässä olevat naiset...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestelmää pitäisi muuttaa niin, että lasten saamisen ja raskauden työvoimakulut maksettaisiin koko yhteiskunnan voimin.
Miksi se olisikaan vain naisten ja heidän työnantajiensa ongelma? Miksi nämä menot eivät mene jostain suuremmasta veropotista, ja rahastosta?Jos joku alkaa ajaa tätä, äänestän häntä heti.
Naiset kuluttavat jo nyt veropotista miljardkaupalla euroja, mitään vastuuta naisilla ei itsellään ole?
-yli 10 miljardia uppoaa naisten julkisiin terveyspalveluihin miehiä enemmän
-naiset perustavat alle 10% yrityksistä
-naiset maksavat pelkkiä ansioverotuloja 20 miljardia miehiä vähemmän vuosittain.
Naisille pitää siis ajaa lisää vapaamatkustamista yhteiskunnassa?
velkakello.fi
Sieltä voit katsoa kuinka maamme velkaantuu enemmän kuin koskaan ennen, mistä ajattelit rahojen tähän päättömyyteen tulevan?
Joo, voidaan vaikka tappaa kaikki naiset tai sulkea johonkin keskitysleireille, kun niistä on pelkkää haittaa, mitään eivät tuota ja maksavat kauheasti.
Eka pitää selvittää onko yleensä tasapainoinen, että pystyy töitä tekemään. Toisena mikä hakijan motivaatio ja kiinnostus alaa ja yritystä kohtaan. Kolmantena ammattitaito ja pystyykö itse opastamaan ja kouluttamaan, jos tianlanteet muuttuu. Saa vähän katella sukupuoleen katsomatta, kun palkkaa työntekijän. Huomion arvoista on onko tyyppi luotettava? Yrityksen tieto-taito ja liikesalaisuudet, uskaltaako antaa avaimia ja luotettavia tietoja työtekijälle. Nämä pelurithan osaa esittää haastatteluissa. Nyky ajan naisillaja joillakin miehillä aika harvalla on vääntöö, jos on vähän "flunssa". On näitä saikun hakijoita, vaikka ei olisi raskaana. Toisille ylimääräiset lomat on ihan tavallista. Tosin kaikilla ei suju raskausaika ihan mallikkaasti, joutuu jatkuvasti käydä kontrollissa, eikä työteho on kuin puolet jos sitäkään työissä ollessa, kun on ylimääräisiä vaivoja ja huolia. Jotku lääkärit ja sairaanhoiitajat kirjoittaa päivästä kolmeen lomaa, kun pyytää. Sama muutenkin vapaa-ajan vietto ilman raskautta, jos illat viikonloput ryyppää ja rällää niin ei viikolla ole oikein kunnon vedossa, kun pitää edellisen viikonlopun rälläyksen jälkeen levätä ja tasotella ja loppu viikosta kerätä taas voimia seuraavanviikonlopun menoihin. Tai onko jotku muut asiat tärkeempiä ja töissä käydään vain rahan vuoksi. Lomaa haetaan kun esim. metsästysalkaa ja on itsestään selvää. että jänis- ja hirvimetsälle mennään. Ainahan on muka hyöty syyt, voi vaikka tulla hirvikolari. Tosin en ole nähnyt näillä "hirven varoitus alueilla yhtään hirveä". Mutta nämä metsästäjät pitää sitä hyödyllisenä ja työn antajaa idioottina, kun he ovat muka hyvää tekemässä. Ei ole ainoat harrastukset, jotka menee työn edelle. Hakemusoppaissa ja hakutilanteissa ennen pidettiin "kunniallisia ja eteen päin vieviä " harrastuksia hyvänä, mutta itse yrittäjänä en kauheesti pidä noista harrstuksista kokemuksen mukaan, Sama noita henkilökohtaisia ominaisuuksia onko työntekijä sosiaalinen ja joustava? Miten työnanatajan puoli? Onko aikaa perehdyttää, miten uusi työntekijä otetaan vastaan? saako kaikki samat edut kuin muutkin vanhat työntekijät? otetaanko porukkaan tasaveroisena? Onko vielä voimassa vanha nälviminen, kun uusu työntekijä ei tiedä talontapoja ja idiootit ei viitsi neuvoa, kun heitakään ei ole opastettu kun ovat tulleet vuosia sitten ilman mitän koulutusta ja hyväveli tai sukulaissuhteilla. Tosin nyt on yleispätevää koulutusta saatavana lähes joka alalle, mutta ei kouluissa joka yrityksen yksityskohtaisia asioita tiedetä esim. mitä ohjelmia, välineitä tai yms. yrityksillä on nyt käytössä tai mahdollisesti tulossa käytöön. Ei työnanatajatkaan tänä päivänä itsekkään tiedä tarkalleen mitä on tulossa tai mihin pitäisi varautua. Onko yritys muuten vuoden päästä pystyssä vai onko pakko jotenkin fuusioitua tai myydä yritys, onko jotain pakko investoida, laajentaa toimintaa vai onko supistettava ja pysyttävä pienessä ydinosaamisessa. jossa on paras kannattavuus? Mitä muut kilpailijat tai saman alan yritykset tekee, mitä uusia yhteiskunnallisia juttuja on tulossa? Kyllä työntekijät, jos on kunollista paikkaa etsimässä saa samalla lailla katsella mihin paperiin nimensä laittaa sama on työnantajalla, saa katella kenet ottaa töihin. Kaikkien osapuolien pitäisi vähän selville toistensa taustoista, niin ei kummastakaan tiedä millä pohjalla hakemassa tai palkkaamassa. Ehkä ei kannataisi katella kauheesti ikää. Esim. kun aletaan katsoa tuottavuutta. aika nopeesti monet asia on opittavissa, jos perusamaattitaito, motivaatio ja asenteet on kohdallaan. Asiat riippuu aina työstä ja alasta. Joskus joissakin yrityksissä on todella hienosti hoidettu asiat molemmin puolin, eikä kauheesti ylimääräisiä sairaslomia ole eikä mitään muutakaan negatiivisiä seikkoja.
