Mikä ärsyttää lapsesi urheiluharrastuksessa? Joukkueessa, valmennuksessa, kisoissa, muissa vanhemmissa?
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sukkamyynti (=katalogin vieminen työpaikan kahvihuoneen pöydälle) tai mokkapalojen leipominen muutaman kerran vuodessa on ihan hemmetin pientä verratuna siihen, mitä esim. jojo tai valmentaja (jotka siis myös ovat tavallisia vanhempia) tekevät joukkueen eteen.
Ei jojo kiusallaan teille mitään talkoohommia tai varainkeruuta järjestä. Mutta joukkueen talous on pidettävä tasapainossa, jos halutaan selvitä mm. kenttävuoro- , turnaus-, ja varustemaksuista. Mikään ei tule ilmaiseksi.
Mokkapalat ja katalogit jätän väliin. Mikäli osa vanhemmista niillä varoja hankkii, hienoa, ja hyvitettäköön se hänen lapsistaan. Ja kaltaisilleni sitten isommat maksut.
isä 39-vEntäs sitten ne tilanteet, kun vanhempia tarvittaisiin esimerkiksi turnauksen järjestäjiksi? Sitä on vaikea hoitaa rahalla, paitsi jos maksat jonkun hoitamaan homman puolestasi.
Tätä olen vuosia ääneenkin ihmetellyt. Miksi järjestäjien pitää olla vanhempia?
Me ollaan miehen kanssa viikonloppuja paljon töissä, että työvuorojen lomassa kiiruhdellaan kisoissa.
Silti usein meiltä on neljä-viisikin ihmistä tekemässä kisoja. Teinipojat (mies ja isoisät) pystyvät auttamaan kisakatsomojen rakentamisessa, siskoni ja mummoja on ollut buffetissa ja ruuanjaossa, ovat lippujamyynneet, joukkueita kellottaneet, siivouspartioissa... Mä ja mies kanssa, minkä toisinaan keretään.
Silti jatkuvasti tulee narinaa, että idea on vanhempien voimalla hoitaa noita juttuja. Osa tykkää, että käsipareja on ja nuokin hoitavat osansa hyvin. Äänekkäimpien joukko ihmettelee, kun vanhemmat ei ehdi/viitti.
Jupisin jo, etten seuraaviin kisoihin lotkauta korviani.. Mutta olen kuitenkin liian kiltti, siellä mä taas ensin yritän siirrellä työvuoroja ja päivystän hallilla aamustailtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ärsyttä se, että joukkuissa valmentajalla on aina myös oma/omat lapset samassa ryhmässä. Kerrankin lähes puolet harkka-ajasta kului siihen kun tama valmentaja opetti omalle tyttärelleen maalipotkun saloja?!?
Tytär oli kyllä muita parempi, mutta tämä yksilövalmennus olisi tullut hoitaa omalla ajalla, ei ryhmän treenien aikaan. Näki toki selvästi, että he treenaavat tosi paljon myös kotona, mutta miksi viedä muiden aikaa myös yhteisissä treeneissä.
No ne omat lapset ovat mukana, koska ilmaiseksi ja omalla ajalla harva lähtee valmentamaan joukkuetta, jossa omaa lasta ei ole. Vai lähtisitkö sinä itse? Toinen vaihtoehto on palkata ja maksaa aito ammattivalmentaja.
On ihan järkeenkäypää, että oma vanhempi valmentaa, jos valmentajista on pulaa. Mutta eihän tuo ole reilua, että keskittyy vain omaan lapseensa. Harvoin nämä valkut sitten osaa olla puolueettomia. Treenatkoon lapsensa kanssa ylimääräistä omalla ajallaan, ei toisten maksuvuorolla.
Tiedän seuroja, joissa valmentajaksi otetaan mielellään vanhempiakin. Siellä pidetään sitten huoli, ettei omaa lastaan pääse valmentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sukkamyynti (=katalogin vieminen työpaikan kahvihuoneen pöydälle) tai mokkapalojen leipominen muutaman kerran vuodessa on ihan hemmetin pientä verratuna siihen, mitä esim. jojo tai valmentaja (jotka siis myös ovat tavallisia vanhempia) tekevät joukkueen eteen.
Ei jojo kiusallaan teille mitään talkoohommia tai varainkeruuta järjestä. Mutta joukkueen talous on pidettävä tasapainossa, jos halutaan selvitä mm. kenttävuoro- , turnaus-, ja varustemaksuista. Mikään ei tule ilmaiseksi.
Mokkapalat ja katalogit jätän väliin. Mikäli osa vanhemmista niillä varoja hankkii, hienoa, ja hyvitettäköön se hänen lapsistaan. Ja kaltaisilleni sitten isommat maksut.
isä 39-vJa "jojo" ja valmentaja saavatkoon vaikka lastensa pelimatkat ilmaiseksi tms. Vähän nokkeluutta peliin nyt.
isä 39-v
Tähän on käytännössä kaksi estettä. Verottaja ja kateelliset vanhemmat.
Sen sijaan toimihenkilöille voidaan maksaa esim. km-korvauksia ja varusteita: verkkareita, kenkiä jne jne. Tai sitten valmentaja tai jojo ovat palkollisia mutta tähän ei harrastusjoukkueilla ole käytännössä varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
isä 39-vEntäs sitten ne tilanteet, kun vanhempia tarvittaisiin esimerkiksi turnauksen järjestäjiksi? Sitä on vaikea hoitaa rahalla, paitsi jos maksat jonkun hoitamaan homman puolestasi.
Me ollaan miehen kanssa viikonloppuja paljon töissä, että työvuorojen lomassa kiiruhdellaan kisoissa.
Silti usein meiltä on neljä-viisikin ihmistä tekemässä kisoja. Teinipojat (mies ja isoisät) pystyvät auttamaan kisakatsomojen rakentamisessa, siskoni ja mummoja on ollut buffetissa ja ruuanjaossa, ovat lippujamyynneet, joukkueita kellottaneet, siivouspartioissa... Mä ja mies kanssa, minkä toisinaan keretään.
Silti jatkuvasti tulee narinaa, että idea on vanhempien voimalla hoitaa noita juttuja. Osa tykkää, että käsipareja on ja nuokin hoitavat osansa hyvin. Äänekkäimpien joukko ihmettelee, kun vanhemmat ei ehdi/viitti.
Jupisin jo, etten seuraaviin kisoihin lotkauta korviani.. Mutta olen kuitenkin liian kiltti, siellä mä taas ensin yritän siirrellä työvuoroja ja päivystän hallilla aamustailtaan.
Käytännön kysymys. Jos ei vanhemmat järjestä, niin kuka sitten? Ja millä rahalla? Harrastustoiminta kun urheiluseuroissa tuppaa olemaan vapaaehtoistoimintaa kaikille niille seuran aikuisillekin.
Valmentajan näkökulmasta
-vanhemmat, jotka haluavat lapsen olevan edessä jokaisessa ohjelmassa ja tehdä sitä vaikeinta juttua vaikkei perustaidotkaan ole hallussa.
-lapset jotka eivät tule kisakaudelle edes katsomaan treenejä kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla on halua maksaa sellaisia harrastusmaksuja, joilla saisi ammattivalmentajan ja ammatti-jojon
Ja ammattilaisten suorittamat turnauspalvelut.... taidankin ruveta hinnoittelemaan itseni, miksi tekisin tätä ilmaiseksi?
Kiitos hyvästä ideasta, ai niin, paikkani on avoinna ensimmäiselle joka sen kerkeää ottaa.... hei! mihin kaikki katosivat?
T: Turnausvastaava
Meillä siis on auto ja treeneihin ollaan tarvittu vain kerran kyytiä muilta vanhemmilta. Myös peleihin päästään viemään noin 6/8, koska mummot auttaa. Ja aina kysytään pääseekö jonkun kyydillä, jos ei niin sitten ei mennä. Tarjoan myös palkkaa, eipä ole kukaan vastaanottanut. Ja meidän kyydissä pääsee myös jos tarvetta olisi. T:Se joka töissä lapsensa pelipäivänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön kysymys. Jos ei vanhemmat järjestä, niin kuka sitten? Ja millä rahalla? Harrastustoiminta kun urheiluseuroissa tuppaa olemaan vapaaehtoistoimintaa kaikille niille seuran aikuisillekin.
