Lastensuojelun työntekijöiden keksityt kirjaukset asiakaskertomuksissa
Miten ihmeessä lastensuojelun työntekijät voivat kirjata tärkeisiin asiakirjoihin aivan paikkaansa pitämättömiä asioita? Lisäksi nämä esitetään siellä kiven kovina faktoina, kuin jos minä korjaan asian, se kirjataan "äidin mielestä....." Eli minulla on vain mielipiteitä ja muut tietävät paremmin elämäni? Lisäksi olen ollut palavereissa täysin tietämättömänä joistakin "faktoista" ja jälkikäteen kun olen lukenut kirjaukset niin huomanut ihmeellisiä ja valheellisia syytöksiä. Ei siis ihme etteivät palaverit ole tuottaneet tulosta, kun en ole ymmärtänyt ollenkaan mistä sosiaalityöntekijä toisinaan puhuu. Se mikä näissä kirjauksissa huolestuttaa, on se että ne vaikuttavat lapsiperheiden elämiin aivan suoraan. Sanoin sosiaalityöntekijälle että kyllä minuakin huolestuttaisi tällainen perhearki, mitä heidän kirjauksissaan on maalailtu meistä. Ja todellakin he ovat ne itse maalailleet omilla luuloillaan ja mielipiteillään. Olivat jopa soittaneet naapurilleni ja kysyneet kuuluuko meiltä ääniä. Aivan uskomatonta touhua!
Kommentit (71)
Olen törmännyt vastaavaan.
Tuttavan lapsella oli paha teini-angsti ja olivatkin lastensuojelun asiakkaita jonkin aikaa. Jossain vaiheessa tuttavani vaativat nähdä heidän paperinsa ja siellä oli hyvin paljon keksittyjä lauseita ja lausuntoja, sekä vanhempien että nuoren sanomisia olitiin vääristelty. Lapsikin (16-vuotias) oli ihmetellyt, että miksi he ovat noin kirjoittaneet monessa kohdassa, vaikkei hän ollut niin sanonut.
Luotto tuohon touhuun on mennyt.
Oletteko koskaan miettineet, että lastensuojelulla tuskin on mitään syytä vääristellä kenenkään sanomisia? Mitä he siitä hyötyisivät?
Ihan turhaa lietsontaa ja propagandaa tuollainen AP.
Todennäköisesti AP:n puheet ovat olleet ristiriitaisia, tai AP on puheillaan antanut ymmärtää muuta kuin mitä todellisuus on.
Miksi yleensäkään olette lasun asiakkaita? Tuskin täysin ilman syytä?
Ihan tuttua. Kirjaus oli meillä, että olen jättänyt 2,5v pikkusiskon ulos isoveljen 8v valvontaan. Isoveli oli kertonut vahtineensa. Kukaan ei sossussa vaivaantunut asiaa minulta vanhemmalta varmistamaan. Tosiasiassa puin itseäni ulos ja olin muutamassa minuutissa valmis ja itsekin ulkona. Rivitalon ulko-ovi auki ja turvallinen piha ja rauhallinen kiltti tyttö. Merkintä oli silti papereissa, että paljonko perheen vanhempi lapsi ottaa vastuuta sisaruksensa hoidosta ja tästä syntyi sossulle huoli. Näitä oletuksia riittää se on varma!
Lasun tehtävä on selvittää perheen tilanne kokonaisuudessaan. Siksi he kyselevät ja utelevat.
Olet itse mokannut AP jossain, jos teistä kerran on negatiiviseen sävyyn tehty kirjauksia.
Ehkä et vain siedä totuuden kuulemista?
Olen työskennellyt lastensuojelussa aikoinaan ja koko ajan oli kirjausten kanssa todella tarkkaa. Asiat piti kirjoittaa juuri niin kuin ne menivät ja ei voinut laittaa mitään virkkeitä, jotka olivat tyyliin minusta tuntui siltä, että tai äidin mielestä. Aina piti sanoa vain selkeät huomiot ja kirjata sanomiset juurikin sanomisina, ei tulkintoina. Täytyi muistaa aina, että vanhemmilla sekä lapsilla on oikeus nähdä dokumentit.
Joskus voi muistaa eri tavalla kuin mitä lapsi tai vanhempi muistaa tai sos.työntekijä, ihmisiähän me kaikki olemme.
Jos itselleni tulisi lapsieni kanssa ongelmia, uskaltaisin luottaa järjestelmään ja varsinkin muutamaan lastensuojeluyksikköön. Kaikki eivät ehkä toimi niin hyvin kuin oma työpaikkani toimi aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuttua. Kirjaus oli meillä, että olen jättänyt 2,5v pikkusiskon ulos isoveljen 8v valvontaan. Isoveli oli kertonut vahtineensa. Kukaan ei sossussa vaivaantunut asiaa minulta vanhemmalta varmistamaan. Tosiasiassa puin itseäni ulos ja olin muutamassa minuutissa valmis ja itsekin ulkona. Rivitalon ulko-ovi auki ja turvallinen piha ja rauhallinen kiltti tyttö. Merkintä oli silti papereissa, että paljonko perheen vanhempi lapsi ottaa vastuuta sisaruksensa hoidosta ja tästä syntyi sossulle huoli. Näitä oletuksia riittää se on varma!
Tottakai kaikki asiat kirjataan ylös. Vaikka lapsi puhuisikin vähän totuuden vierestä. Asia varmaan kuitenkin selvisi sitten myöhemmin, kun kerroit asian oikean laidan?