En tosiaankaan. En halua rahoittaa kenenkään lisääntymistä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sitten täälöäkin aina syytellään naisia jotka opiskelujen aikana tekee lapset. Eikö se ole vsin fiksua?
Jep, ei tunnu sekään kelpaavan 😃
Itse sain lapsen kesken opintojen, olin yhden lukukauden kotona ja jatkoin sitten opintoja, hyvin edistyen.
Vaan silti on niin väärin saada lapsi, ennenkuin on vakityö 😉
Ja sitten lopulta sekin väärin 😁
Vierailija kirjoitti:
Jatkakaa toki työnantajat tuolla linjalla, ei teillä kohta ole päteviä työntekijöitä kun niitä ei tänne kukaan synnytä! Tosin karvalapsia saatte lentopostina halutessanne.
Tänä vuonna syntyneet eivät ole suorittaneet edes peruskouluaan, kun minä olen jo vanhuuseläkkeellä ja yritystäni ei ole enää olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta sitten täälöäkin aina syytellään naisia jotka opiskelujen aikana tekee lapset. Eikö se ole vsin fiksua?
Jep, ei tunnu sekään kelpaavan 😃
Itse sain lapsen kesken opintojen, olin yhden lukukauden kotona ja jatkoin sitten opintoja, hyvin edistyen.Vaan silti on niin väärin saada lapsi, ennenkuin on vakityö 😉
Ja sitten lopulta sekin väärin 😁
Ryhdy yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 29-vuotiaana pian valmistuvana insinöörinaisena mietin kyllä kuumeisesti tapoja vakuuttaa mahdolliset työnantajat siitä, että perheen perustaminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Oletus kun on se, että kaikki naiset elävät lähinnä lisääntymiselle, niin turhauttaa kuulua itsekin tähän ryhmään työnantajien silmissä vaikka olen vela.
Ideoita? Minulla on avopuoliso ja meillä omistusasunto, vaikutan väkisinkin siltä, että haluamme pian perustaa perheen. Huoh.
Enpä ole kyllä koskaan kuullut, että kukaan olisi työhakemuksessa tai -haastattelussa maininnut omistusasunnostaan.
Ihmiset tuntuu tunkevan cv:hen kaikkea sinne kuulumatonta.
Joku av-mammahan kertoi, että on laittanut cv:hen myös tiedot lapsistaan 👍
Tässä kärsii nekin joiden suunnitelmiin kersat ei kuulu. Millä todistat ettet heti palkkauksen jälkeen jää mammailemaan?
Mitäs tykkäätte, jos ei synny uusia veronmaksajia? Kuka maksaa eläkkeenne? Ei, ette maksa niitä itse vaan nuoremmat sukupolvet maksavat merkittävän osan. Tai sitten pitää ottaa paljon maahanmuuttajia.
Jokainen on itsekin ollut joskus lapsi. Eikö teidän äidit käyneet töissä?
Ihmetyttää ettei palkattaisi. Itse olen parissa vuodessa ollut tehokkaampi niin myynnillisesti, laadullisesti ja määrällisesti kuin eräs 58v saikuttaja 5 vuodessa.
Se, että olen vuoden töistä pois, ei paljoa tunnu kokonaisuuden kannalta. Työelämää kuitenkin jäljellä vielä 35 vuotta (olen 34v) ja tehokas tulen taas töihin palatessanikin olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tykkäätte, jos ei synny uusia veronmaksajia? Kuka maksaa eläkkeenne? Ei, ette maksa niitä itse vaan nuoremmat sukupolvet maksavat merkittävän osan. Tai sitten pitää ottaa paljon maahanmuuttajia.
Jokainen on itsekin ollut joskus lapsi. Eikö teidän äidit käyneet töissä?
Ei meidän eläkkeitämme maksa kukaan. Koko nykyinen eläkesysteemi tulee loppumaan ennen sitä.
Kelako sen lapsen saa?