Ei toi nyt niin vaikeaselkoista tekstiä ollut, että pointti hujahtaa noin totaalisen ohi?! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ärsyttä se, että joukkuissa valmentajalla on aina myös oma/omat lapset samassa ryhmässä. Kerrankin lähes puolet harkka-ajasta kului siihen kun tama valmentaja opetti omalle tyttärelleen maalipotkun saloja?!?
Tytär oli kyllä muita parempi, mutta tämä yksilövalmennus olisi tullut hoitaa omalla ajalla, ei ryhmän treenien aikaan. Näki toki selvästi, että he treenaavat tosi paljon myös kotona, mutta miksi viedä muiden aikaa myös yhteisissä treeneissä.
No ne omat lapset ovat mukana, koska ilmaiseksi ja omalla ajalla harva lähtee valmentamaan joukkuetta, jossa omaa lasta ei ole. Vai lähtisitkö sinä itse? Toinen vaihtoehto on palkata ja maksaa aito ammattivalmentaja.
Ymmärsitkö tahallasi väärin? Nyt ei ollut kyse siitä, että omat lapset ovat mukana vaan se, että heille pidetään yksilöopetus yhteisten harjoitusten aikana!
Lapsi harrastaa ratsastusta ja musiikkia. Olen itse hevosihmisiä ja kotona oli/on hevosia, joten taidot ovat tallessa ja olen opettamut lapselle asiallista eläimen käsittelyä. Lapsi on ujo ja hiljainen ja viihtyy hyvin ponien kanssa. Talli jossa käy on myös kiva, mutta niitä besserwissereitä löytyy varsinkin vanhempien lasten keskuudesta.
Maksut maksetaan. Niitä voi lisätä.
Talkoisiin ei osallistuta.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sieltä kovin montaa ammattipelaajaa tulee, elätte harhassa. Suurin osa harrastaa vaan huvikseen ja teidän armeijamentaliteetti vie kaikki halut, lapset usein lopettavat heti kun ovat siinä iässä että uskaltavat sanoa ääneen vanhemmilleen että ei enää kiinnosta.
ⓦⓞ®ⓓ !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan järkeenkäypää, että oma vanhempi valmentaa, jos valmentajista on pulaa. Mutta eihän tuo ole reilua, että keskittyy vain omaan lapseensa. Harvoin nämä valkut sitten osaa olla puolueettomia. Treenatkoon lapsensa kanssa ylimääräistä omalla ajallaan, ei toisten maksuvuorolla.
Tiedän seuroja, joissa valmentajaksi otetaan mielellään vanhempiakin. Siellä pidetään sitten huoli, ettei omaa lastaan pääse valmentamaan.
Ei sitten muuta kuin itse reippaasti valmentamaan toisten lapsia ja oma muksu muuhun ryhmään, lähdetkö?
Ei taida seuroilla olla tilanne niin että 'ottavat' valmentajia. Taitaa olla niin että yrittävät saada valmentajia. Siis kun puhutaan valmennuksesta, josta ei makseta palkkaa... Eri asia sitten jos valmentamisesta ihan maksetaan kunnollista palkkaa.
Harrastamisen perussäännöt:
-Harrastus valitaan niin että lapsi sinne itse haluaa, ei niin että vanhempi sen harrastuksen lapselleen haluaa.
- Yllämainitun lisäksi pitää vielä valita harrastus niin että lapsi kykenee siinä toimimaan sekä valita taso ja frekvenssi halun ja kyvyn mukaan. Jos haluaa harrastaa kerran viikossa niin ei mennä ryhmään, joka on neljä kertaa viikossa. Jos ei haluta kilpailla niin ei tungeta lasta kilparyhmään ja sitten kiukutella kun on niin kilpailullista. Toisaalta ei myöskään tungeta huipputasoista lasta harrasteryhmään ihmettelemään, että kun muiden taso tai valmennuksen taso on huono.
- Tämän lisäksi pitää miettiä miten sinne harrastukseen kuljetaan. Turha sinne on ilmoittautua kiukuttelemaan, että kun kukaan muu siellä ei koekaan suurta iloa siitä, että saa minun lasta kuskata. Kuskaa itse, käytä julkisia tai sovi tasapuolinen kuljetusrinki, mutta älä saavu paikalle ihmettelemään kun muita ei kiinnostakaan lapsesi kyyditys ilman vastavuoroisuutta.
- Valitse harrastus, joka on varaa maksaa. Tiedän, on harmi ettei kaikilla ole varaa kaikkeen, mutta muut vanhemmat siellä ryhmässä eivät tähän ole syyllisiä.
- Valitse harrastus, jonka talkootyömalli tai talkotyön puute sopii perheellesi.
- Jos kadehdit valmentajaa niin ryhdy sellaiseksi. Tai sitten vaan ymmärrät, että valmentaja tekee työstä ilmaiseksi ja vapaaehtoisesti - vaatimukset sen mukaan.
- Jos haluat ammattivalmentajan niin palkkaa sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo käyty jo läpi. Joku vanhemmista menee, ja saa hyvitystä maksuista.
Jos kukaan ei mene, niin tarvittava määrä mihin tahansa toimiin on seuran mahdollista järjestää rahalla tavalla tai toisella ja silloin kaikki ei-osallistujat maksavat.
Ei ole niin vaikeaa...
isä 39-v
Talkoo työ on verovapaata toimintaa niin pitkään kun se on aidosti koko joukkueen hyväksi tehtyä toimintaa. Jos aletaan korvamerkitsemään tuottaja osallistujiin / ei-osallistujaan tai ottamaan käyttöön sakkojamaksuja, se muuttuu veronalaiseksi työksi.
Jalkapalloseuran lapsiryhmien valmentajat olivat melkoisia kuumakalleja ja huusivat kuin hinaajat hädintuskin kouluikäisille lapsille, jos nämä eivät pelanneet harjoituksissa tarpeeksi hyvin. Vanhempien porukka vaikutti myös aika sisäänpäinlämpiävältä, uusien oli vaikea päästä mukaan toimintaan. Lapsi halusi itse lopettaa, "kun siellä koko ajan vain kiljutaan" ja ryhtyi harrastamaan telinevoimistelua. Voimistelun parissa viihtyikin sitten monta vuotta.
Salibandyssa pyöri 3 valmentajaa ja lisäksi jotain "apukäsiä". Todella sekava systeemi. Välillä minusta tuntui, että harjoituksissa kuljetettiin palloa ratoja pitkin ja lauottiin maaliin 45 min. ja pelattiin 10 min. lopussa. Sitten kun oli oikea peli, ei osattu pelata joukkueena, eikä kenelläkään ollut pelistä ymmärrystä. En ihmettele lainkaan, koska harkoissa ei juurikaan pelattu. Kaksi vuotta touhua katselin ja 9 v. lapsen omasta aloitteesta harrastus vaihtui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta ihmeessä siellä voi olla mukana muitakin kuin isä tai äiti tai molemmat, naurettavaa valittaa kunhan joku osallistuu. Pointti on siinä, että kun vuorot jaetaan kaikkien vanhempien tai muiden soveltuvien aikuisten kesken, kenenkään taakka ei ole kohtuuton. Oman lapsen seurakaverilla "huoltajana"/talkoolaisena on yleensä isoisä, kun vuorotyötä tekevä yh-äiti ei ymmärrettävästi ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Maksut maksetaan. Niitä voi lisätä.
Talkoisiin ei osallistuta.
Miten paljon maksuja pitää sitten lisätä? Meillä menee tonni vuodessa esikoisen koripallomaksuihin seuralle, lapsi 13 v. Nuoremman koripallo noin 750€, nelosluokkalainen. Siihen päälle molempien lisenssimaksut. Lisäksi tanssitunnit 2 kertaa viikossa 700€ vuodessa (7-vuotiaalla). Lapsilla myös toiset harrastukset, ei liikuntaa. Vanhimman koriskenkiin, vaatteisiin, turnausmatkoihin ja vastaaviin menee noin 500€ vuodessa omasta pussista. Yhteisillä talkoilla rahoitetaan peliasut, erotuomarimaksuja ja vähintään yksi vkl mittainen turnaus majoituksineen ja ruokineen joukkueen rahoista. En yhtään enempää ole valmis maksamaan.