Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori olisi menossa hampulaisketjulle töihin, mitä pitää ottaa huomioon?

Vierailija
27.03.2017 |

Tekevätkö hamppariketjut pääsääntöisesti reiluja sopimuksia nuorten kanssa, vai onko jotain mihin pitää kiinnittää erityistä huomiota?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja *hampurilaisketjulle

Vierailija
2/3 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa ei kannata mennä. Tosi pieni palkka ja kauhee kiire ja ihmiset vihasia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
27.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse töissä yhdessä suurista ketjuista ja vaikka työ itsessään on raskasta, olen silti viihtynyt duunissa hyvin. Tällä hetkellä teen siis töitä korkeakouluopintojen ohessa, välivuosien ajan olin kokoaikaisena. Hampparipaikoissa noudatetaan ravintola-alan TESiä, joten mitään suuria yllätyksiä sopimuksen ja palkan suhteen ei pitäisi tulla. Harjoitteluaika on yleensä sen 4kk, jos aikaisempaa työkokemusta ei löydy ja tuolloin palkka on 80% normaalista TESin mukaisesta.

Soppareihin laitetaan yleensä varsin pienet tuntimäärät, mutta todellisuudessa töitä saa tehdä paljon enemmän. Tein itse n. 18h/vk-sopimuksella kokoaikaista ja todelliset viikkotuntini olivat 30 luokkaa, kesällä vähän vähemmän. Lisätöitä tarjottiin saikkujen ja kiirepiikkien aikaan ja vuorojen vaihtaminen + ottaminen toisilta työntekijöiltä oli OK, jos siihen sai kirjallisen luvan esimieheltä tai ravintolapäälliköltä. 

Enemmän olisin huolissani siitä, onko nuori oikeasti valmis pikaruokatyöhön. Täysi-ikäiset tekevät vuorotyötä ja töitä saattaa olla myös yöaikaan, toisinaan siirtymä yövuorosta päivävuoroon on vain kahdeksan tuntia. Vuorot ovat fyysisesti raskaita ja multitasking-taidot joutuvat koetukselle, kun on useita tehtäviä päällä yhtä aikaa. Asiakkaat osaavat olla myös hankalia ja huorittelut sun muut tulevat takuu varmasti tutuksi, varsinkin viikonloppuisin ja ilta-aikaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi