Voi elämä.. tuttu sai lapsen, en ole kerinnyt näkemään ja nyt olen kuulema kateellinen
Tuttavapariskunta sai ensimmäisen lapsensa, oli tosi odotettu ja nainen on semmoinen joka ei varmaan ole mitään muuta vaihtoehtoa elämänsä kululle edes koskaan tajunnut, kuin se äitiys. Joka on ihan ok, mutta ilmeisesti vaikuttaa aika rankasti hänen ajatteluunsa. Oli voivotellut tutuillemme, kuinka se on mulle varmaan tosi rankkaa, että hänellä on lapsi kun minä olen kuitenkin ollut jo monta vuotta parisuhteessa, eikä mitään ole tapahtunut.
Ensin meinattiin miehen kanssa tikahtua nauruun, nyt en oikein jälkikäteen tiedä miten suhtautuisin. Ei oikein voi sanoa että mielummin vetäisin kamelin takapuolesta, kun hankkisin lapsen, kun sellaiset asiat ei ole mitenkään kauheen kivoja uusille vanhemmille kuulla. Jotenkin silti ärsyttää, että tilanteen ratkaisemiseksi minun pitää ajatella hänen tunteitaan mutta hänellä sitten ei näköjään oikein pysy mopo hallinnassa.
Pitäsköhän sitä itekki vaan kävellä päivät pitkät ympäriinsä pohtimassa, miten mun kiireiset ystävät on vaan kauheen kateellisia mulle. Onko äideillä jotenkin liikaa aikaa, eikö sen pitäs olla päinvastoin? Onko hän itse mahdollisesti ollut lapsettomana muille kateellinen? Ihan ihme juttu.
Kommentit (193)
Ootpa sä ilkee. Jo ensimmäinen lause kertoo kaiken siitä mitä ajattelet ystävästäsi. Ehkä hän on loukkaantunut että et ole mennyt katsomaan vauvaa. Miksi et ole mennyt? Ehkä teidän molempien kannattaisi etsiä uusia kavereita. Hän varmasti löytää äitikavereita kun lapsi kasvaa,ja hän viettää aikaa puistoissa ja hiekkalaatikolla. Sinä voit etsiä lapsettomia kavereita, koska siitähän se selvästi kiikastaa. Miksi naureskelet miehesi kanssa hänelle? Olet ilkeä kaveri, etkä ymmärrä että naisen hormonitoiminta on täysin sekaisin kun on synnyttänyt vauvan. Miksi olet noin kova? Mä ymmärrän että hän on loukkaantunut, koska et osoita kiinnostusta hänen elämäntilannetta kohtaan. Vauvan syntyminen on mullistava asia ja se muuttaa koko elämän. Kyllä kaverin pitäis se ymmärtää, ja vaikka ei kiinnostaisikaan niin voisit esittää että kiinnostaa. Ja lueppa sun eka lause uudestaan. Olet kuitenkin ilmeisesti jostain syystä katkera että hän rakastaa äitiyttä?
Minun ystäväksi luulemani ihminen sai toisen lapsen. Kävimme yhdessä katsomassa. Vauva oli suloinen ja ihana. Pidin sylissä ja ihan vilpittömästi kehuin söpöä vauvaa vanhemmille. Tämä ystäväni alkoi sitten puhumaan, että siitä sitten vain toista tekemään(meillä on yksi viisivuotias). Sanoin, että emme halua toista lasta, vaikka muiden vauvat söpöjä ovatkin.
Vierailumme jälkeen tämä "ystävä" oli sitten puhunut porukkamme muille ystäville, että me kärsimme sekundäärisestä lapsettomuudesta ja se on minulle kova paikka. Ja että minun kanssa pitää nyt olla tarkka mitä puhuu, ettei minulle tule paha mieli. En oikein tiedä miten enää suhtautua tähän ystävään.
Hyi millaisia naisia tässä ketjussa vastailee. Kyllä ap on tässä nyt se, jonka asenne on suoraan sieltä. Suoltaa eritätin kylmää ja välinpitämätöntä tekstiä. Ei ole aito ystävä, koska ei kykene iloitsemaan toisen onnesta!!! Niin se vaan menee. Ja jos tämä vauvan saanut kaveri nyt spekuloi asiaa kateellisuutena, koska ei voi ymmärtää ap:n tunteetonta käyttäytymistä, niin on spekuloinut ihan fiksusti, koska yleensä ottaen kateellisuus on juuri se asia, joka rikkoo naisten väliset ystävyyssuhteet. Parempi teille molemmille, jos vaihdatte kaveripiiriä. Ja se teidän yhteinen kaveri, joka kertoi sulle ap tästä, on se suurin toope, joka juoruaa juuri synnyttäneen äidin hormonihuuruisia puheita, aiheuttaakseen mielipahaa kaikille.
Kaikki pariskunnat ei tavoittele lapsia ja vanhemmuutta. Ja eivät sen vuoksi koe kateutta lapsista. Tunnen erään tälläisen vela-pariskunnan ja pariskunnan perheellisen sisaruksen. Suvun tapaamisiem organisoinneissa on aina kitkaa ja lapsiperheen äiti väittää että velapariskunta on kateellinen lapsista kun eivät itse lapsia saa.
Totuus on se että useissa suvuissa kuten heilläkin mennään lapsiperheiden ehdolla tapaamiset, juhlapyhät, mökkeilyt yms. ja se voi aiheuttaa eriarvoisuutta ja eripuraa, ei kateus itse lapsista.
Itsellä lievempänä samankaltainen tilanne kun meillä "vain" kaksi ja siskolla kolme pientä lasta niin ajaa siskon avuntarve aina ohi koska heillä niin vaikeaa suurperheellisenä. Sama oli kuin meillä oli vain yksi ja heillä kaksi. Kun olin raskaana (vanhempani eivät sitä vielä tienneet) ja oltiin vanhempieni luona mökillä heidän vieraanaan ja olivat luvanneet ruoat ei ensimmäiseksi illaksi ollutkaan mitään kun mökille lähtiessä olivatkin vieneet sinne varatut ruoat siskoni pikkuvauvaperheeseen kun sisko tai miehensä eivät olleet ehtineet vauvanhoidolta edes kauppaan. Joo, en kuitenkaan hanki kolmatta lasta siskoni etulyöntiaseman vuoksi.
Ap, eikö sinun mielestäsi kohteliaisuuteen kuulu se, että näytät olevasi kiinnostunut ystäväsi tärkeimmästä asiasta mitä hänelle on koko elämässä tapahtunut (vaikka sisimmässäsi asia ei SINULLE merkitsisikään)? Jos esim sinä valmistuisit Tohtoriksi tai Maisteriksi, niin kyllähän ystäväsi tulisi juhlimaan sinua, eikä vaan vihaisesti ajattelisi että minua ei yliopistomaailma kiinnosta joten enpä mene juhlimaan, enkä toivota onnitteluja?
Kyllä ihmiset on itsekkäitä. Mielestäni sun käytös on tahditonta. Jos minun ystäväni käyttäytyisi noin kuin sinä, juuri kun olen saanut esikoiseni, niin haluaisin kyllä päästä tuollaisesta ystävästä eroon. Sano sille suoraan että et halua lapsia, etkä ole kiinnostunut vauvoista, niin voitte molemmat siirtyä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsi ole koko elämä. Yhtälailla koiranpentu tai kissanpentu on sitte joillekkin koko elämä ja suuri onni tulee eläimestä. Onhan ne eläimet jopa helpompia ku lapsi ja suloisempia.
Vain lapseton ihminen möläyttää jotain näin typerää.
Voi luoja millaisia ihmisiä täälläkin kirjoittelee :D älä halua itse lapsia, mutta tosi törkeää noi "minusta lapset ovat rumia ja minä en ainakaan mene katsomaan huutavaan räkänokkaa" huhhuh. Sanotteko noinjos ystävä pääsee töihin johonkin mihin on kauan halunnut mutta ala ei teitä kiinnosta? "saatanan typerä valinta, ihan pelle olet ja minä en onnittele olisin mieluummin työtön"
Miksi et mennyt katsomaan vauvaa?
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja millaisia ihmisiä täälläkin kirjoittelee :D älä halua itse lapsia, mutta tosi törkeää noi "minusta lapset ovat rumia ja minä en ainakaan mene katsomaan huutavaan räkänokkaa" huhhuh. Sanotteko noinjos ystävä pääsee töihin johonkin mihin on kauan halunnut mutta ala ei teitä kiinnosta? "saatanan typerä valinta, ihan pelle olet ja minä en onnittele olisin mieluummin työtön"
Just näin. Tämä ketjun ansiosta alan saamaan aika vastenmielisen kuvan lapsettomista naisista...
No niinhän se on, kateellinen taidat olla. Sen huomaa rivien välistä. Itse et vaan tiedosta asiaa. Kateus kiehuu usein pinnan alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Tämä ketjun ansiosta alan saamaan aika vastenmielisen kuvan lapsettomista naisista...
Sama! Olen kyllä saanut jo ketjuista joissa "puolustellaan" lapsettomuutta. En ymmärrä miksi omia elämänvalintoja pitää muille edes puolustella, saati se että HAUKUTAAN muiden valintoja ja niitä lapsia. En minäkään hauku kenenkään koiraa vaikken niistä niin välitäkkään.
Oletpa sinä lapsellinen, ap. Tiesitkö että kateus ei aina tarkoita sitä että haluat jotain mitä toisella on? Kateus on myös sitä, että et halua kokea onnea toisen puolesta, kun hän on saanut sen mitä haluaa. Et siis halua nähdä häntä onnellisena. Vaan olet sen sijaan vihainen ja suuttunut hänelle. Mistä? Jos et halua lapsia, niin tuo hänen sanomansa ei pitäisi herättää sinussa mitään tunteita. Ja jos taas haluaisit korjata välinne, menisit iloisena onnittelemaan vauvasta. Mutta itse sanot että olet vihainen että sinun pitää korjata tämä tilanne. Lapsellista.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa sinä lapsellinen, ap. Tiesitkö että kateus ei aina tarkoita sitä että haluat jotain mitä toisella on? Kateus on myös sitä, että et halua kokea onnea toisen puolesta, kun hän on saanut sen mitä haluaa. Et siis halua nähdä häntä onnellisena. Vaan olet sen sijaan vihainen ja suuttunut hänelle. Mistä? Jos et halua lapsia, niin tuo hänen sanomansa ei pitäisi herättää sinussa mitään tunteita. Ja jos taas haluaisit korjata välinne, menisit iloisena onnittelemaan vauvasta. Mutta itse sanot että olet vihainen että sinun pitää korjata tämä tilanne. Lapsellista.
Tämä. Et välttämättä halua sitä vauvaa, mutta et halua myöskään että hän saa. Miksi? Et taida olla kovinkaan hyvä ystävä, huomaa tyylistä miten puhut hänestä "hän ei edes nää muuta suuntaa elämälleen kuin äitiys!" miksi pitäisi nähdä jos siitä on aina haaveillut??
Miksi kaikki haukkuvat ap:ta?
Ap:n ystävä on valehdellut ap:sta. Ap ei ole valehdellut ystävästään. Ap ei myöskään ole sanonut, että ei aio mennä katsomaan vauvaa.
Näissä velojen valtaamissa ketjuissa unohtuu aina se tosiasia, että tahaton lapsettomuus on yhä edelleen selvästi yleisempää kuin vapaaehtoinen. Ja tahaton lapsettomuus aiheuttaa yleensä aina myös kateutta lapsen saaneita kohtaan. En nyt tarkoita, että ap olisi kateellinen, hän vain kuuluu vähemmistöön.
Onko tämä ketju joku lapsettomien kokoontumisajot? Ainakin ensimmäisen 3 sivun perusteella. Jos ette halua lapsia, ja haukutte vauvoja ja lapsia saaneita, niin mitä ihmettä teette VAUVA-palstalla?????
Mulla on kaksi haluttua lasta, toki he ovat mulle tärkeintä mitä maailmassa on.
Mulla on aivoissa säilynyt se osa, joka ymmärtää ettei nämä kultapallerot ole muille sama kuin minulle ja isälleen. Tai mummilleen.
Kavereitten kanssa juttelen muksuista jos he haluavat. Itselle tekee tosin hyvää jutella kaikesta muusta mitä maailma pitää sisällään.
Muitten valintoja en käy ruotimaan kenenkään kuullen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et mennyt katsomaan vauvaa?
Nokun on kaikenlaista estettä, koiran ulkoilutusta ynnä muuta tiskin laittoa..
Minun ex lapsuudenystäväni muuttui lapsen laatuaan kaikkitietäväksi besserwisseriksi. Hän alkoi jakaa elämänohjeitaan, kun minä äitinä jne...Minunkin olisi pitänyt vakiintua ja aikuistua. Olimme silloin 21-vuotiaita ja vauva oli 3 kk. Hihi
Olen juonut viimeksi joulukuussa. Olen kerran elämässäni elvyttänyt ihmisen henkiin, opiskellut kaksi maisteria, saattohoitanut mummini. Ja saanut yhden lapsen. Tärkeät asiat ovat suhteellisia. Sinun näkökulmastasi nämä asiat eivät ehkä ole merkityksellisiä kokemuksia, minun mielestäni ovat, ja samalla ne ovat normaalia elämää, joka on osunut eteen. Sinun normaaliin elämääsi pohjautuva ylemmyydentuntosi ihan todella oksettaa minua.