Joo, kyllä perheiden ongelmat ovat täysin lastensuojelun syytä. Ihan viattomia ihmisiä piinaavat uteluillaan ja vielä kehtaavat kirjata ylös kaiken!
Voi huokaus taas kerran, mitä wt-touhua.
Kaverini on ajautunut teini-ikäisen lapsensa ongelmien seurauksena lastensuojelun asiakkaaksi. He ottavat jokaiseen keskusteluun mukaan asianajajan ja toimittavat kaikki heiltä pyydetyt lausunnot kirjallisina. Mitään ongelmia ei ole syntynyt ja lastensuojelun työntekijätkin ovat kuulemma lähinnä varpaillaan ja korostetun varovaisia heidän asioidensa käsittelyssä.
Tottakai sinne pitää kirjata, että äidin mielestä, jos äiti on jotakin mieltä. Ei voi kirjottaa vaan että "Nico-Petteri on hiljainen ja kiltti poika", kun siitä ei käy ilmi, kuka tuota mieltä on, äiti, isä, työntekijä, Nico-Petterin veli ja koulun opettaja. Mutta myös se, mitä työntekijä on mieltä, täytyy käydä ilmi.
Taisi kaikilla vaan kalahtaa AP:n nilkkaan ja nyt hänen täytyy uskotella itselleen että sossussa kirjoitellaan vain valheita.
Vierailija kirjoitti:
Lasun tehtävä on selvittää perheen tilanne kokonaisuudessaan. Siksi he kyselevät ja utelevat.
Olet itse mokannut AP jossain, jos teistä kerran on negatiiviseen sävyyn tehty kirjauksia.
Olet väärässä. Lastensuojelun tarkoitus on ihmisten kiusaaminen ja aina vain uusien uhrien toimittaminen lasten"suojelu"laitoksiin, missä heitä hakataan, raiskataan ja nöyryytetään ja tehdään heidän elämästään helvetti.
Ihan ilman lakimiestäkin voi toimia, mutta jos haluaa lakimiehelle maksaa, niin mikäpä siinä, lakimies varmaan mielissään. Lastensuojelun vikahan se on jos teini-ikäisellä on ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Lastensuojelun tarkoitus on ihmisten kiusaaminen ja aina vain uusien uhrien toimittaminen lasten"suojelu"laitoksiin, missä heitä hakataan, raiskataan ja nöyryytetään ja tehdään heidän elämästään helvetti.
Öööh?
Missä psykoosissa oikein olet?
Nauhoitan kaikki palaverit joten sieltä voi hyvin tarkistaa kuka sanoi ja mitä sanoi, en enää luota lastensuojelun dokumentointiin. On epämiellyttävää puida valheellisia asioita, kun niitä oikeitakin ongelmia olisi. Luulen että omassa tapauksessani yrittivät oikeuttaa omia päätöksiään kirjaamalla valheellista "tietoa". Muuta motivaatiota en tällaiselle resurssien tuhlaamiselle löydä. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööh?
Missä psykoosissa oikein olet?
Kerroin totuuden noista lapsenhakkauslaitoksista! Sinä olet psykoosissa, kun et kestä totuutta, vaan olet sinisilmäinen idiootti!
Vierailija kirjoitti:
Olithan sinä jättänyt pienen lapsen isomman vahdittavaksi. Eihän tuossa mitään valheellista ollut.
Asiasta toiseen kun istuin työterveystarkastuksessa. Lääkärillä oli nippu minun 10 vuoden terveyteen liittyvät asiat papereilla. Sanoi, että minulla on muutama vuosi sitten diaknosoitu eräs tauti.
Suuni loksahti auki; -Anteeksi mitä!?
En hölmistyneenä osannut sanoa mitään. Ei mulla sitä tautia kyllä ole. En asian tiimoilta ole lääkärissä käynyt, eikä yhdenkään lääkärin kanssa puhuttu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olithan sinä jättänyt pienen lapsen isomman vahdittavaksi. Eihän tuossa mitään valheellista ollut.
No on tuo nyt lievää liioittelua. Meilläkin usein puin lapset ensin ja panin ulos odottamaan kun itse puin. Suora sihti siihen etupihaan avonaisen ulko-oven kautta, kahden metrin päähän, katos yllä ja kaksimetrinen aita ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai sinne pitää kirjata, että äidin mielestä, jos äiti on jotakin mieltä. Ei voi kirjottaa vaan että "Nico-Petteri on hiljainen ja kiltti poika", kun siitä ei käy ilmi, kuka tuota mieltä on, äiti, isä, työntekijä, Nico-Petterin veli ja koulun opettaja. Mutta myös se, mitä työntekijä on mieltä, täytyy käydä ilmi.
Et nyt ymmärtänyt oikein. Fakta ei ole mielipide, se on fakta, tosiasia. Esimerkki huonosta kirjauksesta, joita siis ainakin oman perheeni asiakaskertomukset ovat täynnä: "Äiti kävi kaupassa ostamassa olutta keskiviikkona. Äidin mielestä näin ei tapahtunut vaan hän kävi vain kaupassa ostamassa leipää." (Tämä esimerkki on siis vain esimerkki, eikä mikään oikea kirjaus.) Ymmärrätkö nyt miltä tuollainen näyttää papereissa? Sen sijaan että sinne kirjataan raskauttavia syytöksiä, tulisi asia ensin varmistaa syytösten kohteelta. ap
Olen ihan aidosti hämmästynyt tästä "ammattitaidosta" mihin olen lastensuojelussa törmännyt. ap